Gå til innhold

– AMDs topp-skjermkort kommer alene

Anbefalte innlegg

Vil ikke det å sette spillet 1Hz under skjermen løse input lag? Eks. spillet på 59Hz og skjermen på 60Hz.

Med double buffering vil da spillet/skjermkortet bomme på anhver vsync og dermed kjøre på 30FPS. Tripple buffering kan dog minske problemet, men det er mulig i multi-GPU oppsett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men angående microsutter, jeg har ikke kjørt SLI selv siden GeForce 6000-serien, og da var teknologien definitivt umoden. Men jeg bare tenkte på hvis en skjerm takler 60 Hz, du tvinger vsync og skjermkortene klarer å levere minst 60 FPS konstant så burde syncen til skjermen jevnet ut dette. Jeg lurer på om denne oppførselen faktisk kan ha noe med hvordan DirectX håndterer double/triple/.. buffering med sync. I motsetning til OpenGL vil alle frames som er rendret vises på skjermen, hvis det av én eller annen grunn blir en forsinkelse så kan plutselig bilder på rad vises i rask sekvens. I kontrast til dette vil OpenGL forkaste bildet hvis et nytt har blitt rendret i mellomtiden, kunne vært interessant å se om det har noe med saken å gjøre. Uansett, basert på symptomene vil jeg anta dette er snakk om AFR-modus? Jeg er interessert fordi jeg lurer litt på SLI-oppsett til min neste arbeidsmakin (litt frem i tid), siden jeg vil trenge rå kraft til et prosjekt, men vil irritere meg gal om ting hakker.

Ja det er snakk om AFR. Såvidt jeg vet, med mindre man kan tvinge SFR, er det kun AFR som brukes i dag.

Vsync vil kunne løse dette ja, men i multi-GPU oppsett vil vel vsync rask føre til ganske høy input lag. Ellers har jeg lest at Nvidia vil komme med en framerate limiter i fremtidige drivere.

Dette er en ganske interessant artikkel om micro-stutter problemet:

http://techreport.com/articles.x/21516

Det var mye spennende å ta tak i her.

Men for det første så stemmer det selvsagt at FPS-verdien som spillet selv og fraps opererer med er basert på tidspunktet page flipping/swap buffers får bekreftelse fra driveren, og dermed er villedende i denne sammenhengen. Det kan være at noen uregelmessighetene i grafene skyldes rett og slett feilrapportering.

Det interessante med denne artikkelen er at det ser ut som flere ulike årsaker kan stå bak symptomene. Hvis spillet f.eks. trenger feedback underveis i rendering så vil store deler av gevinsten med SLI forsvinne siden resten av rendering-kallene venter til dette er utført, til forskjell fra å mate en rekke med kommandoer til den ene GPUen og så den neste. Et annet problem er selvsagt at begge skjermkortene hele tiden må ha sitt eksemplar av alle bufre, dette skjer åpenbart ikke over SLI-broen, SLI-broen er kun brukt til synkronisering, det vet jeg i det minste om SLI. Overføring av det ferdige rendrede bildet tilbake er derimot et minimalt problem, hvis hjernen min fungerer i kveld så skulle det ta 2x1,43 ms for et skjermbilde på 2560x1600, pluss overhead.

Disse regelmessige mønstrene skyldes nok at spillet og/eller driveren balanserer lasten feil, spesielt siden raskere kort ser ut til å klare det bedre. Men igjen så er måledata potensielt feil, så dette må kontrolleres med kamera.

Uansett, som en slags midlertidig løsning til driveren klarer å justere flippingen mer jevnt så kunne de spillene som har en såpass jevnt skjev last kompensere med å legge en liten forsinkelse på den ene GPUen basert på de x siste bildene, dette ville jevnet ut bildeflyten betraktelig. For de tilfellene der bildeflyten er helt irregulær, vel der er det vel lite å gjøre før driveren kan hanske med det på et vis.

Edit: GeForce 500-serien og Raden HD 6000-serien justerer ned klokkefrekvensene ved for stor last, dette kan gjøre ting verre. Hvis dette er basert på temperatursensor så kan vel dette ha noe av skylden for problemene på dobbel-GPU-kortene?

For meg som ikke har programmert med SLI-optimalisering ennå så virker det veldig skremmende med disse store problemene, men samtidig så virker det som at det er mulig å få en relativt jevn flyt så lenge lasten balanserer godt nok, spørsmålet da er om det er verdt innsatsen for å få dette til.

Edit2: En liten disclaimer til dere som tror jeg fører en kampanje for team green her, jeg omtaler og bruker nVidia fordi de er det eneste reelle alternativ for meg som utvikler for GNU/Linux-plattformen, dere som spiller for Windows har selvsagt helt andre krav for valg av produkt. Diskusjonen er likevel ikke off-topic siden det som omtales er like aktuelt for CrossFire.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Har ingen tro på 50% bedre ytelse enn forrige toppkort. Vi ser så og si aldri mer enn 15-20% maks.

HD 5870 review

Fra HD 4890, som strengt tatt var forgjengeren var det ~50% forbedring på 2560x1600 (CPU-flaskehals tilnærmet eliminert). Denne gangen er det ikke 20% mellom AMDs toppkort og toppkortet fra Nvidia heller.

Vil ikke det å sette spillet 1Hz under skjermen løse input lag? Eks. spillet på 59Hz og skjermen på 60Hz.

Har vanskelig for å se hvordan dette skal hjelpe egentlig, men det kan være en driverartifakt som gjør dette. Personlig har jeg opplevd at 60 fps med CrossfireX faktisk har ørlite grann inputlag sammenlignet mot 120 fps på XL2410T, men dette er kun merkbart i enkelte single-player fps.

Lenke til kommentar

Har ingen tro på 50% bedre ytelse enn forrige toppkort. Vi ser så og si aldri mer enn 15-20% maks.

Forrige "generasjonshopp" var ganske laber pga mangel på mindre brikke prosess. Ellers har vært ganske store ytelsehopp, se bare på 3870->4870 og 4890->5870.

Pga et stort hopp i brikke prosess og at AMD sliter ganske mye med ytelse skalering med dagens arkitektur vil jeg bli skuffet om ytelsehoppet er noe særlig mindre enn gjennomsnittlig 60% raskere.

Jeg er ikke overbevist om at vi faktisk har hatt hopp i klassen 50% økt spillytelse blant de siste generasjonene av AMD toppkort. Muligens i noen helt spesifike sære situasjoner for få utvalgte spill.

Hvor stort ytelseshopp mener du vi hadde fra 5870 til 6970? Å vente 1 år på bedre drivere kan ikke akkurat være en del av denne miksen.

Har vanskelig for å se hvordan dette skal hjelpe egentlig, men det kan være en driverartifakt som gjør dette. Personlig har jeg opplevd at 60 fps med CrossfireX faktisk har ørlite grann inputlag sammenlignet mot 120 fps på XL2410T, men dette er kun merkbart i enkelte single-player fps.

Det er en velkjent "fiks inputlag pga v-sync" sak som er nevnt gjentatte ganger i div. skjermkort tråder.

Vil ikke det å sette spillet 1Hz under skjermen løse input lag? Eks. spillet på 59Hz og skjermen på 60Hz. Om det hjelper i alle situasjoner er ikke sikkert.

Med double buffering vil da spillet/skjermkortet bomme på anhver vsync og dermed kjøre på 30FPS. Tripple buffering kan dog minske problemet, men det er mulig i multi-GPU oppsett.

Tripple buffering har jo også vært nevnt ifb. med dette ja, men for DX må man vel da kjøre eksterne override verktøy/hacks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist om at vi faktisk har hatt hopp i klassen 50% økt spillytelse blant de siste generasjonene av AMD toppkort. Muligens i noen helt spesifike sære situasjoner for få utvalgte spill.

4870:

http://www.anandtech.com/show/2556

Her kan du se at ytelsehoppet fra 3870 er selv godt over 50% i en del tilfeller.

5870:

http://www.anandtech.com/show/2841

I mange veldig GPU intensive situasjoer er 5870 bortimot 50% raskere enn 4890. Kanskje 35-40% raskere i snitt. Men her kan du se at AMD sliter med skalering, for med dobbelt så mange SP'er, ROP'er og TMU'er burde 5870 ha vært en god del raskere enn dette.

Hvor stort ytelseshopp mener du vi hadde fra 5870 til 6970? Å vente 1 år på bedre drivere kan ikke akkurat være en del av denne miksen.

Gjennomsnitt ytelsehoppet her var som nevnt ganske laber, er vel snakk om ~15% i snitt. Tildels grunnet ingen ny brikke prosess og tildels pga brorparten av de ekstra transistorene ble brukt på veldig spesifikke ting.

Det er en velkjent "fiks inputlag pga v-sync" sak som er nevnt gjentatte ganger i div. skjermkort tråder.

Ikke så velkjent fiks åpenbart. Jeg husker å lest om det 2-3 ganger på forumet her fra samme person. Skeptisk..

Tripple buffering har jo også vært nevnt ifb. med dette ja, men for DX må man vel da kjøre eksterne override verktøy/hacks.

Det er ihvertfall mulig å tvinge tripple buffering i D3D i Nvidia sine drivere nå.

Jeg skulle ønske jeg kunne få sove. :(

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ennå ikke klart å finne hurtigtasten til dvalemodus på hjernen min :S

Forrige "generasjonshopp" var ganske laber pga mangel på mindre brikke prosess. Ellers har vært ganske store ytelsehopp, se bare på 3870->4870 og 4890->5870.

Pga et stort hopp i brikke prosess og at AMD sliter ganske mye med ytelse skalering med dagens arkitektur vil jeg bli skuffet om ytelsehoppet er noe særlig mindre enn gjennomsnittlig 60% raskere.

HD 6000-serien var i likhet med GeForce 500-serien og modeller som GTX 275/285/osv. egentlig midtlivsoppgraderinger av arkitekturene, GeForce 9000, 8000 og 7000 fikk også dette. Forskjellen nå er at det kalles en ny "generasjon", de har typisk ikke noe stort ytelsehopp. Vi får trolig det samme igjen med HD 8000-serien og GeForce 700-serien om et års tid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere om kjøp av nytt nvidia 600 serie kort når det kommer? Eller burde jeg heller vente på tilbud på gtx 570/580/590?

Kjøp skjermkort når du trenger det, ikke når skjermkort x kommer. Velg det som tilfredsstiller dine behov der og da, det kommer hele tiden noe nytt og mer spennende like etterpå.
Lenke til kommentar

HD 6000-serien var i likhet med GeForce 500-serien og modeller som GTX 275/285/osv. egentlig midtlivsoppgraderinger av arkitekturene, GeForce 9000, 8000 og 7000 fikk også dette. Forskjellen nå er at det kalles en ny "generasjon", de har typisk ikke noe stort ytelsehopp. Vi får trolig det samme igjen med HD 8000-serien og GeForce 700-serien om et års tid.

Tidsmessig burde 6000-serien vært en ny "generasjon", og det hadde nok også vært hvis TSMC ikke kansellerte 32nm prosessen.

Fra det jeg har fått med meg ble VLIW4 arkitekturen til AMD opprinnelig designet for 32nm prosessen og Cayman (69xx) konfigurasjonen ble ikke endret i redesignet fra 32nm til 40nm. Så det høres ut som Cayman var planlagt kun som en "higher mid-range" GPU.

Lenke til kommentar

Har fått prøvd dette nå i Source og id Tech 3. Kort sagt er dette totalt vås i begge to, jeg er ikke sikker på om jeg skal gidde å prøve i UE3.

Lenke til kommentar

4870:

http://www.anandtech.com/show/2556

Her kan du se at ytelsehoppet fra 3870 er selv godt over 50% i en del tilfeller.

5870:

http://www.anandtech.com/show/2841

I mange veldig GPU intensive situasjoer er 5870 bortimot 50% raskere enn 4890. Kanskje 35-40% raskere i snitt. Men her kan du se at AMD sliter med skalering, for med dobbelt så mange SP'er, ROP'er og TMU'er burde 5870 ha vært en god del raskere enn dette.

Riktignok hoppet jeg selv over 2xxx og 4xxx da jeg har vekslet mellom Nvidia og AMD hele tiden. Men jeg kan ikke huske å ha fått 50% mer ytelse (FPS) i spill på høy oppløsning (ikke cpu begrenset) selv når man hopper mellom nvidia og amd i lanseringene. Skal dog lese testen du linker til for å se om det gjenoppliver noen muligens glemte fakta.

Gjennomsnitt ytelsehoppet her var som nevnt ganske laber, er vel snakk om ~15% i snitt. Tildels grunnet ingen ny brikke prosess og tildels pga brorparten av de ekstra transistorene ble brukt på veldig spesifikke ting.
Nå fikk vi flere fornyelser arkitekturmessig fra HD58 til HD69 selv om ikke krymping var en del av dette.

Overgangen fra VLIW5 til VLIW4 med tilhørende omprioriteringer var bla. fordi de merket seg at førstnevnte var DX9 optimal mens sistnenvte ville gjøre en bedre jobb i DX10/11 titler.

Ikke så velkjent fiks åpenbart. Jeg husker å lest om det 2-3 ganger på forumet her fra samme person. Skeptisk..

Jeg har ikke hatt noe problemer med å stole på forslagene til Ourasi og Nizzen. Derimot har jeg ikke fått "analysert" akkurat den på egenhånd da jeg stort sett spiller med v-sync av. Ellers har jeg sett dette med 59/60 som et tips i en andre typiske hw forum.

Et enkelt google søk viser jo dette?

http://lmgtfy.com/?q=input+lag+59hz

Det er ihvertfall mulig å tvinge tripple buffering i D3D i Nvidia sine drivere nå.

På tide at dette kommer på plass hos begge parter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har fått prøvd dette nå i Source og id Tech 3. Kort sagt er dette totalt vås i begge to, jeg er ikke sikker på om jeg skal gidde å prøve i UE3.

Kan du være litt mer spesifik? Forøvrig ikke motorer jeg har hørt vært nevnt i sammenhengen. Kan noe av årsaken til problemet ligge der?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke sagt at HD58 til HD69 var et generasjosnhopp.

EDIT:

Ellers for å ikke å være vanskelig i diskusjonen er jeg enig i at vi spesifikasjonsmessig ofte ser forbedringer som skulle tilsi 50% eller høyere ytelsesøkning mellom generasjoner. Men det er så mange andre elementer som spiller inn i hva som faktisk blir resultatet.

Stort sett får man dog alltid mer enn nok igjen for pengene etter som drivere, motorer og spill forbedrer seg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan du være litt mer spesifik?

Jeg åpnet Half-Life 2, satt max fps til 59 og aktiverte Vsync. Forskjellen var stor med av og på.

Så prøvde jeg det samme i Jedi Outcast (eneste idtech 3-spill jeg hadde installert akkurat nå), og bemerket nok en gang at input lag økte når jeg aktiverte vsync.

Lenke til kommentar

I følge de som har nevt det i eks. dette forumet har det fungert godt i titler som BF:BC2 (husker ikke fler i farten).

Ellers (google):

I just tried something..

In TF2,fps_max 59,ingame vsync off,d3doverrider for hl2.exe - app detection level: medium,triple buffering on,vsync on = seems like no input lag in multiplayer whatsoever.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke sagt at HD58 til HD69 var et generasjosnhopp.

Jeg vet da det, jeg bare henviser til at produsentene kaller nå midtlivsoppgraderingene sine for "nye generasjoner", naturlig nok pga. markedsføring.
Lenke til kommentar

Ta den diskusjonen når 600-serien er ute og det har kommet tester av kortet.

Ingenting hadde gledet meg mer om vi så en faktisk og konsekvent 50% ytelsøkning i høy oppløsning 1920x1080p+ med Ultra settings og 4AA/16AF. Nå er det også DX11 som gjelder og det er tvilsomt at man ser samme ytelseshoppet også på DX9 noe som også gjelder tidligere lenseringer. Man får ikke samme ytelseshopp for alle APIer da de ofte spisses noe mot gjeldende API generasjon.

Om 7950 gir meg konsekvent 50%+ ytelsesøkning for DX10/11 og gjeldende OGL, like gode klokkeegenskaper som 6950 så skal jeg vurdere å selge mine 3xHD6950 om strømforbruk, varme og støy også går noe ned. Men julenissen er et stykke unna ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå fikk vi flere fornyelser arkitekturmessig fra HD58 til HD69 selv om ikke krymping var en del av dette.

Det var vel kanskje det jeg siktet til når jeg skrev " brorparten av de ekstra transistorene ble brukt på veldig spesifikke ting".

Foruten VILW4 er dette de største forbedringene:

- Raster operasjoner med høyere enn 8 bit farge kanaler (2-4x forbedring)

- Tessalation (2x enheter + bedre buffering)

- Triangle setup (2x flere enheter)

Så i enkelte situasjoner er 69xx en god del raskere enn 58xx.

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page10.html

Jeg har ikke hatt noe problemer med å stole på forslagene til Ourasi og Nizzen. Derimot har jeg ikke fått "analysert" akkurat den på egenhånd da jeg stort sett spiller med v-sync av. Ellers har jeg sett dette med 59/60 som et tips i en andre typiske hw forum.

Et enkelt google søk viser jo dette?

http://lmgtfy.com/?q=input+lag+59hz

De aller fleste av treffene går på 59Hz refresh rate på skjermen, og det er ikke som jeg ikke har søkt på dette.

Det eneste jeg kan tenke meg er at med 59hz framerate limit og triple buffering kan man minimere tiden fra siste rendret frame er ferdig og til den blir vist på skjermen. Men som nevnt er ikke triple buffering mulig i multi-GPU oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...