Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bør jeg lage en termos(Fysikk 1)?

Anbefalte innlegg

Heihei, vi har fått i oppgave å lage en termos i fysikken. Termosen skal ikke inneholde noen deler som hører til en termos, så vi kan ikke bruke en vanlig termos men lage en selv. Vi skal måle temperaturtapet i termosen etter 15 min med varmt vann i.

Jeg har lest litt om termoser osv, og det er vist vakum som er det beste. Men jeg har ingen anelse om hvordan man skal få til dette bare vet ting man har hjemme, og videre få vakumet til å holde seg slik lenge.

Så derfor tenkte jeg at det var bare best å lage en vanlig plastkopp med aluminiumsfolie på innsiden(slik som i termoser), også ta masse plastfolie på utsiden. Dette gjorde de blant annet på et "survival show" jeg så på for å varme opp vann. Dette kan jeg jo utnytte.

Så:

- Aluminiumen vil reflektere varmen inne i plastflasken

- Mellomrommet mellom plastfoliet utenpå plastflasken vil gjøre at varmen har vanskeligere for å flytte seg.

- Plastfoliet utenpå vil absorbere det som finnes av energi slik at det blir "tilført" energi også.

Er det noen som kan gi noen ideer/tips/meninger om dette?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luft isolerer bedre enn det aller meste, metall er i utgangspunktet ikke optimalt da det leder varme godt, istedenfor å isolere det.

Isoporesker er aldeles utmerket for å lagre væsker som skal holde en temperatur, og brukes ofte for å frakte is, tørris, og flytende nitrogen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo se om du klarer å få laget et lite vakuum på egenhånd.

Blås opp en ballong og stikk en kolbe eller liknende ned gjennom åpningen uten at luften går ut. Kle deretter ballongen med et kraftigere materiale (dette bør festes godt til overflaten på ballongen) og lag et hull stort nok til å få stukket et sugerør inn. Sug til slutt så mye luft du kan ut av ballongen gjennom sugerøret og tett godt igjen. Hvor mye luft du kan få ut uten at hele greia kollapser avhenger av hvor kraftig det ytre materialet ditt er. Sikkert greit med litt lim her og der for å tettet sprekker skikkelig og få festet ting skikkelig.

Hvis alt går som det skal sitter du igjen med en kolbe i en ballong med lavt lufttrykk. Det er verdt å merke seg at ballonger ikke er helt lufttette, så eventuelt kan du lage et system med en tut eller liknende slik at man lett kan "lade opp" termosen ved å suge ut luften igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du vil ha er flere lag med luft(eller vakum) mellom. dette kan du f.eks gjøre med å bruke forskjellig størrelser på koppene. Det mest viktige for å holde på temperaturen er å ha et lokk, dette kan gjerne også ha flere lag men det viktigste er at det er tett. Veldig mye av varmetapet til varmt vann vil være dampen. Kan du holde den inne så kommer du langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...