Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen etter å ha logget på

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan prøve en annen download link/mirror herfra : http://www.linuxmint.com/edition.php?id=95 , eller laste ned torrent .

Torrent går mange ganger raskere , men krever at du har en torrent klient installert på nedlastings PCen.

Tenkte selv på torrent.

Men har du noen linker til en live cd torrent jeg kan laste ned?

Det er jo du som har funnet den andre linken min så... bare å være sikker :)

Lenke til kommentar

Jeg sa at du skal laste den ned fra Sverige - Portlane da denne estimerte ca 11 minutter hos meg.

Da trenger du forsåvidt ikke torrent nedlastning.

Hvordan du laster ned og hvilken nedlasnings mirror får bli din greie , jeg kan ikke sitte å prøve ut disse for deg , det får du gjøre selv.

post-35394-0-53028300-1322996487_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Memtest86+ går kontinuerlig til du selv avslutter den.

Øverst til høyre vises test nummer som går i øyeblikket , disse går fra og med test #1 -> test # 11 eller # 12 i denne versjonen.

Du bør la alle testene runde minst ett pass , helst to eller tre.

I vinduet nedest skal du ikke ha "NOEN" errors overhodet.

Har du errors der er det problemer med hardwaren din.

60-memory-errors-memtest86.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du bør la alle testene runde minst ett pass , helst to eller tre.

Ehm... på meg under "pass" til venstre for "errors" står det 0...

Men på "pass" øverst, så står det pass 17% iallefall. Og test #4.

Hvor lenge til skulle jeg vente?

Lenke til kommentar

En full test = ett pass (en runde)

I ett pass er det 11 eller 12 tester . Prosenten viser hvor langt du er kommet i pass nummer 1.

Alle disse testene #1 -> #12 skal bestå uten errors som vil vises

med failing address nummer etc i nederste vindu.

Når det er fullført Pass = 1 = 100% , utført aller tester fr #1->#12 uten feil vil vi vite om hardware er ok eller ei.

Lenke til kommentar

En full test = ett pass (en runde)

I ett pass er det 11 eller 12 tester . Prosenten viser hvor langt du er kommet i pass nummer 1.

Alle disse testene #1 -> #12 skal bestå uten errors som vil vises

med failing address nummer etc i nederste vindu.

Når det er fullført Pass = 1 = 100% , utført aller tester fr #1->#12 uten feil vil vi vite om hardware er ok eller ei.

Ok, nå har jeg fått 1 pass med 0 errors. Er nå på 38% på den andre testen, og kommer til å la den kjøre til linux live CDen blir ferdig nedlastet osv..

Så så langt ser det ganske fint ut!

Edit:

Vent... Ok for meg står det "Errors - ECC - Errs".

Under Errors så har jeg 3842304... under ECC står det ikke noe, men under Errs har jeg 0.

Hvilken av dem skal jeg følge?

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

I bildet du ser her fra : Windows 7 forums http://www.sevenforums.com/tutorials/105647-ram-test-memtest86.html

Tyde memtest86+ bilde

Her holder memtest86+ versjon 4.10 på med pass 7

Den holder på med i pass 7 - test#3 - test#3 er 4% gjennomført - og pass #7 er totalt 1% gjennomført .

Det er ikke noen feil hittil.

92282d1282320804-ram-test-memtest86-capture.png

Ah shitt... jeg har en del errors da... hva er feil? Jeg kan legge ut et bilde om du vil.

Men har nokså mange errors. Hvordan fikse dette?

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned og brent ned linux Live CDen.

Nå er jeg på desktop der hvor man kan se bakgrunnsbilde osv.

Hva skal jeg gjøre da jeg er inne?

Når det gjelder memtest så fikk jeg en del errors..

Bilde 1 er linux (hva skal jeg gjøre nå?)

Bilde 2 er memtest errors.

1 post-195509-0-04445100-1323016177_thumb.jpg

2 post-195509-0-30534800-1323016206_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Siden memory testingen feiler må du sørge for å få dette i orden først.

Linux CD/DVD er kjekk å ha i bakhånd men er ikke relevant i øyeblikket.

Du har nå fastslått at det er minne problemer med din PC.

Du sa at broren din bygde denne for deg.

Har du "null" kjennskap til PCers interne komponenter og BIOS må du nesten få hjelp av noen lokalt sammen med deg.

Det blir litt ugreit å veilede alt over internett , og man kan fort risikere misforståelser.

Men noen pekepinner er følgende :

Minnet ditt fusker både på memory modul (brikke) 1 i adresse område rundt 480MB og memory modul nummer 2 fusker i adresse område rundt 2500MB.

Det som sannsynligvis skjer er at en eller annen kritisk windows operativ system program/driver eller liknende tar i bruk dette område til minne lager.

Og windows krasjer da data som lagres akkurat der ikke forblir korrekt.

Hva kan man gjøre :

Det er kun et område pr modul rundt 4-500MB som fusker. Dette kan igjen gi en pekepinn på at modulene faktisk kanskje er okay men noe i BIOS instillingene eller tilført spenning på de ikke er optimalt.

Det første man skal gjøre er ifl ASUS å plassere 2 memory brikker i DRAM slot nr A2 og B2 for å bedre kompabilitet. Har du de installert i A1 og B1 bør du flytte på dem.

Det neste man kan gjøre er å øke spenningen på dem via CMOS Settings - DRAM Voltage - Endre Auto - Manuell - og sette f.eks 1.55V (Auto setter 1.50V).

Man skal også sørge for at de går med spesifisert frekvens (Mhz) eller lavere enn spesifisert. Dine går med 1337mhz , ok det er kun noen få mhz over spec på 1333mhz - men det kan alikevel være nok til at de gir feil.

PS! Husk alltid å kople fra 220V strøm uttaket fra veggen til PSU/PC når du åpner den for å ta ting inn/ut av hovedkort . Vanlig "shutdown" fra operativsystem er kun soft off og det går fremdeles strøm i hovedkort og memory slots.

Linux Live CD som du har bootet i ene bildet kan du bruke mange programmer ifra , f.eks web browser (Firefox) - Libre Office m.m .

Du finner applikasjoner ved å klikke på application menu oppe til venstre.

Shutdown/restart osv finner du oppe på menu til høyre kalt live session.

Linux Live CD ville jeg du skulle ha tilgjengelig for å utforske PC og kjøre programmer som web browser ifra for å sjekke at PC oppfører seg ordentlig. Men nå har vi avdekket feil i memtest så da må det gjøres tiltak for å rette det først.

Lenke til kommentar

Husk på å kjøre memtest86+ pånytt om du/dere gjør en endring.

Dette for å se om det har gitt reultater (eventuelt om det gir flere errors).

Man kan selvfølgelig ikke utelate at det er feil på de - men personlig tror jeg ikke det (siden det er fusk på begge - kan det tyde på settings).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men noen pekepinner er følgende :

Minnet ditt fusker både på memory modul (brikke) 1 i adresse område rundt 480MB og memory modul nummer 2 fusker i adresse område rundt 2500MB.

Det som sannsynligvis skjer er at en eller annen kritisk windows operativ system program/driver eller liknende tar i bruk dette område til minne lager.

Og windows krasjer da data som lagres akkurat der ikke forblir korrekt.

Hva kan man gjøre :

Det er kun et område pr modul rundt 4-500MB som fusker. Dette kan igjen gi en pekepinn på at modulene faktisk kanskje er okay men noe i BIOS instillingene eller tilført spenning på de ikke er optimalt.

Det første man skal gjøre er ifl ASUS å plassere 2 memory brikker i DRAM slot nr A2 og B2 for å bedre kompabilitet. Har du de installert i A1 og B1 bør du flytte på dem.

Det neste man kan gjøre er å øke spenningen på dem via CMOS Settings - DRAM Voltage - Endre Auto - Manuell - og sette f.eks 1.55V (Auto setter 1.50V).

Man skal også sørge for at de går med spesifisert frekvens (Mhz) eller lavere enn spesifisert. Dine går med 1337mhz , ok det er kun noen få mhz over spec på 1333mhz - men det kan alikevel være nok til at de gir feil.

PS! Husk alltid å kople fra 220V strøm uttaket fra veggen til PSU/PC når du åpner den for å ta ting inn/ut av hovedkort . Vanlig "shutdown" fra operativsystem er kun soft off og det går fremdeles strøm i hovedkort og memory slots.

Hehe.. blekager om jeg høres altfor elendig ut angående dette.

Men hva betyr ifl?

De derre slot nr A2 og B2, er det et sted i PCen, eller digitalt?

For å fikse mhz osv, må man gå i boot section? Eller bios section eller hva det kalles, da jeg må trykke på en knapp for å komme opp på asus sin boot section og pc informasjon stedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk på å kjøre memtest86+ pånytt om du/dere gjør en endring.

Dette for å se om det har gitt reultater (eventuelt om det gir flere errors).

Man kan selvfølgelig ikke utelate at det er feil på de - men personlig tror jeg ikke det (siden det er fusk på begge - kan det tyde på settings).

Hei, gjorde som du sa, men nå skrur ikke pcen seg på en gang.

Eller, først skrur den seg på, så etter 1 sekund så rebooter den etter et par sekunder til.

Nå får jeg heller ikke opp skjerm, hva har skjedd?

Se video. (På youtube)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...