Gå til innhold

Var Gud en astronaut?

Var Gud en astronaut?  

77 stemmer

1. 1. Kan de såkalte "gudene" ha vært astronauter fra en annen planet?

• Det er godt mulig. Jeg vet ikke... Interesserer meg ikke.
      5
    • Nei, det er utenkelig. Utelukket.
      13
    • Ja, det kan de ha vært.. De kan ha vært en høyere utviklet sivilisasjon som besøkte oss en gang i fortiden.
      22
    • Nei, jeg tror ikke det, men det er verken utenkelig eller noe jeg kan utelukke.
      23
    • Jeg vet ikke, men temaet er svært interessant! Det er jo godt mulig!
      11
    • Annet (Svarer i et innlegg)
      3

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, så er det slik at vi ikke er helt sikre på nøyaktig hvordan de fraktet eller hugget ut steinene.

Så da er det best å utelukke muligheter?

:p

Nei, det er best å benytte Ockhams Razor, da det har gitt oss stabile og konsistente resultater - så langt. Dette har jeg forklart deg flere ganger allerede, men i fall du ikke vet hva Ochams Razor er, så kan du lese deg opp om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ockhams_razor

Åh, jo, jeg vet hva det er... Men det er ikke slik at den alltid har rett. Det er ikke alltid den enkleste forklaringen som alltid er den rette. For eksempel er den enkleste forklaringen at jorda er flat, ikke at den er rund... Forklaringen som går på at den er rund, var noe av det første man trodde, dersom man ser bort i fra at noen mennesker visste at jorda var rund sånn 800 år før kristus da...

Du vet at det ikke er slik og slik, har du nå argumentert mye for.

Siden det ikke finnes noen ting vi er sikre på i denne sammenhengen, hvordan kan vi da utelukke noe som helst? Selv helt tilsynelatende vannvittige påstander?

Igjen henviser jeg til Ockhams Razor, og at dette har gitt meget gode resultater tidligere.

Men denne barberkniven beviser ingen ting. Selv om det jeg kommer med er den minst sannsynlige forklaringen, så kan den likevel være korrekt... Ingen av oss "var der da det skjedde" ... Jeg sier ikke at det er den mest logiske forklaringen... Og som de sier på lenken du gav: Vi har ikke behov for slik avansert steinhugging i dag, stort sett har vi ikke det, og kunnskapen kan ha gått tapt med tiden da vi har enklere måter å gjøre det på.. Men uansett: Den lenken du nærmest legger frem som et "bevis" på at jeg tar feil, den sier selv at man "ikke vet"... Da er den ikke noe bevis.

Det eneste den gjør er å argumentere godt for det motsatte, men det er ikke noe bevis...

(Nei, jeg sier ikke at jeg har noe bevis for det motsatte,...)

Og jeg tror vel heller ikke så alt for mye på akkurat dette selv. Da mener jeg akkurat dette.. Altså at aliens er svaret på den avanserte og nøyaktige utformingen i steinene... Absolutt ikke.

Men den enkleste forklaringen på alle verdens religioner og mytologier som beskriver syn på himmelen etc, er at vi har fått besøk... Det finnes ingen enklere forklaring... De skrev ned det de skrev ned, på grunn av at de så noe merkelig der oppe...

Ja... Men det er fortsatt ikke totalt umulig, at noen kom hit og at de hjalp menneskene med ting og tang, lærte dem et skriftspråk, byggekunst, og så videre... Det er fullstendig mulig at noen faktisk har besøkt oss, og at de har kommunisert med mennesker i oldtiden... Det er mye som tilsier at det KAN ha vært slik, spesielt med tanke på hvor mange som faktisk beskrev ting som kan tyde på det...

Hvem har beskrevet ting som tydet på det?

De som skrev bibelen, og alle andre hellige skrifter. Folk i Mestopotamia, som beskrev ting de så på himmelen og så videre...

Tenker du nå på de som trodde de norønne gudene hjalp dem, eller de som tilba Ra, eller kanskje du tenker på Zeus?

Ja... Den enkleste forklaringen er at det var noe der, og som de kalte Guder...

Jeg vil igjen henvise til Ockhams Razor. Og frem til du har innsett hvilket "kraftig verktøy" Ockhams Razor faktisk er, så tror jeg ikke vi kommer særlig lengre i denne diskusjonen.

Problemet er vel at Ockhams Razor er på min side i denne debatten. Det er en enklere forklaring at det faktisk var noe der, enn at det ikke var noe der og at absolutt alt bare er rent oppdiktet uten rot i noe som helst... De fleste historikere sier at det er en underliggende sannhet i alle mytologier... Det kan likegjerne være at forklaringen er at det kom astronauter fra en annen planet som ønsket å studere livet på jorda, og at de kom til syne på himmelen under denne "ekspedisjonen"...

Årsaken er ganske enkelt at du ser ut til å være en sann troende av Erich von Dänikens spekulasjoner, og at intet kan overbevise deg om noe annet.

Bare fordi han har liknende tanker som meg omkring dette temaet, så betyr ikke det at jeg kjenner til denne figuren du her nevner..

Jeg har ikke lest en eneste bok av ham... Jeg vet ingen ting..

Jeg driter fullstendig oppi denne Erich von Däniken, og jeg håper du tar med deg denne forståelsen av det jeg sier her til en senere anledning.... Erich von Däniken er ikke den eneste som har disse tankene, eller som har tenkt tanken om at jorda kan ha blitt besøkt av en mer avansert livsform... Det er bare tull å si...

Du har også Rael og raelian movement.. Jeg er heller ikke en raelian fordi jeg har liknende tanker som dem... Skjønner du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper vi kan legge ned stridsøksa å diskutere på fornuftig måte =P

Den enkleste forklaringen (Barberkniven igjen) er at det faktisk kom folk hit, fra en annen planet, og at de ble oppfattet som guder, og er grunnen til alle beskrivelsene i alle hellige skrifter, og ulike "syn" av uforståelige ting på himmelen...

Nei, den enkleste forklaringen er selvsagt at det var menneskene, som vi har bevis for eksisterer og har vært her, som bygde disse byggverkene.

Angående byggverkene: Ja...

Og at deres oppfattelse av naturfenomener de ikke klarte å forklare ble forklart med guder og andre overnaturlige tankespinn.

Nei, ikke den beste forklaringen. For eksempel er fortellingene i GT ganske klare... Veldig direkte og ikke beskrevet som vage antagelser... Historiene der er spesifikke og skråsikre i sin form, og de betraktes av flertallet som øyevitneskildringer basert på noe noe som virkelig skjedde.. Her er et eksempel:

Moses på Sinai-fjellet

12 Siden sa Herren til Moses: «Kom opp til meg på fjellet og bli der, så skal jeg gi deg steintavlene, loven og budene som jeg har skrevet ned for å veilede dem.» 13 Da dro Moses av sted sammen med Josva, tjeneren sin. Og Moses gikk opp på Guds fjell. 14 Til de eldste sa han: «Vent her på oss til vi kommer tilbake! Dere har Aron og Hur hos dere. Er det noen som har en sak, kan han gå til dem.» 15 Så gikk Moses opp på fjellet, og skyen dekket fjellet. 16
Herrens herlighet hvilte over Sinai-fjellet
, og skyen dekket det i seks dager. Den sjuende dagen ropte Herren på Moses fra skyen. 17 Israelittene så
Herrens herlighet som en fortærende ild
på fjelltoppen. 18 Så gikk Moses inn i skyen og opp på fjellet. Og Moses ble på fjellet i førti dager og førti netter

Dette minner svært lite om "naturfenomener og rent tankespinn" ..

Her er den enkleste forklaringen at Herren satt inne i Herligheten (som er det norske oversettelsen på hva det enn måtte være som hvilte over Sinai-fjellet) som enkelt kunne tolkes til å være et luftfartøy/romfartøy.. Bare se hvordan også ild og røyk også er nevnt..

Jeg sier ikke at det er den eneste forklaringen, men det er en svært enkel forklaring slik jeg ser det...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Markhull er en hypotetisk bro mellom svarte og hvite hull som følger av Einsteins relativitetsligninger.

Rent teoretisk kan de eksistere, men er ikke påvist, og det er godt mulig matten som ligger bak antagelsen vi gjør ikke stemmer overens med den virkelige verden.

For å gjøre slike beregninger lager man seg en forenklet fremstilling av universet, som gjør det lettere å studere/regne på, men som har den svakheten at det ikke er sikkert faktisk er 100% korrekt.

Illustrasjon:

n1eHB.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsippet må du først da skape den og flytte den ene enden bort til destinasjonet ditt først, da med mindre du finner en naturlig (ie. får den lure ideen å reise inn i et sort hull).

Men for i det hele tatt å ha en teoretisk mulighet for dette, så må du først bruke et ukjent/eksotisk stoff med negativ energi for å i det hele tatt holde det hypotetiske hullet oppe.

Ikke særlig oppløftende, men sånn er det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsippet må du først da skape den og flytte den ene enden bort til destinasjonet ditt først, da med mindre du finner en naturlig (ie. får den lure ideen å reise inn i et sort hull).

Men for i det hele tatt å ha en teoretisk mulighet for dette, så må du først bruke et ukjent/eksotisk stoff med negativ energi for å i det hele tatt holde det hypotetiske hullet oppe.

Ikke særlig oppløftende, men sånn er det :)

Okei, hehe.. Men sånn rent i teorien er det mulig. Artig! :)

Lenke til kommentar

Veldig spennende er det hvertfall,har sett på dokumentarene og en tanke som slo meg inn var det med maiakalenderen og det at disse romvesene alltid sa at de skulle komme tilbake. Tenk hvis de besøkte oss og prøvde å styre oss i mer avansert retning og raskere utvikling,og at de igjen ville komme og se hvor langt vi har kommet?

Tja, man kan ikke utelukke noe som helst. =)

Jeg pleier å se det fra et menneskelig perspektiv, på den måten at jeg ser for meg vår sivilisasjon i fremtiden hvor vi har utviklet oss så mye at dagens sivilisasjon blir et steinaldersamfunn i forhold, og en tid der hvor vi befinner oss i et stort romskip på størrelsen med en diger by.. Jeg ser videre for meg at vi kommer over en ny og ukjent planet hvor det lever mennesker, som er på samme nivået som vi var i steinalderen...

Jeg ser videre for meg at vi lander på deres planet, og at vi begynner å lære opp disse menneskene... Jeg ser også for meg at disse primitive menneskene begynner å tilbe oss som guder... At de begynner å tilbe alle mulige slags guder, og at vi blir irritert på dem fordi de dyrker andre guder enn oss... Og jeg ser for meg at vi har nådd det punktet hvor kanskje legevitenskap har gjort oss udødelige også, og at vi derfor kan planlegge å komme igjen i en senere anledning for å se hva som har skjedd ut av vår påvirkning.. Altså se hva de har gjort med vår visdom som vi da tidligere hadde lært dem..

Det er på den måten jeg ser det for meg bare at det er motsatt: De som levde i jernalderen, de fikk besøk av noen som var like utviklet som det jeg beskrev ovenfor...

Jeg ser det ikke som veldig sannsynlig, men jeg åpner likevel opp for muligheten for det.... Selvsagt: Det går forbi mine kunnskaper om universet og hva som er mulig og ikke mulig, og jeg vet det nesten innerst inne at ingen andre mennesker på denne jorda kan vite så alt for mye mer i denne saken... Selv om noen gir uttrykk for dette. =)

Hadde vært morsomt hvis maiakalenderen sluttet i 2012 fordi det er da de kommer tilbake.

Ja, det hadde jo vært artig da! :)

Men det er en annen tanke jeg har hatt.. Hva om disse romvesene lyver om at de er guder for å få status og for at vi skal ikke behandle dem fiendlig?

Igjen,ren spekulasjon,men you know..question everything

De kan godt være Guder... Men det kommer selvsagt an på definisjonen. Hvis 'guder' vil si å være mer avansert enn mennesker her på jorda, så kan de godt være det...

Spørsmålet blir vel heller: Hva betydde "Guder" opprinnelig? Gud er dessuten bare en "navn" (uttrykk?) på norsk... På hebraisk finner man hundrevis av navn som man oversetter til "Gud"... Let opp "names of god" på nettet...

I bibelen er det egentlig flere navn som er nevnt, men alle er oversatt med det samme ordet: "Gud". Jeg tror egentlig man bare tok for seg en haug med skrifter, satte dem sammen til en skriftsamling, og da de skulle overstette navnene så oversatte de alt med "Gud", "Herren", "Nidkjær" etc...

Men Elohim, som da ofte oversettes med "Gud", er en flertallsform... Den forklares sjelden av religiøse, men når det forklares, så er svaret gjerne treenigheten: Gud, Sønnen og hellige ånd - en teologi som kom mange hundrevis av år etter man tok i bruk begrepet Elohim... Hvis man i stedet bytter ut Elohim med guder, blir det mer riktig... Ikke Gud i entallsform... Grunnen til at de bare oversetter det til "Gud" er fordi de religiøse som oversetter skriftene er monoteister: De tror ikke på flere guder...

Jahve blir også oversatt til Gud ... Jahve er ikke egentlig El...

Sitat:

ʾĒl (written aleph-lamed, is a Northwest Semitic word meaning "deity", cognate to Akkadian ‘ilu and then to Hebrew עֵלִי: Eli and Arabic إيل).

In the Canaanite religion, or Levantine religion as a whole, Eli or Il was the supreme god, the father of humankind and all creatures and the husband of the goddess Asherah as recorded in the clay tablets of Ugarit (modern Rās Shamrā - Arabic: رأس شمرا‎, Syria).

The noun ʾēl was found at the top of a list of gods as the Ancient of gods or the Father of all gods, in the ruins of the royal archive of the Ebla civilization, in the archaeological site of Tell Mardikh in Syria dated to 2300 BC. The bull was symbolic to El and his son Ba'al Hadad, and they both wore bull horns on their headdress. He may have been a desert god at some point, as the myths say that he had two wives and built a sanctuary with them and his new children in the desert. El had fathered many gods, but most important were Hadad, Yam, and Mot.

Ser du hvordan mange "religioner" får plass inni en enkelt skriftsamling kalt bibelen? Bibelen har utelatt ting som at El, som de oversetter med Gud, er mannen til Asherah, som man da finner i en helt annen religion hvor El er å finne...

Det har faktisk gått så langt at Zevs er blitt oversatt med Gud. Det er det Paulus som står for... Jeg kan godt komme med eksempel på det... Sånn at det man ser i bibelen egentlig er en samling av ulike skrifter, som kan tolkes til å ha inneholdt forskjellige gudsnavn, men som alle er blitt oversatt med ordet: "Gud...

Egentlig missvisende, slik jeg ser det.. Litt løgnaktig, da det faktisk ikke er samme ordet som brukes i alle bøkene i GT...

Gjerne er betegnelser som "Den mektige" også oversatt med "Gud" i bibelen.. F.eks. El Shaddai... "El den mektige" ... Kan man oversette El med Gud? Egentlig ikke... Ikke selv om man anser El som en Gud... Hva El var en betegnelse på i utgangspunktet tror jeg ingen vet helt sikkert... Men El ble uansett tilbedt. Det kan faktisk hende at Elohim, dersom man har litt fantasi, betegner den rasen som kom hit, og ikke en Gud... For eksempel at 'Jahve var Elohim', på samme måte som at 'Lars er menneske.'

Både El, og Jahve etc. er oversatt av det samme fordummende begrepet; Gud... Grunnen til det kjenner jeg ikke til.

Det er ikke sikkert jødene dyrket "Gud", det kan hende de dyrket El, Jahve, Elohim, og så videre, og at det bare er oversatt til Gud, og at de på den måten dyrket Gud, men det blir ikke det samme tror jeg... Jeg tror jødene hadde mange guder i begynnelsen og ikke bare en.. Jeg sier guder, bare for å forenkle det litt... :)

Lenke til kommentar

tanken har streifet, før jeg ble en kristen.

Den streifet, men overnaturlige forklaringer angående gud var mer troverdig? :)

Jeg har valgt og stole på bibelen, jo mere jeg leser, jo mere fantastisk syntes jeg den boken er, og troen vokser. Det er egentlig litt rart, jeg var en liten banditt før, jeg festet ALTFOR mye, gikk ikke en omvei vist der var bråk å treffe på, likte det veldig faktisk godt og har både sendt andre på sykehus og endt der selv på operasjonsbordet pga slike ting, satt oftere og oftere på glattcelle i helgene, oppvokst i en new age familie, og begynte og lese bibel bare for og slenge masse drit til kristne :innocent:

Det rare var at det forandret noe i meg, etterhvert satt jeg inne hjemme alene og leste mere og mere, istedenfor og være ute på fest og tull i helgene der vi både røyka pot og drakk oss sanseløse mildt sagt. Så fant jeg meg ei kristen jente, giftet oss, og idag er dette det viktigste i livet mitt :thumbup:

Ja jeg tror på bibelen guds ord, hvert eneste ord!

Jeg ble glad når jeg leste innlegget, ikke fordi jeg er kristen selv(er muslim), men pga måten bibelen forandret synet ditt på!

Lenke til kommentar

Har rettet opp litt på #91 samt lagt til litt stoff...

Man kan forresten lese seg opp på El her:

http://en.wikipedia.org/wiki/El_(deity)

Denne El er blitt tatt opp i tidlig jødedom som Gud selv, sammen med de andre entitetene som også er oversatt til Gud i den hellige skriftsamlingen...

Wow,du er virkeling engasjert du! Pluss for det!

Mange spennende teorier det der:) Men har lite å komme med, i og med at dette er noe jeg ikke har mye kunnskap til..

Eneste jeg vet som jeg ble fortalt av moren min er at prestene skiftet ut "Guds navn" fordi de mente at det er skandaløst å kalle Gud ved navn,sånn som man gjør med mennesker

Har studert religion så lenge jeg kan huske.. Men disse alien greiene, har jeg først begynt å bli kjent med nå, og satt meg inn i nå.. Jeg gjorde det for noen år siden også, men det dabbet litt av, siden jeg bare fant slikt på youtube, og ikke på en seriøs kanal, slik som nå..... History Channel er en vanlig TV kanal, som jeg selv har, og ser en del på, og da det var en her inne som lenket til denne dokumentaren, laget av History, så ble jeg veldig engasjert ja..

Men kunnskapen har jeg fra tidligere studering på området. Har heller ikke tenkt på det slik før, det gjorde jeg nå, og fant ut at det passer godt med det som her blir tatt opp :)

Har studert religion i snart 11 år nå, så burde jo ha litt kunnskaper til å uttale meg.. :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg vet som jeg ble fortalt av moren min er at prestene skiftet ut "Guds navn" fordi de mente at det er skandaløst å kalle Gud ved navn,sånn som man gjør med mennesker

Ja, hehe, det er også en god forklaring! :)

Kanskje kristne også gjør det for å ikke missbruke guds navn også?

Eller kanskje sannheten er at de kristne som vet noe, vil sjule det slik at ikke sannheten skal komme frem? ...som sagt er det monoteisme, og dersom man bruker de opprinnelige navnene uten å oversette det med "Gud", så vil ting se litt annerledes ut, på den måten at det blir feiloppfattet som "mange guder" selv om det ikke er guder som beskrives i det hele tatt, men bare navn på "noen" (romvesener eller what ever) som oldtidens mennesker tilbad? Og at mange guder ville ødelagt kristendommen da kristendommens selverklærte "sannhet" er at det bare finnes kun én Gud, og den Guden er overnaturlig, usynelig, allmektig også videre.. (andre egenskaper som er helt perfekt)

Lenke til kommentar

(er muslim)

Har du sett etter i koranen om det beskrives noe som kan sammenliknes med et fartøy? Noe mohammed så på himmelen? Har han sett Allah, eller hørte han stemmer i hodet sitt? Hvor var han da han skrev det han skrev? I ei hule? Kan det ikke tenkes at Allah tok han med opp til himmelen på et flyvende teppe og lærte opp Muhammed? :p

Hehe :) Tenkte å se ferdig den filmen nå, og se om Allah er blitt med i den. :p

Lenke til kommentar

(er muslim)

Har du sett etter i koranen om det beskrives noe som kan sammenliknes med et fartøy? Noe mohammed så på himmelen? Har han sett Allah, eller hørte han stemmer i hodet sitt? Hvor var han da han skrev det han skrev? I ei hule? Kan det ikke tenkes at Allah tok han med opp til himmelen på et flyvende teppe og lærte opp Muhammed? :p

Cool story bro, changed my life!

Lenke til kommentar

(er muslim)

Cool story bro, changed my life!

;)

Lenke til kommentar

Markhull er en hypotetisk bro mellom svarte og hvite hull som følger av Einsteins relativitetsligninger.

Rent teoretisk kan de eksistere, men er ikke påvist, og det er godt mulig matten som ligger bak antagelsen vi gjør ikke stemmer overens med den virkelige verden.

For å gjøre slike beregninger lager man seg en forenklet fremstilling av universet, som gjør det lettere å studere/regne på, men som har den svakheten at det ikke er sikkert faktisk er 100% korrekt.

Illustrasjon:

n1eHB.png

For ikke å snakke om den mulige ekstreme radioaktiviteten inne i der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...