HKS Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 hvordan vil dette yte i forhold til gtx 590? var kansje det et dumt kjøp? Umulig å si... Hvis det stemmer at de første kortene som blir lansert i 7000-serien bruker GCN-arkitekturen så er det veldig mange usikkerhetsmomenter her. Det er en fundamentalt ny arkitektur sammenlignet med AMD kort helt tilbake til R600. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hvis ikke PCIe 2.0 blir fult utnyttet idag er det jo ikke noe problem. Var ikke klar over det. Enkeltkort er det ikke så farlig, men når man kjører CFX/SLI ønsker man fort *litt* ekstra båndbredde. hvordan vil dette yte i forhold til gtx 590? var kansje det et dumt kjøp? Hvis vi antar HD 7970 får rundt 50% bedre ytelse enn HD 6970 så vil det nok nærme seg GTX 590 ja, overprisede kort er vel alltid slik. Men det er ivertfall ikke verdt å bytte pga. ytelse. 590 har aldri vært et godt kjøp i mine øyne, 570 SLI er helt enkelt bedre. Angående bytte, så er dette overgangen fra et ustabilt SLI-oppsett som fungerer "optimalt" 70% av tida med microstutter, til et enkelt kort som yter like bra (i fps, ikke glem microstutter) eller nesten dobbelt så bra 100% av tida. I mine øyne: veldig lett verdt det. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvis ikke PCIe 2.0 blir fult utnyttet idag er det jo ikke noe problem. Var ikke klar over det. Enkeltkort er det ikke så farlig, men når man kjører CFX/SLI ønsker man fort *litt* ekstra båndbredde. Skjønner. Hva tror du om å kjøre Q9450 på et 7970 kort? hovedsaklig BF3 og skyrim pluss eventuell snacks på nyåret. Blir vel å holde meg på 1920x1200 en stund til. Er det helt bak mål? Er det like greit å vente på ivy? Har ingenting imot å vente noen måneder til, og jeg må si at et helt friskt nybygg frister. Endret 3. desember 2011 av SvennAndre Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Dette microstutter knålet, jeg har et 4870X2, og har aldri opplevd noe hakking i form av microstutter. har også hatt 2 stk 2900XT i Crossfire, og ikke da heller opplevde jeg dette. Jeg får følelsen av att dette kommer mer ann på den som sitter foran skjermen, har jeg rett? Litt OT =) Endret 3. desember 2011 av FiveInline Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Dette microstutter knålet, jeg har et 4870X2, og har aldri opplevd noe hakking i form av microstutter. har også hatt 2 stk 2900XT i Crossfire, og ikke da heller opplevde jeg dette. Jeg får følelsen av att dette kommer mer ann på den som sitter foran skjermen, har jeg rett? Enkelte er mer følsome på microsuttering enn andre ja, men uansett om man kan se microstuttering eller ikke er denne forsinkelsen som oppstår i sammenkjøringen av frames likevel reelt. Oppfattet framerate med multi-GPU oppsett er ikke så bra som det gjennomsnitt frameraten i en timedemo skulle tilsi i forhold til enkelt-GPU. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 jeg er veldig følsom på alt som heter lagg og hakking, jeg merka f.eks veldig stor forskjell på 60Hz og 120Hz skjerm. så jeg bare stusser litt på dette med microstutter, att jeg aldri har opplevd dette. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hva tror du om å kjøre Q9450 på et 7970 kort? hovedsaklig BF3 og skyrim pluss eventuell snacks på nyåret. Blir vel å holde meg på 1920x1200 en stund til. Er det helt bak mål? Er det like greit å vente på ivy? Har ingenting imot å vente noen måneder til, og jeg må si at et helt friskt nybygg frister. Det vil absolutt fungere, CPU vil nok være en flaskehals, men dette kommer helt an på spillet. Du får i det minste et lett valg for å oppgradere videre Dette microstutter knålet, jeg har et 4870X2, og har aldri opplevd noe hakking i form av microstutter. har også hatt 2 stk 2900XT i Crossfire, og ikke da heller opplevde jeg dette. Jeg får følelsen av att dette kommer mer ann på den som sitter foran skjermen, har jeg rett? Litt OT =) http://www.youtube.com/watch?v=zOtre2f4qZs Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Arni, du har 2 stk 6950, opplever du dette som et problem? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Arni, du har 2 stk 6950, opplever du dette som et problem? Kun i spill som er låst til 60 fps, men da gidder jeg enten ikke spille spillet eller jeg skrur av CFX. På 120Hz-skjerm med 120 fps er det en nydelig opplevelse, problemet er bare at man får ikke akkurat dobbel ytelse. 3 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Skjønner.. Vel, jeg har uansett tilgode å oppleve microsutter, kansje jeg ser det med 2 stk 7970, hvem vet. Jeg er værtfall enig med det ang det med 60hz vs 120hz der er forskjellen enorm :=) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvis ikke PCIe 2.0 blir fult utnyttet idag er det jo ikke noe problem. Var ikke klar over det. Enkeltkort er det ikke så farlig, men når man kjører CFX/SLI ønsker man fort *litt* ekstra båndbredde. hvordan vil dette yte i forhold til gtx 590? var kansje det et dumt kjøp? Hvis vi antar HD 7970 får rundt 50% bedre ytelse enn HD 6970 så vil det nok nærme seg GTX 590 ja, overprisede kort er vel alltid slik. Men det er ivertfall ikke verdt å bytte pga. ytelse. 590 har aldri vært et godt kjøp i mine øyne, 570 SLI er helt enkelt bedre. Angående bytte, så er dette overgangen fra et ustabilt SLI-oppsett som fungerer "optimalt" 70% av tida med microstutter, til et enkelt kort som yter like bra (i fps, ikke glem microstutter) eller nesten dobbelt så bra 100% av tida. I mine øyne: veldig lett verdt det. Mente at GTX 590 har alltid vært overpriset og dermed "et dumt kjøp" i mine øyne. Personlig ville jeg foretrukket to kort i SLI over et kort med to GPUer pga. kjøling, spesielt med et godt hovedkort og lang SLI-bro. Men angående microsutter, jeg har ikke kjørt SLI selv siden GeForce 6000-serien, og da var teknologien definitivt umoden. Men jeg bare tenkte på hvis en skjerm takler 60 Hz, du tvinger vsync og skjermkortene klarer å levere minst 60 FPS konstant så burde syncen til skjermen jevnet ut dette. Jeg lurer på om denne oppførselen faktisk kan ha noe med hvordan DirectX håndterer double/triple/.. buffering med sync. I motsetning til OpenGL vil alle frames som er rendret vises på skjermen, hvis det av én eller annen grunn blir en forsinkelse så kan plutselig bilder på rad vises i rask sekvens. I kontrast til dette vil OpenGL forkaste bildet hvis et nytt har blitt rendret i mellomtiden, kunne vært interessant å se om det har noe med saken å gjøre. Uansett, basert på symptomene vil jeg anta dette er snakk om AFR-modus? Jeg er interessert fordi jeg lurer litt på SLI-oppsett til min neste arbeidsmakin (litt frem i tid), siden jeg vil trenge rå kraft til et prosjekt, men vil irritere meg gal om ting hakker. Endret 4. desember 2011 av efikkan Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Men angående microsutter, jeg har ikke kjørt SLI selv siden GeForce 6000-serien, og da var teknologien definitivt umoden. Men jeg bare tenkte på hvis en skjerm takler 60 Hz, du tvinger vsync og skjermkortene klarer å levere minst 60 FPS konstant så burde syncen til skjermen jevnet ut dette. Jeg lurer på om denne oppførselen faktisk kan ha noe med hvordan DirectX håndterer double/triple/.. buffering med sync. I motsetning til OpenGL vil alle frames som er rendret vises på skjermen, hvis det av én eller annen grunn blir en forsinkelse så kan plutselig bilder på rad vises i rask sekvens. I kontrast til dette vil OpenGL forkaste bildet hvis et nytt har blitt rendret i mellomtiden, kunne vært interessant å se om det har noe med saken å gjøre. Uansett, basert på symptomene vil jeg anta dette er snakk om AFR-modus? Jeg er interessert fordi jeg lurer litt på SLI-oppsett til min neste arbeidsmakin (litt frem i tid), siden jeg vil trenge rå kraft til et prosjekt, men vil irritere meg gal om ting hakker. Ja det er snakk om AFR. Såvidt jeg vet, med mindre man kan tvinge SFR, er det kun AFR som brukes i dag. Vsync vil kunne løse dette ja, men i multi-GPU oppsett vil vel vsync rask føre til ganske høy input lag. Ellers har jeg lest at Nvidia vil komme med en framerate limiter i fremtidige drivere. Dette er en ganske interessant artikkel om micro-stutter problemet: http://techreport.com/articles.x/21516 Endret 4. desember 2011 av MistaPi 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 hvordan vil dette yte i forhold til gtx 590? var kansje det et dumt kjøp? Hvis vi antar HD 7970 får rundt 50% bedre ytelse enn HD 6970 så vil det nok nærme seg GTX 590 ja, overprisede kort er vel alltid slik. Men det er ivertfall ikke verdt å bytte pga. ytelse. om du ikke har penger til det du trenger (mat,ly, varme) i utgangspunktet er det bestandig "dumt" å bruke penger på en hobby (eller foresten, varme får man jo på kjøpet ) 3 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Etter å ha levd med 4870x2 er det uaktuelt å noensinne kjøpe et >200W kort med radialvifte igjen... Om 7970 kommer med gode aksialvifter eller vannkjøling (blokk eller lukket loop) er det kanskje aktuelt. Må se litt an hvor mye gaming jeg har tid til utover våren. Endret 4. desember 2011 av GullLars Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Litt synd de har slike jalla vertikal vifter når de kommer ferske ut av fabrikken, så må asus og msi alle de der putte på en bedre kjøler også skru opp prisen litt, men før det så må man jo vente 1-2 måneder. Altså, ja nei, veit ikke hva jeg skal, kansje, hvorfor gjør de det slik? Er det bare for å få pumpa kortene som fort som mulig ut med så marginal kjøling som overhode mulig? Endret 4. desember 2011 av meg0709 Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Litt synd de har slike jalla vertikal vifter når de kommer ferske ut av fabrikken, så må asus og msi alle de der putte på en bedre kjøler også skru opp prisen litt, men før det så må man jo vente 1-2 måneder. Altså, ja nei, veit ikke hva jeg skal, kansje, hvorfor gjør de det slik? Er det bare for å få pumpa kortene som fort som mulig ut med så marginal kjøling som overhode mulig? Radialvifter støyer kanskje mer, men er mer effektive til å sende varmen ut av kabinettet da de spyr ut luften i bakkant av skjermkortet. Selv kjører jeg de jeg har på mine HD4870 på 30% og syns ikke dette er ille i det heletatt, hører de knapt. Nå skal HD7000-serien komme med liquid chamber technology som er bedre enn kjølerene som satt på HD6000-serien. Jeg vil heller ikke si at kjøleløsningen til AMD er dårlig, så noen marginal kjøling er det ikke. Hvorfor "pumper de ut" korta med slik løsning? Jo, fordi det blir billigere for kunden da alle kortene har en referansekjøler som blir billigere ved masseproduksjon. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) hvordan vil dette yte i forhold til gtx 590? var kansje det et dumt kjøp? Hvis vi antar HD 7970 får rundt 50% bedre ytelse enn HD 6970 så vil det nok nærme seg GTX 590 ja, overprisede kort er vel alltid slik. Men det er ivertfall ikke verdt å bytte pga. ytelse. Har ingen tro på 50% bedre ytelse enn forrige toppkort. Vi ser så og si aldri mer enn 15-20% maks. Endret 4. desember 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Ja det er snakk om AFR. Såvidt jeg vet, med mindre man kan tvinge SFR, er det kun AFR som brukes i dag. Vsync vil kunne løse dette ja, men i multi-GPU oppsett vil vel vsync rask føre til ganske høy input lag. Ellers har jeg lest at Nvidia vil komme med en framerate limiter i fremtidige drivere. Dette er en ganske interessant artikkel om micro-stutter problemet: http://techreport.com/articles.x/21516 Vil ikke det å sette spillet 1Hz under skjermen løse input lag? Eks. spillet på 59Hz og skjermen på 60Hz. Endret 4. desember 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Har ingen tro på 50% bedre ytelse enn forrige toppkort. Vi ser så og si aldri mer enn 15-20% maks. Forrige "generasjonshopp" var ganske laber pga mangel på mindre brikke prosess. Ellers har vært ganske store ytelsehopp, se bare på 3870->4870 og 4890->5870. Pga et stort hopp i brikke prosess og at AMD sliter ganske mye med ytelse skalering med dagens arkitektur vil jeg bli skuffet om ytelsehoppet er noe særlig mindre enn gjennomsnittlig 60% raskere. Endret 4. desember 2011 av MistaPi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå