Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som drikker alkohol foran barn


Anbefalte innlegg

Sånn jeg ser det så ligger ikke problemet hos BV, men at alt skal være så ekstremt privat. ''Det er ikke din oppgave, du har ingenting med deres liv å gjøre'', osv.

 

Hvis vi bare hadde brydd oss litt mer om å si ifra når vi ser noe som bekymrer oss enn å være redd for å blande seg inn i noens liv så hadde det nok ikke vært så mange tilfeller hvor BV kommer inn altfor sent, eller hvor de aldri kommer inn i bildet overhode på grunn av at folk setter mer pris på familiens 'privatliv' enn at barna får den oppfølgingen de trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å se lenger enn til saken angående Bente Søyland, hvor barnevernet etter enormt press fra befolkningen returnerte barna til sine narkomane foreldre. Needless to say, så ble de begge narkomane da de ble eldre.

 

Har selv hatt gleden av å møte henne personlig hvor hun blant annet fortalte om hvordan hun hadde det, og andre personlige ting jeg ikke ønsker å gå ut med her av respekt for henne.

 

Du kan se dokumentaren hun er i med her:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/33878/

 

Hvis linken ikke funger så si ifra, fikk ikke selv sett gjennom om videoen funker.

 

Altså.. det går begge veier. BV er viktig, og jobben de gjør er viktig, uavhengig av enkelthendelser.

Lenke til kommentar

Tja den der er litt vanskelig å tolke hva du sikter til... Mener du at alle problemer skal være åpne for debatt?

 

Jeg mener at de som står dem nær har ansvar for å ta dette opp med familien, og det har jeg personlig inntrykk av (fra mitt synspunkt i de tilfeller jeg har sett) at også blir praktisert!

Når det er sagt så skal det ABSOLUTT være lov å holde dørene lukket, dette går vel på friheten&personlighetskrekning.

Lenke til kommentar

Tja den der er litt vanskelig å tolke hva du sikter til... Mener du at alle problemer skal være åpne for debatt?

 

Jeg mener at de som står dem nær har ansvar for å ta dette opp med familien, og det har jeg personlig inntrykk av (fra mitt synspunkt i de tilfeller jeg har sett) at også blir praktisert!

Når det er sagt så skal det ABSOLUTT være lov å holde dørene lukket, dette går vel på friheten&personlighetskrekning.

 

Det er ikke snakk om å holde livet deres åpen for allmennheten, men å si ifra når du ser noen barn som du mener blir urettferdig behandlet.

Lenke til kommentar

Tja den der er litt vanskelig å tolke hva du sikter til... Mener du at alle problemer skal være åpne for debatt?

 

Jeg mener at de som står dem nær har ansvar for å ta dette opp med familien, og det har jeg personlig inntrykk av (fra mitt synspunkt i de tilfeller jeg har sett) at også blir praktisert!

Når det er sagt så skal det ABSOLUTT være lov å holde dørene lukket, dette går vel på friheten&personlighetskrekning.

 

Det er ikke snakk om å holde livet deres åpen for allmennheten, men å si ifra når du ser noen barn som du mener blir urettferdig behandlet.

Som jeg kanskje ikke svarte dirkete nok på tidligere, så er dette helt ok, men det må være relativt til ditt bekjentskap!

 

Er du barnets bestemor/nære onkel eller lignende så sier du SELVFØLGELIG FRA til foreldrene hovedsakelig, så kan heller BV være en trussel til å starte, du føler (forhåpnetligvis) et visst ansvar for barnet du og da!

Er du pizzabudet mener jeg personlig dette ikke er ditt bud, du vet ikke hva som skjer rundt&lignende...

 

så kan vi se på spesialtilfeller: barnehageansatt(offentlig) da har du igjen sjangsen til å virkelig bedømme utifra barnet, og da er det OGSÅ mer naturlig å kanskje direkte blande inn BV, da du ikke har det samme personlige forhold til en av foresatte!

Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort BuffyAnneSummers?

 

Føler at bekymringsmeldinger kanskje er noe naboer/familie kan sende inn til barnevernet, om de ser gjentatte ganger at foreldrene er beruset. Vi har jo toppen et par minutters kontakt med kunden, for alt jeg vet kan han ha balanseproblemer og tatt et par øl, skal vel ikke så mye til før man kan lukte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør være ganske sikker i din sak på at du har rett, altså om foreldrene ikke er skikket til å ta seg av ungen, om du går inn i den private sfæren som pizzabud og varsler barnevernet.

 

Som en skrev her tidligere, at foreldre koser seg med alkohol under festlig lag er ikke nødvendigvis negativt. Jeg har absolutt ikke hatt noen skade av det, derimot for min del har både foreldre og besøkende vært i meget godt humør når de har drukket :)

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Hva hadde du gjort BuffyAnneSummers?

 

Føler at bekymringsmeldinger kanskje er noe naboer/familie kan sende inn til barnevernet, om de ser gjentatte ganger at foreldrene er beruset. Vi har jo toppen et par minutters kontakt med kunden, for alt jeg vet kan han ha balanseproblemer og tatt et par øl, skal vel ikke så mye til før man kan lukte det.

 

Jeg hadde glatt sagt ifra til barnevernet, spesielt da gutten ga ett blikk som pizzabudet tolket som annerledes enn ett vanlig blikk. Har han noen andre problemer så det bare virker som om han så mer full ut enn det han var så hadde garantert barnevernet funnet ut av det. BV har ikke ressursene til å gå inn i hvert eneste hjem og 'kidnappe' barn i hytt og pine, ikke er det noe de vurderer før barnet virkelig er i fare uansett og de får dette bekreftet, så du har ingenting å frykte når du melder fra din bekymring. Du ødelegger ikke familien, mest sannsynlig vil det heller hjelpe dem.

En bekymringsmelding er også 100% anonym.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I det øyeblikket man selv reagerer på berusingsgraden til den foresatte skal man reagere.

 

Ring politiets fellesnummer på 02800, og forklar situasjonen. Om foreldrene til et barn er så beruset at de IKKE klarer å ta vare på ungen selv, er det omsorgssvikt, og politiet griper inn med barnevernet. Du kan selv være 100% anonym.

 

Om noen mot all formodning skulle "legge sammen 2 og 2" spiller ikke det noen rolle, for alt du vet kan du ha hjulpet et barn til et mye bedre liv.

 

Jeg har selv hatt en mor som har bodd med en KRAFTIG alkoholisert mann, og jeg kjenner følelsen denne guttungen har.

 

02800, som sagt. Politiet må komme når foreldrene er beruset, alkoholikere har ofte et flott ytre som edru.

 

Noen nevnte tidligere i tråden at det er "greit om bare far er full, og mor er edru", men ofte går alkoholisme og vold hånd i hånd.

 

Igjen: Jeg snakker dessverre av erfaring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør være ganske sikker i din sak på at du har rett, altså om foreldrene ikke er skikket til å ta seg av ungen, om du går inn i den private sfæren som pizzabud og varsler barnevernet.

 

Nei, for det faktum at det står en 6/8/10åring gjør at du ikke trenger å samle beviser. BV og politiet trenger tips HELE tiden.

 

Det er bedre å si i fra 50 ganger for mye, enn en for lite.

 

En vanlig tankegang i slike situasjoner er:

 

Læreren ser at vebbiii sliter, men tenker at SFO sikkert har kontroll

SFO ser at vebbiii sliter, men tenker at læreren sikkert har kontroll

Naboen ser at vebbiii sliter, men tenker at dette er ansvaret til familien rundt

familien rundt ser at vebbiii sliter, men tenker at dette ordner sikkert læreren

 

Og så videre, og så videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du bør være ganske sikker i din sak på at du har rett, altså om foreldrene ikke er skikket til å ta seg av ungen, om du går inn i den private sfæren som pizzabud og varsler barnevernet.

 

Nei, for det faktum at det står en 6/8/10åring gjør at du ikke trenger å samle beviser. BV og politiet trenger tips HELE tiden.

 

Det er bedre å si i fra 50 ganger for mye, enn en for lite.

 

En vanlig tankegang i slike situasjoner er:

 

Læreren ser at vebbiii sliter, men tenker at SFO sikkert har kontroll

SFO ser at vebbiii sliter, men tenker at læreren sikkert har kontroll

Naboen ser at vebbiii sliter, men tenker at dette er ansvaret til familien rundt

familien rundt ser at vebbiii sliter, men tenker at dette ordner sikkert læreren

 

Og så videre, og så videre.

 

Selvsagt er jeg helt enig med deg. Men det er også ganske stor forskjell på en som mistenker en nabo omsorgssvikt, og en som mistenker en kunde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lett å skyve ansvaret over på andre ser eg.

 

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

 

Eg har ingen problemer med å nyte alkohol når eg har ansvar for dattera mi, eller i selskap med dattera mi. Men eg vet hvor min grense går, og drikker meg aldri full. Et par glass vin eller en boks eller to med øl, men aldri noe mer.

 

Man kan spørre seg, dersom de var flere voksne tilstede, hvorfor den fulle tok i mot pizzabudet til tross for at vedkommende ikke var i stand til å betale? Kanskje foreldre nr to var enda mer ruset?

 

Eg hadde sendt en bekymringsmelding til Politiet eller BV. Men eg skjønner og usikkerheten til budet. Kanskje budselskapene burde innføre retningslinjer på området? Eller i det minste foreta informasjonsmøter i ny og ne så de enkelte budene er tryggere på sin rolle, og kan foreta gode vurderinger når man står ovenfor slike situasjoner?

Lenke til kommentar

Jeg er såpass liberalistisk innstilt og har en så stor respekt for familieenhetens privatliv og integritet at jeg ikke synes staten har noe å gjøre der, uansett forhold. Barn er noe folk har produsert med sin egen kropp, det er en forlengelse av dem selv og hvis de ikke behandler avkommet sitt godt så driter de i eget reir. Kort og godt vil jeg si at før et barn når myndighetsalderen bør ikke staten ha noen rettigheter til det, men kun familien.

Lenke til kommentar

Problemstillingen blir feil for meg. Jeg tror ikke det er god oppdragelse å slå eller voldta barna sine, så nei jeg synes ikke det er "greit", men det betyr ikke at jeg mener det er statens oppgave å gå inn i familiens privatliv for å avdekke og forhindre det.

 

Noe av poenget med liberalisme er at en gruppes oppfatning av hva som er greit og ikke på et moralskt plan ikke skal tvinges over på de som måtte være av en annen oppfatning. Det er mange filosofier der ute når det kommer til barneoppdragelse, ikke minst hvis vi tar høyde for kulturforskjeller. Selv om jeg aldri ville brukt vold som en del av barneoppdragelsen betyr ikke det at jeg mener alle burde oppdra barn på samme måte som jeg, tvert imot ser man at vold er en svært vanlig del av barneoppdragelsen i de fleste kulturer og også i vår egen for bare få generasjoner siden. Det blir sneversynt å være hellig overbevist om at vi nå er kommet frem til den eneste rette modellen. På samme måte er det noen som aldri ville drukket foran barna, mens andre synes det er helt greit.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at det er rett? Jeg understreket tydelig at jeg aldri ville oppdratt mine barn med vold. Det er ikke dermed sagt at min oppfatning av rett og galt er universelt gyldig, og mange hvis ikke et flertall av menneskheten mener det er nødvendig å bruke fysisk avstraffelse i oppdragelsen. Jeg er ikke enig med dem, men det er et langt stykke derfra til å si at jeg vil at min modell for barneoppdragelse skal tvinges på alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...