shack_attack Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hei, fått nytt TV en Thomson 32 led skjerm, står i brukermanualen og fikk beskjed på elkjøp at den kjører 100hz, men av en eller annen grunn kan jeg ikke sette 100hz i CCC, får bare 60hz (og det står maximum reported rate is 60hz). Skjermkortet jeg bruker er en XFX 6970. Håper noen kan hjelpe meg. Takk for alle svar. EDIT: er en 37 og ikke 32 Endret 3. desember 2011 av shack_attack Lenke til kommentar
gue2 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 er noe med at det ikke fungerer når man bruker den som pc skjerm. skal også være en "gaming\pc" hdmislot der du kun får 60hz på di fleste modellene, litt usikker på hvorfor det er sånn. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Kort-forklaring: Selve panelet er kun 60hz, og du vil også bare kunne sende 60hz til tven. Det finnes ingenting du kan gjøre med dette. 100hz kommer av en interpoleringsteknologi som "omvandler" tv-signalet sine 50hz til 100hz. Dette gjøres ved å analysere to bilder, og så regne ut forskjellene mellom dem, og så settes dette bildet inn i midten. Siden disse 100hz er interpolert, (halve bildet sendes av gangen, som er standard for tv). Så vil det også gjøres progressivt (hele bildet på en gang). Noe som halverer oppdateringsfrekvensen, slik at du får 50hz, som så vises på tven. Du får da 50 hele bilder i sekundet, istedenfor de vanlige 25. Dette gir et mer flytende bilde. Men mellombildene er ikke perfekte, og mange misliker denne effekten. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Flimzes forklarte bedre enn meg... Endret 3. desember 2011 av Mr D Lenke til kommentar
shack_attack Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Takk skal dere ha begge to, ja det var litt kjipt, fordi opplever at tv'en er litt hakkete når jeg ser på fotball og motorsport. Hadde forsåvidt ikke det samme problemet (hakkingen) med gamle tv'n (samsung 32 lcd hd-ready) der opplevde jeg ikke noe hakking.. Vet noe hva grunnen til det kan være, og er det mulig å fikse det? Kan sikkert også være at TV'en ikke er no bra, thomson er ikke akkurat velkjent merke. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 En annen ting som er viktig å nevne med 100hz er at ved bruk av skjermen til pc eller spill vil "input lag" bli veldig høyt. Derfor brukes det ikke i eksempelvis tv-ens gamemode... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 En annen ting som er viktig å nevne med 100hz er at ved bruk av skjermen til pc eller spill vil "input lag" bli veldig høyt. Derfor brukes det ikke i eksempelvis tv-ens gamemode... Dette kommer da som en følge av at den først må: Innvente en frame Regne ut forskjellen mellom den og den forrige. Så sende ut den første framen, den mellomste og den siste. Dette gjør at bildet fort bruker en frame eller to gjennom tven. Tilsvarende en ekstra input-lag på rundt 50-75ms. I tillegg til det resten av tven måtte ha. En annen ting er at denne prosessen er laget for innhold som kommer i 50i, eller 25p (50hz interlaced, 25hz progressive), så den vil faktisk ikke rekke (eller kunne) gjøre noenting på 60p materiale, som pc sender ut. (ikke så lette å sette inn frames mellom framene i kildematerialet, når kildematerialet allerede går så fort som tven klarer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå