Gå til innhold

– AMDs topp-skjermkort kommer alene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at vi har nok kort for 10 år fremover tar du grundig feil. Et 580 vil nok kunne klare å kjøre nye spill til 2016, men ikke snakk om at det vil holde stort lenger enn dette. SLI hjelper ikke akkurat det heller.

2016 er kanskje å tøye strikken i lengste laget, synes du ikke? Det høres iallfall grusomt lenge ut med 4 års drift. Da tenker jeg spesielt på spillbarhet i høye oppløsninger, WQHD og det som verre er.

For å holde med i svingene tilsier min erfaring en oppgradering annenhver generasjon er påkrevd.

Lenke til kommentar

Så blir det store spørsmålet om de klarer å lage noen standard kjølere som kan måle seg med nVidia sine. Har selv et 580gtx med tre vifter, tror fortsatt ikke jeg har lagt merke til at dette kortet har satt opp hastighetene på viftene og jeg har kjørt både BF3 og Skyrim i 1920x1080. Før hadde jeg 4870x2 og det var rene støvsugeren. Samme er erfaringen jeg har med 6990. Så en test der sistnevnte gav 55db under load.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

At AMD og Nvidia orker å lage nye kort , vi har kort nok i 10 år fremover. Neste generasjon konsoll vil fremdeles være mange år bak dagens gaming PC.

Hvorfor lager AMD slike stygge og ufyselige kort ? Kommune-grå murstein , fyysssjjj !!!

Hvis du tror at vi har nok kort for 10 år fremover tar du grundig feil. Et 580 vil nok kunne klare å kjøre nye spill til 2016, men ikke snakk om at det vil holde stort lenger enn dette. SLI hjelper ikke akkurat det heller.

Så du tror ikke at dagens top-notch gaming-pc klarer å holde tritt med neste generasjon konsoller ? Vi vil ALDRI få et gedigent pc-spill igjen , bare glem det. Alt kommer på multiplattform. Jeg snakker altså om gaming , ikke noe annet.

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Så du tror ikke at dagens top-notch gaming-pc klarer å holde tritt med neste generasjon konsoller ? Vi vil ALDRI få et gedigent pc-spill igjen , bare glem det. Alt kommer på multiplattform. Jeg snakker altså om gaming , ikke noe annet.

Du er klar over at grafikkinnstillingene på PC kontra konsoll er ganske så forskjellige ja?

Det er nettopp det som er så fint og samtidig så dumt med PC-spill.

Befinner du deg på den lave enden av skalaen, hardwaremessig, går det i de fleste tilfeller greit å få spillet til å kjøre på laveste innstillinger uten noe såkalt eyecandy.

Entusiasten på sin side ønsker høy oppløsning med alt av eyecandy påskrudd. Noe som igjen blir et helt annet segment av samme marked.

På konsoll er mulighetene utrolig mye mindre. Samtidig kan du trøste deg med at spillet er utviklet for akkurat din konsoll, så du slipper å bruke penger på å oppgradere rett som det er.

Edit: quote-error

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

Lacim:

Det er grafikkhorene som spiller med høy oppløsning og eycandy. De selger ut spillbarheten for at det skal se pent ut.

Entusiasten justerer ned oppløsningen for å få bedre forhold og respons på musesamplinger og bounding-bokser i tillegg til at grafikken ikke faller under 60-120 FPS. I tillegg justerer entusiasten ned skarpheten på teksturene for å få større kontrast i forhold til det som beveger seg på skjermen (andre spillere osv). Kontrastforholdene på 3D-modellene har mye å si i forhold til reaksjonstid og for at man skal oppdage det man skal i tide.

Spillbarhet og mulighet til å vinne kommer foran grafikk. Dersom man skal se noe pent kan man skru på en film eller ta en tur ut i naturen. Spillgrafikk skal gå flytende og være praktisk. Eyecandy og effekter er ofte i veien for det man skal se. Man ser ikke hva som skjer for bare effekter.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på at man får mye mer ut av å optimalisere mot en fixed hardware plattform, "slapphet" med å optimalisere mot PC, API<->driver overhead problematikk osv på PC og at PC spillere gjerne vil ha 60FPS eller høyere, så nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

2016 er kanskje å tøye strikken i lengste laget, synes du ikke? Det høres iallfall grusomt lenge ut med 4 års drift. Da tenker jeg spesielt på spillbarhet i høye oppløsninger, WQHD og det som verre er.

For å holde med i svingene tilsier min erfaring en oppgradering annenhver generasjon er påkrevd.

8800 GTX er et eksempel på et kort som fortsatt kan kjøre alle nye spill fem år etter lansering på 1280x720, at GTX 580 vil klare noe lignende er jeg ikke i tvil om. Jeg sier også inn til 2016, med andre ord regner jeg med at man vil falle totalt av lasset rundt høsten 2015.

Wii U skal få et HD 4890-lignende kort. Med tanke på hvor stort hopp det er fra R500-arkitekturen i Xbox 360 er jeg ikke i tvil om at du vil slite hardt om to-tre år med dagens toppkort som 570 SLI om du ønsker å holde deg foran konsoller på grafikk.

Optimaliseringenene man kan gjøre på konsoller er utrolige, det er ikke snakk om at man kunne fått like god grafikk og gameplay med et X1950XTX og en FX-60 i dag som man kan med xbox 360. PC vil alltid være foran, men å påstå at neste generasjons konsoller ikke vil gjøre et hopp i ytelse på 3-4x er totalt feil og vitner kun om uvitenhet.

EDIT:

HD 4890 er nesten 4x raskere enn brikka i Xbox 360.

Du er klar over at grafikkinnstillingene på PC kontra konsoll er ganske så forskjellige ja?

Befinner du deg på den lave enden av skalaen, hardwaremessig, går det i de fleste tilfeller greit å få spillet til å kjøre på laveste innstillinger uten noe såkalt eyecandy.

Entusiasten på sin side ønsker høy oppløsning med alt av eyecandy påskrudd. Noe som igjen blir et helt annet segment av samme marked.

På konsoll er mulighetene utrolig mye mindre. Samtidig kan du trøste deg med at spillet er utviklet for akkurat din konsoll, så du slipper å bruke penger på å oppgradere rett som det er.

Edit: quote-error

Selvfølgelig er grafikkinnstillingene på konsoll ulikt det man har på PC. Det du nevner her omhandler prioriteringer:

•  
  • Minst mulig bry (konsoll)
  • Best mulig spillopplevelse (Entusiast)

Budsjettgameren på PC ligger et sted imellom. Det samme gjelder h*n som ikke er entusiast, men likevel ønsker en god opplevelse med lite bry.

Min påstand om at 580 vil klare seg inn til 2016 setter dette som krav:

1280x720 oppløsning

Lavest mulig grafikk

Ingen spill kan komme ut med krav om Direct3D 12 eller nyere.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Den store bildekvalitet fordelen med PC mtp oppløsning, AA og texture filtering tror jeg nok langt på vei vil bli visket ut med neste generasjons konsollene. Men klart, på PC kan man få veldig høye oppløsninger.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Noen som vet hva det kommer til og koste?
Ser at noen sier ca firetusen for 7990, og ca tretusen for 7970 +/-. Men hvem vet sikkert..

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=947435

Bare rykter men likevel:

HD7950 $349 -> ~2500 kr

HD7970 $449 -> ~3300 kr

HD7990 $699 -> ~5000 kr

(valutaomregning + mva. Veiledende fortjenester er inkludert i både amerikanske og norske priser. Frakt av store kvanta fra kina koster omtrent det samme til Norge som til USA)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lacim:

Det er grafikkhorene som spiller med høy oppløsning og eycandy. De selger ut spillbarheten for at det skal se pent ut.

*snip*

Akkurat det er et definisjonsspørsmål :p . Jeg vil påstå det er "gameren" som setter spillbarhet i fokus, og entusiasten er det du kaller grafikkhore.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Lacim:

*snip*

Akkurat det er et definisjonsspørsmål :p . Jeg vil påstå det er "gameren" som setter spillbarhet i fokus, og entusiasten er det du kaller grafikkhore.

Hore eller ikke, det er morro å spille også :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som er litt mer inne i det enn meg, ville det gå greit å oppgradere mitt nåværende system med Q9450, eller blir CPU'en en for stor flaskehals?

79xx serien blir vel PCIe 3.0, og hk-et mitt idag har vel 2.0, så taper vel litt der og.

Kjører idag 2x 4850, som godt kunne blitt oppgradert.

Lenke til kommentar

Dere som er litt mer inne i det enn meg, ville det gå greit å oppgradere mitt nåværende system med Q9450, eller blir CPU'en en for stor flaskehals?

79xx serien blir vel PCIe 3.0, og hk-et mitt idag har vel 2.0, så taper vel litt der og.

Kjører idag 2x 4850, som godt kunne blitt oppgradert.

Antagelig vil en Q9650 duge.

Ville vurdert Z68 (sammen med 2500K veldig bra til sin pris) eller X79 (kan bli litt dyrt kanskje, men sammen med den kommende 3820K vil den yte bra og gi muligheter for oppgradering til PCI Express 3.0 skjermkort. HK+CPU for ca 3500 kr neste år)

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng å oppgradere til q9650 som bare gir en øknad fra 2.67GHz til 3.0GHz, da kan jeg like så godt klokke litt på den jeg har. Ifg. wiki var det heller ikke noe økning på cache heller, så det dropper jeg fint.

Skal jeg oppgradere alt, blir det ivy bridge når det kommer.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...