IkKe123 Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hei! jeg bare lurte på om det er noen der ute som kan fortelle om kontinentaldriftens teori? er det flere måter kontinentene beveger seg fra hverandre ? takk Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Kontinentaldriften er vel mer enn en teori, jeg tror det kan slås fast som et faktum. Du ser jo hvordan kontinentene passer sammen. Og i Etiopia i Nord-Afrika har det nylig oppstått en revne som trolig vil dele Afrika i to. Om jeg ikke husker feil, så er revnen i dag 2 cm bred. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Kontinentene beveger seg fra hverandre hovedsakelig på tre måter: fra hverandre, mot hverandre og sideslengs (idealisert). Dette er drevet av koveksjon og "slab suction" pga. tyngdekraften drar platene ned i kollisjonssoner. Det er en ganske etablert teori, man har blant annet tatt målinger av jordens magnetfelt (polene skifter nå og da, magnetostartigrafi), og disse målingene samsvarer på begge sider av f.eks. midhavsryggen i Atlanterhavet. Tenker man at platene glir fra hverandre her, og at det lages like mye "ny plate" på begge sider, har man en ganske solid teori … Det har vel vært en hypotese ganske lenge, men geologi er jo en relativt ny vitenskap … Husker professoren jeg hadde i sedimentologi sa at da han studerte til doktorgrad, var det flere av dem han jobbet med som ikke trodde på det. Kontinentene passer òg sammen, som puslespillbrikker, og man kan korrelere bergarter fra begge sider av puslespillbrikkene og finne at de har samme opphav. Du finner masse om dette på Wikipedia, og leksikon og bøker i offlineverden. Les der, og spør hvis du lurer på noe. Å spørre om hva er kontinetaldriftens teori, når det finnes såpass mye informasjon om dette, viser bare latskap … Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå