Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppkjøring tips

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha oppkjøring på onsdag, og er ganske nervøs for å ta den!

Skal kjøre opp i Oslo, så det jeg lurer på er om det er noen som har kjørt opp i Oslo, og kan fortelle om ruten du hadde?

Hva slags spørsmål fikk Du når du kjørte opp?

Hva burde jeg passe ekstra godt på?

Burde jeg si ifra, når jeg har gjort en feil og vet at jeg gjorde det, sånn at han/hun skjønner at jeg egentlig kan det akkurat der og da så tok jeg feil?

Ja, all erfaring enkelt sakt!

Takk takk;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Det som også er svært essensielt er å være positiv, særlig på slutten da sensor vil spørre deg følgende; Hvordan synes du selv det gikk? Da må du være positiv, og ikke komme å si jeg syntes det gikk litt dårlig jeg fordi jeg gjorde de tabbene osv. For da vil sensor krysse av på "Ikke Bestått" på det papiret.

Ta det rolig under hele førerprøven, er et annet tips. Når du ser at sensor blar veldig fort eller skriver ned masse notater fort, da er det for å notere flere tabber som du har gjort.

Du kan fremdeles bestå dersom du har flere små feil, eller noen moderate feil, men du stryker automatisk dersom du får en grov feil der sensor eventuelt må overta kontrollen på bilen.

Dersom du stryker, så drit oppi det, og meldt deg på en ny førerprøve. Det er sensoren det kommer an på om du stryker eller ikke. Det er liten forskjell på kjøringen mellom ikke bestått og bestått.

Lenke til kommentar
Ta det rolig under hele førerprøven, er et annet tips. Når du ser at sensor blar veldig fort eller skriver ned masse notater fort, da er det for å notere flere tabber som du har gjort.

Sensor skriver ikke kun ned feil. Min sensor påpekte at jeg ikke skulle bekymre meg om han begynte å skrive ting, han tok også notater på positive ting (f.eks. god fartsavpasning). Om du skal gå og bekymre deg hver gang han tar fram pennen, da blir det gjerne til at du begynner å stresse og kjøringen blir mindre rolig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Sensor skriver ikke kun ned feil. Min sensor påpekte at jeg ikke skulle bekymre meg om han begynte å skrive ting, han tok også notater på positive ting (f.eks. god fartsavpasning). Om du skal gå og bekymre deg hver gang han tar fram pennen, da blir det gjerne til at du begynner å stresse og kjøringen blir mindre rolig.

Det er det de sier, men det kan selvsagt forekomme at de noterer positive ting også, men du kommer lengre ved å anta det verste, men håpe på det beste. Du vet delvis selv hvordan du ligger an i det øyeblikket sensor noterer.

Lenke til kommentar

Det som også er svært essensielt er å være positiv, særlig på slutten da sensor vil spørre deg følgende; Hvordan synes du selv det gikk? Da må du være positiv, og ikke komme å si jeg syntes det gikk litt dårlig jeg fordi jeg gjorde de tabbene osv. For da vil sensor krysse av på "Ikke Bestått" på det papiret.

Hvis du gjør noen feil bør du fortelle sensor hva du skulle ha gjort annerledes i de aktuelle situasjonene. Var i hvert fall det kjørelærer sa til meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis du gjør noen feil bør du fortelle sensor hva du skulle ha gjort annerledes i de aktuelle situasjonene. Var i hvert fall det kjørelærer sa til meg.

Sier du at du syntes det gikk dårlig da stryker du!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvor har du det fra?

Hvis du ligger og vipper mellom bestått og ikke bestått, da skal det ikke mer en negative holdninger til for at sensor skal stryke deg, fordi du da kanskje virker at du er "ikke klar enda".

Jeg kom ikke her for å diskutere, men for å dele det jeg vet. Dere velger selv om dere skal ta stilling til mitt innlegg eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kom ikke her for å diskutere, men for å dele det jeg vet. Dere velger selv om dere skal ta stilling til mitt innlegg eller ikke.

Personlig vil eg råde trådstarter til å ta avstand frå mykje av det du seier.

Min sensor noterte ned mange, mange linjer, og eg blei ganske nervøs. Viste seg at nesten alle var utelukkande positive tilbakemeldingar.

I tillegg er det absolutt NØDVENDIG å erkjenne egne feil for å bestå. Har du driti deg ut med en høgreregel, så veit jo sensoren at du er klar over det om du seier i frå. Og om du greier å reflektere litt over dei situasjonane i praten etter køyringa, er det endå betre.

Mine tips er:

- Ikkje ver redd om du kveler motoren. Heilt naturleg.

- Hold passeleg fart.

- Snakk om evt. situasjonar du hamnar opp i, og kvifor du bremsa ned/fortsatte i samme tempo.

- Hold ein liten dialog med sensoren gjennom køyreturen, kan lette litt på presset.

- Sei ifrå når du gjer feil.

- Vri på haudet unaturleg mykje (inn mot f.eks lyskryss) slik at du virker oppmerksom, men ikkje så ekstremt at du virker stressa.

- Sjå ofte i spegelen

Og ellers det du har lært når du køyrer.

Har trua! Lykke til :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men du mener ikke det teller negativt å forklare hva man burde ha gjort annerledes?

Les nå innlegget.

Der står det at dersom du er negativ på slutten og ikke positiv da vil du påvirke sensoren slik at sensor stryker deg, fremfor at du faktisk kunne ha påvirket sensor i å la deg bestå ved å være positiv. Å nevne feilene, og være positiv er noe du kommer langt med.

Dersom du begynner med dårlig selvtillit og er negativ da er det Game Over! Sensorene er nådeløs og ikke din mor som vil være snill med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...