Gå til innhold

Smaker friske urter bedre enn tørket urter?

Anbefalte innlegg

Heisann

Lagde Spaghetti med tomatsaus her i kveld, hvor jeg brukte blant annet oregano og basilikum som krydder. Men så slo det meg at man kan få kjøpt disse som ferske "planter", og lurer derfor på om det vil gi en bedre smak, enn om man bruker disse urtene man får kjøpt på boks?

/HPE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tomatsaus er det også godt å brenne litt anis og chili i en panne, og slenge oppi sausen. Anis passer spesielt bra til tomatsaus!

Pappa har skrevet denne oppskriften, som jeg pleier å kjøre på med fra tid til annen. Veldig godt hvis du får det til!

Torsteins

Laget 28.12.2008

For 6 personer

½ ts knust sterk chili

1 ts malt anis

Svi disse to ingredienser i gryte på sterk varme, lukten sprer seg i rommet

Tilsett 1 ss matolje som tåler varme, fx. soya, ikke olivenolje

Tilsett 1 boks tomatpure

Stek tomatpure til det svir seg lett i gryta

Tilsett 6-8 dl hakkede tomater

Tilsett 2 ss tørket oregano

Tilsett 2 ss tørket pizzakrydder

Tilsett 1 dl rødvin

Tilsett 1 ts sukker

Smak til med salt, bort i mot 1 ss

Kok i 20 minutt

Ta av varme, kjøl litt nes

Tilsett ½ rund hvitløk, presset

Serveres med revet parmesan.

Sausen er beregnet som vegetar

Skal du ha kjøtt i stekes dette for seg selv og tilsettes mot slutten

Pasta

600 g penne til 6 personer

Kok opp vannet i stor gryte og mye vann før pasta legges i, tilsett ½ ts salt i kokevannet

Skir av vannet når kokt ca 6-11 min alt etter hor ”al dente” du ønsker pastaen.

Alternativ: Tilsett 2 ss trøffelolje i den nykokte pastaen.

Serveres med 6 nystekte små bagetter

Han bruker tørket krydder fordi han ikke gidder å kjøpe ferskt, men ferske krydder er definitivt bedre.

Oppskriften over er også ingen fasit. Hvor mye du bruker av de forskjellige tingene varier fra gang til gang (hvorfor oppskrifter må konstant endres på er ett av livets store mysterier), men hvis du er flink til å smake deg frem burde du få en deilig saus.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Den var ikke dum!

Jeg ble litt inspirert av Hellstrøm for noen uker siden, der han lagde en form for spaghetti med tomatsaus. Har vel lagd 2-3 forskjellige varianter i det siste. Den ene gangen hadde jeg stjerne anis (samme som anis?) i, men jeg føler at det ble litt for dominerende. Kanskje jeg burde ta litt mindre i neste gang.

I dag tok jeg bare det jeg hadde i kjøleskapet.

Startet med å steke 2 løk, 4 fed med hvitløk og et par vårløk i en gryte. Så moste jeg 4 tomater, hadde dem oppi samme med 3 bokser med hakket tomat og et par skjeer med tomatpure. Hadde helt feilberegnet mengden løk, så jeg endte opp med å tilsette tomater inntil det ble relativt flytende og ikke grøt. :whistle:

Neste gang skal jeg prøve med flere ferske tomater og mindre hermetisk tomat.

Dette lot jeg koke sammen med noen gulerøtter og stangselleri. Etter ca 30min "moste" jeg alt sammen med stavmikseren, hadde stekt kjøtt i og smakte til med salt, oregano, basilikum og lot det koke i 20-30min til.

Med en slik porsjon har jeg vel havna på en 5-10kr per måltid, kan sikkert spise spaghetti helt til juleaften..

God ble det, tror jeg skal prøve med ferske urter neste gang.

Kom gjerne med forslag!

Edit: 1/2 teskje sterk chili - tar man bare å hakker en chili opp da eller?

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Basilikum 'dør' veldig fort når det kommer i kontakt med varme, men urter som rosmarin og timian gjør seg veldig godt i pastasauser.

Basilikum må man ha i helt til slutt, men rosmarin og timian bør tilsettes ved begynnelsen av steking.

Noe jeg mener er LANGT mer viktig enn ferske urter i slike sauser er å brune kjøttet veldig godt. Det gir mye mer smak enn noen urter vil klare. Etter kjøttet har blitt brunet bør man 'deglaze' panna med en god del worchestersaus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oregano syns jeg det er lite å vinne på å bruke fersk, tørkede urter bør koke med sausen.

Deglaze er å få med seg restene i stekepannen etter du har stekt kjøttet. Hell i litt væske og kok inn mens du skraper av restene. Bruk vin eller øl heller enn vann for ekstra smak.

K

Endret av democomputer
Lenke til kommentar

Lagde en ganske bra omgang med tomatsaus her om dagen.

Hva er det man kan gjøre for å fremheve tomatsmaken? En ting jeg glemte, var å bruke tomatpuré, men ellers brukte jeg litt dyrere hakkede tomat på boks. Skulle gjerne brukt ferske tomater, men syns det er sjeldent man finner noen som smaker skikkelig tomat.

Lenke til kommentar

Har ikke noe med urtene å gjøre, men jeg så på oppskrifta at det stod 'hvitløk, presset'.

Anbefaler å finhakke hvitløken i stedet for å presse den. Da bevares mer av av saftigheten og smaken til de havner i gryta.

EDIT: Mer tomatsmak.

Prøv soltørkede tomater i tillegg.

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Kommer kanskje litt ann på hva slags tomatsaus man lager da?

Jeg steker først kjøttet, så heller jeg det i en bolle og steker hvitløk, løk og purre. Så heller jeg kjøttet tilbake, har i tomater, tilsetter krydder og smaker det til.

Man kan jo også koke opp grønnsakene og gi det en omgang med stavmikseren, slik at det blir mer saus på en måte.

Kanskje det kommer ann på hvordan man lager sausen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...