Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verd?

Testing, testing...  

46 stemmer

1. 1. Hvorfor /-ikke?

• Ja og jeg tror på julenissen
      4
    • Ja og jeg tror på ett eller annet vissvass som ikke inkluderer julenisse og pakker og sånt
      3
    • Nei jeg tror ikke Adolf Hitler er like mye verd som Albert Einstein
      29
    • "Nå skal jeg forklare deg dette vesle venn" (se innlegg)
      6
    • "Jeg er godt over gjennomsnittet og skal nå legge ut for hvorfor problemstillingen krever en redegjørelse for 'verdi'" (se innlegg)
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå har ikke jeg lest hele tråden. men er et menneske som er hjernedødt/ har sterkt nedsatt bevissthet samme verdi som mannen i gata? når jeg får det spørsmålet så tenker jeg på at verdien defineres av hva mennesket potensielt kan gjøre for menneskeheten.

EDIT: var visst en her som slo meg på målstreken :L eller løp ifra meg i går :L

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Mennesker har ikke autonome verdier. Vi tilegner våre relasjoner verdier, og de er så absolutt ikke like i alle retninger. Jeg tror en som holder fast ved en ukrenkelig menneskeverdi står for selvnarr. Religiøs eller ikke.

En kollektiv bevissthet vil gjerne kunne enige seg om to arbeidende holdninger utifra dette underliggende premisset:

a) Alle relasjoner må taes hensyn til; Vi får en likevekt rundt verdibegrepet, som kan forskyves av utallige faktorer som økonomi, statlig vurdering, segregering.... chart?cht=tx&chl=A \stackrel{\leftarrow}{\rightarrow} B

b) Mange relasjoner er du uvitende til, og det blir lettere å forholde seg til nære relasjoner. Viktiggraden av en relasjon er proposjonal med en variabel som sier noe om hvor nærmt deg den er (ringeffekt), og (omvendt(?)-)proposjonal med størrelsesordenen.

Edit: Slik har i alle fall jeg begynt å se på det.

Edit nr. 2: Jeg fant ikke noe godt alternativ ved pollen din.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi vet at døden er slutten på bevissthet.

Verdi kan bare oppleves gjennom bevissthet.

Vi kan dermed si at alt det som holder døden på avstand gir rom for å kunne oppleve verdi.

Alt og alle som bidrar til død, eller et ønske om død, er en trussel mot menneskers evne til å oppleve verdi. Dette innehar derfor ingen verdi.

Alt og alle som forlenger ens levetid, holder døden på avstand, og gir en lyst til å leve, kan ansees som verdifullt.

Lenke til kommentar

bevis det.

Hvis du kan bevise at bevisshet er noe mer enn elektriske impulser i hjernen skal jeg bevise at døden er slutten på dette.......

Bevis at bevissthet er elektriske impulser i hjernen.

Les deg litt opp om det her:

http://snl.no/.sml_artikkel/bevissthet

Eg er ikke dum, det er øving, svar på spørsmålet.

Jeg er ikke hjerneforsker.

Vi vet (som du sikkert så når du leste artikkelen) at tanker er elektriske impulser i hjernen. Vi vet at disse forsvinner når vi dør.

For å si at det finnes noe mer etter døden må du bevise at bevisshet er noe mer enn impulser i hjernen.

Ellers kan vi enkelt og greit konkludere med at døden er slutten på bevissthet :)

Lenke til kommentar

bevis det.

Hvis du kan bevise at bevisshet er noe mer enn elektriske impulser i hjernen skal jeg bevise at døden er slutten på dette.......

Bevis at bevissthet er elektriske impulser i hjernen.

Les deg litt opp om det her:

http://snl.no/.sml_artikkel/bevissthet

Eg er ikke dum, det er øving, svar på spørsmålet.

Jeg er ikke hjerneforsker.

Vi vet (som du sikkert så når du leste artikkelen) at tanker er elektriske impulser i hjernen. Vi vet at disse forsvinner når vi dør.

For å si at det finnes noe mer etter døden må du bevise at bevisshet er noe mer enn impulser i hjernen.

Ellers kan vi enkelt og greit konkludere med at døden er slutten på bevissthet :)

Godt jobbet :)

bevis det.

Kan du bevise at når du skrur av lyset, så er lyset av?

Ja

Lenke til kommentar

Hva som er verdi for meg er langt ifra samme verdi for en i Guatemala. Selvsagt er alle menneskene på jorden like mye verdt - til og med abb - i den større sammengeng. Faktisk vil jeg gå så langt å si at livet til en maur er like mye verdt som etthvert menneske her på jorden, rent teknisk. Problemet (og heldigvis for det) har vi forskjellige grupperinger i samfunnet, det være seg familie, venner, bygder, byer, nasjoner osv... som danner sine egne normer for verdi som blir gjeldene for hele flokken. I en eller annen liten gruppering har til og med abb stor verdi, men i største del av befolkningen ligger han nok lavere den mauren jeg snakket om. Rent objektvt finnes det ikke rett og galt, høy og lav verdi, men mennesker skaper dette utifra et behov om trygghet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...