Gå til innhold

pris/info om SS-lommebok


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over liten samling ting fra andre verdenskrig, skal nok finne info om det meste selv, men finner ingenting om SS-lommebøker.

Har en lommebok med SS-hodeskallen og en russisk seddel inni, ut over det har jeg veldig lite info.

 

Noen som vet noe mer om denne?

 

post-27317-0-17487900-1322778584_thumb.jpg

 

post-27317-0-29959100-1322779482_thumb.jpg

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

reprogermanwallet002_350.jpg

 

Slik så de tyske, militære lommebøkene ut. Helt vanlige, ikke noe merker eller noe.

 

Lommeboka di, med det festet tilsier at det kommer fra fabrikk. Om dette var noe en sivil fabrikk lagde på gøy, eller om det var noe som ble produsert til Algemeine SS eller andre politisk engasjerte SS-enheter (les, ikke-Waffen SS) veit jeg ikke. Vanskelig å si.

 

Spennende er den ihvertfall!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker som det har vært suvenirene til en aktiv norsk nazist. Noe er fra før krigen, som stempelet med Gjøvik NNSAP: http://no.wikipedia.org/wiki/NNSAP

 

Vi kan spekulere vilt i om denne personen fant en SS-hjelm på Østfronten, fikk dødningeskallen festet på lommeboka, og seinere gjemte lommeboka som en suvenir etter krigen - med den sovjetiske seddelen fortsatt i. Vi kan tenke oss at det var umulig å bruke ei lommebok med SS-symbol på i etterkrigstida, den måtte derfor legges vekk.

 

En annen mulighet er at SS-Totenkopf er en forfalskning, som foreksempel her: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=8&t=160886

"My question about this totenkopf cap badge is the original item or fake ?"

Sikkert er det at ingen god nordmann ville ha spart på disse tingene i alle år etter krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...