Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Terrorangrepet 11. september

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å skrive oppgave om 11. september angrepene. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med utløsende årsaker?

Dette er det jeg har skrevet, men føler noe mangler: I 1998 oppga Egypteren Ayman Al Zawahiri tre sentrale hovedargumenter for kampen mot USA. At amerikanske styrker ikke var trukket ut av Saudi-Arabia, landet som huser to av Islams tre hellige steder. Dette mente han var bevis på at amerikanerne hadde andre intensjoner enn bare å forsvare de oljerike gulfstatene mot Saddam Husseins grådighet. Det andre argumentet til Zawahiri var at USA og flere andre vestlige land presset FN til å gjennomføre sanksjoner (straffet, stopp i handel osv.) mot Irak etter krigen i 1991, noe som rammet Iraks sivilbefolkning. Det siste argumentet gjaldt USAs støtte til Israel, som gjorde at USA sto i veien for friheten til Palestinerne, noe som er svært sentralt, når det gjelder krigen som er erklært mot USA.

Hadde vært veldig fint hvis noen kunne gi meg litt mer fakta om utløsende årsaker! :)

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...