Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva gjør kondensatoren i bilsterio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kondensator blir brukt sammen med strømforskyningen til forsterkeren, som driver suben, men dette er stort sett ikke nødvendig lenger da forsterkere har mye bedre strømforskyning nå enn før, og det faktum at dagens batterier er mye bedre enn de var før...

 

Så ikke heng deg for mye opp i kondensator, for du har ikke bruk for det i bilstereo lenger ;)

Lenke til kommentar
  TMK9C skrev (På 11.12.2011 den 17.43):

Hiver meg inn med et spm her...

Når subben slår hardt og jeg spiller høyt, mens jeg står på tomgang, så ser jeg lysene "dimmer" opp og ned i takt med slagene.. Bør jeg skaffe en kondensator eller kan det være dårlig batteri?

 

Kan være svak dynamo også.

Lenke til kommentar

Dynamoen leverer vel ikke nok til så mye artig når bilen står på tomgang, da ?

 

Og hvis batteriet er dårlig så trekker vel det til seg mer ?

 

 

Men jau, jeg skal oppgradere the big three når jeg får ork til det :p

 

De er jo faenta omtrent bare sytråd de ledningene xD Iallefall i forhold til det som går bak til anlegget =)

Lenke til kommentar
  TMK9C skrev (På 13.12.2011 den 12.11):

Det er ikke det jeg har hørt, men.. :p

 

Fortell gjerne hva du har hørt :)

 

Tenk gjerne på følgende problemstilling: Hvis ladestrømmen økte med turtallet, hvordan hadde batteriet følt seg om du la gasspådraget til 5-6000 rpm?

Alle generatorer har en regulator som regulerer utgangsspenningen ettersom de fleste elektriske komponenter i verden er laget for en viss spenning.

 

En annen ting du kan tenke på er hvorfor det heter startbatteri. Det er dynamoen som skal levere strøm til bilen. Batteriet skal egentlig bare brukes for å få start på faenskapen, så hvis du drainer batteriet mens bilen går når du bruker stereoanlegget så er noe fundamentalt galt med enten effektbehovet eller effektproduseringen :)

Lenke til kommentar
  TMK9C skrev (På 17.12.2011 den 15.30):

Har jeg sagt at den øker med turtallet? NEI

Men den er ikke på topp på tomgang...

 

Når vi målte over polene på min bil, så viste den 13,8 på tomgang, og litt åpning på spjeldet, og litt mer turtall så viste den 14,4 eller noe i den duren videre oppover..

 

Ja, dette er normalt, men opptimalt sett så burde den være over 14v på tomgang, og ikke øke noe serlig over 14,5v. Men når du har 13,8v på tomgang så skal den holde seg over 13,5v i hvertfall når du dra på som værst, men dette er selvfølgelig KUN hvis du ikke trekker mere strøm enn det dynamoen kan klare å levere, OG forutsatt at du har riktig kabeldimensjoner på de nødvendige kablene, så "the big three" burde hjelpe bra på.

Nå er det også sånn at dynamoen din kanskje bare er på 80A og da kan du ikke trekke mere enn 1080w ved 13,5v og det er da inkludert alt annet som trekker strøm. Går du over dette så vil du få spenningsfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...