Gå til innhold

Fargene på digit forandres

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen av dere på digit opplevd at fargene ikke stemmer etter at dere har lagt ut et bilde på digit?

Jeg har lenge nå brukt en Dell laptopp som ikke holdt mål, så jeg invisterte i en Imac 27" der kan jeg ha det redigerte bildet ved siden av det bilde jeg laster opp.

Blå er veldig problematisk, det blir mye lillaskjær i det. :ermm:

Er det digit som ikke gjengir riktige farger?

Er det noe galt med både PC og Imacen min?

Blir litt frustrert når jeg prøver å legge ut bilder, kan ikke redigere dem etter digit, det bør stemme i fargene.

pr. nå så velger jeg å ikke legge ut noe før jeg får skikk på problemet. Sendte et bilde til Børre Helgerud som kan bekrefte at fargene påbildet er ok.

Har noen noe tips eller lignende problem? Håper noen gidder å sjekke på deres bilder, ha det redigerte bilde oppe sammtidig med bilde du har lagt ut på digit, det er spesielt blåfargen som blir lilla.

Mvh Håkon :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se denne tråden - jeg har lagt ut flere testbilder der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1391535

Tipper du ser forskjell på bildet i Digit-tråden og i full oppløsning, og at det nok er fordi du har lagt ut bilde i Adobe RGB i steden for sRGB.

Klikk på linken til bildet i full oppløsning, og det vil nok se "riktig" ut.

Så - bruk sRGB til ting på web - med mindre du legger ut bilde til målgruppe som har skjerm som kan vise Adobe RGB, og har innstilt både skjerm, OS og browser til å vise farger riktig. Og - i så fall bør heller Adobe RGB-bildet være lastet opp som en alternativ versjon for spesielt interesserte.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Se denne tråden - jeg har lagt ut flere testbilder der: http://www.diskusjon...owtopic=1391535

Tipper du ser forskjell på bildet i Digit-tråden og i full oppløsning, og at det nok er fordi du har lagt ut bilde i Adobe RGB i steden for sRGB.

Klikk på linken til bildet i full oppløsning, og det vil nok se "riktig" ut.

Så - bruk sRGB til ting på web - med mindre du legger ut bilde til målgruppe som har skjerm som kan vise Adobe RGB, og har innstilt både skjerm, OS og browser til å vise farger riktig. Og - i så fall bør heller Adobe RGB-bildet være lastet opp som en alternativ versjon for spesielt interesserte.

Sjekket et bilde og det hadde ProPhoto RGB profil, men prinsippet blir det samme. Lag en sRGB-versjon for opplasting. Ingen garanti for at det vil løse alle problemer, men det reduserer i hvert fall problemene rundt at Digit-programvaren fjerner profiler.

Lenke til kommentar

Det er totalt poengløst å laste opp et bilde på web med Prophoto RGB - det er "ingen" med skjermer som kan vise det, og det er kun relevant til bruk for at noen skal kunne laste det ned og printe det ut på en skriver som kan skrive ut større fargerom enn Adobe RGB.

Tipper (uten å sjekke - det er for feiginger!) det er noen som har en (mangelfull) arbeidsflyt i Lightroom, hvor bildet ender opp med å lagres, i stedet for å lagres til web i korrekt fargerom - som er sRGB.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er totalt poengløst å laste opp et bilde på web med Prophoto RGB - det er "ingen" med skjermer som kan vise det, og det er kun relevant til bruk for at noen skal kunne laste det ned og printe det ut på en skriver som kan skrive ut større fargerom enn Adobe RGB.

Tipper (uten å sjekke - det er for feiginger!) det er noen som har en (mangelfull) arbeidsflyt i Lightroom, hvor bildet ender opp med å lagres, i stedet for å lagres til web i korrekt fargerom - som er sRGB.

Hei

Takker for godt og grundig svar, har sett på bildene dine og forandret i PS, så jeg håper på bedre tider.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for godt og grundig svar, har sett på bildene dine og forandret i PS, så jeg håper på bedre tider.

Ha en fin kveld.

Bare hyggelig å hjelpe!

I PS kan du ta Save for Web for å automatisk konvertere til sRGB, men den fungerer så som så for store filer.

Pleier selv å konvertere til sRGB, og så lagre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...