Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som drikker alkohol foran barn

Anbefalte innlegg

Så du mener faktisk at det har ingenting å si at den eneste voksne man ser er så full at han ikke klarer å ta frem pengene engang??

Her har vi en anekdote fra et tilfeldig pizzabud, så vi har ingen forutsetning for å vite hva som befant seg bak døren. For alt vi vet så kan den helt edru mora sitte på dass eller stå i dusjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har vi en anekdote fra et tilfeldig pizzabud, så vi har ingen forutsetning for å vite hva som befant seg bak døren. For alt vi vet så kan den helt edru mora sitte på dass eller stå i dusjen.

Og enhjørninger KAN finnes, og Gud KAN plutselig finne på å komme frem og vise sin eksistens, men nå burde man forholde seg til det man faktisk vet, og det man vet i dette tilfellet er at faren/omsorgspersonen for denne lille gutten var så full at han ikke klarte å få frem pengene sine så guttungen måtte gjøre det for han. Vi VET også at pizzabudet syntes at han så noe hos den lille gutten, som hentyder at han følte seg lite komfertabel med situasjonen. Hvorfor, hva og hvem er BV sin jobb til å finne ut av, men det er LIVSVIKTIG at man SIER IFRA! Tenk om det er flere før dette pizzabudet som har tenkt akkurat det samme, ''dette angår ikke meg, så jeg gjør ingenting!''.

Lenke til kommentar

Tenk om det er flere før dette pizzabudet som har tenkt akkurat det samme, ''dette angår ikke meg, så jeg gjør ingenting!''.

Ja, og tenk om faren er alkoholiker, men snill som et lam og mora er totalt avholds. BV får mange klager fra slike som dette pizzabudet, som observerer 1-2 minutter av hverdagen til denne familien. BV river ungen fra foreldrene og plasserer dem hos fosterfaren til dama i denne videoen. http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/article1741925.ece

Lenke til kommentar

Ja, og tenk om faren er alkoholiker, men snill som et lam og mora er totalt avholds. BV får mange klager fra slike som dette pizzabudet, som observerer 1-2 minutter av hverdagen til denne familien. BV river ungen fra foreldrene og plasserer dem hos fosterfaren til dama i denne videoen. http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/article1741925.ece

Dette er ikke enstydig med at dette skjer alle. Det er en få prosent som mister retten for sine barn, og da er det som regel på godt grunnlag.

Ikke prøver jeg å bagatellisere videoen du linker til heller, men som jeg skrev i ett tidligere innlegg så er det lite mulig å forhindre at slikt aldri skjer, selv om det er ett mål å streve mot at absolutt ALLE barn skal ha det bra.

Absolutt alle yrker hvor man vinner ''tilliten'' til barn VIL tiltrekke seg de som ønsker å misbruke barn, det betyr fremdeles ikke at hele 'yrket' burde bli uglesett på og fjernet, SPESIELT IKKE BARNEVERNET.

Lenke til kommentar

Dette er ikke enstydig med at dette skjer alle. Det er en få prosent som mister retten for sine barn, og da er det som regel på godt grunnlag.

Jasså? Når barnevernet ikke klarer å vurdere de som de velger som fosterhjem. Hvordan i alle dager kan vi stole på at de faktisk gjør korrekte vurderinger?

Ikke prøver jeg å bagatellisere videoen du linker til heller, men som jeg skrev i ett tidligere innlegg så er det lite mulig å forhindre at slikt aldri skjer, selv om det er ett mål å streve mot at absolutt ALLE barn skal ha det bra.

Absolutt alle yrker hvor man vinner ''tilliten'' til barn VIL tiltrekke seg de som ønsker å misbruke barn, det betyr fremdeles ikke at hele 'yrket' burde bli uglesett på og fjernet, SPESIELT IKKE BARNEVERNET.

Vel, men når vi vet at det skjer, og spesielt at det skjer innenfor den institusjon som skal være spesialister på å detektere slike ting. Hvordan kan det da ha seg, at barnevernet gang på gang havner i slike saker? Og jeg etterspør igjen, på hvilket grunnlag man da kan stole på at avgjørelsene deres er korrekte?

Fjernet? Hvem er det som snakker om å fjerne barnevernet her? Det jeg påpeker, er at man skal være JÆVLIG forsiktig med å hyle til barnevernet - spesielt når man kun har sett en situasjon på 1-2 minutter, hos en familie man ikke kjenner.

Det er alt for mange unger som har blitt revet bort fra foreldrene sine, på syltynne grunnlag, fordi at slike forståsegpåere som er fanatiske og ikke har den ringeste anelse om hva som foregår - hyler til barnevern.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så er det UMULIG å gjøre så BV ALDRI gjør feil. Dette gjelder ALT i verden egentlig. Jeg sier ikke at det ikke skulle vært forbedringer innen BV, de følger ett tungt regelverk og har en unødvendig slitsom jobb til tider som gjør at de fleste jobber ikke der lenger enn ett par år, og BV kunne absolutt trengt en makeover og mer ressurser og flere som melder seg som fosterfamilie.

However så er det fremdeles UTROLIG viktig å ta kontakt når man mistenker noe. Som sagt gjentatte ganger tidligere i denne tråden så vil IKKE BV ta fra foreldrene barna i hytt og pine, ikke har de lyst til det og ikke har de heller ressursene til å gjøre dette.

Tror du VIRKELIG at alle de som påstår at barna blir tvangsflyttet på syltynne grunnlag forteller omverdenen sannheten?? BV har INGEN MÅTE å forsvare seg på da de er underlagt taushetsplikt, og jeg vet av egen erfaring at foreldre lyver så det synger for å få seg selv til å virke ''uskyldig'' så de får barna tilbake.

Lenke til kommentar

Og enhjørninger KAN finnes, og Gud KAN plutselig finne på å komme frem og vise sin eksistens, men nå burde man forholde seg til det man faktisk vet, og det man vet i dette tilfellet er at faren/omsorgspersonen for denne lille gutten var så full at han ikke klarte å få frem pengene sine så guttungen måtte gjøre det for han. Vi VET også at pizzabudet syntes at han så noe hos den lille gutten, som hentyder at han følte seg lite komfertabel med situasjonen. Hvorfor, hva og hvem er BV sin jobb til å finne ut av, men det er LIVSVIKTIG at man SIER IFRA! Tenk om det er flere før dette pizzabudet som har tenkt akkurat det samme, ''dette angår ikke meg, så jeg gjør ingenting!''.

Det eneste vi vet er at faren var full på tidspunktet pizzaen ble betalt. Vi vet ingenting mer. Man rapporterer ikke en sak til barnevernet på grunnlag av antakelser og følelser man tror man så hos en gutt. Hvis noen før pizzabudet tenkte det samme, "dette angår ikke meg," så var det like riktig da også hvis han ikke hadde noe mer håndfast å gå på.

Alle sakene som har blitt avdekket hos barnevernet i det siste, har gitt meg enda mindre tiltro til dem. Faktisk ville jeg heller latt niesene og nevøene mine vokse opp med alkoholiserte foreldre (hvis det var tilfelle) enn å rapportere saken til barnevernet. Det slår i hvert fall å bli seksuelt misbrukt i flere år.

Jeg regner med at alle dere som sier at man må reagere på hver minste sak, har hvert deres fadderbarn i Afrika eller gir deres bidrag hver gang reklamene til Røde Kors og Unicef går på TV? Dere kildesorterer all søppel og har ikke høyere forbruk enn det som er nødvendig for et greit liv? Dere deltar aktivt i kampen for palestinernes rettigheter i Israel og for demokratiet i Kina?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært én enkeltsak eller to, så hadde argumentet ditt vært gyldig, men nå er det snakk om en hel haug av saker og vi kan regne med at det finnes mørketall og at flere saker vil bli avdekket. Det gjør risikoen ganske stor, faktisk en hel del større enn akseptabelt. Derfor ligger i hvert fall terskelen min høyere opp enn synsing og indisier.

Hva har det å si at klienter har gått videre med livet sitt? Det er dermed ikke så farlig at barnevernet gjorde mer skade enn nytte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det jeg mente var at de som har opplevd BV som noe positivt har gått videre med livet sitt, og ikke trenger å skrike for full hals at BV har gjort en bra jobb.

Finnes mørketall ja, akkurat som i alle andre instutisjoner, men det betyr dermed ikke at BV ikke gjør en tilfredstillende jobb i de aller fleste tilfeller.

BV har ingen måte å forsvare seg på, som jeg skrev tidligere, så hva du vet av media og ting du har ''hørt'' er dermed unyansert og partisk.

Lenke til kommentar

Mange ungdommer og unge voksne gir også ofte BV skylda for hvordan livet deres har blitt, selv om det er de selv som valgte å ruse seg og/eller drive med kriminalitet, skulke skolen, etc.. Man kan argumentere for om disse hadde fått det bedre i hjemmet de ble flyttet fra, men altfor ofte får man høre fra ungdommer og voksne som skulle ønske at BV hadde grepet inn selv om de ikke gjorde det.

I de aller fleste tilfeller så er det også slik at barnevernsbarn ikke vet sitt eget beste og ikke forstår hvorfor BV gjør som de gjør innimellom, og kan derfor fort skrike ut at BV har 'ødelagt livet' deres, 'flyttet dem fra alt de holder kjært', og svartmale BV enda mer enn det de allerede blir svartmalt av alle andre som ikke evner å se situasjonen for hvordan den egentlig er, fordi de er oppi denne stressende, sårbare tiden akkurat nå.

Edit: Før noen spør meg om hvorfor barn og ungdom ofte ikke vet sitt eget beste så er det på grunn av deres uendelige lojalitet ovenfor sine foreldre, og i tilfeller hvor f.eks ungdommene ruser seg og trenger ett nytt ''miljø'' og en avbrekker fra det belastende miljøet de er i. Ruser en tenåring seg så sier det seg selv at denne personen for det første ikke vet sitt eget beste, og for det andre trenger ett nytt miljø og kan derfor bli ''fraflyttet'' lenger bort enn det tenåringen egentlig ønsker.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange ungdommer og unge voksne gir også ofte BV skylda for hvordan livet deres har blitt, selv om det er de selv som valgte å ruse seg og/eller drive med kriminalitet, skulke skolen, etc.. Man kan argumentere for om disse hadde fått det bedre i hjemmet de ble flyttet fra, men altfor ofte får man høre fra ungdommer og voksne som skulle ønske at BV hadde grepet inn selv om de ikke gjorde det.

I de aller fleste tilfeller så er det også slik at barnevernsbarn ikke vet sitt eget beste og ikke forstår hvorfor BV gjør som de gjør innimellom, og kan derfor fort skrike ut at BV har 'ødelagt livet' deres, 'flyttet dem fra alt de holder kjært', og svartmale BV enda mer enn det de allerede blir svartmalt av alle andre som ikke evner å se situasjonen for hvordan den egentlig er, fordi de er oppi denne stressende, sårbare tiden akkurat nå.

Edit: Før noen spør meg om hvorfor barn og ungdom ofte ikke vet sitt eget beste så er det på grunn av deres uendelige lojalitet ovenfor sine foreldre, og i tilfeller hvor f.eks ungdommene ruser seg og trenger ett nytt ''miljø'' og en avbrekker fra det belastende miljøet de er i. Ruser en tenåring seg så sier det seg selv at denne personen for det første ikke vet sitt eget beste, og for det andre trenger ett nytt miljø og kan derfor bli ''fraflyttet'' lenger bort enn det tenåringen egentlig ønsker.

Helt riktig,støtter deg her :new_woot:

Tror at noen har opplevd noe sånt,så stikker det litt mer i sånne diskusjoner..Er nær med en som har dette problemet,som har vært i BV og hatt et awesome og utviklende år,og nå har det ekstremt jævlig..

Lenke til kommentar

Hva har hesteutstyr med saken å gjøre?

Nei, det jeg mente var at de som har opplevd BV som noe positivt har gått videre med livet sitt, og ikke trenger å skrike for full hals at BV har gjort en bra jobb.

Finnes mørketall ja, akkurat som i alle andre instutisjoner, men det betyr dermed ikke at BV ikke gjør en tilfredstillende jobb i de aller fleste tilfeller.

BV har ingen måte å forsvare seg på, som jeg skrev tidligere, så hva du vet av media og ting du har ''hørt'' er dermed unyansert og partisk.

Det faller deg ikke inn at dette argumentet kan brukes begge veier? Sakene om barn som lider under voldelige, uansvarlige, alkoholiserte foreldre kommer fram i større grad, selv om det også finnes familier med foreldre som fint kan ta seg noen glass uten at det går ut over barna.

Og vel, jo, når tilfeller av omsorgssvikt fra barnevernets side forekommer så ofte, så gjør de ikke en tilfredsstillende jobb, selv om det går bra med andre barn.

Hvis du leser artikkelen som ble linket til litt tidligere i tråden, så ser du at barnevernet hadde muligheten til å forsvare seg, men valgte å ikke kommentere saken. Den artikkelen er meget objektiv, og det jeg har hørt er det ikke mer unyansert og partisk enn din framstilling.

Det hjelper heller ikke at, som jeg sa tidligere, realiteten er at folk ønsker å høre om skandaler og mennesker som lider og at avisene derfor helst skriver om disse få tilfellene.

Edit: Dette er ingen synsing, det er ren fornuft og en smule interesse innenfor journalistikk.

Det er klart at folk ønsker å høre nyheter om samfunnet de lever i og det er da vitterlig slik det skal være. Barnevernet er noe som vedrører alle grupper i samfunnet. Det gjør ikke avisene mindre troverdige. Hvis du mener at adressa.no ikke er troverdig, må du gjerne sannsynliggjøre det.

Dette er igjen bare synsing og spekulasjoner om livene til mennesker du ikke kjenner. Jeg vil i aller høyeste grad påstå at mennesker som har vært innom systemet kan studere sin egen kontrafaktiske historie bedre enn du kan.

Det at barn ikke vet sitt eget beste er jeg enig i. Det er en del av problemet, da barn ikke tør å varsle om de offentlige overgriperne. Å bagatellisere overgrep til "svartmaling" gir ikke barnevernet mer rett til myndigheten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...