Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tolkning av blodtrykket mitt

Sandsvei

Anbefalte innlegg

Jeg har vært å målt blodtrykket mitt på et apotek i Spania. Personen som målte det sa det var litt forhøyet, men ikke noe alvorlig.

Det er som følger:

Systolic 176, Diastolic: 80

Når jeg googler dette så får jeg beskjed om at alt over 140 blir regnet som høyt, mens alt under 90 på diastolic er normalt. Så jeg har høyt systolic og lavt diastolic? Hva blir totalen av dette?

Jeg er 22 år, 110kg, driver med vektløfting/styrke og null kondisjone. Kanskje påtide å løpe litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerer for øyeblikket medisin grunnfag, og har(skulle ha) lært en del om dette. Vi har ikke lært så mye om selve tolkningen, men symptomer og hva som kan skje med høyt/ lavt blodtrykk.

Høyt blodtrykk gir som regel ingen symptomer, med mindre det er veldig veldig høyt. Lavt gir symptomer som svimmelhet, bevistløs etc vis det blir farlig lavt. Man kan vell også havne i koma om det blir altfor lavt.

For høyt blodtrykk gir et høyt trykk i arteriene/arteriolene, som over tid kan føre til sprø blodårer, som mister elastisitet(elastin) og kan sprekke. Dette kan føre til hjerteinfarkt. Man kan også for avleiringer i blodårene som kan gi blodpropp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker denne som generell guide på blodtrykk;

http://www.vaughns-1-pagers.com/medicine/blood-pressure.14.pdf

Vet ikke helt om jeg går 100% god for anbefalingene de har på tilskudd siden årsaken kan være en del forskjellig, men de er veiledende. Har mer troen på et godt kosthold og stressmestring/reduksjon. Spesielt DASH-dietten har dokumentert effekt hvis du ser på kosthold.

Husk at dette er en øyeblikksmåling sannsynligvis i en stressende situasjon, så ikke tolk alt for mye ut fra dette.

Den store trykkforskjellen du har på 176 - 80 = 96 mot normalt 120 - 80 = 40 tilsier at du har sympatikuspåtrykk som på godt norsk er stress i den aktuelle situasjonen.

Vanligvis tillegges diastolen den viktigste risikofaktoren i forhold til problemene Sandsvei skriver om.

Diastolen er den konstante belastningen du har, mens sysstolen (den høyeste verdien) er når hjertet pumper. En av de enkleste og beste måtene å håndtere sprø blodårer på er Vitamin C (denne inngår i konstruksjonen og mangel på vitaminet gjør at kroppen bruker plan B hvor råmaterialet gir stivere resultat. Du kan også få i deg litt Vitamin E (i henhold til studier hvor man har unngått amputasjon p.g.a høyt nok tilskudd av vitaminet)

Vekten din er kanskje en smule høy, men styrketrening er bra, og litt kondisjonstrening skader neppe. Det er bra for hele det kardiovaskulære systemet, men ikke overdriv. Guerrilla kardio er fantastisk effektivt og tidsbesparende, og sannsynlivis den mest riktige treningsformen sett i evolusjonært perspektiv hvor vi ikke spurtet maraton, men heller løp fra sabeltanntigre. Den er svært tung og belastende så det er lurt å ta det rolig i begynnelsen. Er du usikker på hjertehelsen din kan du høre med slekta eller sjekke med lege om du er tilhenger av den betryggelsen. Guerrilla kardio er maks tyning i korte intervaller og stresser systemet for det det er verdt.

Lenke til kommentar

Takk vidor :)

Betyr dette med andre ord at det ikke er et kritisk farlig blodtrykk? Hva om sier at dette er et konstant blodtrykk som jeg har, og ikke noe forbigående? Jeg har forøvrig veldig høy hvilepuls som ligger på rundt 80-90 fra morgen til kveld.

Jeg er i en periode med mye junkfood, og dårlig mat generelt. Bor i Spania vettu, så det ha vært Burger King mer eller mindre hver dag etter trening :dribble: Drar hjem til Norge om 6 dager, og det eneste jeg har råd til der er havregryn og kylling/ris. Skal også på deff i Januar som betyr at det blir litt løping også i desember :) Angående vekten, så er jeg ikke feit i det hele tatt. Jeg har vell enn fett% på rundt 15-16, men er jo fortsatt tung selv om det er mye muskler. Vekt er vell vekt, og en belastning på hjertet og sirkulasjon systemet.

Uansett takk for hjelpen!

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg tipper du kanskje var litt nervøs da de målte blodtrykket ditt. ikke sikkert du merket det selv. 176/80 er litt høyt, men ikke noe som trengs å gjøre noe med mtp medisinering. at hvilepulsen er høy, har nok noe å gjøre med kostholdet og aktivitet. men ikke alle har hvilepuls under 60, husk det. det er store individuelle forskjeller. men 80-90 er litt høyt. spis sunnere, og tren intervaller, så går nok hvilepulsen ned. og en annen ting ang blodtrykket: kutt ned på saltet, så vil det nok synke. 120/80 sies å være det "ideelle". men det er svært få som har dette.

selv har jeg 130/85, og hvilepuls på 50. men jeg spiser sunt, tar tran, og beveger meg hver dag:-)

Hilsen sykepleier på kardiologisk avdeling

Lenke til kommentar

Det er ikke til å stikke under en stol at 176 er høyt, men man kan ikke trekke en konklusjon ut av en måling som dette. Nervøsitet og stress kan ha gjort det høyt, også andre faktorer. Dessuten skader høyt blodtrykk over lengre tid, så dette er nok ikke noe du trenger å bekymre deg for akkurat for øyeblikket. Ta en tur til legen og mål blodtrykket neste gang du har anledning :)

Selv er jeg 22 år og målte blodtrykket mitt hos en medisinstudent for ikke så lenge siden og det lå på 115/70.

Lenke til kommentar

Vanligvis tillegges diastolen den viktigste risikofaktoren i forhold til problemene Sandsvei skriver om. Diastolen er den konstante belastningen du har, mens sysstolen (den høyeste verdien) er når hjertet pumper. En av de enkleste og beste måtene å håndtere sprø blodårer på er Vitamin C (denne inngår i konstruksjonen og mangel på vitaminet gjør at kroppen bruker plan B hvor råmaterialet gir stivere resultat. Du kan også få i deg litt Vitamin E (i henhold til studier hvor man har unngått amputasjon p.g.a høyt nok tilskudd av vitaminet)

Tror ikke diskusjon.no er riktig sted for helseinformasjon... Anbefaler at du bestiller time hos fatlegen din!

Mvh Jultomen :)

Lenke til kommentar

Hei, takk for flere flotte svar :)

Jeg har handlet meg en slik blodtrykksmåler, og den gir meg stort sett 120-135 i systolisc, og 70-75 i diastolic. Jeg har kuttet mye ned på saltet, så dette har kanskje en betydning? Har ikke gjort forferdelig mye cardio, men litt! Men det kan jo også hende at apperatet jeg bruker ikke er nøyaktig.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken måler du bruker, men generelt ville jeg holdt meg unna håndleddsmålere. Det er veldig praktiske, men jeg synes de blir for unøyaktige. Foretrekker de som går over overarmen og som er medisinsk klassifisert. Bruker uststyr fra A & D Medical som jeg er fornøyd med.

Trykkforskjellen din (sys-dia) tilsier at du har sympatikusaktivering i det autonome nervesystemet. Dette kan komme fra flere ulike kilder, både fysiologisk og emosjonelt. Det kan faktisk være nok at du bekymrer deg over at blodtrykket skal bli høyt, men pulsen sier også veldig mye, så den bør du inkludere når du poster. Jo mere stressa du er jo høyere er som regel pulsen og jo mindre effektivt blir hjertet. Jeg har sett folk med hvilepuls på 142 som ser ut som jagede dyr. Har også sett godt trente mennesker med hvilepuls på 43.

Jeg synes ikke blodtrykket ditt er spesielt høyt i forhold til det som er normalt, så jeg ville ikke bekymret meg så mye over det, men god trening er noe av det beste du gjør i forhold til hjertehelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...