AnonymDiskusjon Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Ja, vet ikke helt hvor jeg skal begynne! Men jeg er samboer med drømmedama mi, vi har vært samboere i 1år og sammen i 3. Har no funnet ut at hun har en stor inkassogjeld, rundt 150000,- Jeg er en person som hater økonomisk rot, har god økonomi og er nøye. Jeg har ikke hatt noe mistanke om noe rot hos hun, da hun betaler sin del av de faste utgiftene og handler mat og ting til hjemmet, altså ikke noe som tilsier at hun skulle hatt sånne problemer! Jeg jobber mye og er ganske mye på reising, så er hun som henter post! Når jeg fant utav dette her, så hadde jeg bare lyst å hive hun ut, men jeg kjenner jeg er så glad i henne at jeg har ikke lyst å miste hun! Jeg har da mulighet til å betale dette ut og hjelpe henne, hun er veldig lei seg og har fortalt meg hvordan ting har utartet seg. Men jeg føler hun kunne kommet før og spurd om hjelp! Men hun sier at hun ikke har turd da hun vet hvilket syn jeg har på sånt rot! Ville der hjelpet hadde det vært din partner? Postet av anonym: 1205e3338c20202d69195926e7837c17 Lenke til kommentar
MonkeyMadness Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Sett dere ned og gå over situasjonen. I første omgang er det HUN som burde betale ned det lånet. Hun har selv satt seg i den situasjonen, og da burde hun kunne komme seg ut av den selv. Økonomisk åpenhet i et forhold er alfa omega! 8 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Selvsagt, men ikke med en utbetaling som avtales muntlig. Det vil bli full skjærings dersom forholdet skulle ta slutt. Skriv samboerskaps-avtale, der hun f.eks må betale en større andel av fellesutgiftene en periode. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Er dette noe hun har opparbeidet seg før dere ble sammen eller mens? Hvordan har det skjedd? Hva har pengene gått til? Dette er spørsmål som ville vært viktige å få svar på for min del, men hvis det er drømmedama er det bare å sette dere ned og få oversikt over regnskapet og finne en løsning som virker for dere. Lenke til kommentar
Populært innlegg whateverw Skrevet 2. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har da mulighet til å betale dette ut og hjelpe henne, hun er veldig lei seg og har fortalt meg hvordan ting har utartet seg. ... Ville der hjelpet hadde det vært din partner? Nei. Barn må lære seg at det å ha fitte ikke fritar for ansvar. Dette er en gjeld hun har med å betjene selv - og IKKE med fitta si! 35 Lenke til kommentar
VD Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hadde summen vært på en tidel så hadde jeg betalt uten noen spørsmål siden det er samboer det er snakk om.. men når det er snakk om en så stor sum så er det noe helt annet. Prøv å få til en ordning med banken hennes eller kreditorene med nedbetalingsplan og hele pakka. Du kan feks hjelpe til med å betale 10000 først slik at det blir lettere for banken å evt gå med på det. Siden du har så god kontroll på din økonomi kan du jo siden du spytter i med penger spørre om du kan få kontroll på hennes også. Dvs full tilgang i nettbank ol der du betaler hennes regninger osv osv... Sannsynligvis blir hun letta over å få slik hjelp av deg. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Nei, ville ikkje ha hjelpt ho. Hennes rot, hennes problem. Lærer heller ingenting av at andre kommer å rydder opp i ditt eget dritt. Endret 2. desember 2011 av Priim Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Visst ikke jeg hjelper hun, så ryker forholdet, jeg må vite at dette blir ordnet oppi, for å kunne fortsette. Det er ingen krdeittkort gjeld, er rekninger som ikke er betalt, gammel husleie, strøm ol. Det er gammelt, altså det er ikke inkassoer av nyere tid, jeg har no i formiddag gått gjennom, de 2 siste årene er alle "nye" rekninger betalt, hun har og forsøkt å opprette en avtale for 18mnd siden med et selskap for å hjelpe, men det har hun ikke hatt økonomi til da! Jeg skal og hjelpe hun å ha bedre kontroll og følge bedre med hva som blir betalt ol Og vennligst ikke bruk ord som fitte og kjerring! Det er ikke lett, men jeg er alt for glad i hun til at jeg vil miste hun. Vi skal klare å ordne dette. Håper jeg Postet av anonym: 1205e3338c20202d69195926e7837c17 Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Er ikke alltid det er lett for folk å styre sin egen økonomi. På utsiden virker alt kjempeflott, penger til overs og regninger blir betalt, mens egentlig sitter man med en kjempegjeld man ikke får/klare å gjøre noe med. Kan hende hun har tenkt på dette veldig lenge og rett og slett ikke turt å prate om det. Sett deg ned med henne og lag en avtale om du skal hjelpe henne å betale, eventuelt hjelp henne å sette opp en plan på hvordan hun selv skal ta seg av gjelda. Lykke til Lenke til kommentar
Populært innlegg L4r5 Skrevet 2. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. desember 2011 1) Ikke kast henne ut. Ingen er perfekte. Alle kan ha problemer. Det er slikt man har hverandre til. 2) Ikke se på dette som noe negativt. Dette er starten på slutten av problemene. De er nå oppe i dagen. Det er først da dere i felleskap kan ta tak i det. Dette har garantert vært en verkebyll for henne. Tenk deg så dårlig hu må ha følt seg. Skjule noe sånt til en hver tid for den man elsker. Fordi han hater sånt. Men nå er det over. Nå slipper hun det. Nå kan dere sammen komme dere opp igjen. For det er ikke økonomiske ting som dreper flest forhold IMO. Det er hemmelighold. Nå er ikke hemmeligheten hemmelig lenger. Herfra kan det gå rett opp. 38 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 At hun har holdt det skjult for deg er det jeg reagerer på. Hvis man ikke kan si alt til sin partner uten å være redd, så er det noe grunnleggende feil syns jeg. At hun har vært litt nervøs er jo greit, men fra det og til å skjule det syns jeg skurrer. Hva annet kan hun da skjule? Nå kan dette være så enkelt som at hun skjemmes og tenkte rot hun har gjort før ikke skal gå utover deg og dermed ville ordne det i det stille, men kan også være alvorligere. Du kjenner dama og kun du kjenner henne såpass at du kan si hvor alvorlig det er. Du sier det må bli ordnet opp i, men det er flere måter å gjøre det på. Stoler du 100% på henne nå? - isåfall kan du betale ut gjelden. Alternativt er å gi henne et privat lån hvis du er litt usikker. 1 Lenke til kommentar
VD Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg tror dette er noe av det værste å åpne seg om for noen. Og veldig flaut. Tror du får en stor stjerne om du hjelper og er imøtekommende når det gjelder disse problemene. Jeg er enig med Extremer og L4r5. 2 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Du virker som et rasjonelt mennesket. Det enkleste her er bare å hive hun ut. I det lange løp sparer du mest på det. Hvorfor skal du sitte igjen med et "prosjekt" når det er nok av andre jenter du kan forelske deg i der ute. Det skal godt gjøres å opparbeide seg 150000 i inkassogjeld. Det er ikke gjort over natten. Det tyder på at hun har flere ting å slite med. For all del, om du har tid og er villig til å ofre så mye for noen uten noen garantier for at det vil vare så er det din greie. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Det finnes et TV-program for sånne som dere. Bli med i Luksusfellen. 1 Lenke til kommentar
hursay Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Det finnes et TV-program for sånne som dere. Bli med i Luksusfellen. Han poster her anonynymt og forventer at han skal brette ut privatlivet sitt på TV? Virker som et litt fjernt forslag. Er da noe privat som skal ordnes opp i privat, ikke sammen med hundretusener av andre. Kan ligge endel skam i det også, det å ha kludra det til med økonomien er ikke noe alle trenger å vite. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 HAN har ikke kludra til noe - Økonomisk klarer de seg utmerket sammen. Hun har noe hun rota til tidligere, men ikke idag - det er bare at hun ikke har økonomi til å bli kvitt det selv kjapt, noe han vil hun(de) skal. De trenger absolutt ingen økonomisk rådgivning Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Ingen trenger egentlig økonomisk rådgivning i den grad at de ikke kan tenke på det samme selv. I Luksusfellen, som jeg nevnte, løser de alltid problemene ved å kutte utgiftene, selge verdisaker de kan klare seg uten, snakke med banken og love bot og bedring. Rådgivere kan på ingen måte trylle fram penger fra intet. De har heller ikke makt til å utsette regninger eller inkassovarsler. Likevel er det noen som trenger litt veiledning. Det er ingen skam å be om hjelp fra noen utenforstående. Hvorfor skal det være noe mer tabu å snakke om økonomi enn andre ting? Hensikten med Luksusfellen er nettopp å endre denne ukulturen og gjøre det mer akseptabelt å be om økonomisk hjelp. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvis det er 2 som ikke klarer å ordne det(eller en singel), SÅ er det greit. Her er det snakk om en person som hadde problemer for 2 år siden og gjeld henger med idag. Nå HAR denne fått hjelp av en med struktur på sakene og også med økonomisk fornuft og kapital - og det er partner. Han kan like godt ta denne praten - trenger ingen økonomer utenom til å blande seg inn da. Endret 3. desember 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Inkassogjeld auauuuu. Prøv å få til nedbetalingsplan med kreditorane. Har de felles bustad? Dersom du hjelper ho økonomisk kan det vera greit å oppretta ein sambuaravtale. Eitt element der kan f.eks. vera at du skal ha større eigarandel i bustaden enn ho. 1 Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 få henne til og ta opp et lån på (insert hvor my hun skylder i inkasso og ubetalte regninger hær) i banken hennes(vist mulig), med en nedbetalings plan som hun klarer. bruk ALLE de pengen på og betale inkassoen og resterende gjeld. ???. profit. eventuelt så kan du ordne et privat lån til henne, men IKKE GI henne pengen. her også burde hun ha en nedbetalings plan som er overkomelig, det viktige hær er at DU ikke kommer negativt ut av dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå