Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre som drikker alkohol foran barn

Anbefalte innlegg

Moderatoredit: Innlegga er splitta ut frå ein anna tråd.

Syns ikke man skal kontakte barnevernet kun fordi en foresatt er full, og han ikke er alkoholiker eller er voldelig når han er beruset. Syns ikke litt fyll forran småunger gjør han til en dårlig far for gutten.

At det går over styr tviler jeg på kommer til å sje. Er ikke alle som blir frekke og voldelige når de er beruset.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ikke man skal kontakte barnevernet kun fordi en foresatt er full, og han ikke er alkoholiker eller er voldelig når han er beruset. Syns ikke litt fyll forran småunger gjør han til en dårlig far for gutten.

At det går over styr tviler jeg på kommer til å sje. Er ikke alle som blir frekke og voldelige når de er beruset.

Er vel avhengig av:

Alder på ungen

Bersuelsesnivå

Men ingen av de tingene over er relevant vist ikke han er ALENE med ungen uansett (gitt at morra er der og edru er det ingen fare)

Men om faren er bedrukken så han så vidt kan stå med bare 6åringen i huset så er det litt alarmende.

Lenke til kommentar

Min mening er at det går en grense på hvor full personen er, og alderen på barnet. Det er ikke snakk om "god/dårlig forelder" synes jeg, men det er snakk om hvilke holdninger man sender ut til barnet.

Fullstendig enig, en glass vin til middagen er ikke det samme som fyllefest hele natten en lørdagskveld.

Jeg har lest at barn oftest reager når foreldrene drikker,for de ser den forandringen i oppførselen,men foreldre skal helst være rollemodeller,og jeg tror ikke det skader å vise at man har sunn forhold til alkohol.

Lenke til kommentar

For å klargjøre det: nei, jeg mener ikke at foreldrene som får barnepass for barna sine, for så å gå ut og hygge seg ikke burde få lov til å gjøre akkurat som alle andre. Det er når man passer på ett barn (derav har ''ansvaret'' for barnet) slikt ikke skal forekomme da alle sansene blir redusert, og dermed egenskapen for å være en god ansvarsperson.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å klargjøre det: nei, jeg mener ikke at foreldrene som får barnepass for barna sine, for så å gå ut og hygge seg ikke burde få lov til å gjøre akkurat som alle andre. Det er når man passer på ett barn (derav har ''ansvaret'' for barnet) slikt ikke skal forekomme da alle sansene blir redusert, og dermed egenskapen for å være en god ansvarsperson.

Føler du generaliserer veldig her, har selv hatt ei mor som til tider har nytt 0,5-1 glass vin på kveldinga da jeg var liten, aldri vært noe problemer ikke markert meg for livet.

Grensene må selvfølgelig settes et sted men å si dette bare når det gjelder alkohol generelt blir for strengt, det kan være sunt for et barn å se at alkohol ikke nødvendigvis er så <<ondt>> som noen liker å fremstille det som.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være ''ett godt forbilde'' for barna, du forveksler mine innlegg med noen andre sine.

Jeg syns barn burde bli lært opp til å ha gode drikkevaner, de burde ikke skjermes fra alt det ''onde'' i verden men heller veiledes av sine foreldre.

Problemet jeg har med f.eks foreldre som drikker foran sine egne barn er når de ikke kjenner sin egen grense (eller driter i den), og drikker altfor mye så de blir 'full', og med det følger som vi vet nedsatte evner til å passe på seg selv, ikke for å snakke om ett barn.

Som jeg skrev i innlegg nr 8:

''Nyt ett glass eller to, men vit hvor grensa di går! ''

Lenke til kommentar

Da burde halvparten av alle sydenturistene miste ungene sine.

Ja, kanskje de burde det...

Har man med seg ungene i syden, og drikker seg sørpe full er det noe galt. Det er mye verre enn at man får i seg litt for mye hos naboen eller hjemme hos seg selv. Der har man ihvertfall kontroll over barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handlet jo først og fremst om en som leverte mat til en familie der faren var overberuset og hadde en gutt i 7-10-årsalderen og var ukomfortabel med situasjonen.

I et slikt tilfelle syns jeg ikke personen skal gjøre noe som helst eller tenke noe særlig over det. For alt h*n vet var moren eller noen andre i huset som hadde kontroll over situasjonen. Dette kan også ha vært et engangstilfelle. Det vet ikke personen noe om. Hadde det vært en fast leverant, og dette hadde vært et tilsynelatende vanlig tilfelle, da kunne han sagt ifra.

That said, så syns jeg ikke det er greit å drikke seg drita full når man har ansvar for et lite barn. UANSETT. Å ta seg et glass eller to er ikke uansvarlig. Som Buffy sa, vit hvor grensen går.

Lenke til kommentar

Therawyn;

Nettopp på grunn av at personen ikke vet om dette er vanlig eller ei burde jo være grunn nok til å si ifra til barnevernet. BV vil ikke slå inn døren og hente ungen med hjelp av politiet med det første, men etterforske saken og se om dette er noe som vil gjenta seg. Det vil også virke forebyggende at denne faren vet at BV allerede er blitt gjort oppmerksom på dette. Jeg vil ihvertfall tro at man er mindre tilbøyelig til å gjøre noe så uansvarlig igjen hvis han vet at det kan få alvorlige konsekvenser.

Til info: Barvernets rolle er ikke å ødelegge familier, men å gi foreldre og barn verktøy de trenger for å få en bedre hverdag sammen (hvis dette trengs).

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det vel bare snakk om hvilken stand foreldrene er i. Dersom de er overstadig beruset og ikke kan gjøre rede for seg så er det nok for mye. Jeg vil ikke tro barn har noe veldig galt av å se sine foreldre LITT beruset, bare så lenge det ikke går over stokk og stein.

Det hele er bare et spørsmål om hvor mye og hvor ofte.

Lenke til kommentar

Til info: Barvernets rolle er ikke å ødelegge familier, men å gi foreldre og barn verktøy de trenger for å få en bedre hverdag sammen (hvis dette trengs).

Det er ikke deres rolle, men det hindrer ikke nettopp det i å skje. Jeg har hørt om flere tilfeller der barnevernet har gjort mer skade enn de har reparert. Jeg kjenner også en gutt på 17 som er blitt plassert av barnevernet i et dårlig hjem.

Lenke til kommentar

Jeg fikk selv oppleve foreldre som drakk forran meg i forbindelse med bursdager o.l og dette opplevdes aldri som skremmende for min del. Nå skal det sies at jeg hadde godt voksne foreldre og var det aldri snakk om å drikke seg sveiseblind. Det var også alltid sammen med andre familiemedlem og folk jeg kjente godt. Jeg har bare gode minner fra disse kveldene. Opplevde aldri krangling og slossing, og alle var alltid hyggelig.

Jeg vil påstå at det kommer veldig an på situasjonen.

Endret av Naiits
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke deres rolle, men det hindrer ikke nettopp det i å skje. Jeg har hørt om flere tilfeller der barnevernet har gjort mer skade enn de har reparert. Jeg kjenner også en gutt på 17 som er blitt plassert av barnevernet i et dårlig hjem.

BV går ikke inn for å ødelegge familier, men enkeltepersoner kan det. Det er mennesker som jobber for BV som i akkurat andre yrker. BV kan feile som akkurat alt annet, men det er ikke grunn nok til å frykte dem da dette er enkelthendelser. Det blir litt som å være redd for å reise med fly, tog, buss eller bil på grunn av at man kanskje kan havne i en ulykke og dø.

Lenke til kommentar

snipp

BV går ikke inn for å ødelegge familier, men enkeltepersoner kan det. Det er mennesker som jobber for BV som i akkurat andre yrker. BV kan feile som akkurat alt annet, men det er ikke grunn nok til å frykte dem da dette er enkelthendelser. Det blir litt som å være redd for å reise med fly, tog, buss eller bil på grunn av at man kanskje kan havne i en ulykke og dø.

Dette handler om risikoanalyse, jeg vil personlig mene at risikoen for å bli plassert i en hver situasjon i forhold til BV er større en risikoen du tar når du flyr... uten at jeg har data til å backe dette opp.

Om personen jobber for BV, altså representerer BV så er det BV som til slutt og ultimat må stå ansvarlig. Da er det altså BV som ødelegger liv, de burde kanskje ha et bedre sikkerhets-sjekk system eller noe for å fikse dette, men det er en HELT annen diskusjon.

Til risiko delen så er det folk som velger å ikke fly/kjøre bil fordi de ikke vil ta risikoen, akkurat som folk velger å ikke skøyte på tynn is for å ta den risikoen, akkurat som vi må vurdere risikoen i forhold til BV.

Det er en risiko med alt, noen risikoer er for store i forhold til om de er verdt det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...