Gå til innhold

Var Gud en astronaut?

Var Gud en astronaut?  

77 stemmer

1. 1. Kan de såkalte "gudene" ha vært astronauter fra en annen planet?

• Det er godt mulig. Jeg vet ikke... Interesserer meg ikke.
      5
    • Nei, det er utenkelig. Utelukket.
      13
    • Ja, det kan de ha vært.. De kan ha vært en høyere utviklet sivilisasjon som besøkte oss en gang i fortiden.
      22
    • Nei, jeg tror ikke det, men det er verken utenkelig eller noe jeg kan utelukke.
      23
    • Jeg vet ikke, men temaet er svært interessant! Det er jo godt mulig!
      11
    • Annet (Svarer i et innlegg)
      3

Anbefalte innlegg

Erke du en ramp enda da? hehe neida..... ;)

Nei, for å være ærlig så er jeg ikke det lenger... Selv om jeg har ADHD, så gjør jeg ikke så alt for mange rampestreker lenger. =)

Tror det er noe man vokser av seg... ;- P

Har hørt at når man blir voksen, så blir man "tørr bak øra" - og at dette betyr at man begynner: "å oppføre seg som folk"... Man trenger ikke religiøs dogma for å "ta seg selv i nakken" eller forstå hvorfor man tjener best på å oppføre seg på en god og ordentlig måte. =) .... Er ikke i alle tilfeller man klarer det like godt, men det har intet med med hva man tror på å gjøre slik jeg ser det, selv om tro ofte kan få "slemme" mennesker til å tenke annerledes...

Når det gjelder å tenke på noe... Hva tenker du om dette?

1 Mos 19,24

Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. 25 Han ødela disse byene, hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som vokste på marken. 26 Men Lots kone så seg tilbake. Da ble hun til en saltstøtte.

27 Tidlig neste morgen skyndte Abraham seg til det stedet hvor han hadde stått for Herrens ansikt. 28 Da han så ut over Sodoma og Gomorra og hele slettelandet, fikk han se at det steg røyk opp fra landet, som røyken fra en smelteovn. 29 Den gangen Gud ødela byene på sletten, husket han på Abraham. Gud hentet Lot rett ut av ødeleggelsene som han sendte over de byene Lot hadde bodd i.

Dette minner jo om masseødeleggelsesvåpen... Og Gud beskrives her som en fysisk person som Abraham hadde sett ansikt til ansikt.. Er ikke denne trådens tema og innhold mer passende forklaring, enn at Gud var en usynlig allestedsnærværende og allmektig Gud??? Ingen tvil om at han var mektig, og da kanskje "allmektig" i forhold til oldtidens mennesker...

Men det virker litt rart at den kristne guden slik han vanligvis blir forstått, "bombaderer to byer fra luften (himmelen) på den måten at vi i dag lett kan assosiere dette med hendelser som skjedde under andre verdenskrig, for eksempel når britene teppebombet Berlin (...)

Eller denne:

2 Mos 24,17

Moses på Sinai-fjellet

12 Siden sa Herren til Moses: «Kom opp til meg på fjellet og bli der, så skal jeg gi deg steintavlene, loven og budene som jeg har skrevet ned for å veilede dem.» 13 Da dro Moses av sted sammen med Josva, tjeneren sin. Og Moses gikk opp på Guds fjell. 14 Til de eldste sa han: «Vent her på oss til vi kommer tilbake! Dere har Aron og Hur hos dere. Er det noen som har en sak, kan han gå til dem.» 15 Så gikk Moses opp på fjellet, og skyen dekket fjellet. 16 Herrens herlighet hvilte over Sinai-fjellet, og skyen dekket det i seks dager. Den sjuende dagen ropte Herren på Moses fra skyen. 17 Israelittene så Herrens herlighet som en fortærende ild på fjelltoppen. 18 Så gikk Moses inn i skyen og opp på fjellet. Og Moses ble på fjellet i førti dager og førti netter.

Det jeg stusset på her, var følgende: "16 Herrens herlighet hvilte over Sinai-fjellet, og skyen dekket det i seks dager."

Kan det ha vært et romskip som hvilte over Sinai-fjellet? Hvis det svevde over fjellet, og det var et romskip.. Det blir også beskrevet ild, og en røyksky... Mulig jeg ser mer enn deg og dere her, men... Er det sikkert at denne fortellingen er bare rent oppdiktet og ikke har noen som helst forankring i virkeligheten overhodet? Eller hvordan ser du på det som en kristen?

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
**snip**

Vi er enige, du sier du ikkke utelukker noe. Det eg prøver å si er at å tro på gud er dummere enn å annta at aliens gjorde dette, mens den beste posisjon er å ikke annta at det var aliens, men heller ikke stenge muligheten utenfor.

Endret av Thitorkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
**snip**

Vi er enige, du sier du ikkke utelukker noe. Det eg prøver å si er at å tro på gud er dummere enn å annta at aliens gjorde dette, mens den beste posisjon er å ikke annta at det var aliens, men heller ikke stenge muligheten utenfor.

Aha! Ja, okei! Da er vi enige! =)

:) Bortsett fra at jeg mener at folk burde ha ulike posisjoner. =P

Noen må jo være "positivt innstilt" mens andre igjen "negativt innstilt" for at det skal kunne bli en ordentlig god diskusjon - og for å kunne undersøke sannhetsgehalten på en god måte...

De som er positivt innstilt, slik jeg er i denne sammenhengen, burde selvsagt holde døren åpen for at det kan være stikk motsatt, og det samme gjelder jo den som har inntatt en "negativ posisjon".

Uansett kan jeg si noe om hva jeg tror...

Jeg tror det ligger noe i dette, men jeg sier ikke at "slik er det!", selv om jeg har en overbevisning her og nå om at det er slik... Det passer jo så utrolig bra!! =) De fleste historikere sier at som regel så er det en underliggende sannhet ved alle fortellinger som blir ansett for å være mytiske....

Jeg tror at det er noe i dette, men at ikke alle hypotesene/antagelsene/forklaringene trenger å være sant/nøyaktige/eller troverdige.. Så selv om det er kommet aliens (fremmede) hit til vår lille klode, så trenger ikke dokumentaren ha rett i absolutt alle temaer/arumentsjoner den tar opp...

Men det den kommer med er nok til å gjøre meg trollbundet, og overbevist... =)

Er det ikke slik, så nei vel.. =) Da er det ikke det. Men interessant syntes jeg det uansett er! :)

Uansett er ikke det å befinne seg i himmelen, sånn rent fysisk sett, noe vi anser som problematisk lenger... Sikter her til slike ting som fly og helikopter og liknende... Og UFO-liknende fartøyer som er blitt utviklet og laget av NASA (USA) i et kappløp med Russland.

Poenget er at jeg syntes det passer så utrolig bra!!

For eksempel når bibelen snakker om en by, nærmere bestemt "Det nye Jerusalem" - som skal komme ned fra himmelen, så høres dette helt uforståelig ut, og utenkelig ut... Og også svært usannsynlig ut...

Men når det er beskrevet i tidlige hinduistiske skrifter at enorme byer også befant seg over oss, og nevner ting som kan minne om et kolossalt mothership (et romskip), som er så kolossale at en hel sivilisasjon kan befinne seg i dette romskipet og leve hele livet sitt inne i slike, mens de utforsker universet; så gir det faktisk litt mer mening.. Det er faktisk mulig å se det for seg og fantasere på en helt annen måte, enn tidligere... Fascinerende syntes i alle fall jeg!! =) Spesielt når flere kulturer beskriver samme fenomenene på hver sine måter.. Og ... Jeg håper virkelig det kommer science fiction filmer av dette også... :- D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mer folk spiste for mye psykedelisk sopper osv før i tiden.

Giorgio Tsoukalos backstage en plass,

Takk for at du setter deg inn i trådens tema og er seriøs.

Det setter vi veldig stor pris på :)

Alt i denne videoen og alt det jeg har sagt er en psykedelisk opplevelse som man ikke kan tro på uten å ha spist fleinsopp, eller annen form for psykedelisk narkotika...

Siden det var History Channel som har laget denne dokumentaren, så tror jeg det at de i alle fall er nærmere sannheten enn det du er, som kommer med hypotesen om at alt dreier seg egentlig om en psykedelisk tripp på sopp... Det mener i alle fall jeg...

Det er også mye enklere å avfeie noe som sprøyt, enn å argumentere positivt for noe.. Jeg syntes at mine argumenter og dokumentarens argumenter fortjener å bli møtt bedre motargumenter enn å bare blåse i nesa å henvise til et rusmiddel... :)

Men selvsagt, vi alle har meninger, og det er jo bare bra det :p

Lenke til kommentar

Men, selvsagt har også mange vert på en tripp hvor de har sett diverse ting..

Jeg selv har det, siden jeg har prøvd LSD og vet hva man da kan oppleve... Jeg så jo, etter det jeg kan huske nå: Et UFO-liknende kjøretøy over Roskilde... (Nei, jeg tror ikke det var noen UFO der.... Jeg trodde heller ikke i rusen heller for den sakens skyld, men det var meget spesielt)

Har kun forsøkt dette én gang, da, og det er vel fem år siden eller noe sånt...

Men poenget er at denne dokumentaren viser merkelige funn, som vanskelig kan forklares, men som gir mening dersom det var noen astronauter her i oldtiden som var høyt utviklet i forhold til oldtidens mennesker, som i sin tur kalte dem for Guder... Og at Guder kanskje har fått en annen betydning med tiden.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke før jeg får se det, som med alt annet her i verden.

Hehe. Jeg pleier ikke det selv... Men denne dokumentaren viser at det kan være en mulighet... Har du sett dokumentaren? Om ikke annet, så er den utrolig underholdende da =P

Det ser litt mer ut som dwemerfolket.. (fra Skyrim). :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke før jeg får se det, som med alt annet her i verden.

Hehe. Jeg pleier ikke det selv... Men denne dokumentaren viser at det kan være en mulighet... Har du sett dokumentaren? Om ikke annet, så er den utrolig underholdende da =P

Det ser litt mer ut som dwemerfolket.. (fra Skyrim). :p

Yess!! :D

Du spiller det du og ser jeg! =D

Visst faen minner de om dwemerfolket! hehe ;-P

(BTW: Skyrim ruulz)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har knapt gjort annet enn siden spillet kom ut. :)

Men uansett. Det er jo en interessant teori. Og når de setter "bevisene" opp slik de har gjort det i serien ser det jo så klart troverdig ut. Men sånn er det jo som regel med alle konspirasjonsteorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har knapt gjort annet enn siden spillet kom ut. :)

Hehe, ikke jeg heller. Hva slags level er du på forresten? *Nysgjerrig* :p Hva slags rase spiller du, og hva angriper du fiendene med? Noe du har blitt spesielt god i?

Beklager off-topic. :-s

Men uansett. Det er jo en interessant teori. Og når de setter "bevisene" opp slik de har gjort det i serien ser det jo så klart troverdig ut. Men sånn er det jo som regel med alle konspirasjonsteorier.

Jepp. Det er fint å se at du er positivt innstilt.

Jeg vil bare påpeke at dette ikke på noen måte er noen konspirasjonsteori. En konspirasjonsteori er troen på eller teroien rundt at det er en sammensvergelse... F.eks. troen på at USAs ledelse, selv planla og utførte terroren 9/11, etc.. eller at verden styres av en hemmelig elite...

Men det det er snakk om her, er noe heeeeeeeeelt annet...

Dette er troen på at en fremmed sivilisasjon kan ha kommet over denne planeten en gang i oldtiden, og besøkt oss.... (Og at resultatet var at de ble sett, av oldtidens mennesker, og at de beskrev det på sin primitive måte.. Sjekk ovenfor, de skriftstedene jeg henviste til, som minner veldig om avansert teknologi, i motsetning til overnaturlig magi utført av en flyvende mann fritstående i himmelen.... Gud er inni et fartøy, som kalles "Herrens Herlighet" (Selvsagt ikke det opprinnelige ordet) og som faktisk "svever over Sinai-fjellet!! =P

Lenke til kommentar

Hehe, ikke jeg heller. Hva slags level er du på forresten? *Nysgjerrig* :p Hva slags rase spiller du, og hva angriper du fiendene med? Noe du har blitt spesielt god i?

Er på lvl 55, spiller en Wood Elf. Har full skill i Archery, Sneak, Smithing og Lockpicking. Nå går jeg for One-Handed og litt forskjellig magic for å få lvl ups. Har ikke begynt på main story enda.

Jeg vil bare påpeke at dette ikke på noen måte er noen konspirasjonsteori. En konspirasjonsteori er troen på eller teroien rundt at det er en sammensvergelse... F.eks. troen på at USAs ledelse, selv planla og utførte terroren 9/11, etc.. eller at verden styres av en hemmelig elite...

Dette er troen på at en fremmed sivilisasjon kan ha kommet over denne planeten en gang i oldtiden, og besøkt oss....

Da beklager jeg for min naive forståelse av det norske språk.

De tar jo på en måte denne teorien opp i Stargate SG1. Tenker på Goa'ulds og deres pyramideskip. (for å ikke gå helt off topic)

Lenke til kommentar

Er på lvl 55, spiller en Wood Elf. Har full skill i Archery, Sneak, Smithing og Lockpicking. Nå går jeg for One-Handed og litt forskjellig magic for å få lvl ups. Har ikke begynt på main story enda.

Aha, akkurat! :) Jeg spiller Dark Elf (Dunmer), er god i Destruction magic, full pott (alle stjernene i stjernetegnet) på Enchanting (tilegne ting magiske egenskaper), Bruker også bue, men skjeldent (Jeg spilte kun med bue på Oblivion, derfor ville jeg gjøre det annerledes denne gangen) Smithing og Lockpicking er jeg også høyt oppe i gradene på også, men jeg lager magiske sko som for eksempel gjør Lockpicking enklere... =P (Bare en annen måte å gå frem på =P) Jeg har ikke kommet dit enda, hehe. Jeg er på level 36. :) Men jeg tenker å bruke sverd eller illusjons magi slik at jeg raskere kan gå opp i nivå. =) Har mye penger da.. Har over 40 000 septims. =P hehe... Tilber Guden Akatosh hele tiden, hehe =P hehe, og Stendar da selvfølgelig, siden han er så snill mot de fattige! ;-P Hvem av Gudene i spillet mener du minner mest om Jesus forresten? =P hehe Talos?

Har heller ikke begynt på hoved oppdraget.. Skal ta absolutt alt som er ellers av småoppdrag, først. Jeg har ventet på dette spillet i flere år nå, så når det først skal spilles, skal det spilles ordentlig! ;)

Templene i Skyrim er MYE finere enn de norske kirkene vi har i landet.. Jeg syntes man burde bytte dem ut, med de kirkene vi kan se i skyrim... Det hadde vært dødskuuult!!!!

Dette er troen på at en fremmed sivilisasjon kan ha kommet over denne planeten en gang i oldtiden, og besøkt oss....

Da beklager jeg for min naive forståelse av det norske språk.

Hehe, ikke noe problem det... Bare ville påpeke det slik at ingen andre får samme oppfattelsen, da jeg brenner litt for dette temaet, og ønsker at folk skal få korrekt oppfattelse av hva det dreier seg om (få innsikt) ...

De tar jo på en måte denne teorien opp i Stargate SG1. Tenker på Goa'ulds og deres pyramideskip. (for å ikke gå helt off topic)

Tja.. :) Gjør jo det, men de tar det opp på en utrolig god måte. De representerer dette temaet på en særdeles god måte. =)

Lenke til kommentar

Templene i Skyrim er MYE finere enn de norske kirkene vi har i landet.. Jeg syntes man burde bytte dem ut, med de kirkene vi kan se i skyrim... Det hadde vært dødskuuult!!!!

Da hadde jeg nok besøkt kirken oftere enn jeg gjør i dag. :p

Hehe, det hadde jeg også, forutsatt at de også dyrket gudene som er beskrevet i Skyrim! :p

:D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkel som tar for seg dokumentaren.

En annen artikkel som tar for seg dokumentaren.

Jeg råder deg til å for et øyeblikk legge fra deg overbevisningen du har inntatt og lese gjennom motargumentene mot romvesen-guder med et (så langt som mulig) objektivt sinn. For du er vel interessert i å prøve å finne ut hva som er sannhet, ikke bare lete etter bevis som styrker deg i troen og overse alt annet? Det overlater vi til de religiøse...

I den forbindelsen siterer jeg følgende:

Daniken admits that he starts with the presupposition of aliens AND THEN looks for proof. This generally isn't the way science works. Usually you want to collect evidence before coming to a conclusion, not come to a conclusion and then procure the necessary evidence.
Lenke til kommentar

Artikkel som tar for seg dokumentaren.

En annen artikkel som tar for seg dokumentaren.

Jeg råder deg til å for et øyeblikk legge fra deg overbevisningen du har inntatt og lese gjennom motargumentene mot romvesen-guder med et (så langt som mulig) objektivt sinn.

Skal gjøre det. I morgen. Begynner å bli sent.

Så langt jeg har lest i den øverste lenken, kan jeg ikke si jeg ble særlig imponert, egentlig. Men det kan jeg jo beskrive litt i morgen. Jeg har uansett valgtå innta en positiv posisjon i denne debatten, så får du ta den negative posisjonen, så får vi diskutere ut i fra det. =) Mye enklere. Jeg har tidligere sagt at jeg er åpen for begge deler, altså at det ikke trenger å være sant, eller kanskje ikke alt er sant, men at noe er det, og motsatt... Det er uansett to forumbrukere som utelukker det helt. Jeg er ikke like trangsynt, og håper ikke du er det heller. =P

For du er vel interessert i å prøve å finne ut hva som er sannhet, ikke bare lete etter bevis som styrker deg i troen og overse alt annet?

Jo jeg jo. Hvis du leser mine tidligere innlegg her inne, så finner du ut hvor jeg står i denne saken... Uansett, har jeg valgt å argumentere for, siden jeg har en del kunnskap om dette temaet, og du kan argumentere i mot...

I den forbindelsen siterer jeg følgende:

Daniken admits that he starts with the presupposition of aliens AND THEN looks for proof. This generally isn't the way science works. Usually you want to collect evidence before coming to a conclusion, not come to a conclusion and then procure the necessary evidence.

Det er ikke så mange andre måter å gjøre det på i denne sammenhengen. Videoen antar noe, så leter den etter indisier som tyder på at antagelsen er sann... og finner da ting som er vanskelig å forklare uten å blande inn en høyere utviklet sivilisasjon.

Lenke til kommentar

Spar deg, jeg vet allerede at du kommer til å avvise alle motargumenter. Dette er ikke første gang jeg diskuterer med religiøse :D

"Religiøs" - er et negativt ladet ord... :p

Men dersom det å tro på ting som enda ikke er helt fult ut bevist er å være religiøs, eller være positiv og åpen for at liv på andre planeter kan ha besøkt vår planet, vel så er jeg vel det... Men det er ingensteder en kan finne en slik definisjon på "det å være religiøs" ...

Og selvsagt kommer det jo en debunking artikkel om dette, og jeg hadde forutsett det. Alltid noen bedrevitere som ønsker å gjøre seg synlige på nettet, og latterliggjøre ting andre tror på... hehe..

Uansett er ikke disse to lenkene over her, noe bevis mot at det kan ha vært folk fra andre planeter her i oldtiden, eller senere..

Jeg er også uenig i konklusjonene de legger frem...

Men du... Kunne du ikke selv tatt frem de eksempelene og argumentasjonene fra siden som alerede har overbevist deg? Slik at vi kan diskutere dem? Ta en ting av gangen? Er tross alt en god del å ta av, og det blir litt vanskelig for meg dersom jeg skal lime inn alt på den siden, og forsvare dokumentarens påstander mot disse krampeaktige forsøkene på å debunke dokumentaren... :)

En ting vil jeg imidlertid understreke, og det er at troverdigheten min til History Channel sank noe da jeg leste om at de har laget dokumentar av Bibel-koden av Michael Drosnin... Da falt den litt...

Uansett: Jeg oppfordrer deg til å slenge det på forumet her, slik at vi kan diskutere det. =)

Nei, jeg avviser ikke, og kommer ikke til å avvise det.. Ikke på den måten kritikerne her inne har gjort, som bare avfeier det som tøv uten å komme med skikkelig argumentasjon... Eneste jeg har sett til nå av motargumenter er: "Det sluttet jeg å tro på da jeg var 12-14 år", med begrunnelsen: "Jeg slukte alt okkult rått inntil den alderen" ... Og, bilder, som setter fyren i dokumentaren i dårlig lys ved å lyve på ham ting han ikke har sagt, og på den måten litt uærlig argumentasjon...

Jeg vil også si at jeg ikke på noen måte utelukker at det ikke har vært noen her i det hele tatt... I mange år har jeg jo sett på det nettopp slik... Jeg satt meg inn i dette for mange år siden, trodde litt på det, men så sluttet jeg å gjøre det, og spesielt fordi det bare var YouTube-dokumentarer som inneholdt dette, og ikke en helt ordinær TV-kanal... Men når jeg nå så at History Channel hadde dokumentar om dette (Jeg har sett mye på history channel før, men har mer og mer gått over til Viasat History) følte jeg at jeg kunne ta det litt mer seriøst...

Uansett trenger som sagt "ikke alt" være sant, eller korrekt informasjon i dokumentaren selv om vi kan ha fått besøk. Jeg vet innerst inne at denne dokumentaren er laget for at noen skal tjene penger, og at de derfor har laget dokumentaren så lang og innholdsrik som overhodet mulig, for at de kan utgi flere DVD'er..

Så som sagt: Alt trenger ikke være sant, og noe av det er helt klart litt på bærtur, men mye av det er også svært troverdig, slik jeg ser det.. Og debunker folka overbeviste ikke meg med første øyekast.. Derfor oppfordrer jeg deg til å hente det du mener er overbevisende/slående fra den debunker-siden å argumentere for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...