Aleksande Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Hei, jeg har skrevet en tysk tekst på ca. 1 side og skal prøve å rette de grammatiske feilene. Det jeg lurer på, er om noen har tips til rettingen. Er det noen lure fremgangsmåter som jeg kan gjøre for å få rettet mest mulig? =) Endret 1. desember 2011 av Aleksande Lenke til kommentar
thrace Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Ikke spesifikt for tysk, men en av mine professorer anbefalte å begynne ved slutten av teksten og lese deg bakover. Dette ble begrunnet med at når du selv har brukt å mye tid på å skrive og se etter feil, slutter du å se ting som er feil eller kan forbedres. Når du begynner fra slutten må du se på det med nye øyne. Ellers er det heller ikke dumt å lese det høyt for deg selv. Da legger du fort merke til ting som ikke høres riktig ut. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) I tysk er det viktig å se hvilken funksjon som hører til hvilket ord i en setning. Se etter hva som er verb, subjekt, objekt, osv. og pass på at ordene er bøyd etter riktig kjønn, kasus og person. Se etter om preposisjonene er akkusativ- eller dativverb, eller om det er bevegelse hvis de kan være begge deler. Så ser du på ordstillingen. Husk blant annet at modale hjelpeverb kommer helt bakerst i en leddsetning. "Han sa at han ville dra i dag" - "Er sagte, dass er heute fahren wollte" (Han sa, at han i dag dra ville) Tid kommer alltid før sted i tysk. "Jeg var hjemme i går" - "Ich war gestern zu Hause" (Jeg var i går hjemme) Det er sikkert flere ting som jeg har glemt akkurat nå, men dette vil jeg tro er det viktigste. Endret 29. desember 2011 av Zarac 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå