Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Forslag til hvordan man kan lage en Datalinje på 100m?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris kommer an på forholdene på stedet da dette vil påvirke mulighetene dine.

Ny cat6 kabel:

Kabelen er billig og du kobler den direkte til eksisterende nettverk.

Fiber:

Kobles til eksisterende nett via mediekonverter eller switch med støtte for fiber.

Fiber krever og normalt konvertering i andre enden.

Dyrere enn kobber, men gir større båndbredde.

Begge løsninger krever ledig plass i eksisterende trekkerør/trasse eller ny føringsvei mellom byggene.

WLAN:

Kan settes opp for under 5000,- men krever fri sikt mellom byggene og leverer lavere båndbredde en Cat6/Fiber.

Kobles til eksisterende nett via aksesspunkt og eksterne antenner.

SDSL:

Bruker eksisterende kabel (Ledig par) så her sparer du mye, men priser på elektronikken aner jeg, men det er nok bare å lete litt.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg anbefale trådløst hvis det er fri sikt mellom bygningene. Det er billig, enkelt å sette opp, og gir god hastighet (100+ Mbit kan oppnås ved gode forhold). Ulempen er at forbindelsen kan forstyrres av radiostøy, men det kan avhjelpes med gode, retningsbestemte antenner.

Hvis trådløst ikke er gjennomførbart, kan du som cerwell sier bruke eksisterende telekabel til å sette opp en SHDSL-forbindelse. Utstyret er noe dyrere enn trådløse sendere og hastigheten langt lavere (2 Mbit), men løsningen vil være stabil.

Jeg vil fraråde trekking av ny kobberkabel mellom byggene for å sette opp en nettverksforbindelse. I tillegg til at 100 meter er helt på grensen av hva man kan få til med ethernet, er det en betyrlig risiko for at utstyret vil gå istykker pga. overspenninger som oppstår grunnet forskjellig jordpotensiale mellom byggene. I motsetning til xDSL- og teleutstyr, er ikke vanlige nettverksswitcher laget for å takle slike forhold.

Fiberkabel er derimot helt uproblematisk, og gir mulighet for svært høye hastigheter. Utstyret i endene (switcher med fiber-tranceivere) vil neppe koste mer enn en SHDSL-utstyret, men i tillegg må kabelen trekkes og termineres av et installasjonsfirma.

Endret av conundrum
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått dette rett, så kan man ved SDLS enkelt oppnå 10Mbit v 100meter?

Jeg var ikke klar over at det var laget utvidelser til standarden helt opp til 15+ Mbit, men joda, du har nok forstått det riktig.

På den annen side må man ut med i overkant av kr 4500,- for en slik dings. Eks. mva, selvsagt. Og man trenger to stykker. Det blir over 4 ganger så dyrt som trådløst utstyr, og man får 10-15% av hastigheten (i dette konkrete scenariet).

Endret av conundrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...