Gå til innhold

Nytt hovedkort Z68

amd-amd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har det kortet på shortlisten min for tiden.

Hvorvidt det blir kjøpt kommer litt ann på feedback fra en annen tråd her inne.

Sånn jeg ser det, så tilbyr ASRock mye for pengene, i forhold til hva f.eks. ASUS gjør med sine produkt i samme klasse. Men så var det kvaliteten da... Jeg må si at jeg liker ASUS på det området.

Det kan kanskje være lurt å lese gjennom erfaringene til de til nå over 50 andre som har vurdert dette kortet på newegg.com (trykk på feedback fanen)

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813157269

I korte trekk, DOA ser ut til å være en del av, samt mye merkelig slurv i kontrollen som gjør at jeg ikke helt stoler på ASRock sin kvalitet.

Det er alltid litt kjedelig å starte et nytt hardwarekjøp med RMA'ing og feil som kan være vanskelig å påvise.

Et tips kan være å virkelig sjekke ut at det du har tenkt å bruke det til faktisk virker.

Så hvorfor har jeg det på shortlisten?

Fordi det (kanskje) er bedre enn asus kortene i samme gruppe når det kommer til å bruke et LSI SAS HBA kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, takk, meget bra link du sendte - ser at det er en del som har hatt problemer, og har fått ertstattet nytt.

Pro: som jeg ser det så er det veldig lett å overklokke med dette hovedkortet.

Men med alle disse pros og cons - så føler jeg meg ikke helt for å gå for dette kortet.

Men er litt skeptisk når så mange har fått et dårlig hovedkort som de har måttet returnere.

Hvilke andre hovekort har du på shortlisten i den rangen? Noen spesifikke du ville anbefalt over andre. Har funnet ut at det aillefall må være z68 og gen 3

Lenke til kommentar

Egentlig så var jeg på jakt etter et hovedkort som kunne være en midlertidig løsning til de nye Xeon E5 2600 cpu'ene kommer. De er jo stadig utsatt (pga problemer med chipset'et til de) og siste nytt er vel at de kommer i mars 2012.

Også er planen å bare flytte over det kortet jeg ender opp med som ny desktop når jeg får tak i skikkelig serverhovedkort i mars/april neste år. (da trolig fra supermicro)

Problemet jeg støter på er at Z68 kortene viser seg å støtte vt-d svært dårlig (f.eks. bare asrock kortene som har mulighet for å enable dette i bios, asus kortene ser jeg mangler det og har vel egentlig fallt av shortlisten min av den grunn).

Videre så er det de kjente problemen med PCIe så lenge man vil bruke noe annet enn gfxkort.

Nå skal du ikke ta mitt svar for å være opplest sannhet her, men av forbruker hovedkort så ser det ut til å være Asus som leverer den beste kvaliteten (også enkel overklokking der så vidt jeg kan se for de som har K cpu'er).

Selv hadde jeg Asus Maximus IV Extreme-Z på topp (til jeg oppdaget det med vt-d).

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813131760

Men om du må ha gen3 kort, så finnes vel følgende 3 asus kort...

asus p8z68 V gen3, p8z68 v-pro gen3 og p8z68 deluxe gen3.

Tilbakemeldingene på desse finner du også på newegg.

Fordelen til Asus kortene er også at (i hvertfall extreme-z) kortet har intel nic.

Ulempen er at de veldig fort fjerner onboard gfx-utgang (ulempe for mitt bruk).

Det er forsåvidt mye tull med z68 sånn jeg ser det jo mer jeg leser.

Og X79 ser ikke særlig bedre ut.

Kanskje det passer bedre til ditt bruk?

Lenke til kommentar

Du er inne på noe der, muligens det bare er reklame, men det er nok noe i det anyway.

Jeg kommer nok til å gå for asrock - enten extreme 4 gen 3 eller extreme 7 gen 3.

Noen som har meninger om hva jeg burde gå for av disse 2, skal kun kjøre et skjermkort.

Lenke til kommentar

Som du ser av min andre tråd så valgte jeg ASRock Z68 Extreme7 GEN3 kortet.

Så får jeg håpe det dukker opp feilfritt og før jul.

Jeg skal ikke kjøre noe ekstra gfxkort på det så kan ikke kommentere hvordan det er til det bruket.

Jeg tror extreme4 er faset ut til fordel for extreme7 (gen3 utgavene av de begge), lagerstatus i Norge tyder i hvertfall på det i denne omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...