Gå til innhold

Snart kan juks bli lett oppdaget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grensen for hva som er akseptabelt er et emne til diskusjon. Stort sett det eneste jeg ikke fordrar er der ting er lagt til, som ikke var i bildet orginalt. Jeg var lenge slik at et fotografi burde være urørt, men da jeg så hvilke teknikker Ansel Adams brukte endret jeg mening, Det handler om å få frem det man følte da man tok bildet, :)

Lenke til kommentar

Vi blir vel aldri enige om hvor grensen går for "akseptabel" redigering.

Men kunstnere har til alle tider flyttet på ellementer og lagt til ellementer for å skape det uttrykket de er ute etter.

Jeg mener derfor at hvis en ser på foto som en kunstart, og ikke bare som en dokkumentasjon, så hvorfor skal ikke vi ha den samme frihet som malere og grafikkere har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg mener derfor at hvis en ser på foto som en kunstart, og ikke bare som en dokkumentasjon, så hvorfor skal ikke vi ha den samme frihet som malere og grafikkere har
Fordi fotografering innebærer registrering av lys i fysisk forstand. Det kan godt være kunst men det er ikke nødvendigvis fotografering.

Fotografer har manipulert bilder til alle tider og grensene vil alltid være uklare. Det betyr ikke at alt skal være lov. Det betyr heller at hvis du er usikker så la være, ellers sitter du igjen uten integritet med skjegget i postkassa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fotografer har manipulert bilder til alle tider og grensene vil alltid være uklare. Det betyr ikke at alt skal være lov. Det betyr heller at hvis du er usikker så la være, ellers sitter du igjen uten integritet med skjegget i postkassa.

Fordi grensene altid vil være uklare, er det vel like greit å si at det ikke finnes grenser.

Men jeg mener at det som er viktig er at den som lager bildene må være ærlig og fortelle at dette er en montasje eller en manipulasjon.

Problemet oppstår når noen påstår at bildet ikke er manipuler, og det i ettertid viser seg at det er manipulert - da sitter du med skjegget i postkassen.

Men egentlig er vel ikke dette noe stort problem.

De fleste som driver med manipulering og montasjer gjør det så overdrevet at det er lett å se at det er en manipulasjon.

Manipulasjon og digital art har utviklet seg til en egen stilart som mann enten liker eller ikke liker

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi blir vel aldri enige om hvor grensen går for "akseptabel" redigering.

Men kunstnere har til alle tider flyttet på ellementer og lagt til ellementer for å skape det uttrykket de er ute etter.

Jeg mener derfor at hvis en ser på foto som en kunstart, og ikke bare som en dokkumentasjon, så hvorfor skal ikke vi ha den samme frihet som malere og grafikkere har.

Som jeg selv ville sagt det;)

Lenke til kommentar
Jeg mener derfor at hvis en ser på foto som en kunstart, og ikke bare som en dokkumentasjon, så hvorfor skal ikke vi ha den samme frihet som malere og grafikkere har
Fordi fotografering innebærer registrering av lys i fysisk forstand. Det kan godt være kunst men det er ikke nødvendigvis fotografering.

Eller man skiller seg ut i mengden.Ikke misforstå..ta feks landskapsbilder...mye,eller veldig mye fint å se,men du skiller deg ikke ut ved å gjøre som alle andre.Mener en må tørre å ta det litt lenger.Om en skal leve av det ihvertfall.Skal komme tilbake med en bedre begrunnelse senere..etter den 13.Desember,for har seg slik att jeg er en fotograf som ikke nødvendigvis følger reglene...eller sjelden følger reglene,og har nå fått bekreftet att dette har lønte seg .Selv med mye motstand...Men har ikke lov å si noe mer før det offentliggjøres den 13. :)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...