Gå til innhold

Ny kamera entusiast, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har begynt å få sansen for kamera, og synes det virker spennende. Jeg sliter med å skjønne hva alt betyr angående kamera og utstyr. Noen som vet hva jeg må vite for å komme igang ? Jeg er litt innpå akam.no men skjønner ikke helt hva som står der og hva ting betyr. Hva er bra på et kamera, linse og annet utstyr ?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god fotobok burde ligge under juletreet i år :)

Ta også en titt på guiden "lukker,blender,iso og sånt" samt alle fine guidene som Akam har produsert i løpe av årene.

Du får mye kontroll over fotograferingen om du bruker blenderprioritert innstilling, eksponeringskontrollen og kun et fokuspunkt "senterpunktet". Det jeg gjør er og sikte på hovedmotivet i bildet med det ene fokuspunktet som er synlig og trykke utløserknappen halvveis ned, venter på fokusbekreftelse og når jeg har fått det så justerer jeg kameraet så jeg får den komposisjonen/utsnittet jeg vil ha i bildet ha utløserknappen halvveis nedtrykt under hele sekvensen, når det er gjort så trykker jeg utløserknappen helt videre helt ned.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Det var mange fine tips, men jeg trenger å vite hvilken kunnskaper man trenger om kameraer og utstyr. Jeg har dessverre ikke et kamera, så jeg vil begynne med å skaffe et bra kamera, deretter skaffe kunnskaper om fotografering. Fotograferingskunnskaper er nok sikkert like viktig som kameraet men jeg ser at i flere av tipsene er det snakk om diverse knapper, og justeringer. Det er litt vanskelig å finne ut av disse om jeg ikke har et kamera og se på etter knappene osv. Men takker for de flotte tipsene, skal nok komme tilbake og se på de videre når kameraet er i orden :)

Lenke til kommentar

Fantastisk :) Men bare for at ting skal bli helt klart. Jeg skjønner at mange mpx er bra, men det er dårlig med mange når de skal ned på et lite ark? Er høyt antall zoom bra ? Hva er crop-faktor ? Jeg skjønte ikke hva det betydde. Noen som vet om et bra kamera for en nybegynner for en liten pris ? Det viktigeste er kvalitet, men ikke for dyr. Er objektiv viktig for gode bilder ?

Håper noen kan gi meg svar på spørsmålene mine :)

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Mange megapixler er ikke det samme som god bildekvalitet,så dette skal du ikke se deg blind på.

Hvor mye zoom det er eller ikke har ingen betydning for hvor god kvalitet det er på optikken (glasset inni objektivet som faktisk "bildene" skal passere). Faktisk så kan man generelt si at jo mer zoom et objektiv har jo dårligere er det optisk. (Veldig generelt, men det stemmer sån noenlunde)

Det beste med tanke på bildekvalitet er fast brennvidde. Men mange velger bort dette for at det blir for dyrt og eller at dem vil ha kun ett objektiv og forholde seg til.

Synes du skal sette deg inn i litt grunnleggende kunnskap om ISO/Blenderverdier/lukkertid/brennvidder/Hvitbalanse etc etc. og finne ut hvordan disse fungerer om hverandre etc.

Kjøp deg blader og les deg opp litt først, eller kjøp deg et innstegskamera som 1100D med KIT-objektivet for å sparke deg selv litt i gang.

Hvor mye penger har du budsjettert med ved evt. kjøp av kamera da?

Jeg kan si såpass at man får hva man betaler for, men innstegsmodellen med KIT-objektiv er ikke noe dårlig kamera. Men sef. dårligere enn dyrere modeller.

Lenke til kommentar

Vi kan begynne med Cropfaktoren, i gamle dager når man brukte 36mm film i kameraet hadde man en standard, nå som det finnes mange forskjellige størrelser på sensorer så må man regne om brennvidder siden mindre sensor gir mindre utsnitt i forhold til objektivet man bruker så da må man kalkulere om brennvidden på objektivene for og like store bilder/utsnitt i forhol til film. Grunnen for det er at man fortsatt bruker gamle objektiver og hvis man skulle ha mange forskjellige brennvidder i forhold til de forskjellige cropp-sensorene ville det blitt veldig uoversiktlig marked, derfor er det akkurat samme brennvidde på alle objektiver og man ganger om i forhold til hvilken type kamera man har. Men du behøver ikke og bekymre deg over dette ennå siden alle innstegs-kameraer og semiproffkameraer har tilnærmelsesvis lik størrelse på sensoren.

Zoom er i samme gate, bare at man bruker ikke det uttrykket om objektivstørrelse, zoom betyr at man har et objektiv som kan forandre brennvidde, brennvidde er det som angir hvor stort område man kan zoome innenfor.

Alle dagen kameraer gir en tilnærmelsesvis like god bildekvalitet og det er objektivene som avgjør kvaliteten på bildene i samsvar med fotografen :) , ta og stikk innom en butikk og klå litt på forskjellige kameraer hør litt på ekspeditøren men ikke ta alt han/henne sier for en god fisk siden de jobber der for og selge.

Kjøp et kamera med medfølgende objektiv og begynn der.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er ikke på utkikk etter ett kamera akkuratt no, jeg vil bare sette meg inn i "kamera-verdenen". Fotografering virker spennende, men jeg vil begynne å skjønne litt om kamera og hva som er bra før jeg velger ett kamera. Jeg har en iPhone 4S som tar helt greie bilder så jeg begynner der. Det er bare hva som er bra av de forskjellige tingene angående kamera jeg er ute etter å vite. Onkelen min er en hobby-fotograf så jeg skal spørre han neste gang jeg møter han. Jeg vil ikke bruke noen få tusenlapper på kamera før jeg vet at dette er noe jeg liker og kunne tenke meg å forstette med. Jeg er en mobilentusiast, men hadde jeg ikke noen kunnskaper ville jeg heller fått informasjon om hva som er bra før jeg kjøper en mobil.

Takker igjen for alle flotte svar som gir meg god veiledning :)

Lenke til kommentar

Jeg har en iPhone 4S som tar helt greie bilder så jeg begynner der.

:sick:

Neida, det er det kameraet som man bruker som er best :)

Det er ikke dumt og lese seg litt opp først, alle kamerasystemer og fabrikater gir omtrent like gode bilder, det er en million bittesmå andre ting som utgjør forskjellene, er relativt mye og sette seg inn i for og forstå kvalitetene/minusene på de forskjellige kameraene.

Når du først snakker med onkelen din så hør med han om hva han synes om og låne deg litt optikk, hvis han er villig kan det være lurt og kjøpe samme kamerafabrikat som han har så kan han lære deg opp litt samt anbefale hva du burde kjøpe.

Lenke til kommentar

Onkelen min er veldig redd for utstyr og låner det nødig ut. Han har ikke spesielt billige kameraer, da må jeg gjerne bla opp noen tusenlapper. Han kan sikkert gi meg noen gode tips, men tror ikke det blir noe lån.

Jeg prøver å lese meg opp litt, men det er så masse jeg ikke forstår. Trenger noen enkle svar på flere punkt. Står det f.eks 20 setninger om megapixler detter jeg fort av lasset. Jeg trenger enkle svar på gjerne få setninger. Det er bare det grunnleggende med kamera og utstyr jeg trenger å vite i første omgang. Å komme inn i "kamera-verdenen" er litt vanskelig ettersom det er veldig mye tillegsutsyr å finne ut av.

La meg ta ett eksempel. På akam.no står det brennvidde: 28-112mm og største blender: f/2.0-2.8. Jeg skjønner ikke bæret av hva det betyr. Siden det da står oppgitt i specs burde det være veldig relativt for et kamera ?! Dette er et Fujifilm FinePix X10 kamera jeg brukte i eksempelet over.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke på utkikk etter ett kamera akkuratt no, jeg vil bare sette meg inn i "kamera-verdenen". Fotografering virker spennende, men jeg vil begynne å skjønne litt om kamera og hva som er bra før jeg velger ett kamera. Jeg har en iPhone 4S som tar helt greie bilder så jeg begynner der. Det er bare hva som er bra av de forskjellige tingene angående kamera jeg er ute etter å vite. Onkelen min er en hobby-fotograf så jeg skal spørre han neste gang jeg møter han. Jeg vil ikke bruke noen få tusenlapper på kamera før jeg vet at dette er noe jeg liker og kunne tenke meg å forstette med. Jeg er en mobilentusiast, men hadde jeg ikke noen kunnskaper ville jeg heller fått informasjon om hva som er bra før jeg kjøper en mobil.

Takker igjen for alle flotte svar som gir meg god veiledning :)

Høres ut som en klok beslutning.

Les litt først og sett deg litt inn i hvordan de forskjellige funksjonene ikameraet fungerer om hverandre før du går til anskaffelse av et spesilreflekskamera.

Nå lærer du nok fortere hvis du hadde prøvd deg frem litt selv påeget kamera, men ingen vits i å bruke penger på dette hvis du skulle finne ut at du ombestemmer deg fordi det ikke svarte til forventningene.

Du bør finne haugevis av steder på nettet som forklarer deg dette. Evt. kan dugå på grunnleggende fotokurs, men slike kurs er ofte veldig dyre,men kan gi deg en veldig god start før du går videre.

Når det gjelder mobiltelefonbilder så er jeg ikke i tvil om at DU synes dettar brukbare bilder, men det er flere lysår forskjell fra bilder tatt med mobilkamera og bilder tatt med billigste speilrefleks med billigste objektiv.

Personlig synes jeg alle mobiltelefoner jeg har hatt tar rævva bilder. Mobiltelefonen brukes kun for dokumentasjon og enkel facebook snapshots. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære mer, så er en god fotobok et godt sted. Den boka som gir mest informasjon er Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i Praksis - en knallbra "bibel" som forklarer alt sammen; teori, komposisjon etc.

Litt å starte med:

Et objektiv har en brennvidde i mm. Sammen med sensorstørrelsen forteller denne hva slags utsnitt objektivet har. (Mindre sensor betyr trangere utsnitt, større sensor er videre utsnitt - dette er forøvrig "cropfaktoren".)

Et objektiv med bare én brennvidde er et fastobjektiv. Dette er typisk mindre, billigere, skarpere og fremfor alt mer lyssterkt enn et zoomobjektiv.

Et zoomobjektiv kan endre brennvidde - kan endre utsnitt. Du kan "zoome". Dette gir stor fleksibilitet - skal du bytte utsnitt, så slipper du å bytte objektiv. Men - det er på bekostning av andre ting. Et zoomobjektiv er som regel dårligere optisk enn fastoptikk, og jo større zoomområde objektivet har (som en superzoom - en 18-200mm zoom, som blir 11x zoom fra 18mm til 200mm) jo dårligere blir bildekvaliteten. En zoom med mindre zoomintervall, for eksempel 17-50 eller 70-200, kan lages bedre.

Mange entusiaster velger derfor ofte zoomer med mindre zoomområde, men med desto bedre optiske egenskaper. Eller fastoptikk. Hvert til sitt bruk.

Når du tar et bilde, så er det flere ting som bestemmer hvordan bildet blir. Kort sagt kan man si at det er en åpning som er åpen (blenderåpning) et stykke tid (lukkertid) mens du tar bildet og som slipper inn lys til sensoren.

Det viktigste er:

-Lukkertid - hvor lenge er lukkeren åpen (i sekunder eller brøkdeler av sekunder)?

-Blenderåpning - hvor stor er åpningen i objektivet mens bildet tas (måles i f-tall - jo lavere tall, jo større åpning)?

-Sensorfølsomhet - hvor lysfølsom er sensoren innstilt til å være?

-Fokusavstand - hvor langt unna fokuserte du?

-Utsnitt - hva for et utsnitt har bildet (bestemmes av brennvidde (mm) og sensorstørrelse (cropfaktor)).

Skal du starte ut, og vil kjøpe utstyr, så har jeg noen tommelfingerregler:

- Optikk betyr mer enn kamerahuset.

- Kjøp gjerne brukt, spesielt optikken.

- Kjøp et objektiv med stort zoomintervall hvis du ikke vil bytte objektiv - kjøp objektiver med mindre zoomintervall hvis du heller vil ha bedre bildekvalitet på bekostning av å bytte objektiv.

- Start med en normalzoom, en zoom som dekker lett vidvinkel til lett tele. Skyt en del med den før du finner ut hva du evt senere har lyst på - makroobjektiv, teleobjektiv, vidvinkelzoom, stativ, blits, lyssterk fastoptikk eller hva. :)

- Dra i butikken og klå og kjenn på kameraene og objektivene - kjøp det du får godfølelsen av, og som du tror du vil like å bruke.

- Det er ikke så stor forskjell i bildekvaliteten på kamerahusene - fra den samme produsenten betyr de dyrere husene stort sett at du får bedre funksjonalitet som bedre skjerm, bedre betjening, høyere skuddtakt etc - ikke at det er så mye bedre bildekvalitet.

- Du får (lang på vei) hva du betaler for når det gjelder optikk. Unngå de aller, aller billigste objektivene - så ender du opp med noe drit du ikke gidder bruke fordi du får dårlige resultater. Kjøp i så fall heller de billige som gir mye for pengene.

Kort om brennvidde:

Brennvidde gir som sagt utsnitt sammen med sensorstørrelsen. Det er vanlig å gange opp brennvidden på kameraet med cropfaktoren og så få hvilken brennvidde som hadde gitt samme utsnitt dersom du hadde et såkalt "fullframe"-kamera med 1x cropfaktor - like stor sensor som en gammeldags filmrute på 36x24mm (også kalt "135 film" eller "35mm film").

..Og da blir det:

<24mm - ekstremvidvinkel

<50mm - vidvinkel

50mm - normal

>50mm - "tele"

85-135mm - "medium tele" - regnes som "sweet spot" for portrettobjektiv

>300mm - supertele

Så - objektivet du siterer har (omregnet til fullframe) brennvidde på 28-112. Det betyr at den dekker vidvinkel, normalområdet og litt tele - altså en "normalzoom".

Den har største blendertall på f/2-2.8 (jo mindre tall, jo større blenderåpning), dvs at den i vidvinkelenden på 28mm har blender på f/2, og i teleenden på 112mm har blender på f/2.8. Dette er tall som betyr et lyssterkt objektiv med stor blenderåpning - et mer "vanlig" objektiv ville kanskje hatt f/4-5.6 eller lignende.

Egentlig er brennvidden på dette objektivet 7.1-28.4mm, med en cropfaktor på ca. 4, som ganget opp gir 28-112mm "ekvivalent".

Hvis du skal ha en mer "vanlig" speilrefleks, så har disse typisk cropfaktor på 1.5-1.6, og så kjøper du kanskje et kitobjektiv 18-55mm f/4.5-5.6. Dette vil (med for eksempel et Nikon/Pentax/Sony kamera med 1.5x cropfaktor) bli tilsvarende en 27-83mm sammenlignet med tallene over.

(Og så er det mange andre teknikaliteter - kitobjektivet over har faktisk større fysisk blenderåpning enn Fuji X10'en - men det får bli til en annen dag.. ;) )

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Fantastisk med enkle og gode forklaringer og samtidig litt om mye. Håper det var de grunnleggende kunnskapene om kamera og fotografi. Føler jeg forstod mye mer når jeg leser om kameraer etter alle disse flotte innleggene :) Håper det kommer flere artikler om kameraer generelt slik at jeg kan prøve meg. Satser på at jeg er klar til å hoppe ut i "kamera-verdenen" med de grunnleggende kunnskapene jeg no har fått av alle dere fantastiske mennesker. Skal prøve å lære meg videre på funskjoner og fototeknikk når jeg endelig vet hva som er bra på et kamera. Noen som vet om noen andre fotosider enn akam.no ?

Takker så meget alle som har lært meg opp i litt "kamera-stuff", dere har vert til stor hjelp :D

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Skal sjekke ut tråden.

Når du mener voksne, er det perverst ment eller en bedre liga ? Jeg er 15 så går nok ikke inn der uansett. Satser på at akam.no gjør susen.

Nautica svarer veldig godt. På foto.no finner man mange mennesker som har foto dedikert som hobby, og som normalt sett har drevet med foto i flere år. Det forventes at man har kunnskaper i bunn på foto.no. På diskusjon.no er det vel et flertall som er innom for å kjøpe sitt første speilrefleks eller som er innom en gang i året for å få hjelp til optikkkjøp. Jeg tør å påstå at man på diskusjon.no har en litt lavere terskel for å spørre spørsmål som kan virke litt dumme. Her forventes det ikke at en har drevet med foto for å kunne poste, og som nybegynner får man både svar og råd. La meg også påpeke at de faste brukerne som er aktive på foto delen av diskusjon.no er svært interessert i foto, og flere lever også av å fotografere. Nivået på de fotointeresserte her på diskusjon.no er svært høyt, noe månedstrådene under " fotografering" tilsier. For hver måned øker nivået! Så du skal vite at det er mennesker som er dedikerte til foto på denne delen av forumet! :)

Med "voksne" så mener nok ikke brukeren at det er perverse voksne menn på foto.no. Nå har jeg ikke selv vært svært aktiv på foto.no, men slik jeg ser det er det nok en del mennesker i 40-60års alderen som er interessert i foto og gjerne medlem av en fotoklubb. Her inne finner man fotografer i alle aldre, fra guttunger (som vi blir kalt) til menn som snuser på 50åra. Det er varierende alder på brukerne, og jeg vil nok tippe at det er et flertall av brukere som er i aldersgruppen 25-40. Samtidig har ikke alder noe å si. Man snakker sammen som om man er gjevnaldrende, og man får respekt for innleggene og ikke for alderen som profilen viser. Jeg er selv 16 år gammel, og har aldri opplevd at alderen har blitt brukt som et argument for at min mening ikke er gjeldende. Derimot har jeg lært utrolig mye, spesielt fordi jeg har turt å stille de litt dumme spørsmålene. En gang må man lære, og fotodelen på diskusjon.no er et flott sted å starte :)

Beklager om det ble litt off-topic, men med sukker og voksenbrus i kroppen kan en tenåring gå av hengslene..

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...