Glavalavala Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Driver å ser etter en rifle med "gorvt" kaliber. Har tengt på å bruke den til langhold og evnt. storvildt. Har ikke noe storvildtrifle i dag. Er fasinert av litt større uvanlige kalibre og har sett på 338 lapua mag. Har sett på Savage 110 BA og kan få en slik rigg til det jeg tror er en grei pris. Har ikke like lyst på en standard jaktrifle med trekolbe. Hvis ikke noen har en veldig god grunn å komme med. Ulempen med 338 lapua slik jeg ser det er prisen for ammo, men kan jo lade selv. Hvordan er et slikt kaliber å bruke på jakt? (at enkelte jegere vil uglese utseendet bryr meg ikke) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Først og fremst, kjøp den rifla du vil, eneste å huske på er jo at halvautomatrifler har foreløpig søknadsstopp. så en halv auto kan bli vanskelig å få kjøpt med mindre du har en allerede godkjent søknad. det sagt så lurer jeg på om du har utstyr selv eller kjnner noen som kan lade selv, du kan få endel ammunisjon til prisen det koster for ladeutstyr, og ville ikke være det første jeg kjøper av utstyr vis jeg skulle begynne å skyte. men jeg vet jo ikke om du er fersk eller erfaren her så du må gjerne se bort ifra det jeg har skrive her ellers så vil jo en kjapp googling stort sett informere om at .338 lapua er bra til langhold, men genrelt et kaliber er dyrt, både i skudd og rifle slik jeg forstår det. det sagt så skal da den riflen du henviser til være en av de billigere .338 riflene på markedet nå lader ikke jeg patroner selv men jeg forstår at man kan stort sett få ønsket kulebane i de fleste kaliber så lenge man lader rikig og bruker en god kule. det blir her viktigere med riktig lading av patroner i forhold til løpets lengde og vridning hvis jeg forstår det riktig sist men ikke minst, har du vært innom kammeret.no? Stort forum for div skyting, jakt og våpen med tilbehør Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Og hvilken tilgang har du på baner eller områder du kan skyte på langhold? 338L har noe for seg på 1000m og utover. Skyter du på 600-800 og kanskje en sjelden gang 1000, er det egentlig bortkasta med 338 Lapua. med lapua'en og hjemmeladn koster det nok ca 13-15kr smellen avhengig av hvor lenge hylsa varer. Med 6.5x55 kan du kjøpe ferdige fabrikkpatroner til ca 6-7kr (hjemmeladn billigere) og fremdeles fint skyte ut til 1000m Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Og hvilken tilgang har du på baner eller områder du kan skyte på langhold? 338L har noe for seg på 1000m og utover. Skyter du på 600-800 og kanskje en sjelden gang 1000, er det egentlig bortkasta med 338 Lapua. med lapua'en og hjemmeladn koster det nok ca 13-15kr smellen avhengig av hvor lenge hylsa varer. Med 6.5x55 kan du kjøpe ferdige fabrikkpatroner til ca 6-7kr (hjemmeladn billigere) og fremdeles fint skyte ut til 1000m Tilgang på bane er greit. man må jo heller ikke nå 1000m+ hver gang. 308 vs 338 lapua vedr. hold, så er det vel at 308 kan med erfaring + veldig gode forhold + ekstrem ammo nå under/opp mot 1000m, mens 338 med standard ammo klarer det lett. Det jeg finner morsomt er å lage en "rigg" med kikkertsikte og rifle som kan klare 800-1200 meter presist, ikke flaks. Og da også kunne beregne avdrift enklere. 338 lapuaen har 1/2 avdriften,1/2 kulefallet og mer enn 3 x slagkraft på 900 m som 308 6.5x55 er bedre enn 308 med rett ladet patron til da rett pris. Men ingen av disse nærmer seg butikkpris av 338 Lapua som i de i Norge tar ovr 100,- for. Lader jeg selv så koster et skudd ca 11,-. Har ladeapp. men vet ikke om jeg får ladet 338 med den . Lader til cal45 i dag. Er vel mer snakk om eksentrisk enn enkel. Ulempene ved å ha en 110 BA vs en mer normalt utssende rifle er lengde og vekt. At enkelte vil si det er "harry" så er den slik av praktiske grunner ikke utseende. Dette er jo en rifle som ikke er laget for jaktturer i buskas der du sniker etter hjort i bratte ulente dalfører, men lanhold skyting. Men jeg vil ha en rifle jeg kan ha muligheten til å ta med på jakt. Skal avvente til jeg kan se og teste rifla tror jeg. Ellers takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå