€uropa Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Jeg er straks ferdig med grunnprogrammet til RYP. Det fungerer tilfredsstillende, men det er noen ting jeg reagerer på. Du finner programmet her: https://www.tn.no/butikk/produkt/release-your-potential Programmet er lagt opp slik at man skal trene tre ganger i uken. Avhengig av hvilket mål du har satt deg, skal du trene kondisjon et visst antall ganger i uka. I tillegg til det, er det tre styrkeøkter. Det er her jeg klør meg litt i hodet. Man trener alle muskelgruppene og bruker de samme øvelsene hver eneste gang. Er det ikke mer naturlig å dele øktene på ulike muskelgrupper og kanskje variere øvelsene litt? Programmet gjør det til tider vanskelig å øke belastningen. For eksempel, i de ukene man tar 8 repetisjoner, øker kalkulatoren belastningen konsekvent med 2%. Da blir det noen ganger noen rare desimaltall. På apparater for rygg og mage, der man i utgangspunktet bare kan øke med 5 kg, har jeg løst dette med å legge lettere vekter og vannflaska mi på apparatet. Men på bicepscurl og skråbenk, for eksempel, lar det seg ikke gjøre å øke med tall som 1,11 eller 0,63 kg. Derfor spør jeg her, er det rom for justeringer i RYP-programmet? Hvordan kan det gjøres bedre? Endret 3. desember 2011 av Zarac Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Med mindre trener på Norges fattigste gym, har de garantert skiver du kan sette oppå magasinet for å øke med 1kg eller 2,5 kg Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 De minste skivene er på 1,25 kg, deretter 2,5 kg. Det er ikke tilstrekkelig når 10RM for eksempel er 22 kg og kalkulatoren øker med 2%. Det er heller ikke mulig å legge skiver på manualene man bruker til skråbenk og arnoldpress. Når vekten er over 10 kg, øker manualene med 2 kg om gangen. Det vil si at hvis jeg løfter til sammen 40 kg i skråbenk og skal øke, så må jeg øke med 4 kg. Lenke til kommentar
MonkeyMadness Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Det viktigste er at du har progresjon i treninga. Et halvkilo fra eller til spiller ingen rolle, det er ihvertfall min erfaring 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Ja, jeg finner som regel løsninger når det kommer til belastningen. Men fortsatt, er det ikke noe som kan forbedres? Er det ikke bra med variasjon i øvelsene? Er programmet allerede perfekt, altså? Endret 3. desember 2011 av Zarac Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Det er i allefall uttestet og endret gjennom mange år, så det bør ikke være nødvendig å endre på så veldig mye. Lenke til kommentar
Restyle Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Holder selv på med RYP og er enig i at vektvalgene kan være klønete. Mitt tips er å endre litt på repetisjoner og vekter underveis. Hvis du eksempelvis skal trene 3x8 med 20, 21, og 22 kg i løpet av en uke, og det kun finnes 20kg og 22,5kg manualer; kan du enten legge på et par repetisjoner utover uka for å holde progresjon, eller øke vektene etter hvert sett. Eksempelvis kan du dag 1 trene 3x20, dag to 2x20, 1x22,5 og dag tre 1x20 og 2x22,5. Da bør du være klar til neste uke på 3x22,5kg. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Nå er det en stund siden jeg leste porgrammet, men jeg mener å huske at det står i programmer at man kan foreta enkle endringer. Ikke vær redd for å endre programmet til ditt behov, bare ikke kom med flere øvelser, da det er mer enn nok allerede. Det du kan endre på, er f.eks å bytte litt på rygg og brystøvelsene en gang i blant hvis du er lei. Hvis du øker og har progresjon, så er det ikke behov for endringer. Men de fleste har godt av litt variasjon, selv omd et i teorien er samme muskelgrupper som blir trent ved 2 øvelser, så kan opplevelsen sørge for at du får bedre progresjon. Det kalles psyken. Trening er like mye psykisk utmattende som fysisk. Dermed - Gjør endringer på programmet, men minn deg selv om å ikke endre det så mye at du ikke kan kalle det for RYP lenger. Da faller nemlig litt av vitsen bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå