Gå til innhold

Noen som driver med paragliding?

Anbefalte innlegg

Hallais!

Topic sier vel det meste - er det noen som driver med paragliding her inne?

Har fått lyst til å prøve det, så jeg tenkte at jeg skulle sjekke om det var noen her inne som hadde gode råd å komme med?

For eksempel, er det dyrt å drive på med? Stort miljø i Norge? Regner med at det ikke er så mange steder man kan fly (?) på Østlandet :p

Er det en "stor-risiko" sport? Ulykker i løpet av et år?

/Hotel Papa

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Driver selv med paragliding, og anser det som en forholdshvis billig sport.

Kurs koster fra 6-8000 om jeg ikke tar feil, og rundt 1800kr i året for forsikring og lisens.

Utstyr kan man få brukt og forholdshvis nytt fra 10000kr, nytt ligger fra 20-30000kr.

Miljøet er ikke veldig stort, og heller ikke vanskelig å komme inn i.

Det er mange flysteder i norge, men det blir som regel litt kjøring når man skal ut å fly, da vær og vind har stor innvirkning på valg av flysted.

Det er en del småulykker, men vil ikke se på paragliding som en høy-risiko sport så lenge man er forsiktig.

Risikoen innen sporten varierer veldig fra person til person, med tanke på utstyr, erfaring, flyforhold og egen risikovurdering.

Det finnes allikevel alltid en risiko ved start og landing.

Vil uansett anbefale å prøve paragliding

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar!

Er det noen steder på Østlandet man kan prøve å fly?

Hvordan er opplegget for en nybegynner? Starter man med x-antall tandem "flyvninger" og går over til solo etter hvert?

Man starter ikke med tandem, man flyr solo umiddelbart :)

Som det ble nevnt så starter du i små bakker for å trene start og landing. Så litt større bakker for å trene litt på svinging og beregne landingssted. Så går du over i mellomstadiebakker der du trener enda mer start, landing og svinger.

Når instruktøren føler at du er moden for det så går du over til høydeturer. "Skal" være 250 høydemeter forskjell på start og landing.

På høydeturene skal du gjøre diverse sikkerhetssøvelser.

Etter 10 høydeturer, nok antall turer i mellomstadiebakken, godkjent eksamen og 1 stk fornøyd instruktør får du utdelt en såkalt PP2-lisens. Deretter er det bare å starte å stige i gradene.

Mer info her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1279318&view=findpost&p=16783174

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Var og så på noen i dag som fly med paraglider og vurderer og melde meg på kurs senere i år, fløy tandem med paragliding for noen år siden og det var kjempe kult!!

Lurer litt på det med basic utstyr, noen som kan si meg hva som bør være i en "startpakke"?

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...