Gå til innhold

i5 eller i7 ?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en Asus G74sx, og lurer på om det er noe forskjell på i5 eller i7?

Jeg veit at i5 er duo og i7 er quad, men gir det stor forskjell ?

Jeg kommer til og bruke den til gaming, og spiller for det meste ; League of legends, minecraft, CS osv, og lurte på om det kom til og bli noe problem ?

Og eventuelt om jeg kunne sette inn i7 prossesoren fra en annen laptop til Asus en ?

Takk for seriøse svar!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du merker god forskjell på i5 og i7 spørsmålet er om det er verdt prisen. For meg er det det.

Men hvor stor er forskjellen?

Er det sånn at det lagger osv, eller er det bare noen high grapich spill som den ikke klarer og kjøre? :-s

En i5 2500k med overklokk til rundt 4,0 GHz takler det meste av spill atm. Selv har jeg en gammel i5 750 som er overklokket og jeg har ingen problemer med spill.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Ja du merker god forskjell på i5 og i7 spørsmålet er om det er verdt prisen. For meg er det det.

Er det sånn at det lagger osv, eller er det bare noen high grapich spill som den ikke klarer og kjøre? :-s

Nei i7 er bedre på ting som krever mer CPU kraft. I spill er det som regel skjermkortet som er flaskehalsen.

Ta en titt på denne benchmarken av BF3: http://www.techspot.com/review/448-battlefield-3-beta-performance/page7.html

Der ser du det er nesten ingen forskjell mellom gamle core i, i5 og i7.

Lenke til kommentar

Nei i7 er bedre på ting som krever mer CPU kraft. I spill er det som regel skjermkortet som er flaskehalsen.

Ta en titt på denne benchmarken av BF3: http://www.techspot.com/review/448-battlefield-3-beta-performance/page7.html

Der ser du det er nesten ingen forskjell mellom gamle core i, i5 og i7.

Jeg legger ved linken så du kan se hvilken prosessor som er med + skjermkort ?

http://www.asus.no/Notebooks/Gaming_Powerhouse/G74SX/#specifications

Lenke til kommentar

Gå til Intel og sammenlikne mobile i5/i7

http://ark.intel.com/compare/54647,52224,53450,60636,56858,53456,52229,54619,50072,54620,54616,52231,54610,52219,53463,54618,53464,54611,54615,53469,53470,54617,53472,50067,53474,52227,53476

Noen i7 XXXXm er to kjerners noen er 4 kjerners , og det to kjerners på alle i5.

Så de store forskjellene kommer litt an på hvilken mobile i7 man sammenlikner med hvilken mobile i5

Lenke til kommentar

olestokk! Som sagt er ikke samtlige mobile Sandy Bridge i7 fire kjerners.

Av 17.stk i7 mobile modeller(se link over) er 9.stk 4 kjerners og 8.stk 2 kjerners.

Så jeg gjentar igjen - man må lese av cpu modell nummeret på i7 mobil prosessoren det gjelder som ønsket ny laptop er utstyrt med.

Edit:

Dog - i7-2630QM som er i7 alternativet i dette tilfellet for akkurat G74SX modellen fra ASUS er 4 kjerners ( 8 tråder m/hypertrading).

Men nevner dette for å unngå misforståelser for generelle anbefalinger for i7 vs i5 for mobile brikkesett . Da det er fort gjort og overse at en i7 mobile også kan være 2 kjerners akkurat som i5 mobile.

Identifiseres lett med at det er Q for Quad i prosessor modell navnet.

i7 mobile uten Q er kun dobbel kjerne.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av 17.stk i7 mobile modeller(se link over) er 9.stk 4 kjerners og 8.stk 2 kjerners.

Så jeg gjentar igjen - man må lese av cpu modell nummeret på i7 mobil prosessoren det gjelder som ønsket ny laptop er utstyrt med.

Edit:

Dog - i7-2630QM som er i7 alternativet i dette tilfellet for akkurat G74SX modellen fra ASUS er 4 kjerners ( 8 tråder m/hypertrading).

Men nevner dette for å unngå misforståelser for generelle anbefalinger for i7 vs i5 for mobile brikkesett . Da det er fort gjort og overse at en i7 mobile også kan være 2 kjerners akkurat som i5 mobile.

Så det du sier er at i7 ville vært bedre?

For det blir jo ganske mye penger mer, men ville ikke en i5 vært noe tess?

Lenke til kommentar

Se her - drill down ASUS G74SX :

http://ark.intel.com/compare/52224,52219

Klart i7 er bedre - ellers ville det ikke vært segmentert i ulike modeller av intel

Tilfeller hvor programmer/applikasjoner/spill utnytter flere enn to cpu kjerner og hypertreading vinner 2630QM. Samt i operativ system sammenheng (multitasking).

Det er også større cache på 2630QM

Hvordan differeanse det er i detalj imellom disse to er vanskelig å gi noe fasit svar på.

Da må du nesten google deg frem til noen reviews av denne hvor de har testet G74SX både med 2410M og 2630QM og har benchmark resultater for ulike type arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Edit:

hehe, glemte å skrive noe om det, men jeg viste det iverfall,

Lenke til kommentar

Så det du sier er at i7 ville vært bedre?

For det blir jo ganske mye penger mer, men ville ikke en i5 vært noe tess?

i5-2410M er rimelig potent for gaming, men en i7-2630QM vil fungere noe bedre i enkelte spill som Civilization V. I de fleste spill ute i dag vil skjermkortet i stor grad være flaskehalsen, et 560M er tilsvarende ytelsen et mid-range kort ga i 2008 på skrivebordsmaskiner.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er mange varianter/konfigurasjoner av denne , G74SX-TZxxx :

De store butikkene (komplett/MPX/Dustin) ser kun ut til å føre modeller med i7.

Velger man bort 3D og 120mhz skjerm er ikke disse "så" mye dyrere.

Eks:

Dustin G74SX-TZ277V (i7-2630M - 500GB HDD 8GB ram - 560M) 10899,-

MXP/Komplett G74SX-TZ260V (i7-2630M - 750GB HDD 6GB ram - 560M) 11200,-

NetOnNet G74SX-TZ102V (i5-2410M - 500GB HDD 6GB ram - 560M) 8999,-

Med 3D + briller + 120mhz + SSD 160GB + HDD 750GB + 16GB ram kan denne G74SX havne på 18 - 19000,- (modell -91247V)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...