Gå til innhold

Om Slaveri


Slaveri  

67 stemmer

  1. 1. Er Slaveri legitimt?

    • Ja
      7
    • Nei
      60
  2. 2. Er Norge ett stort Slavesamfunn?

    • Ja
      11
    • Nei
      56
  3. 3. Ser du noen likhet mellom slaveri og det norske samfunnet?

    • Ja
      23
    • Nei
      44


Anbefalte innlegg

The Niger version

 

 

In parts of rural West Africa dominated by traditional tribal chieftains, human beings are born into slavery, and they live every minute of their lives at the whim of their owners.

 

Det samme kan sies om dagens herskere (politikerne) og deres undersåtter (oss).

 

 

Asibit obeyed because, like tens of thousands of other Nigeriens, she was born into a slave caste that goes back hundreds of years. As she tells it, Tafan’s family treated her not as a human, but as chattel, a beast of burden like their goats, sheep and camels.

 

I Norge går også forskjellen mellom herskere og undersåtter hundrevis av år tilbake i tiden, faktisk rundt tusen år nå.

 

 

The families of such slaves have been held for generations, and their captivity is immutable: the one thing they can be sure of passing on to their children is their enslavement.

 

På samme måte er grunnloven bindene på enhver av oss, selv om vi aldri personlig har annerkjent denne som en kontrakt man er part til. Man anser at ettersom noen av våre forfedre ga sin velsignelse til denne "sosiale kontrakten", er den dermed bindene på alle deres etterfølgere. De ga opp sin frihet til å selv bestemme over sine liv og eiendom og overdro dette til Staten i 1814. (Dog deres alternativer kan muligens ikke sies å ha vært mellom frihet eller slaveri).

 

 

Ahmed, who is 49, says that Allah ordained that he and his family are to be slaves through the generations. (Niger is 95 percent Muslim.) When I ask him to quote that command from the Koran, he shrugs. “I can’t read or write, and so my master, Boudal, told me,”

 

Hvorfor skal jeg akseptere grunnloven? Vel, fordi det har mine herskere fortalt meg siden jeg var liten (inndoktrinering i skolen) at grunnloven er hellig i Norge, og det er bare slik ting er.

 

 

Like most of the slaves I would meet, Ahmed looks well fed and healthy. “Aslave master feeds his donkeys and camels well so they can work hard, and it’s the same with his slaves,” Moustapha says.

 

På samme måte tar våre herskere relativt godt vare på oss slik at vi tror at vi lever i frihet og få oss til yte vårt beste og derved betale maksimalt i Skatt.

 

 

This may explain the extraordinary devotion many slaves insist they offer their masters in this impoverished nation, especially if they are not mistreated. I ask Ahmed how he would feel if his owner gave away his daughter. “If my master asked me to throw my daughter down the well, I’d do it immediately,” he replies.

 

Og de fleste i Landet vil utvilsomt ofre sine sønner og døtre i forsvar av landet (ie for våre herskere) om det skulle bli nødvendig.

 

 

“Ahmed has the fatalistic mindset of many slaves,” he says. “They accept it’s their destiny to be a bellah, the slave caste, and obey their masters without question.”

 

På samme måte aksepterer det norske folk, uten noen spørsmål, å adlyde Statens ordrer hvorvidt disse kommer fra Storting, en Politimann eller en ansiktsløs byråkrat.

 

 

Slavery in the West

 

 

Wiki on Slavery

 

Matrix-red-pill-or-blue-pill.jpg

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God post!

 

Like fullt - det er flere, og etter mitt syn kanskje enda mer relevante, organer som gjør oss til slaver i dag. Hva med kapitalkreftene? Hvordan kan en person unngå å indoktrineres i et system h*n ikke ønsker å ta del i? Hva med all reklamen?

 

Vi er ikke bare slaver av staten. Vi er i like stor grad slaver av en pervers forbrukerkultur, og den er det like vanskelig å komme ut av. Jeg har diskutert med veldig mange liberalister (og andre, selvfølgelig) som så godt som fornekter sosialt press, og hevder at vi er i stand til å kontrollere vår frie vilje som vi ønsker. Etter mitt syn er det en grov overvurdering av vårt eget sinn. Hvilken funksjon har egentlig markedsføring og alle andre normer om man ikke lar seg påvirke av dem?

 

Vi er ikke slaver av markedet rent fysisk, men på det psykiske plan har vi underlagt oss en ikke-bærekraftig, og ikke minst livsfarlig, forbrukerkultur. Den terroriserer oss konstant.

Endret av Magnusjs
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vi slaver av å være flokkdyr?

Nei, det er vi ikke.

 

Mennesket er i større eller mindre grad avhengig av å forholde seg til andre mennesker, men det å være flokkdyr gjør deg ikke automatisk til en slave. Slaveriet kommer når enkeltpersoner kontrollerer deg og din evne til å gjøre valg som gagner deg og dine. Det går an å samarbeide med en flokk, og samtidig ha muligheten til å gjøre egne valg. Flokken du ønsker å forholde deg til, er ikke nødvendigvis den samme flokken som du tvinges til å forholde deg til, som tilfellet er i dag.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

God post!

 

Like fullt - det er flere, og etter mitt syn kanskje enda mer relevante, organer som gjør oss til slaver i dag. Hva med kapitalkreftene? Hvordan kan en person unngå å indoktrineres i et system h*n ikke ønsker å ta del i? Hva med all reklamen?

 

Joda, innvirkningnene på din virkelighetsoppfattelse er mange, inkludert reklame. Dog reklamen blir man faktisk i den norske skolen opplært til å mistro, men klart at på tross av dette blir man innvirket.

 

Faktisk er den eneste måten å unngå innvirkning av andre på formasjon av ditt sinn det å totalt isolere seg fra samfunnet fra det øyeblikk man fødes. Det har den ugunstige effekten at man dør etter relativ kort tid, men dog da påvirkes man ikke lenger av noe som helst.

 

Dog, der er en særdeles stor forskjell mellom det å ha blitt overbevist om at å konsumere er bra for deg, og det å tro at Staten er bra for deg.

 

Det øyeblikket du "oppdager" at produkt A (Coca-Cola, etc) IKKE er bra for deg er du frigjort fra å konsumere produkt A. Dvs du har en fri vilje til å forlate dette forbruket ("slaveriet") når du vil.

 

Dette skjer IKKE når du oppdager at Staten ikke er bra for deg, tvert imot der vil dine eiere bruke VOLD mot deg for å forhindre deg å forlate dem. (Grunnloven paragraf #1)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 5
Lenke til kommentar

The Niger version

 

 

In parts of rural West Africa dominated by traditional tribal chieftains, human beings are born into slavery, and they live every minute of their lives at the whim of their owners.

 

Det samme kan sies om dagens herskere (politikerne) og deres undersåtter (oss).

Her bør du komme med eksempler som beviser påstanden, for slik du tolker den er det slaveri så lenge vi fødes inn i et samfunn der det finnes ledere. Loven er lik for alle og vi kan alle bevege oss innenfor det samme rammeverket.

 

 

Asibit obeyed because, like tens of thousands of other Nigeriens, she was born into a slave caste that goes back hundreds of years. As she tells it, Tafan’s family treated her not as a human, but as chattel, a beast of burden like their goats, sheep and camels.

 

I Norge går også forskjellen mellom herskere og undersåtter hundrevis av år tilbake i tiden, faktisk rundt tusen år nå.

Igjen så er det snakk om en situasjon der de gjør forskjell på verdi mellom menneskene og er ikke sammenlignbart med Norge.

 

 

The families of such slaves have been held for generations, and their captivity is immutable: the one thing they can be sure of passing on to their children is their enslavement.

 

På samme måte er grunnloven bindene på enhver av oss, selv om vi aldri personlig har annerkjent denne som en kontrakt man er part til. Man anser at ettersom noen av våre forfedre ga sin velsignelse til denne "sosiale kontrakten", er den dermed bindene på alle deres etterfølgere. De ga opp sin frihet til å selv bestemme over sine liv og eiendom og overdro dette til Staten i 1814. (Dog deres alternativer kan muligens ikke sies å ha vært mellom frihet eller slaveri).

Tull, loven gjelder for alle og gjør ikke forskjell på folk. De som er med på å danne nye lover eller revurdere gamle lover i Norge er bundet av de samme lovene. Er det dobbelt salveri i Nigeria når du har både slaveri og lovverk? Hvordan hadde Norge vært uten grunnlov? Har loven en gjennomgående positiv verdi for hele befolkningen sett samfunnsøkonomisk?

 

 

Ahmed, who is 49, says that Allah ordained that he and his family are to be slaves through the generations. (Niger is 95 percent Muslim.) When I ask him to quote that command from the Koran, he shrugs. “I can’t read or write, and so my master, Boudal, told me,”

 

Hvorfor skal jeg akseptere grunnloven? Vel, fordi det har mine herskere fortalt meg siden jeg var liten (inndoktrinering i skolen) at grunnloven er hellig i Norge, og det er bare slik ting er.

Hvis du sitter igjen med dette, tror jeg ikke at du fulgte spesielt godt med i timen på skolen. Ironisk nok for deg så beskytter loven deg mot slaveri, og beskytter Norges suverenitet.

 

 

Like most of the slaves I would meet, Ahmed looks well fed and healthy. “Aslave master feeds his donkeys and camels well so they can work hard, and it’s the same with his slaves,” Moustapha says.

 

På samme måte tar våre herskere relativt godt vare på oss slik at vi tror at vi lever i frihet og få oss til yte vårt beste og derved betale maksimalt i Skatt.

Åja så det er skatten som er drivkraften. Hvordan hadde Norge vært uten skatt? Vi lever i frihet, du kan gjøre fritt hva du vil så lenge du ikke står i fare for deg selv eller andre.

 

 

This may explain the extraordinary devotion many slaves insist they offer their masters in this impoverished nation, especially if they are not mistreated. I ask Ahmed how he would feel if his owner gave away his daughter. “If my master asked me to throw my daughter down the well, I’d do it immediately,” he replies.

 

Og de fleste i Landet vil utvilsomt ofre sine sønner og døtre i forsvar av landet (ie for våre herskere) om det skulle bli nødvendig.

De fleste er opptatt av å beskytte landet sitt av den grunn at de personene en bryr seg om vil få det vondt, muligens slavelignende situasjon om en fremmed makt skulle ta over.

 

 

 

“Ahmed has the fatalistic mindset of many slaves,” he says. “They accept it’s their destiny to be a bellah, the slave caste, and obey their masters without question.”

 

På samme måte aksepterer det norske folk, uten noen spørsmål, å adlyde Statens ordrer hvorvidt disse kommer fra Storting, en Politimann eller en ansiktsløs byråkrat.

Tull, forumet her kryr jo av meninger som ikke nødvendigvis støtter politikken slik den er i dag. Det er dette som er sunt for demokratiet og grunnen til at du selv lærer å argumenterer gjennom diverse fag på skolen. Hadde det ikke vært spørsmål hadde forumet vært tomt, avisene ikke-eksisterende og ingen debatter på tv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Her bør du komme med eksempler som beviser påstanden, for slik du tolker den er det slaveri så lenge vi fødes inn i et samfunn der det finnes ledere. Loven er lik for alle og vi kan alle bevege oss innenfor det samme rammeverket.
Jeg støtter påstanden om at det er slaveri så lenge man fødes inn i et samfunn med ledere. Hvorfor skal jeg ha en leder? Hva er det egentlig denne lederen kan gjøre godt for meg og deg? Det er ikke noen av oss som behøver en person, kjemisk fri for tilkytning til oss, til å bestemme over vår egen kropp og sjel.

 

 

Tull, loven gjelder for alle og gjør ikke forskjell på folk. De som er med på å danne nye lover eller revurdere gamle lover i Norge er bundet av de samme lovene. Er det dobbelt salveri i Nigeria når du har både slaveri og lovverk? Hvordan hadde Norge vært uten grunnlov? Har loven en gjennomgående positiv verdi for hele befolkningen sett samfunnsøkonomisk?
Hvorfor skal vi ha lover, når det er normer som styrer oss i praksis? Lover skaper kriminelle, normer definerer atferd.

 

 

(inndoktrinering i skolen)

Hvis du sitter igjen med dette, tror jeg ikke at du fulgte spesielt godt med i timen på skolen.

Q.E.D

 

 

Vi lever i frihet, du kan gjøre fritt hva du vil så lenge du ikke står i fare for deg selv eller andre.
Kan man gamble? Har man fri vilje? Kan man røyke hasj? Kan man forlate det økonomiske systemet, og fortsatt leve godt? Kan man gå kledd som man ønsker uten mobbing? Kan man dra hvor man vil uten pass? Kan man la være å betale skatt til noen man ikke ønsker å dele med? Jeg kunne fortsatt i en evighet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ahmed, who is 49, says that Allah ordained that he and his family are to be slaves through the generations. (Niger is 95 percent Muslim.) When I ask him to quote that command from the Koran, he shrugs. “I can’t read or write, and so my master, Boudal, told me,”

Hvorfor skal jeg akseptere grunnloven? Vel, fordi det har mine herskere fortalt meg siden jeg var liten (inndoktrinering i skolen) at grunnloven er hellig i Norge, og det er bare slik ting er.

Hvis du sitter igjen med dette, tror jeg ikke at du fulgte spesielt godt med i timen på skolen. Ironisk nok for deg så beskytter loven deg mot slaveri, og beskytter Norges suverenitet.

 

Tja, det er lenge siden jeg var i skolen, så det er mulig det har endret seg.

 

La oss se, kan du vennligst dele med oss den kritikk av grunnlovens legitimitet som du ble informert om og diskuterte på skolen?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Skatteflyktning,

 

Norge er et slavesamfunn fordi vi har kapitalistisk eiendomsrett, som gjør de fleste av oss til lønnsarbeidere. Jeg får inntrykk av at du kun er ute etter å fjerne staten, og overser at det er mange andre maktforhold i samfunnet som fører til undertrykkelse.

 

Jeg vet jeg har postet dette tidligere, men jeg kan ikke huske å ha fått noen klarhet i hva du mener om det:

 

Let us say that Ruritania is ruled by a king who has grievously invaded the rights of persons and the legitimate property of individuals, and has regulated and finally seized their property. A libertarian movement develops in Ruritania, and comes to persuade the bulk of the populace that this criminal system should be replaced by a truly libertarian society, where the rights of each man to his person and his found and created property are fully respected. The king, seeing the revolt to be imminently successful, now employs a cunning stratagem. He proclaims his government to be dissolved, but just before doing so he arbitrarily parcels out the entire land area of his kingdom to the “ownership” of himself and his relatives. He then goes to the libertarian rebels and says: “all right, I have granted your wish, and have dissolved my rule; there is now no more violent intervention in private property. However, myself and my eleven relatives now each own one-twelfth of Ruritania, and if you disturb us in this ownership in any way, you shall be infringing upon the sanctity of the very fundamental principle that you profess: the inviolability of private property. Therefore, while we shall no longer be imposing ‘taxes,’ you must grant each of us the right to impose any ‘rents’ that we may wish upon our ‘tenants,’ or to regulate the lives of all the people who presume to live on ‘our’ property as we see fit. In this way, taxes shall be fully replaced by ‘private rents’!”

 

Now what should be the reply of the libertarian rebels to this pert challenge? If they are consistent utilitarians, they must bow to this subterfuge, and resign themselves to living under a regime no less despotic than the one they had been battling for so long. Perhaps, indeed, more despotic, for now the king and his relatives can claim for themselves the libertarians’ very principle of the absolute right of private property, an absoluteness which they might not have dared to claim before.

 

Dersom samfunnet blir som du ønsker, vil det da være slik at de som eier land har "the absolute right of private property", at de kan styre livene til de som bor på disse landområdene, og at folk, som et resultat av dette, kan ende opp med mindre frihet enn det vi har under den norske stat i dag?

Endret av Dr. B. Rumlebass
Lenke til kommentar
Her bør du komme med eksempler som beviser påstanden, for slik du tolker den er det slaveri så lenge vi fødes inn i et samfunn der det finnes ledere. Loven er lik for alle og vi kan alle bevege oss innenfor det samme rammeverket.
Jeg støtter påstanden om at det er slaveri så lenge man fødes inn i et samfunn med ledere. Hvorfor skal jeg ha en leder? Hva er det egentlig denne lederen kan gjøre godt for meg og deg? Det er ikke noen av oss som behøver en person, kjemisk fri for tilkytning til oss, til å bestemme over vår egen kropp og sjel.

Fordi det ville vært umulig å få til noe i samfunnet om vi skulle ha hatt 5 000 000 personer som skulle blitt hørt individuelt. Når lederen er bundet av akkurat samme lovverk og regler, som du er selv, så har du alle mulige forutsetninger for å komme i samme posisjon. Du bestemmer over kroppen din, vil du jobbe, ha fri, trene, slappe av, spise, sove osv så gjør du som du selv vil. Ingen kan tvinge deg til noe som helst i Norge uten at du selv er enig i det.

 

 

Tull, loven gjelder for alle og gjør ikke forskjell på folk. De som er med på å danne nye lover eller revurdere gamle lover i Norge er bundet av de samme lovene. Er det dobbelt salveri i Nigeria når du har både slaveri og lovverk? Hvordan hadde Norge vært uten grunnlov? Har loven en gjennomgående positiv verdi for hele befolkningen sett samfunnsøkonomisk?
Hvorfor skal vi ha lover, når det er normer som styrer oss i praksis? Lover skaper kriminelle, normer definerer atferd.

Hva skjer når noen ikke følger normen? Hvis jeg dreper deg vil det ikke få konsekvenser i ditt samfunn.

 

 

 

(inndoktrinering i skolen)

Hvis du sitter igjen med dette, tror jeg ikke at du fulgte spesielt godt med i timen på skolen.

Q.E.D

Han mener han ble opplært i skolen til at grunnloven bare var sånn. Enten hadde han verdens slappeste samfunnsfaglærer, eller så fulgte han ikke med.

 

 

 

Kan man gamble?

Når mine skattepenger må dekke dine tap er jeg glad vi har begrensninger på hvor uansvarlig du kan være.

 

Har man fri vilje?

absolutt

 

Kan man røyke hasj?

Igjen er det mine skattepenger som må dekke dine sykehusutgifter når røykingen får konsekvenser.

 

Kan man forlate det økonomiske systemet, og fortsatt leve godt?

ville du levd godt om du kunne forlate det økonomiske systemet? ville du ikke være avhengig av at en ganske stor andel av det norske folk hadde fulgt deg?

 

Kan man gå kledd som man ønsker uten mobbing?

I et samfunn uten regler så må det være opp til dagsformen om du blir mobbet eller ikke. Hvordan rører dette slaveri?

 

Kan man dra hvor man vil uten pass?

Hva har dette med slaveri å gjøre når det er likt for alle? Slaveri er en ubalanse der to personer som er like mye verdt blir behandlet forskjellig utifra for eksempel økonomiske årsaker.

 

Kan man la være å betale skatt til noen man ikke ønsker å dele med? Jeg kunne fortsatt i en evighet.

Spiller det noen rolle hvem du ønsker å dele med eller ikke? så lenge det er likt så er systemet i balanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rumlebass,

 

"Makt" er ett noe diffust konsept, jeg begrenser meg til bruk av Vold (og trusler derav).

 

Mht Rothbard tok jeg en liten google, og han fortsetter:

 

It should be clear that for the libertarians to refute this stratagem they must take their stand on a theory of just versus unjust property; they cannot remain utilitarians. They would then say to the king: “We are sorry, but we only recognize private property claims that are just—that emanate from an individual’s fundamental natural right to own himself and the property which he has either transformed by his energy or which has been voluntarily given or bequeathed to him by such transformers. We do not, in short, recognize anyone’s right to any given piece of property purely on his or anyone else’s arbitrary say-so that it is his own. There can be no natural moral right derivable from a man’s arbitrary claim that any property is his. Therefore, we claim the right to expropriate the ‘private’ property of you and your relations, and to return that property to the individual owners against whom you aggressed by imposing your illegitimate claim.”

 

Hvilket leder oss tilbake til vår tidligere diskusjon om eiendom av seg selv.

Lenke til kommentar

Ingen kan tvinge deg til noe som helst i Norge uten at du selv er enig i det.

Har du vært i militære/siviltjeneste?

Betaler du skatt?

Hørt om Arnold Juklerød?

Fins der INGEN lover og regler i Norge som du IKKE er enig i?

 

 

Han mener han ble opplært i skolen til at grunnloven bare var sånn. Enten hadde han verdens slappeste samfunnsfaglærer, eller så fulgte han ikke med.

Jeg tror man bør være litt forsiktig med å si hva andre mener, uten å sjekke først med vedkommende. Min observasjon over er at om man setter spørsmølstegn ved legitimiteten av grunnloven, er gjerne dette det svaret man får.

 

Videre observerer jeg at du har ikke svart på direkte spørsmål over om grunnlovskritikk i norsk skole. Hvilke alvorlige problemer ved selve gyldigheten av grunnloven ble du gjort oppmerksom på av din samfunnsfaglærer?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ingen kan tvinge deg til noe som helst i Norge uten at du selv er enig i det.

Har du vært i militære/siviltjeneste?

Betaler du skatt?

Hørt om Arnold Juklerød?

Fins der INGEN lover og regler i Norge som du IKKE er enig i?

 

Videre har du ikke svart på tema grunnlovskritikk i norsk skole over.

militære er nødvendig for Norge, men om du har noe imot det er det mulig å ungå dette.

 

Hva med skatt? Det er ingen forskjell fra person til person. Ingen kan komme å si at du spesielt skal betale skatt når ingen andre må det i samme situasjon. Det finnes mange lover og regler jeg ikke er enig i, men det er ikke det samme som at jeg er slave for dette.

 

Hva ser du på som alternativet? hvordan skal vi ta vare på de svake i samfunnet etter ditt alterantiv? Hvordan skal samfunnet samlet sett stille sterkt i din verden?

Lenke til kommentar

Ingen kan tvinge deg til noe som helst i Norge uten at du selv er enig i det.

Har du vært i militære/siviltjeneste?

Betaler du skatt?

Hørt om Arnold Juklerød?

Fins der INGEN lover og regler i Norge som du IKKE er enig i?

 

Videre har du ikke svart på tema grunnlovskritikk i norsk skole over.

militære er nødvendig for Norge, men om du har noe imot det er det mulig å ungå dette.

Det var det ikke mulig på min tid, og hvorvidt det er nødvendig er vel irrelevant. Slavedriverne i Niger anser det sikker også som nødvendig å ha noen (slaver er billigst?) som passer kamelene.

 

Hva med skatt? Det er ingen forskjell fra person til person. Ingen kan komme å si at du spesielt skal betale skatt når ingen andre må det i samme situasjon. Det finnes mange lover og regler jeg ikke er enig i, men det er ikke det samme som at jeg er slave for dette.

Du kom med en påstand over som er USANN, nemlig at ingen tvinger deg til noe i Norge.

 

Hva ser du på som alternativet? hvordan skal vi ta vare på de svake i samfunnet etter ditt alterantiv? Hvordan skal samfunnet samlet sett stille sterkt i din verden?

Mitt alternativ er å avskaffe slaveriet, også i Norge, ikke bare i Niger.

 

Dog, jeg vil gjerne ha ditt svar om dette med grunnlovkritikken i skolen!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det var det ikke mulig på min tid, og hvorvidt det er nødvendig er vel irrelevant. Slavedriverne i Niger anser det sikker også som nødvendig å ha noen (slaver er billigst?) som passer kamelene.

Når noe er nødvendig, så er det relevant, og poenget blir da hvordan det gjøres rettferdig. Slavedriverne ville ikke vært slavedrivere om de a)gjorde jobben selv eller b) tilbød arbeidet med en lønn som ville gjort arbeidet så atraktivt at folk ville valgt dette som arbeid. I stedefor blir folk tvunget til å gjøre dette. I norge har du et valg og sånn det er i dag vil forsvaret bare ha folk som selv ønsker å være der.

 

Hva med skatt? Det er ingen forskjell fra person til person. Ingen kan komme å si at du spesielt skal betale skatt når ingen andre må det i samme situasjon. Det finnes mange lover og regler jeg ikke er enig i, men det er ikke det samme som at jeg er slave for dette.

Du kom med en påstand over som er USANN, nemlig at ingen tvinger deg til noe i Norge.

Skatten er et svar på en verdi du tilegner deg. Ønsker du ikke skatten så tar du ikke imot verdien. Det valget er ditt.

 

Hva ser du på som alternativet? hvordan skal vi ta vare på de svake i samfunnet etter ditt alterantiv? Hvordan skal samfunnet samlet sett stille sterkt i din verden?

Mitt alternativ er å avskaffe slaveriet, også i Norge, ikke bare i Niger.

Fint da vi ikke har slaveri i Norge. Du må gjerne sette deg på første fly ned til Niger for min del, men du ønsker vel ikke å ha pass, betale avgift på flyplass, drivstoff eller flyplass? Du er av typen som ønsker godene men vil ikke betale for konsekvensene?

 

Dog, jeg vil gjerne ha ditt svar om dette med grunnlovkritikken i skolen!

Hvor sa jeg at vi gikk gjennom kritikk til grunnloven? det jeg sa var at vi ikke ble opplært til at "vi har grunnloven og sånn er det bare". Du lærte altså ikke noen ting om hvorfor vi har grunnloven og hvordan den beskytter oss?

 

Videre beskriv nå ditt samfunn?

Lenke til kommentar
Fordi det ville vært umulig å få til noe i samfunnet om vi skulle ha hatt 5 000 000 personer som skulle blitt hørt individuelt.
5 000 000 mennesker hadde søkt til sine egne, og til mennesker som passet dem godt. De ville sluppet å omgås mennesker de ikke vil ha noe med å gjøre.

 

Du bestemmer over kroppen din, vil du jobbe, ha fri, trene, slappe av, spise, sove osv så gjør du som du selv vil. Ingen kan tvinge deg til noe som helst i Norge uten at du selv er enig i det.
Enn om jeg gambler da? Jeg er ikke enig i at jeg fortjener straff av den grunn. Jeg synes det er kjempeteit, jeg.

 

 

Hva skjer når noen ikke følger normen? Hvis jeg dreper deg vil det ikke få konsekvenser i ditt samfunn.

Da vil du få din straff av de berørte.

 

Når mine skattepenger må dekke dine tap er jeg glad vi har begrensninger på hvor uansvarlig du kan være.
Så du dekker ikke tapet mitt når jeg ligger med hjerte- og karsykdommer på grunn av overspising av legale produkter?

 

Igjen er det mine skattepenger som må dekke dine sykehusutgifter når røykingen får konsekvenser.

Man må ikke på sykehus av å røyke hasj. Så - kan man røyke hasj?

 

ville du levd godt om du kunne forlate det økonomiske systemet?
Ja, jeg ville levd veldig godt. Og jeg tror alt annet er en illusjon, skapt av nettopp det økonomiske systemet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må ikke på sykehus av å røyke hasj. Så - kan man røyke hasj?

Veeeeeeel, det gjenstår å se hvor mange KOLSere det blir av denne hasjrøykingen. Det er ikke sikkert hasj er så harmløst, wait and see.

 

Men hvorfor er det hasjrøykerens feil at samfunnet har valgt å betale for hasjrøykeren når han kommer på sykehuset?

Lenke til kommentar

Det var det ikke mulig på min tid, og hvorvidt det er nødvendig er vel irrelevant. Slavedriverne i Niger anser det sikker også som nødvendig å ha noen (slaver er billigst?) som passer kamelene.

Når noe er nødvendig, så er det relevant, og poenget blir da hvordan det gjøres rettferdig. Slavedriverne ville ikke vært slavedrivere om de a)gjorde jobben selv eller b) tilbød arbeidet med en lønn som ville gjort arbeidet så atraktivt at folk ville valgt dette som arbeid. I stedefor blir folk tvunget til å gjøre dette.

Akkurat slik ble jeg innrullert i det Norske Forsvar til førstegangstjeneste.

 

Dog du nevner ett særdeles viktig konsept som jeg gjerne vil høre mer om dine meninger: Rettferdighet! Kan du forklare hva du legger i ordet, dvs hvilke kriterier du bruker for å avgjøre om du syns noe er rettferdig eller ei?

 

I norge har du et valg og sånn det er i dag vil forsvaret bare ha folk som selv ønsker å være der.

 

Du henviser mulgens til Militærnekterloven

 

§ 1. Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påreknes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov.

 

Dog, de som ikke har noe problem med bruk av vold per se (som meg) vil IKKE fritas som følge av denne loven, medmindre de lyver (hvilket jeg anser som umoralsk, og falsk ærklæring er trolig ulovlig også). Mitt problem er med slaveri, ikke med voldsbruk i forsvar av seg selv eller andre.

 

Videre må man inn i slaveriet uansett, ifølge Wikien om Verneplikt:

I Norge man utføre en 12 måneders siviltjeneste om man får søknaden sin godkjent.

 

Det som er relevant er vel om man blir tvunget til å gjøre noe man ikke ønsker å gjøre, ikke hvilken jobb (Militær eller Sivil-tjeneste) det er du blir tvunget til å utføre?

 

 

Skatten er et svar på en verdi du tilegner deg. Ønsker du ikke skatten så tar du ikke imot verdien. Det valget er ditt.

Jeg har INTET ønske om å kjøpe noe som helst av Staten, vennligst informer om hvilket skjema jeg må sende til ligningskontoret for å slippe betale for ting jeg ikke vil ha.

 

 

 

 

Fint da vi ikke har slaveri i Norge.

Tja, det er nettopp dette vi diskuterer, så kanskje du vil dele med oss dine begrunnelser for denn påstanden.

 

Dog det er vel best om du først klargjør hva du forstår ved ordet slaveri?

 

Mulig definisjon fra Wiki

Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Dette gjelder også retten til å styre over en annens arbeidskraft og til å selge den andre personen videre. Disse rettighetene vil ofte være knyttet sammen med andre rettigheter, som for eksempel retten til å mishandle slaven uten straffeansvar. Da en eier sjelden er interessert i å ødelegge egen eiendom, er slik mishandling oftest motivert av ønsket om å skremme andre slaver.

 

Min definisjon er noe anderledes.

 

 

Hvor sa jeg at vi gikk gjennom kritikk til grunnloven? det jeg sa var at vi ikke ble opplært til at "vi har grunnloven og sånn er det bare". Du lærte altså ikke noen ting om hvorfor vi har grunnloven og hvordan den beskytter oss?

 

Vel det var ikke dette jeg hadde skrevet, men:

 

Hvorfor skal jeg akseptere grunnloven? Vel, fordi det har mine herskere fortalt meg siden jeg var liten (inndoktrinering i skolen) at grunnloven er hellig i Norge, og det er bare slik ting er.

 

Nøkkelordet er hellig, hvilket trekker parallellen med bruken av Koranen referert i artikkelen om Niger.

Adjektivet hellig kan i overført betydning også betegne noe ikke-religiøst som er ukrenkelig, dyrebart og umistelig, noe som ikke må vanæres men behandles med ærefrykt og dyp respekt.

 

og "det er bare slik ting er" er svaret du får om man setter spøsmålstegn ved legitimiteten til grunnloven.

 

Dine svar over bekrefter både at grunnloven er ansett som "hellig" og en fullstendig mangel av kritikk av denne innen skolen (noe som ikke er overraskende i Statlige skoler)

 

 

 

Videre beskriv nå ditt samfunn?

Det er off-topic, denne tråden handler om slaveri (Og dets posisjon i Norge). Dog om du søker litt finner du sikkert en og annen tråd det jeg klargjør mine syn. Om du trenger direkte linker så send meg en PM så gir jeg deg det.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...