Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert Windows. Finner ikke enhet

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt en pc i deler og har hatt litt problemer med å få den i gang.

Jeg burde vel nevne at jeg har et Asus sabertooth x58 hovedkort, Intel i7 960 CPU, Kingston 1600MHz 16gb RAM og en crucial m4 SSD som jeg prøver å få installert Windows 7 ultimate på.

Det første problemet jeg kom over var at jeg ikke kom tilbake til BIOS etter første gang den var satt opp. Jeg prøvde default settingene først og regnet med at den ville lete gjennom alle enhetene selvom dvd-rommet lå som tredje prioritet. Da jeg prøvde å installere windows, fant den ikke cd'en.

Jeg fikk resatt BIOS ved a fjerne batteriet, og da funket det som det skulle. Installasjonen startet, men stopper opp fordi den ikke finner enheten den skal installere på. Jeg blir da bedt om å lete etter en driver. SSD'en kom allerede med den nyeste firmwaren(0009), og det fungerer heller ikke å laste ned en driver og hente den fra en minnepenn eller dvd når den feilen kommer opp.

Det andre problemet mitt er mindre kritisk, men ganske irriterende. Når jeg slår på/restarter maskinen min, slår den seg alltid av og på to ganger før den starter opp. Jeg aner ikke hva som kan forårsake dette. Kunne vært hovedkortet, men det er jo litt rart at det starter helt fint etter maskinen har restartet seg selv et par ganger. Vil også helst slippe å sende inn hovedkortet til komplett og vente flere dager på å få det tilbake.

Er det noen som har en anelse om hva som kan være feil? :) Hadde satt velig stor pris på litt hjelp nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det andre problemet mitt er mindre kritisk, men ganske irriterende. Når jeg slår på/restarter maskinen min, slår den seg alltid av og på to ganger før den starter opp. Jeg aner ikke hva som kan forårsake dette. Kunne vært hovedkortet, men det er jo litt rart at det starter helt fint etter maskinen har restartet seg selv et par ganger.

At systemet restarter flere ganger ved oppstart på ASUS hovedkort skyldes dems auto clock feature " ai-tweaker ".

Du får førsøke å slå av slikt auto clock / optimize greier i CMOS Setup . Sette opp ting manuelt med stock bclk og pci-e frekvens og slikt. Eventuelt også benytte DRAM settings fra SPD istedet for intel XMP profile osv.

Husk å kople SSD på SATA en port som tilhører intel ICH10R brikkesettet (ikke marvell eller jmicron) jfr brukermanualen til hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg har så og si null peiling på overclocking og slikt, så hvis jeg skrur av ai-tweaker ender jeg vel opp med et litt "dårligere" hovedkort? Skal prøve det og se om det fikser problemet, så får jeg heller få noen til å hjelpe meg å tweake det litt manuelt.

SSD'en står allerede i en Intel port. Prøvde til og med å flytte den til port 1, men det funket heller ikke. Pc'en finner disken i BIOS, derfor er det så rart at den ikke finner stasjonen når den skal installere windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...