Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verd?

Testing, testing...  

46 stemmer

1. 1. Hvorfor /-ikke?

• Ja og jeg tror på julenissen
      4
    • Ja og jeg tror på ett eller annet vissvass som ikke inkluderer julenisse og pakker og sånt
      3
    • Nei jeg tror ikke Adolf Hitler er like mye verd som Albert Einstein
      29
    • "Nå skal jeg forklare deg dette vesle venn" (se innlegg)
      6
    • "Jeg er godt over gjennomsnittet og skal nå legge ut for hvorfor problemstillingen krever en redegjørelse for 'verdi'" (se innlegg)
      9

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ofte har lurt på - ja altså, hvorfor folk går rundt og tror på noe så teit som at alle mennesker liksom er like mye "verd" (hva nå "verd" betyr i denne sammenhengen).

Tror jeg bare åpner sånn forsiktig med dette, og ser hva dere gjør ut av problemstillingen, før jeg eventuelt presiserer den noe videre.

Endret av whateverw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i det minste lage en seriøs avstemning.

Metadiskusjon, flott, det liker vi.

Føler vi oss litt krenket, kanskje?

Fordi atte jeg samler religiøse ting og tang og fantasier og eventyr og sånn i en felles sekkebetegnelse?

Driter jeg i, religiøse mennesker vet vi uansett at går rundt og fantaserer om at Gud elsker dem alle sammen uavhengig av <insert FAIL>, så de kan egentlig bare brenne i helvetet hele gjengen.

Men den saklige, detaljerte redegjørelsen for hvorfor alle religiøse kommer til å brenne i helvetet (kanskje etter at Chutulhu har spist dem) blir egentlig en annen diskusjon og en annen tråd.

Takk for nettopp DITT bidrag (foreløpig).

Endret av whateverw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg ofte har lurt på - ja altså, hvorfor folk går rundt og tror på noe så teit som at alle mennesker liksom er like mye "verd" (hva nå "verd" betyr i denne sammenhengen).

Tror jeg bare åpner sånn forsiktig med dette, og ser hva dere gjør ut av problemstillingen, før jeg eventuelt presiserer den noe videre.

Fordi alle mennesker ER like mye verdt vel...

Problemet er snarere inngrupperingene og utgrupperingene vi mennesker automatisk lager, det vil si at når vi treffer på en neger så er han automatisk i utgruppa, altså han har ingen tilhørighet til deg og du stiller deg derfor mistenksom til fyren og du ser derfor på ham som mindre verdt enn deg selv... Dette gjør vi HELT automatisk.....

Snakker du med fyren vil du antagelig fort oppdage at fyren er både likanes og grei og utrolig nok kan du ikke forstå hvorfor du var så mistenksom til å begynne med... For det kreves bare fem minutters hyggelig prat får å få han med i inngruppa di, gruppa som du IKKE stiller deg skeptisk til..

Du har det samme med klesstiler, hårstiler, øreringer eller ikke øreringer også videre... Vi leiter automatisk etter likheter hos den vi møter som er likt noe vi selv er eller har på oss... Og på det grunnlaget, helt idiotisk såklart, men en del av vår overlevelse, trekker vi konklusjoner om personen er like mye verdt som oss selv.....

Men alle er like mye verdt, enten det er en nordmann, eskimo, en neget, indianer eller australsk urinnvåner, fordi vi er alle MENNESKER!!!! Og det er slik vi BØR se på hverandre også!!!!

• Liker 4
Lenke til kommentar

...

Snakker du med fyren vil du antagelig fort oppdage at fyren er både likanes og grei og utrolig nok kan du ikke forstå hvorfor du var så mistenksom til å begynne med...

Ok, så HVIS fyren er likandes og grei, DA er han like mye verd som en annen som OGSÅ er... ?

Du definerer derfor "verdi" som "er likandes og grei", og derav, at et likandes og greit menneske som er bedre i matte enn et annet menneske, er like mye verd som det andre mennesket som suger i matte?

Endret av whateverw
Lenke til kommentar

...

Snakker du med fyren vil du antagelig fort oppdage at fyren er både likanes og grei og utrolig nok kan du ikke forstå hvorfor du var så mistenksom til å begynne med...

Ok, så HVIS fyren er likandes og grei, DA er han like mye verd som en annen som OGSÅ er... ?

Du definerer derfor "verdi" som "er likandes og grei", og derav, at et likandes og greit menneske som er bedre i matte enn et annet menneske, er like mye verd som det andre mennesket som suger i matte?

Nei, du misforstår. Det er hva du TROR i utgangs punktet, IKKE at det menneske er noe mindre verdt enn andre grunnet matte, smarthet eller whatever... Men det er hva vi FØLER når vi treffer folk som vi setter i utgruppa...

Lenke til kommentar

Nei, du misforstår. Det er hva du TROR i utgangs punktet, IKKE at det menneske er noe mindre verdt enn andre grunnet matte, smarthet eller whatever... Men det er hva vi FØLER når vi treffer folk som vi setter i utgruppa...

Ah.

DU misforstod.

"Er alle mennesker like mye verd?", var spørsmålet.

Ikke "Er det greit å mene at andre mennesker som jeg ikke vet noe om, ikke er like mye verd som mennesker som jeg vet noe om, basert på det individuelle mennesket sin gruppetilhørighet?".

Lenke til kommentar

Ah.

DU misforstod.

"Er alle mennesker like mye verd?", var spørsmålet.

Ikke "Er det greit å mene at andre mennesker som jeg ikke vet noe om, ikke er like mye verd som mennesker som jeg vet noe om, basert på det individuelle mennesket sin gruppetilhørighet?".

Ahh, OK...

I så fall er svaret (fremdeles) et soleklart JA!!!! Selvfølgelig er alle mennesker like mye verdt!!!

Ville bare forklare HVORFOR folk flest OPPFATTER seg selv som mer verdt enn andre mot folk de oppfatter i utgruppa si jeg.... Men klart folk er like mye verdt...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi atte jeg samler religiøse ting og tang og fantasier og eventyr og sånn i en felles sekkebetegnelse?

Nei, fordi du har en spennende filosofisk diskusjon som du allerede i avstemmingen ødelegger seriøsiteten i og setter standarden for et nivå langt langt lavere enn hva som burde være ønskelig.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Nei, fordi du har en spennende filosofisk diskusjon som du allerede i avstemmingen ødelegger seriøsiteten i

Tull på deg.

Ser du denne: "skal nå legge ut for hvorfor problemstillingen krever en redegjørelse for "verdi" "

... og setter standarden for et nivå langt langt lavere enn hva som burde være ønskelig.

Der er "standarden" satt høyt.

Er det bare dette med julenissen som du av en eller annen grunn henger deg opp i?

For du vet at religiøse dogmer er useriøse og ikke har noe med filosofi å gjøre, sant?

EDIT: Men om du ønsker en annen diskusjon enn den som finnes i denne tråden, så kan du jo lage en selv?

Eksempelvis, "Jeg liker Jesus og alle som ikke liker ham kommer til å brenne i helvetet til evig tid fordi gud elsker dem og nå vil jeg gjerne diskutere om alle mennesker er like mye verd amen (og ½-luja)".

Endret av whateverw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fordi du har en spennende filosofisk diskusjon som du allerede i avstemmingen ødelegger seriøsiteten i

Tull på deg.

Ser du denne: "skal nå legge ut for hvorfor problemstillingen krever en redegjørelse for "verdi" "

... og setter standarden for et nivå langt langt lavere enn hva som burde være ønskelig.

Der er "standarden" satt høyt.

Er det bare dette med julenissen som du av en eller annen grunn henger deg opp i?

For du vet at religiøse dogmer er useriøse og ikke har noe med filosofi å gjøre, sant?

Jeg planlegger å redegjøre for verdi, men "vissvass", "julenissen" og "vesle venn" oser av anti-rasjonell debatt. En skapt utelukkende for å håne andre debattanter og retninger. Men så er jo det du står for til nå på dette forumet, så sånn sett ikke overraskende. Kanskje andre debattanter kan redde tråden din.

Simplistisk hat og bitterhet fremfor fornuft.

Verdi har 2 tilnærminger, den ene subjektive og den andre strengt tatt mer "objektive". Verdien til mennesker varierer i første kategori etter hvor nærme de står meg som individ og hvordan de påvirker mitt liv, hvor mennesker som påvirker positivt har langt høyere verdi enn mennesker som påvirker negativt.

På samme måte i andre kategori er menneskers verdi definert utifra hvordan de påvirker samfunnet rundt seg, de som bidrar positivt, skaper velstand, beskytter individer har høy verdi, mens destruktive krefter som skader samfunnet og individer har lav verdi.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Driter jeg i, religiøse mennesker vet vi uansett at går rundt og fantaserer om at Gud elsker dem alle sammen uavhengig av <insert FAIL>, så de kan egentlig bare brenne i helvetet hele gjengen.

Men den saklige, detaljerte redegjørelsen for hvorfor alle religiøse kommer til å brenne i helvetet (kanskje etter at Chutulhu har spist dem) blir egentlig en annen diskusjon og en annen tråd.

Takk for nettopp DITT bidrag (foreløpig).

Du er jammen meg tøff...

Høy på pæra og slenger rundt deg med tåpelige usakligheter, og ting som ikke har noe med saken å gjøre.

Kanskje forsøke å jekke deg ned noen par hakk, og unngå å fremstå som en komplett idiot som kommer innom for å belære og fordømme andre mennesker?? Ikke? Bare en tanke altså...

Dessuten er en slik logikk du fremstiller det her, utdypt i religionene (...) så du skyter deg egentlig selv i foten...

Religioner lærer bort at mennesker ikke er like mye verd...

Her er en liten illustrasjon:

De med høyest verdi* får evig liv, mens de uverdige, brenner i helvete...

*de troende anser det som mest sannsynlig at dersom det finnes en gud så deler han dem opp i verdige og uverdige, gode og onde, basert på livssyn. De verdige, er de som får evig liv, mens de uverdige går fortapt/går bort til evig straff

Det er den sekulære humanismen, som da er ikke-religiøs som snakker om at alle mennesker er like mye verd, mens religionene gjerne gir uttrykk for at det er stikk motsatt! Derfor er du ikke selv noe bedre enn en hvilkensomhelst trangsynt religiøs... Det er min mening.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er snarere inngrupperingene og utgrupperingene vi mennesker automatisk lager, det vil si at når vi treffer på en neger så er han automatisk i utgruppa, altså han har ingen tilhørighet til deg og du stiller deg derfor mistenksom til fyren og du ser derfor på ham som mindre verdt enn deg selv... Dette gjør vi HELT automatisk.....

Snakker du med fyren vil du antagelig fort oppdage at fyren er både likanes og grei og utrolig nok kan du ikke forstå hvorfor du var så mistenksom til å begynne med... For det kreves bare fem minutters hyggelig prat får å få han med i inngruppa di, gruppa som du IKKE stiller deg skeptisk til..

Du har det samme med klesstiler, hårstiler, øreringer eller ikke øreringer også videre... Vi leiter automatisk etter likheter hos den vi møter som er likt noe vi selv er eller har på oss... Og på det grunnlaget, helt idiotisk såklart, men en del av vår overlevelse, trekker vi konklusjoner om personen er like mye verdt som oss selv.....

Men alle er like mye verdt, enten det er en nordmann, eskimo, en neget, indianer eller australsk urinnvåner, fordi vi er alle MENNESKER!!!! Og det er slik vi BØR se på hverandre også!!!!

Å dele folk inn etter rase er veldig 40-talls, og jeg tror ikke det er det trådstarter tenker på.

Tenk deg heller at du har to mennesker fra samme etniske gruppe. Den ene går på trygd og tygger khat/røyker hasj/drikker heimbrent dagen lang og banker kona. Den andre har en god jobb som han skjøtter vel og han er en ressursperson i lokalmiljøet i tillegg til at han tar i et tak hjemme og deltar i veldedig arbeid.

Hvis du kommer i en situasjon der du må velge hvem av dem som skal overleve, f.eks. fordi det bare er plass til én person til i livbåten, hvem av dem vil du ta ombord?

Lenke til kommentar

Å dele folk inn etter rase er veldig 40-talls, og jeg tror ikke det er det trådstarter tenker på.

Det håper jeg da ikke...

Tenk deg heller at du har to mennesker fra samme etniske gruppe. Den ene går på trygd og tygger khat/røyker hasj/drikker heimbrent dagen lang og banker kona. Den andre har en god jobb som han skjøtter vel og han er en ressursperson i lokalmiljøet i tillegg til at han tar i et tak hjemme og deltar i veldedig arbeid.

Hvis du kommer i en situasjon der du må velge hvem av dem som skal overleve, f.eks. fordi det bare er plass til én person til i livbåten, hvem av dem vil du ta ombord?

Det er IKKE gitt ut i fra hvordan personene oppfører seg i daglig livet... Jeg har foreksempel et rørehode av en kompis som aldri har gjort annet enn å ta strø jobber og rekker vel å være sammen med ei dame i omlag tre måneder, toppen, for han kastes på dør fordi han røyker tjall i alt for stor grad... Fyren datt ut av skolen i syvende klasse og kan såvidt lese og skrive, men gud hjelpe meg hvor den "gutten" kan spille... Han har ALDRI lært seg å spille noen verdens ting, kan overhodet ikke noter, men han er i stand til å plukke opp et hvilket som helst instrument og spille det du vil ha ham til å spille på det... Han er et natur talent av de skjeldne på dette området... Jeg har sett og hørt ham spille klaver, piano, kirke orgel, munn harpe, fele, gitar OG trompet og ikke aner jeg hvordan han får dette til, men det er faan meg helt reit og flott med en gang, uten å ha spilt en eneste strofe fra før på det instrumentet...... Ellers er han den største fuckup'en jeg kjenner... :)

Så å velge folk ene og alene på kriterier man i det daglige ikke liker er ikke så lett som en skulle ha det til, det kommer an på spørs... For hva skulle vi gjøre etter at en av dem var drept? Skulle vi på villmarkstur der over levelse var en dyd? Skulle vi på shopping? Skulle vi lage en konsert? Skulle vi ut å drepe en gjeng med bøller? Hva skjedde etter at vi var fedig med å ro livbåten?

De aller fleste mennesker har noen talenter som ikke kommer frem i det daglige liv og sette noen til å velge bare ut i fra det blir helt feil.... Så for meg er det slettes ikke sikkert at jeg ville valg den straighte karen... Kommer an på spørs.... Tenk om drukkenbolten hadde et helt enestående talent for fiske, noe som kunne vært meget nyttig for meg om vi skulle ro noen dager... :)

Slike spørsmål blir egentlig bare dumme, for de setter kun krav til hvordan fyren er i det daglige... Ikke hva han eller måtte ha av kvaliteter...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er behov for ein aldri så liten påminnelse om at her på forumet har me nokre flotte retningslinjer som er laga for at forumet skal væra ein stad for alle. Vennligst rapporter eventuelle brot på retningslinjene eller dårleg oppførsel

Merk dykk spesielt:

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:
Flaming og andre former for personangrep er forbudt.
Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvis du leser innlegget du siterer så finner du at de to siste avsnittene gjør nettopp det. Og det er verdt å legge merke til at det også har blitt redegjort for at religion nettopp ikke anser mennesker som likeverdige, så det er enda en feil med avstemmingen din.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å redegjøre for verdi...

Nå forstod jeg deg slik at du gjerne ville akkurat det, og har derfor avventet om det kom et seriøst innspill før jeg selv kom med mine synspunkter, så om du har til hensikt å gjøre det så værsågod.

Verdi har 2 tilnærminger, den ene subjektive og den andre strengt tatt mer "objektive". Verdien til mennesker varierer i første kategori etter hvor nærme de står meg som individ og hvordan de påvirker mitt liv, hvor mennesker som påvirker positivt har langt høyere verdi enn mennesker som påvirker negativt.

På samme måte i andre kategori er menneskers verdi definert utifra hvordan de påvirker samfunnet rundt seg, de som bidrar positivt, skaper velstand, beskytter individer har høy verdi, mens destruktive krefter som skader samfunnet og individer har lav verdi.

Endret av thelomen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...