Poppmunn Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har tidligere postet i 60D-tråden, men har nå blitt overbevist om at D7000 er mer for meg, så da blir jeg nok Nikon-mann de kommende årene. Dermed åpner det seg et helt nytt spekter av objektiver å velge mellom, og jeg hadde satt pris på om dere med peiling kunne hjelpe meg med å finne det som passer for meg. Jeg tar mest bilder av natur, og trenger et zoomområde fra 18 til rundt 100. Kvalitet er viktig, og jeg vil ikke ha noe som er for dårlig for kameraet. Det som frister mest akkurat nå er Sigmas 18-125, men rop gjerne ut om noen vil fraråde meg fra å kjøpe dette. Prisen bør ligge rundt 3000, men er villig til å strekke meg litt lenger om kvaliteten er verdt det. På forhånd takk for tips! Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Med det budsjettet og brennvidde-spekteret ville jeg helt klart gått for 16-85. Skarp og god, litt tele og god vidvinkel. De siste 15mm opp till 100mm kan du lett croppe inn ved å ta to steg forover, eller ta det i etterbehandling. D7000 + 16-85mm vil nok bli en veldig fin kombo. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Ja, 16-85 er en veldig bra allrounder-zoom for D7000. Brukte den kombinasjonen mye selv (før jeg gikk lei av zoomobjektiver ), og kvaliteten er upåklagelig. Jeg vil si at D7000 fortjener et såpass bra objektiv, den er litt kresen på glasset. Det eneste som er verdt å merke seg er at 16-85 ikke er spesielt lyssterk (det kan jo vanskelig en zoom med så stort brennviddespekter få blitt), så den kan være litt vanskelig i dårlig lys, men D7000s gode egenskaper ved høy ISO pluss stabilisatoren i objektivet hjelper jo godt på. Bare vær klar over at du ikke bør regne med å bruke den til å skyte sport innendørs eller mørke konserter med den, selv om det også kan la seg gjøre med en god dose tålmodighet. Anbefaler uansett å starte med 16-85, så kan du se om en stund hvorvidt du trenger feks en liten 35mm eller 50mm 1.8 eller en ekstern blits. Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Regner med at det er dette objektivet dere mener? Har lest noen omtaler nå og det virker absolutt godkjent til mine behov. Blir nok mest sannsynlig dette, men jeg har enda et par uker på meg, så jeg er åpen for andre forslag i mellomtida. Takk for tips ihvertfall. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Er nok det vi mener ja. For å gjøre valget vanskeligere: D7000 kommer i kit med 18-105mm kitzoom. Denne er også ganske god, den sies å være nesten like god som 16-85en, dog til halve prisen eller så. Derfor kan du vurdere å kjøpe 18-105 i kit, og kjøpe med en lyssterk 35/1,8 som supplement. Du tenker kanskje "objektiv uten zoom? Blæh!", jeg solgte dog min 17-55/2.8 fordi den ble liggende å støve fordi jeg simpelthen ELSKET min 35/1,8. En skam av det objektivet ikke fungerer på fullformat. Det var å miste den som var det kjipeste med å hoppe over til fullformat-leiren. Et virkelig must å ha, uavhengig om du kjøper 16-85 eller 18-105. PS: De 2mm forskjell i vidvinkelenden har MYE!!! større effekt enn 15 har i den lange. Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Ja, som naturfotograf har jeg ofte opplevd at 18 ikke har vært nok, så jeg tar heller de to ekstra millimeterne i bunnen. Passer nok ypperlig for meg, dette her. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Et godt valg. En 35/1.8 burde være mulig å skaffe for en skarve tusenlapp på bruktmarkedet, så er jo ikke akkurat store pristillegget vi snakker om for den lille godbiten om du skulle ønske deg noe mer lyssterk i fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå