Gå til innhold

kjøpe en venns 8mnd gamle pc?

Anbefalte innlegg

jeg har tidligere postet en del angående kjøp av deler til pc. nå har jeg fått en tilbud av en venn om denne pcn til 10,5k (han hevder han betalte 17)

-Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K

-Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 4GB CL9 x4, tilsammen 16 gb minne

-ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

-Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

-Corsair SSD Force Series F120A, 120GB

-NZXT HALE 90 Series 1000W PSU

-XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5

-HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5

-NZXT Phantom Big Tower Hvit

-plus dvd reader/writer, anerikke hvordan. og en standard 300gb disk me 7200 rpm

jeg lurer på:

1) slites pc-deler noe særlig, eller skal jeg liksågodt kjøpre nye deler?

2) er disse pc-dele verdt 10 til 11k uansett om de er 8 måneder gamle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pc deler slites jo aldri fort ut generelt , Men det kommer jo selvfølgelig ann på om han har mixa og trixa med overclocking og endra instilinger og holdt på ,

Pc deler / hardware kan fungere som en drøm i 10 dager også kan alt bli kaputt , Du vet aldri 100 % sikker om en data i det hele tatt kommer til og vare i 1 hel dag . Du kan si at du VET at den gjør det men det er alldri sikkert , Datadeler og hardware er som alt annet i dag bygd for og gå i stykker så vi som kunder må kjøpe nytt . Men en 8 mnd gammel data er ikke dårlig om alle delene er var nye for 8mnd siden . Og datadeler faller i pris , hvertfall over 8mnd .

Ta prisen på delene som er i dag , noe som jeg trur ikke havner på 17.000 kr men om min erfaring med kjøp av brukt data sier meg noe her så er det dette : Jeg kjøpte en 1 år gammel data for 6.000 kr og den var ny og kosta 14.000 kr året før Delene på den dataen var verdt ca 8.000 kr da jeg skulle kjøpe dem men det var nye deler og ikke brukt , så ta prisen på delene i dag og trekk fra 2-4.000 kr siden den er brukt . som sagt det er en 8 mnd gammel data og ta tar du det med i regninga , Du skal ikke betale det han betalte . og du skal heller ikke betale det de delene koster i dag . den er brukt og ta skal det også ta av prisen

leste litt feil her , Dataen kostet 17.000 sier han . om det er riktig er 10.000 kr en rimelig pris . Men jeg ville sjekket som sagt hva disse delene koster i dag . men jeg hadde ikke betalt noe mer en 10.000 kr

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Pc deler slites jo aldri fort ut generelt , Men det kommer jo selvfølgelig ann på om han har mixa og trixa med overclocking og endra instilinger og holdt på ,

Pc deler / hardware kan fungere som en drøm i 10 dager også kan alt bli kaputt , Du vet aldri 100 % sikker om en data i det hele tatt kommer til og vare i 1 hel dag . Du kan si at du VET at den gjør det men det er alldri sikkert , Datadeler og hardware er som alt annet i dag bygd for og gå i stykker så vi som kunder må kjøpe nytt . Men en 8 mnd gammel data er ikke dårlig om alle delene er var nye for 8mnd siden . Og datadeler faller i pris , hvertfall over 8mnd .

Ta prisen på delene som er i dag , noe som jeg trur ikke havner på 17.000 kr men om min erfaring med kjøp av brukt data sier meg noe her så er det dette : Jeg kjøpte en 1 år gammel data for 6.000 kr og den var ny og kosta 14.000 kr året før Delene på den dataen var verdt ca 8.000 kr da jeg skulle kjøpe dem men det var nye deler og ikke brukt , så ta prisen på delene i dag og trekk fra 2-4.000 kr siden den er brukt . som sagt det er en 8 mnd gammel data og ta tar du det med i regninga , Du skal ikke betale det han betalte . og du skal heller ikke betale det de delene koster i dag . den er brukt og ta skal det også ta av prisen

leste litt feil her , Dataen kostet 17.000 sier han . om det er riktig er 10.000 kr en rimelig pris . Men jeg ville sjekket som sagt hva disse delene koster i dag . men jeg hadde ikke betalt noe mer en 10.000 kr

takk for raskt svar. jeg skjekka på dustinhome, og kom frem til ca 14k. det er da uten å ta hensyn til dvd leser/skriver og 300gb hdd'n, så jeg syns det er et godt kjøp ja :p

Lenke til kommentar

en 300gb hdd er over 1000 kr , men hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett funnet de absolutt billigste delene til denne dataen , for det er i bunn og grun det du kan få det for . Men 14.000 kr for alle disse delene utenom hdd er billig . men om du betaler 10.500 kr er dette et godt kjøp ja ! så fremst delene er i fult fungerende tillstand

( du burde la han formatere før han selger den til deg ) For hvis du kjøper den og formaterer og noe går galt har han allerede pengene og du har en data som det er noe galt med , bedre om det skjer andre veien

Lenke til kommentar

en 300gb hdd er over 1000 kr ...

Hæ, en 320GB disk koster i overkant av 500lappen.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v275

du skal være heldig hvis du finner en HDD til under 900kr som er på lager noe sted...

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10096&mfr=&filter=PRICE.500-1000.

Joda, føler meg heldig nå. Billigere butikker enn Komplett, men er ikke vanskelig å finne disker til under 1000-lappen. Kvaliteten på disken varierer selvsagt.

Lenke til kommentar

du skal være heldig hvis du finner en HDD til under 900kr som er på lager noe sted...

Joda, føler meg heldig nå. Billigere butikker enn Komplett, men er ikke vanskelig å finne disker til under 1000-lappen. Kvaliteten på disken varierer selvsagt.

hehe, glemte å skrive "HDD på 300GB til under 900Kr"

samsungen er ikke på lager. 250GB er 250GB

500GBen er 5 kroner under

og den andre 500GBen er 99 kroner over 900

Lenke til kommentar

Nei, da stiller saken seg selvsagt annerledes.

Lenke til kommentar

Nei, da stiller saken seg selvsagt annerledes.

takk for svar all sammen :p

prisene jeg har brukt til å sammenlikne er fra dustin (som i utgangspunktet var der. jeg skulle kjøpe pc-delene mine fra.). han tar seg av formatering og OS, men jeg tenkte å få til en avtale jeg har den i to uker-ish før jeg betaler for å se om jeg er fornøyd. eller er dette nødvendig?

Lenke til kommentar

Du bør installere OS selv, slik at du klar over hva du installerer selv, for alt du vet kan han installere såkalt keylogger (virus) og vite alt du gjør ;)

Og ikke kom med utsang som: Han vil ikke gjøre det, kjenner han... osv... Du vet aldri ;)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg har et veldig likt oppsett, om jeg skulle solgt dette nå hadde jeg definitivt prøvd å selge for 10-11K, men til å være vennepris syns jeg dette var i overkant stivt.

intressant :p

men hvilke andre alternativ har jeg? for en 8 måneder gammel pc er da like bra som en som er ny. så om jeg kan spare noen lapper på en "stiv vennepris" så burde jeg heller det? :p

Lenke til kommentar

Det er ganske mye ytelse for pengene ja, men vær klar over at du da kjøper deg inn i CFX/SLI-helvete med driverstøtte som ikke nødvendigvis er på plass ved nylanserte spill, microstutter, og støy- og varmeproblematikk.

Ytelsen har ikke falt på noen måte over de 8 månedene, men nye og langt bedre skjermkort kommer snart ut i januar etter ryktebørsen.

Lenke til kommentar

Det er ganske mye ytelse for pengene ja, men vær klar over at du da kjøper deg inn i CFX/SLI-helvete med driverstøtte som ikke nødvendigvis er på plass ved nylanserte spill, microstutter, og støy- og varmeproblematikk.

Ytelsen har ikke falt på noen måte over de 8 månedene, men nye og langt bedre skjermkort kommer snart ut i januar etter ryktebørsen.

CFX/SLI`?

har hørt det med nye skjermkort ja. men er det noe å i det hele tatt tenke på? prisen kommer nok itl å være så høy atdet blir for drøyt. på en annen siden vil vell dagens topp-skjermkort synke betrakelig i pris?

forresten, hvor mye bedre kan de nye muligens være?

Lenke til kommentar

For å finne ut om prisen er god nok for deg, så bør du tenke gjennom hva du får med den maskinen. Og om det er ting du ville kjøpt dersom du skulle kjøpt en ny maskin.

For dersom du får med en mengde ting du egentlig ikke ville kjøpt selv, så er det jo bortkastede penger. Ville du kjøpt to SSD disker eller ville en vært nok? Kanskje ikke en i det hele tatt? Ville du kjøpt to skjermkort? Eller kanskje bare ett som var litt kraftigere enn de som følger med. Ville du kjøpt 16GB RAM, eller ville 8GB vært nok? Er kabinettet det du vil ha? Betaler du for noe du allerede har?

Det er ulempen med å kjøpe brukt, du får det du får. Kanskje får du noe du har fra før, kanskje får du noe du ikke vil ha. Kjøper du nytt, får du det slik du vil ha det.

Lenke til kommentar

CFX/SLI`?

har hørt det med nye skjermkort ja. men er det noe å i det hele tatt tenke på? prisen kommer nok itl å være så høy atdet blir for drøyt. på en annen siden vil vell dagens topp-skjermkort synke betrakelig i pris?

2x 6950 betyr at du kjører CrossfireX (CFX), det kan være mye problemer med slike oppsett.

Hvor mye bedre? Et nytt kort skal matche to 6950 sies det, det pleier å være slik hver gang vi har et slikt skifte i produksjonsteknikk. Forskjellen her er at dette er det største skiftet på over 5 år, så det er forventet et drastisk hopp.

Lenke til kommentar

CFX/SLI`?

2x 6950 betyr at du kjører CrossfireX (CFX), det kan være mye problemer med slike oppsett.

Hvor mye bedre? Et nytt kort skal matche to 6950 sies det, det pleier å være slik hver gang vi har et slikt skifte i produksjonsteknikk. Forskjellen her er at dette er det største skiftet på over 5 år, så det er forventet et drastisk hopp.

som hva da? er det så ille som det virker som n¨r du snakker om det? :p

såpass. men hva blir prisforholdet mellom ytelsen og pris vs det det er i dag? for om det er billigere med f eks to 6990 enn med ett 7050 (er det det kommer til å hete sant?) så er vell bedre med et annet alternativ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...