3R4 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hei! Jeg har tenkt å bygge min første stasjonære PC, og har tenkt å ha én SSD på ca 60-120GB. Det jeg legger merke til er at det ikke er mange hundrelapper som skiller 60 fra 120GB, og dermed tror jeg heller jeg går for ca 120. Står mellom to stykk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648573 Den første er billigere og raskere, men er visst ikke like stabil som den andre. Samsung sin skal være blant de mest stabile på markedet. Trenger også harddisk. Tenker ca. 500-1000GB. Har allerede en gammel 250GB-harddisk liggende her, er det verdt å bruke den til prisene reduseres etter flommen, eller vil det bli en stund til prisene senkes? Øker prisen på SSD på grunn av denne flommen? Takk for svar, setter veldig stor pris på det! -3R4 Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Den første (Force3) er kun raskere ved komprimerbare filer, værste tilfellet (ukomprimerbare data) vil ytelsen droppe til 200/140ish read/write (ref. Anand bench). Så i generelt bruk vil ytelsen ligge mellom øvre og nedre siden mesteparten av dataene en OS enhet blir utsatt for er komprimerbare. SandForce 2281 SSDer skal være stabil med siste firmware... Personlig ville jeg gått for enten Samsung 830 eller Crucial m4, dersom jeg ikke hadde et veldig stramt budsjett (da hadde jeg vurdert Force3). Disse har konsekvent ytelsen som blir oppgitt, og m4 har med siste firmware (0009) 500MB/s Read, 175MB/s Write. Det er stor sansynlighet for at SSDen vil bli levert med siste firmware (var en annen her på forumet som bekreftet at nylig bestilt m4 kom med 0009), ellers skal det være en smal sak å oppgradere. Se deg forøvrig ikke blind på sekvensielle hastigheter. Det er aksesstiden som er den største brukeropplevelsen med SSDer, og den er kanon omtrent uansett hvilken du går for Seagate har vel uttalt at de vil slite i hele 2012, så hvorfor ikke bare leve med den gamle disken til du MÅ ha mer plass? 1 Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Takk for rådene! Da blir det eventuelt denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674 Men den skriver jo kun 95Mb/s. Er det godt nok? Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Som OS enhet er lesehastigheter mye viktigere enn skrivehastigheter siden det gjøres mest av førstnevnte. Så at den "bare" har 95 MB/s er ikke så viktig hvis du ikke er på jakt etter store benchmarktall eller vil ene og alene sitte hele dagen lang å kopiere store filer til SSDen din fra noe som kan levere større leseytelse. Jeg sitter på "bare" 70 MB/s (Crucial C300), skal nevnes at det er høyere enn hva min gamle HDD klarte å levere (50 MB/s), men jeg kan si deg at det er ikke den ytelsen jeg legger merke til i praksis Det er den generelle responsen og det faktum at PCen aldri låser seg grunnet HDD aktivitet som gjør at jeg sitter med et smil hver gang jeg gjør noe på PCen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå