Gå til innhold

Var Gud en astronaut?

Var Gud en astronaut?  

77 stemmer

1. 1. Kan de såkalte "gudene" ha vært astronauter fra en annen planet?

• Det er godt mulig. Jeg vet ikke... Interesserer meg ikke.
      5
    • Nei, det er utenkelig. Utelukket.
      13
    • Ja, det kan de ha vært.. De kan ha vært en høyere utviklet sivilisasjon som besøkte oss en gang i fortiden.
      22
    • Nei, jeg tror ikke det, men det er verken utenkelig eller noe jeg kan utelukke.
      23
    • Jeg vet ikke, men temaet er svært interessant! Det er jo godt mulig!
      11
    • Annet (Svarer i et innlegg)
      3

Anbefalte innlegg

Jeg ville bare opprette en slik tråd fordi de andre trådene dette ble tatt opp i, egentlig omhandlet noe annet, og at det derfor oppstod en ørliten avsporing...

Så vi kan ta diskusjonen her.

Hovedgrunnen til at jeg begynte å engasjere meg, var en fascinerende dokumentar laget av History Channel angående temaet...

Den kan sees på YouTube, kjøpes på history.com, eller lastes ned på TPB.

Ancient Aliens

Her er et lite klipp (et utdrag) fra serien, bare slik at dere skal få litt innsikt i hva det dreier seg om:

http://www.youtube.com/watch?v=0ndvGrqscuY

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tanken har streifet, før jeg ble en kristen.

Den streifet, men overnaturlige forklaringer angående gud var mer troverdig? :)

Jeg har valgt og stole på bibelen, jo mere jeg leser, jo mere fantastisk syntes jeg den boken er, og troen vokser. Det er egentlig litt rart, jeg var en liten banditt før, jeg festet ALTFOR mye, gikk ikke en omvei vist der var bråk å treffe på, likte det veldig faktisk godt og har både sendt andre på sykehus og endt der selv på operasjonsbordet pga slike ting, satt oftere og oftere på glattcelle i helgene, oppvokst i en new age familie, og begynte og lese bibel bare for og slenge masse drit til kristne :innocent:

Det rare var at det forandret noe i meg, etterhvert satt jeg inne hjemme alene og leste mere og mere, istedenfor og være ute på fest og tull i helgene der vi både røyka pot og drakk oss sanseløse mildt sagt. Så fant jeg meg ei kristen jente, giftet oss, og idag er dette det viktigste i livet mitt :thumbup:

Ja jeg tror på bibelen guds ord, hvert eneste ord!

Endret av cberg70
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forkastet ideen rundt 11-12 års alderen tror jeg.

Hvorfor det?

Fordi hjernen din ble utviklet mye raskere enn alle de som ser på dette som en mulighet, og var smartere alerede i 11-12års alderen? Og at du hevder å vite så mye bedre enn dem som tror litt på dette, alerede på det tidspunktet?

På hvilken måte? Hehe.. Liksom; "Hah, det sluttet jeg å tro på i barnehagen" ... Virkelig? Er det å tro at det finnes avansert liv på andre planeter i universet også det samme som å tro på julenissen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får kaste inn en skikkelig brannfakkel her da :tease:

26 Den som stoler på sitt eget vett, er en dåre, den som vandrer med visdom, blir berget.

Jeg tror ikke før jeg får se det, som med alt annet her i verden.

Det er som og tippe lotto på søndagen, det er for seint.

Lenke til kommentar

Får kaste inn en skikkelig brannfakkel her da :tease:

26 Den som stoler på sitt eget vett, er en dåre, den som vandrer med visdom, blir berget.

Jeg tror ikke før jeg får se det, som med alt annet her i verden.

Det er som og tippe lotto på søndagen, det er for seint.Når jesus går ut av det aller helligste i himmelen, er nådetiden ute, da starter de 7 plagene, de holder på til han er nede på jorden og tar ut sine, da har han med sin lønn,alt må være iorden før dette.

Lenke til kommentar

Jeg har valgt og stole på bibelen, jo mere jeg leser, jo mere fantastisk syntes jeg den boken er, og troen vokser.

Hehe... Hos meg har det vært motsatt: Jo mer jeg har lest i den, desto mer oppgitt har jeg blitt...

Uansett så er det beskrevet fartøyer der... Herrens herlighet er beskrevet som et fartøy som støyer noe voldsomt... Også i bibelen er det nevnt vesener (fysiske av kjøtt og blod) som kommer ned fra himmelen og ned til jorda... Og det blir beskrevet guder i flertall... Det står blant annet at "Gudesønnene fikk barn med menneskedøtterene" og så videre.... Hva om dette var ikke-jordiske mennesker som liknet oss? Det står jo også: "la oss skape mennesket i vårt bilde som et avtrykk av oss selv" ...

Det er egentlig litt rart, jeg var en liten banditt før, jeg festet ALTFOR mye, gikk ikke en omvei vist der var bråk å treffe på, likte det veldig faktisk godt og har både sendt andre på sykehus og endt der selv på operasjonsbordet pga slike ting, satt oftere og oftere på glattcelle i helgene, oppvokst i en new age familie, og begynte og lese bibel bare for og slenge masse drit til kristne :innocent:

Jahaja... Og da er jo andre syn helt utelukket pga tidligere adferd?

Det rare var at det forandret noe i meg, etterhvert satt jeg inne hjemme alene og leste mere og mere, istedenfor og være ute på fest og tull i helgene der vi både røyka pot og drakk oss sanseløse mildt sagt. Så fant jeg meg ei kristen jente, giftet oss, og idag er dette det viktigste i livet mitt :thumbup:

Jeg var selv en ramp... Ble ateist, sluttet å røyke, drikke alkohol, og så videre... Fant ut at det finnes bedre ting her i livet, og satte meg ned å lese interessante ting og diskutere med andre på nettet... Samt sette meg inn i nye ting jeg ikke visste om fra før... Dette er en av de interessante tingene som jeg har kommet over i senere tid... Det er ikke nødvendigvis sant, men det er verd en god diskusjon...

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Fordi hjernen din ble utviklet mye raskere enn alle de som ser på dette som en mulighet, og var smartere alerede i 11-12års alderen? Og at du hevder å vite så mye bedre enn dem som tror litt på dette, alerede på det tidspunktet?

På hvilken måte? Hehe.. Liksom; "Hah, det sluttet jeg å tro på i barnehagen" ... Virkelig? Er det å tro at det finnes avansert liv på andre planeter i universet også det samme som å tro på julenissen?

Frem til ca. den alderen slukte jeg alt av okkulte teorier rått. Men så begynte jeg å se på de såkalte bevisene og hva de egentlig beviste. Og de beviste stort sett nada. Tvert i mot var det lett å finne mye mer plausible forklaringer.

Forresten så er jeg overbevist om at det må eksisterere liv på andre planeter. Statistisk sett så er det så godt som uungåelig. Det jeg derimot ikke tror er at vi har fått besøk fra avanserte romvesner som vi feiltok for guder.

Hypotesen er underholdende da. Ancient Aliens-serien er en slags guilty pleasure for meg. Fryder meg å se hvor lett de har for å trekke ville konklusjoner ut av intet. "Her ser vi en statue fra det gamle Egypt. Hvis du holder denne opp mot lyset i akkurat 43,2 graders vinkel så kan skjegget på statuen se ut som visirfestet på en romdrakt. Dette er definitivt bevis på at pyramidene ble bygget av romvesner som kuttet dem til med gigantiske lasere!"

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Frem til ca. den alderen slukte jeg alt av okkulte teorier rått.

Så fordi du gjorde slik og slik, i den alderen, så har du funnet "sannheten" som vi andre ikke har gjort?

Men så begynte jeg å se på de såkalte bevisene og hva de egentlig beviste.

Så alt som ikke er blitt bevist, er ikke sant?

For tusen år siden, så fantes det ikke noen bevis for evolusjonsteorien, og man visste ikke om det. Det argumentet holder altså ikke... Evolusjonen var et faktum da som nå, selv om det ikke var bevist...

Og de beviste stort sett nada. Tvert i mot var det lett å finne mye mer plausible forklaringer.

Kan du ta eksempler direkte fra den dokumentaren jeg sikter til, å gi en enda mer plausibel forklaring?

Forresten så er jeg overbevist om at det må eksisterere liv på andre planeter.

Hvorfor det? Det finnes ikke noe bevis for det?

Statistisk sett så er det så godt som uungåelig. Det jeg derimot ikke tror er at vi har fått besøk fra avanserte romvesner som vi feiltok for guder.

Hvorfor? Det finnes eksempler på cargokulter, og religionene deres baseres på ting som virkelig har funnet sted. Poenget var at de ikke forstod det de så, og så på dem som guder... Uansett har "gudsbegrepet" utvidet og har i dag mange tusenvis av definisjoner som kanskje ikke eksisterte på den tiden...

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Frum

Det var egentlig bare et lite møte med folk fra den moderne verden. Amerikaneren "John fra amerika" (som blir kalt John Frum og som blir dyrket som gud) besøkte disse under en krig... Dette er et eksempel på hva som er resultatet av at moderne mennesker møter primitive mennesker...

Hypotesen er underholdende da. Ancient Aliens-serien er en slags guilty pleasure for meg. Fryder meg å se hvor lett de har for å trekke ville konklusjoner ut av intet.

Virker ikke som om du har sett noe av det egentlig... Ikke når du sier det på den måten...

"Her ser vi en statue fra det gamle Egypt. Hvis du holder denne opp mot lyset i akkurat 43,2 graders vinkel så kan skjegget på statuen se ut som visirfestet på en romdrakt.

Ja... Motargumentasjon med litt løgnaktig vinkling fungerer sikkert på noen... Men ikke på meg ..:p

Problemet er at det ikke pressenteres på denne måten i det hele tatt... Jeg får følelsen av at du ikke helt mestrer det engelske språket som blir brukt i denne dokumentaren også egentlig, med tanke på det du her beskriver, og beskriver under her... =)

Virker som om du bare har sett bildene og at du forstår det som blir sagt kanskje bare sånn vagt, eller bare sånn halvveis. =P Hehe... Om ikke så virker det veldig slik ut i fra det du sier her....

Dette er definitivt bevis på at pyramidene ble bygget av romvesner som kuttet dem til med gigantiske lasere!"

Ja, da har du jo fått med deg veldig mye...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har valgt og stole på bibelen, jo mere jeg leser, jo mere fantastisk syntes jeg den boken er, og troen vokser.

Hehe... Hos meg har det vært motsatt: Jo mer jeg har lest i den, desto mer oppgitt har jeg blitt...

Uansett så er det beskrevet fartøyer der... Herrens herlighet er beskrevet som et fartøy som støyer noe voldsomt... Også i bibelen er det nevnt vesener (fysiske av kjøtt og blod) som kommer ned fra himmelen og ned til jorda... Og det blir beskrevet guder i flertall... Det står blant annet at "Gudesønnene fikk barn med menneskedøtterene" og så videre.... Hva om dette var ikke-jordiske mennesker som liknet oss? Det står jo også: "la oss skape mennesket i vårt bilde som et avtrykk av oss selv" ...

Det er egentlig litt rart, jeg var en liten banditt før, jeg festet ALTFOR mye, gikk ikke en omvei vist der var bråk å treffe på, likte det veldig faktisk godt og har både sendt andre på sykehus og endt der selv på operasjonsbordet pga slike ting, satt oftere og oftere på glattcelle i helgene, oppvokst i en new age familie, og begynte og lese bibel bare for og slenge masse drit til kristne :innocent:

Jahaja... Og da er jo andre syn helt utelukket pga tidligere adferd?

Jeg var selv en ramp... Ble ateist, sluttet å røyke, drikke alkohol, og så videre... Fant ut at det finnes bedre ting her i livet, og satte meg ned å lese interessante ting og diskutere med andre på nettet... Samt sette meg inn i nye ting jeg ikke visste om fra før... Dette er en av de interessante tingene som jeg har kommet over i senere tid... Det er ikke nødvendigvis sant, men det er verd en god diskusjon...

Erke du en ramp enda da? hehe neida..... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror mer det har vert avanserte menneskelige sivilisasjoner før våres. Ikke aliens, guder eller nisser.

Kanskje til og med så avanserte at de ikke trengte redskaper og slikt som arkeologene leter etter. Hvem vet hvordan de opprinelige menneskene (som Adam og Eva er et bilde på) egentlig var og hvilken evner de hadde ?

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder på å se hele serien nå. Fant denne på YouTube nå.

http://www.youtube.com/watch?v=N15gorBZM3Y

Atombomber i oldtiden? Ble sodoma og gomora sprengt i fillebiter av atombomber? Bibelen beskriver jo at det kom ild ned fra himmelen og ødela de to byene...

I eldgamle hindu-skrifter så er det også beskrevet ekstreme eksplosjoner utført av gudene... "Ildregn" ... Arkeologiske funn tyder også på det... Se mer i videoen.

Lenke til kommentar

Jeg tror mer det har vert avanserte menneskelige sivilisasjoner før våres. Ikke aliens, guder eller nisser.

Det er meget mulig. Eller at vi selv, altså vår art, kommer fra en annen planet, som kanskje ble overbefolket eller noe sånt... :- )

Det som hele tiden blir sagt gjennom hele serien er at det ikke er snakk om noe overnaturlig, men rent naturlig.. At "de som kom hit var mennesker som liknet oss..." ...Men det er funn av skjeletter som tyder på at de var annerledes i utseende enn oss også, hadde mye større hjerner.. (hodeskallene de har funnet er mye større..)

conehd2.jpg

Lenke til kommentar

Å tro at det er aliens som har spilt Gud/guder og mirakler før er ikke utenkelig, men det å påstå dette som noe annet enn noe som kan vere en mulighet er nesten på linje med å påstå at det står en gud bak.

Hvorfor er det ikke på linje? Begge mangler jo bevis for seg selv!

Fordi vi vet hva liv er definært som, vi vet at liv kan oppstå på planeter som ligger i riktig bane og roterer med riktig fart. Vi vet at liv finnes!

I motsettning til en gud eller flere, vet vi ikke at disse eksisterer, de er uhyre vanskelig å definere og derfor har man problemer med å kunne i det hele tatt finne indisier på at disse eksisterer, for man vet ikke hvilke indisier man skal se etter. De som påstår at de vet hvilke indisier man skal se etter er arrogante idioter som man kan glatt hopper over, deres lave intellekt vil ikke kunne ta inn over seg andres kunnskap.

Lenke til kommentar

Å tro at det er aliens som har spilt Gud/guder og mirakler før er ikke utenkelig, men det å påstå dette som noe annet enn noe som kan vere en mulighet er nesten på linje med å påstå at det står en gud bak.

Jeg utelukker ingen ting... Beviser og beviser... Nå har jeg sett på denne dokumentaren, og svært mange beviser peker i rettning av(...) Det hjelper ikke hvor mange beviser som finnes dersom de ikke blir tolket riktig...

Selvsagt kan alt ha en annen forklaring. Men begge forklaringene er uansett helt naturlige forklaringer, da det ikke er noe overnaturlig ved å tillegne seg overlegen teknologi å utforske verdensrommet og andre planeter... Vi har bare så vidt begynt å utforske verdensrommet... Etterhvert vil vi være i stand til å reise fra denne planeten, og besøke andre planeter...

Hvorfor er det ikke på linje? Begge mangler jo bevis for seg selv!

Man har ikke noen bedre forklaring på det bevismaterialet som foreligger. Man finner ting rundt om kring, som vanskelig kan forklares... Se dokumentaren å se selv...

Fordi vi vet hva liv er definært som, vi vet at liv kan oppstå på planeter som ligger i riktig bane og roterer med riktig fart. Vi vet at liv finnes!

I motsettning til en gud eller flere, vet vi ikke at disse eksisterer, de er uhyre vanskelig å definere og derfor har man problemer med å kunne i det hele tatt finne indisier på at disse eksisterer, for man vet ikke hvilke indisier man skal se etter.

Jeg er ateist, så jeg tror ikke på "guder" slik de vanligvis blir definert.. "Gudene" kan bare ha vært folk med svært avansert teknologi (noe de måtte hatt dersom de faktisk har besøkt denne planeten, og kom fra en fjern planet), og at primitive mennesker i oldtiden så på dem som guder... og beskrivelsene av det de så, det kan sammenliknes med teknologi som vi i dag holder på å utvikle, og også enda mer avansert teknologi også...

Men selvsagt... Det kan være annerledes, og jeg er også åpen for det også... Kanskje enda mer.. Men til nå så har kritikerne her bare avvist det som sludder, og henvist til tegneserier, og "sånt sluttet jeg å tro på i 13-14 års alderen... etc...

Det er mye vanskeligere å argumentere for noe, enn det å argumentere mot noe... Det ser man jo.. For å avfeie noe og bli betrodd trenger man jo bare å slå i bordet med noen tegneserier..

Eller hurr?

Ta et eksmepel: Når noen påstod at jorda var rund, så fnøys folk (ikke bare religiøse) og hånet de som påstod det... Det var utenkelig! Har du noen sinne hørt argumentasjone for flat jord?

Hvordan de latterliggjør rundjord oppfatningen?? Hvis jorda roterte rundt sin egen akse, så ville alt i verden ha blitt slengt ut i verdensrommet, sier dem... Og alt på sidene ville ha falt av.., og man kunne bare ha levd på toppen av "ballen" ... De latterliggjør det med samme enkle tak som det folk her inne har latterliggjort det som blir sagt på dokumentaren.. Grunnen til at jeg sier det er jo fordi man enda ikke har tatt ett ordentelig eksempel fra dokumentaren og debunket det med ordentlig argumentasjon... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...