Gå til innhold

Eiendomsmegling vs. Økad

fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei :)

Går nå andre året eiendomsmegling, er altså halvveis, men vurderer å bytte til økad. Har snakka med skolen, og jeg taper ikke noe tid på dette, da jeg kan ta de ekstra fagene jeg mangler (4 stk) i tillegg. Det er to i semesteret, så det skal jeg klare. Men spørsmålet er bare om jeg bør gjøre det. Vil gjerne ha noen synspunkter.

Som megler kan man jobbe som megler, og stort sett kun det. Jeg er interessert i det og synes det er et greit studium, men syns jus-fagene (som er spesielt for meglere) er kjedelige. Og jeg har også interesse for finans og mer spesifisert økonomi, noe det er lite av. Og kunne gjerne tenke meg å jobbe som analytiker eller i bank en dag.

Når det gjelder lønn, er ikke det kjempeviktig, men for å illustrere noen av forskjellene, så tjente en megler der jeg kommer fra (liten plass) opp mot millionen i fjor, mens de i mer tradisjonelle økonom-stillinger tjener betraktelig mindre. Ikke at det er slik overalt, men det viser i alle fall noen av forskjellene.

Fordeler med økad: Muligheter for master, bredere studium.

Fordeler med megling: Får en profesjon, i mange tilfeller bedre lønn vs. bachelor i økad.

Så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Og det som egentlig er avgjørende er hvordan jobbmarkedet er. Jeg kan tenke meg det er enklere å få seg jobb med økad-utd. da denne er bredere, men samtidig kjenner jeg ingen meglere som ikke har fått jobb.

Vil gjerne ha synspunkter på hva jeg kan prioritere og hvorfor, må bestemme meg når weben åpner i februar. Setter stor pris på alle konstruktive innspill :)

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...