Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer har inkassogjeld på 150000,-

Anbefalte innlegg

Har du nok cash tilgjengelig så burde, eller kan, du skyte inn et relativt betydelig beløp til kreditorene og forhandle fram en nedbetalingsplan av restsummen som din kjære makter å betale ned. Å betale ned hele inkassogjelden ASAP med dine egne midler vil jeg derimot plassere i kategorien dumsnill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barn må lære seg at det å ha fitte ikke fritar for ansvar.

Dette er en gjeld hun har med å betjene selv - og IKKE med fitta si!

Jeg tror det går ganske klart frem hvem som er barnet her.

Til frustrert trådstarter. Som Lars sier, ingen er perfekte. Dere har det tydeligvis veldig fint sammen i dag og da er dette ingenting å bli sure på hverandre for, penger betyr mindre enn de fleste tror i min mening. Har ofte tatt meg selv på dette. Hvis du vil hjelpe henne og du har muligheten til det, kan du jo be henne ta opp et privat lån fra deg. Skriflig avtale osv, som dere blir enige om, det er ikke noe problem med det. Penger er en naturlig del av ethvert samboerskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende:

Fått samboer til å skrive en fullmakt (som i luksusfellen) til deg som lar deg forhandle og ta beslutninger på hennes vegne. Kreditorer vil alltid se positivt på at noen med midler prøver å hjelpe til å finne en løsning.

Få deretter full oversikt over all gjeld, kanskje er det mer (eller mindre) enn 150 000 kr.

Gå i banken å få kontoutskriften hennes fra den tiden dere var sammen og se indikasjoner på forbruket. Blir dumt å hjelpe noen opp fra ett hull hvis de bare graver seg ett nytt ett, eventuelt graver enda videre på det hullet de allerede er i.

150 000 kr er mye penger men tross alt er det overkommelig med normal inntekt.

Typisk rente på forbruksgjeld i bank er ca 8% som vil si ca 1000 kr i måneden i rente. Ved å betale 3000 kr mnd på ett slikt lån er man kvitt lånet på godt under 6 år og da kan man også leve normalt i tillegg.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om fullmakt osv. Men jeg foreslår at han låner pengene til henne med avtale om at hun skal betale bankens beste rente (iflg. Finansportalen.no) til han. På den måten får hun lav rente og blir kvitt gjelda fort, og han taper ingenting.

Lenke til kommentar
Penger er en naturlig del av ethvert samboerskap.

Nettopp. I den store sammenhengen er 150k peanuts. Det skal lite til før valg trådstarter og samboer i fellesskap gjør kommer til å ha betydning på mer enn 150k hvert år (liten forskjell i hvor mye de jobber og påfølgende karrierestige, f.eks.).

Hvis dette forholdet kommer til å vare er det ikke pengene som bør være avgjørende, men det å komme frem til en kurant løsning begge føler er rettferdige. En eller annen låneordning høres kurant ut for mitt øre.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om fullmakt osv. Men jeg foreslår at han låner pengene til henne med avtale om at hun skal betale bankens beste rente (iflg. Finansportalen.no) til han. På den måten får hun lav rente og blir kvitt gjelda fort, og han taper ingenting.

For meg vil det virker feil om en skal låne den andre såpass mye penger som har gått til eget tidligere forbruk hvis det er muligheter å få lån i bank.

Uansett hva man sier vil det skape en ubalanse i forholdet hos de aller fleste, en ubalanse begge vet om og føler men som ingen vil snakke om.

Denne ubalansen vil etterhvert gro til en stor elefant som selvsagt vil dras frem i enhver alvorlig diskusjon om økonomi.

Nei, er det mulig så ta banklån og fordel resten av utgiftene jevnt hvis hun er i fast jobb. Det vil også være best for forholdet, lommeboka til TS og selvtilliten til TS sin samboer.

Lenke til kommentar

Bra hvis du hjelper henne litt, men ville ikke lagt hele formuene min i det hvis jeg var deg. Selv om du er utrolig glad i henne så er det godt mulig, slik som ting er i disse dager, at dere slår opp i løpet av alt fra 4-10 år. Litt kjipt å ha brukt så mye penger på henne da.

Edit: Åja det var "bare" 150 000 i lån? Så litt feil da. Det burde jo være overkommelig, skjønner ikke helt hvorfor folk skriker luksusfellen av det? Det er jo ikke i nærheten av krise stadie, skjønner at det er kjipt å finne det ut, men synes nå ikke det virker helt umulig.

edit2: åhh inkassogjeld, hah, tror jeg bare burde holde meg unna denne tråden. :blush:

Endret av Carlgutt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke hun foreldre? Jeg mener den absolutt beste løsningen ville vært å få foreldrene til å øke huslånet med 150 000. Om hun har et godt forhold til foreldrene sine regner jeg med de er villig til å hjelpe når beløpet er såpass lite. Hun kvitter seg dermed med inkassogjelden, og betaler foreldrene tilbake 3500 kr i måneden i 4 år, og vips er både gjeld og renter nedbetalt.

Jeg ville vært særdeles skeptisk til å låne pengene til henne selv. Da ville jeg i alle fall krevd skriftlig garanti fra både henne og foreldrene hennes. Dette må du definitivt få hjelp til av en advokat.

Postet av anonym: 17082d9eee9d45bd00c333c57d3c66be

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du vet jo selv at inkassogjeld er dyrt. Beste løsningen for hun, sannsynligvis for dere begge, er å få til et privat lån hos deg eller øke boliglånet i banken. Bare sørg for at dere har en skriftlig avtale dere begge skriver under på, helst med en representant hver som vitne.

Liten pris å betale for et forhold, etter min mening.

Lenke til kommentar

Her er det bare å melde seg på luksusfellen! Lykke til :)

Personlig synes jeg seriøse tråder fortjener seriøse svar.

Vi snakker faktisk om en person med ett virkelig problem og da synes jeg slike svar ikke bare er frekt men faktisk ufordragelig.

Lenke til kommentar

Mitt svar var ment seriøst og oppmuntrede. Luksusfellen er akkurat hva trådstarter trenger, spør du meg. Om samboer virkelig trenger hjelp så må man ty til alt som kan hjelpe. Lukusfellen har gang på gang hjulpet personer som har økonomiske problemer til å komme seg opp på beina igjen, og ser ikke hvorfor ikke samboer til trådstarter heller ikke skal kunne få hjelp. Tror ikke det hjelper trådstarter stort at du kritiserer mitt innlegg heller. Folk har forskjellige måter å løse ting på. Har du problemer med det, så er kanskje ikke et diskusjonsforum stedet å være? Håper du tar dette til betenkning. ;)

Lenke til kommentar

Mitt svar var ment seriøst og oppmuntrede. Luksusfellen er akkurat hva trådstarter trenger, spør du meg. Om samboer virkelig trenger hjelp så må man ty til alt som kan hjelpe. Lukusfellen har gang på gang hjulpet personer som har økonomiske problemer til å komme seg opp på beina igjen, og ser ikke hvorfor ikke samboer til trådstarter heller ikke skal kunne få hjelp. Tror ikke det hjelper trådstarter stort at du kritiserer mitt innlegg heller. Folk har forskjellige måter å løse ting på. Har du problemer med det, så er kanskje ikke et diskusjonsforum stedet å være? Håper du tar dette til betenkning. ;)

Ett slikt svar vil aldri bli seriøst eller tolket som seriøst, å få delta i ett slikt program er like stor sjanse til som å vinne tilsvarende mye penger i lotto eller tipping.

Hadde du fulgt med på luksusfellen eller bare sett på noen få episoder ville du også skjønt at 150 000 kr er langt i fra nok til å bli med på ett slikt program.

Kanskje vi holder oss på en mer seriøs linje neste gang?

Men bra rodd ;)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...