osse-mon waits for alice Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Relevant: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7912948 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Relevant: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7912948 Dette er dessverre en nyhet jeg har sett hvert år, nå i mange år. Artiklene kommer like sikkert som julen gjør. :\ Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Relevant: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7912948 Merker at jeg blir frykter sur på"ikke bland deg" holdningen! Folk blander seg ikke for å forstyrre eller for at man tror man er "noe",men gjør det fordi barn ikke greier å forsvare seg selv og kjenner ikke til sine egne rettigheter! Fryktelig trist at mange barn får en forferdelig jul fordi foreldrene MÅ drikke seg bevistløse.. Og hva er problemet med å informere barnevernet om en beskymring? det betyr ikke at de kommer til å rase ned til huset og ta med seg ungen med en gang,mest sansynlig tar de nok et prat med foreldrene,som bare har godt av det. Endret 13. desember 2011 av mobillader 1 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 QFT! Jeg har et perspektiv her som veldig mange andre ikke har, og det har jeg nevnt tidligere i tråden også: Jeg skulle selv ønske at noen sa i fra, da mamma bodde med en alkoholiker... 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Relevant: http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/article1739640.ece De som sitter med den forvillelsen at alt blir så jævlig bra, selv om man varsler barnevernet - kan ta seg en bolle. "Adressa", kjører en egen serie om dette temaet nå, anbefales på det sterkeste for de skinnhellige varslerne i denne tråden. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Relevant: http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/article1739640.ece De som sitter med den forvillelsen at alt blir så jævlig bra, selv om man varsler barnevernet - kan ta seg en bolle. "Adressa", kjører en egen serie om dette temaet nå, anbefales på det sterkeste for de skinnhellige varslerne i denne tråden. Personer som misbruker sin stilling er sjølvsagt ikkje bra, men det er fortsatt barnevernet som sitter på fagkunnskapen til å vite om eit barn treng hjelp eller ikkje. Det er sjølvsagt veldig trist når slike ting skjer, men dersom du skal bruke dette som eit argument for å ikkje varsle barnevernet så bør ein ikkje ringe politiet etter hjelp heller då enkelte politifolk er uærlige. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Selvfølgelig sier man fra. Sier eg fortsatt. Det har ingenting med å være selvhøytidelig eller skinnhellig, men å faktisk varsle det systemet som er der for slike formål. Når eg kjører på veien og ligger bak noen som åpenbart er til fare for seg selv eller andre varsler eg Politiet, selv om de ikke nødvendigvis gjør noe. Ser eg et skilt som holder på å falle ned utenfor en butikk varsler eg de butikkansatte FØR det faller ned i hodet på noen. Kommer det en bil mot meg med en eller flere defekte lys blinker eg med lysene for å gjøre føreren oppmerksom. Ser eg en fører med usikrede barn i bilen sier eg i fra. Og ser eg barn som eg mistenker har det vondt, blir forsømt eller mishandlet så varsler eg barnevernet. Selvfølgelig, er min mening. Det er nesten blitt et særnorsk fenomen og væremåte å tenke at "det angår ikke meg". Eg prøver så godt eg kan å unngå å bli oppfattet slik og sier i fra om eg ser noe som ikke er som det skal være. Og det kommer eg til å fortsette med. Så får enkelte her mene eg er skinnhellig. 2 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nomore: Du leste tydligvis ikke artikkelserien ... Det er nemlig ikke så sikkert at barna får det bedre hos barnevernet, snarere tvert om. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Eg er klar over at barnevernet har svin på skogen. Det trengte eg ikke å lese en artikkelserie for å vite. Dette er åpenbart problemer som må løses. Men eg nekter å tro at passivitet eller skylapper er en bedre generell løsning. Endret 14. desember 2011 av nomore 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg synes ikke det er bra å gjøre vondt verre. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Men hvordan kan man vite noe slikt i forkant? Det der kan man si om nesten alt. Hva om eg ligger bak en bilist som åpenbart er full, eller ikke skikket til å føre kjøretøyet og setter andres liv i fare. - Om eg ringer Politiet og de sender en patrulje, så kan de stoppe sjåføren før noe skjer, men pga at Politiet var på det oppdraget ble de 30 minutt forsinket til et oppdrag om husbråk og varsel om våpen, hvor patruljen finner gjerningsmann og to familiemedlemmer skutt. Noe som kunne vært avverget om de hadde kunne vært der tidligere. Burde eg ikke ringt angående bilisten? - Hva om eg ikke ringer Politiet, og sjåføren kjører i motsatt kjørebane i en sving, treffer en familie på tur front mot front, hvor flere omkommer. Er det bedre? Det er UMULIG å forutsi utfallet av alle handlinger man foretar seg. Men systemet er der av en grunn, og om ingen varsler så vil heller ikke systemet kunne hjelpe alle de som faktisk trenger hjelp, og som faktisk har det værre slik situasjonen er i dag. 3 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nå gjelder jo ikke det i alle tilfeller, sikkert mange barn som har fått et mye bedre liv etter de ble tatt vare på av barnevernet. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Barnevernet blir drevet av MENNESKER, så menneskelig svikt er dessverre ikke til å unngå. Det gjør ikke jobben til BV noe mindre viktig, og det gjør det heller ikke mindre viktig å melde fra. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Og i tilfeller hvor man kun har én enkelthendelse å forholde seg til, så risikerer man faktisk å gjøre vondt verre. Og disse tilfellene som er avdekket i barnevernet, er nok dessverre bare toppen av isfjellet - slik det alltid er. Når barnevernet ikke engang klarer å holde orden i egne rekker, hvorfor i alle dager skal vi stole på at de er i stand til å vurdere situasjonen hjemme hos foreldrene? 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Barnevernet griper sjeldent inn etter enkelthendelser. Men om ikke folk rapporterer inn enkelthendelser har de ikke flere hendelser å agere på grunnlag av. Med andre ord, om dette var et engangstilfelle er det særdeles lite sannsynlig at de i det hele tatt griper inn. Men om både pizzabud, fjern familie og naboer hver for seg rapporterer enkelthendelser, så utgjør de et grunnlag for å gjøre noe. Men hvordan kan barnevernet vite at det skjer flere ganger, om ikke hver enkelt observatør rapporterer enkelthendelser? Svaret er at det kan de ikke. Resultatet blir at barnevernet får få eller ingen rapporter, og vet ikke hvem som har det vondt eller hvem som kan ha det vondt. Og plutselig er det ingen barn som har et sikkerhetsnett når foreldrene svikter. Er det da viktigere å snu ryggen til "for det angår ikke meg", og risikere at ingen får hjelp? Eller skal vi kanskje bry oss litt mer og varsle om det vi mistenker er galt. Så trente profesjonelle faktisk kan foreta en faglig vurdering? Endret 14. desember 2011 av nomore Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Er det da viktigere å snu ryggen til "for det angår ikke meg", og risikere at ingen får hjelp? Eller skal vi kanskje bry oss litt mer og varsle om det vi mistenker er galt. Så trente profesjonelle faktisk kan foreta en faglig vurdering? Nei, det er viktigere å ikke rapportere slike hendelser som en utenforstående som ikke kjenner familien, og derfor ikke har noe grunnlag for å vite hva som har skjedd og hva som skjer. Og ikke minst, så må jeg tydeligvis igjen nevne, hvorfor i alle dager skal man stole på at barnevernet gjør en god jobb, når de gang på gang viser at de ikke duger. Når de ikke engang klarer å sikre at de som de hanker inn som fosterhjem er gode hjem, på hvilket grunnlag vurderer de det hjemmet barnet bor i utgangspunktet!? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det finnes ingen god grunn til at et barn skal forsømmes av en voksen som drikker seg dritings. Ingen. Man trenger ikke å vite bakgrunnen, det skal bare ikke skje. Har det skjedd, så melder man fra. 4 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det finnes ingen god grunn til at et barn skal forsømmes av en voksen som drikker seg dritings. Ingen. Man trenger ikke å vite bakgrunnen, det skal bare ikke skje. Har det skjedd, så melder man fra. Her har man et pizzabud som har observert noen få minutter av denne familiens liv, ikke kom å fortell meg at det gir noe grunnlag for å si noe som helst om denne familiens situasjon - så dum er det faktisk ikke mulig å bli. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Så du mener faktisk at det har ingenting å si at den eneste voksne man ser er så full at han ikke klarer å ta frem pengene engang?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Eg ser ikke grunnlag for å måtte vite noe om familiens situasjon. Faren var dritings. Punktum. Hadde det vært flere vokse til stede hadde ikke den som er mest dritings vært den som tok i mot pizzabudet, som attpåtil trengte hjelp av barnet for å finne lommeboken. Så var det flere til stede var de enten like dritings, eller værre. Dette er ikke en situasjon som gir barnet en mestringsfølelse, selvtillit, tillit til faren, trygghet eller omsorg. Tvert i mot. Og da sender man en bekymringsmelding. Man driver ikke selvbedrag med å si at "sikkert noen voksne som ikke er like dritings" og avslutter med "det angår ikke meg så eg snur ryggen til". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå