Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ford Sierra 2.0 Doch Lader ikke strøm


Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte her om dagen og så begynte batterilampa å lyse i intrumentpanelet og så gikk den tom får strøm ettervært, har byttet dynamo og vet at den funker. Etter jeg hadde byttet dynamo så var det såvidt jeg fikk start på den så kjørte jeg fra garasjen og hjem (2min) så var den helt tom får strøm og vil ikke starte hvis jeg vrir om nøkkelen. Har ikke byttet batteriet. Men det sjekker jeg imorgen, noen som har noen tips til hva det kan være? På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre raske:

 

Sjekk etter eventuelle strømtyver.. Koble fra plussen på batteriet, ta en prøvelampe mellom batteriets +pol og plussen(e) i hovedledningsnettet, lampa lyser. Napp ut en og en sikring til lampa slukner. Finn fram sikringsskjema, og finn tyven.

 

Starteren kan ha gått til jord.

 

Celler i batteriet har streiket.. Anbefaler Optima rød!

Lenke til kommentar

Tre raske:

 

Sjekk etter eventuelle strømtyver.. Koble fra plussen på batteriet, ta en prøvelampe mellom batteriets +pol og plussen(e) i hovedledningsnettet, lampa lyser. Napp ut en og en sikring til lampa slukner. Finn fram sikringsskjema, og finn tyven.

 

Starteren kan ha gått til jord.

 

Celler i batteriet har streiket.. Anbefaler Optima rød!

 

Hvordan finner jeg plussen(e) i hovedledningsnettet?

Lenke til kommentar

Dohcen er ikke veldig forskjellig fra den gode IS'en (som jeg kjører) på akkurat det feltet, og der er plussen i hovednettet et par ledninger, med små kabelsko. Du finner dem når prøvelampa lyser, når du har koblet den mellom batteriet og ledningen. Er vel to-tre ledninger som er aktuelle her.

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig?? Du sjekker selvsagt det enkleste først... Hvor mye lader dynamoen?? Mål over pluss og minus med motoren av, og se hvor mye spenning det er på batteriet. Så gjør du det samme med motoren i gang, og da bør du måle MINST 13,5V, gjør du ikke det, så er det en feil med ladingen, og da trolig spenningsregulatoren som har nedslitte børster ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig? Vel, det har vel noe med at ts skrev "har byttet dynamo og vet at den funker". Derfor.

 

Å ta ut børstene å sjekke dem er også lettvint og fort, og kjøpe nye koster en drøy hundrelapp på biltema.

 

Ja, sant det, men det er mange som tror at dynamoen er død så fort den ikke lader mer, og da reiser til nærmeste hugger og kjøper en brukt en, og de aner ikke hva børstene er, så det kan godt være at børstene (som gjen sitter på laderegulatoren) ikke er bra på den brukte dynamoen ;)

Lenke til kommentar

Ikke at det er noe galt med de andre forslagene, men lade batteriet, og måle ladespenning som cossiemk1 nevner, er det første jeg ville gjort.

 

Men siden TS skriver at han vet dynamo lader så formoder jeg at han allerede har målt ladespenning og funnet den i orden. Men han sier ikke noe om lading av batteriet utover at han har kjørt 2 minutter, som jo er alt for lite til å lade det opp igjen... Så mitt spørsmål blir; ble batteriet full-ladet samtidig som dynamo ble byttet?

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...