tobias1998 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hei, jeg lurer på hva en kondensator gjør (i bilsterio form) en som denne: http://bilder.torshovbil.no/katalogbilder/size5/173050019/Prosonic_kondensator.jpg takk på forhånd. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hurtiglager med energi til subwoofer Se på en kondensator som et batteri som lades og tømmes relativt hurtig Lenke til kommentar
tobias1998 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 så en kondensator er i stedenfor en forsterker eller r den i tilleg til en forsterker? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 den hjelper forsterkeren når den ikke klarer å hente nok strøm fra batteriet i svært korte perioder Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 En kondensator blir brukt sammen med strømforskyningen til forsterkeren, som driver suben, men dette er stort sett ikke nødvendig lenger da forsterkere har mye bedre strømforskyning nå enn før, og det faktum at dagens batterier er mye bedre enn de var før... Så ikke heng deg for mye opp i kondensator, for du har ikke bruk for det i bilstereo lenger Lenke til kommentar
tobias1998 Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 ok, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hiver meg inn med et spm her... Når subben slår hardt og jeg spiller høyt, mens jeg står på tomgang, så ser jeg lysene "dimmer" opp og ned i takt med slagene.. Bør jeg skaffe en kondensator eller kan det være dårlig batteri? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 TMK9C skrev (På 11.12.2011 den 17.43): Hiver meg inn med et spm her... Når subben slår hardt og jeg spiller høyt, mens jeg står på tomgang, så ser jeg lysene "dimmer" opp og ned i takt med slagene.. Bør jeg skaffe en kondensator eller kan det være dårlig batteri? Kan være svak dynamo også. Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Batteriet kan også være for lite. Kan også hjelpe å oppgradere kabler fra dynamo til batteri, jordinga fra batteri til blokka, og jordinga fra batteri til chassiet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 En kondensator kan hjelpe på blinkende lys, funket for meg i min forige bil. Men du burde uansett oppgradere kablene fra dynamoen til batteriet. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Da begynner jeg med the big three =) Takk for svar folkens. Takk gud for boxermotor og toppmontert dynamo <3 Mulig jeg koster på meg et sånt gelbatteri etterhvert Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Det er helst dynamoen som skal levere strøm, ikke batteriet. At det trekkes strøm fra batteriet betyr bare at dynamo ikke klarer å levere nok. En annen ting er at dårlig kontakt mellom dynamo og batteri, og dynamo og jord kan gi et spenningstap du ikke vil ha Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Dynamoen leverer vel ikke nok til så mye artig når bilen står på tomgang, da ? Og hvis batteriet er dårlig så trekker vel det til seg mer ? Men jau, jeg skal oppgradere the big three når jeg får ork til det De er jo faenta omtrent bare sytråd de ledningene xD Iallefall i forhold til det som går bak til anlegget =) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Dynamoen skal lade over 14v på tomgang, og det skal ikke øke noe særlig på høyere turtall Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Det er ikke det jeg har hørt, men.. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 TMK9C skrev (På 13.12.2011 den 12.11): Det er ikke det jeg har hørt, men.. Fortell gjerne hva du har hørt Tenk gjerne på følgende problemstilling: Hvis ladestrømmen økte med turtallet, hvordan hadde batteriet følt seg om du la gasspådraget til 5-6000 rpm? Alle generatorer har en regulator som regulerer utgangsspenningen ettersom de fleste elektriske komponenter i verden er laget for en viss spenning. En annen ting du kan tenke på er hvorfor det heter startbatteri. Det er dynamoen som skal levere strøm til bilen. Batteriet skal egentlig bare brukes for å få start på faenskapen, så hvis du drainer batteriet mens bilen går når du bruker stereoanlegget så er noe fundamentalt galt med enten effektbehovet eller effektproduseringen Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Har jeg sagt at den øker med turtallet? NEI Men den er ikke på topp på tomgang... Når vi målte over polene på min bil, så viste den 13,8 på tomgang, og litt åpning på spjeldet, og litt mer turtall så viste den 14,4 eller noe i den duren videre oppover.. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Ikke glem at det var du som spurte om råd her. Da får du tåle å få noen forenklede svar fra de som gidder å forklare deg saker og ting. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 TMK9C skrev (På 17.12.2011 den 15.30): Har jeg sagt at den øker med turtallet? NEI Men den er ikke på topp på tomgang... Når vi målte over polene på min bil, så viste den 13,8 på tomgang, og litt åpning på spjeldet, og litt mer turtall så viste den 14,4 eller noe i den duren videre oppover.. Ja, dette er normalt, men opptimalt sett så burde den være over 14v på tomgang, og ikke øke noe serlig over 14,5v. Men når du har 13,8v på tomgang så skal den holde seg over 13,5v i hvertfall når du dra på som værst, men dette er selvfølgelig KUN hvis du ikke trekker mere strøm enn det dynamoen kan klare å levere, OG forutsatt at du har riktig kabeldimensjoner på de nødvendige kablene, så "the big three" burde hjelpe bra på. Nå er det også sånn at dynamoen din kanskje bare er på 80A og da kan du ikke trekke mere enn 1080w ved 13,5v og det er da inkludert alt annet som trekker strøm. Går du over dette så vil du få spenningsfall Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg bør ha samme kabelstr på de store 3 som jeg har på kabelen til anlegget, ikkesant? Eller holder det med halvparten, for jeg tror 0 gauge blir litt funny looking under panseret Twinflower: jada jada jada.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå