FlinkeFreddy Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Hallais! Jeg har eksamen i morgen. Jeg har nettopp vært igjennom en eksamen i dag på fem timer. Den gikk fra klokka 9 til 14. Akkurat nå sitter jeg og lurer på om jeg skal snu på døgnet eller ikke. Jeg har aldri åpna boka til faget jeg har eksamen i i morgen. Faget er et markedsføringsfag, men tror jeg skal ta innholdet ganske lett ettersom jeg kan det meste innenfor markedsføring. Morgendagens eksamen måtte bli nedprioritert grunnet eksamen i et langt mer viktigere fag i dag. Akkurat det står jeg for, og håper ikke noen tar seg tid til å diskutere om det var et smart valg eller ei. Jeg har to muligheter: 1 - Jeg døgner. Altså er jeg oppe hele natta. Jeg kan gå hjem og sove ca 3 timer, og våkne ca kl 20. Deretter lese hele natta. Jeg vil da få 13 timer med lesing. 13 timer lesing, 3 timer søvn. 2 - Jeg leser nå, og legger meg slik at jeg klarer å stå opp kl. 8 i morra for å ta eksamen. Det gir meg ca 6 timer med lesing, forutsatt at jeg legger meg kl 12. Merk at jeg er ganske utslitt etter eksamen i dag, så effektivt blir det ikke. 6 timer lesing, 8 timer søvn. 3 - Døgne hele natta. Dette gir 15 timers lesing, men ingen søvn. 15 timer lesing, 0 timer søvn Hva ville dere gjort ? Endret 1. desember 2011 av FlinkeFreddy Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Helt klart 13timer lesing med 3 timer søvn. Går du over 3 timer vel og merke, blir du ødelagt - Det blir ihvertfall jeg. Har du å gjøre med hvor dypt du faller i søvn, mener jeg. Lykke til! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Velkommen til forumet, og takk for svar Er vel verdt å nevne at det er snakk om høyskole- nivå... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis det er BI, er det neppe noe problem. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024229 5 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvis det er BI, er det neppe noe problem. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024229 Haha! Acet faktisk den prøven for noen år siden. Uten fasit, vel og merke Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Om det er et typisk skrivefag, så ville jeg lest hele natta. Derimot ville jeg heller sovet vesentlig lenger før en eksamen i matematikk. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Jeg ville sovd 3 timer og lest 13 timer. Da får du søvn samtidig som du får lest nesten maksimalt. Noen få timer søvn kan hjelpe veldig. Du mener du kjenner stoffet eller stofftypen noenlunde. Da ville jeg fokusert på definisjoner og hoved prinsipper. Dersom man har feelingen for et fagfelt kan man komme frem til mye selv bare ved å huske noen få definisjoner eller grunnprinsipper. Til neste semester ville jeg revurdert studievanene mine kraftig, greit nok at du hadde en viktigere eksamen i dag, men aldri åpnet boken i løpet av hele året/semesteret? EDIT: Men lykke til vertfall Endret 1. desember 2011 av Ceburger Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 6 timers lesing og 8 timers søvn ville jeg gått for. 3 timer søvn vil ødlegge deg under eksamen, så da er du like langt. Lenke til kommentar
Error Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Med 3 timer søvn vil du ikke klare å prestere noe godt på eksamen. I tillegg leser man utrolig treigt når man er trøtt, så du kommer nok ikke til å ha noe effekt (eller veldig lite) når du sitter oppe og egentlig bare vil legge deg. 6 timers lesing og 8 timers søvn er way to go. Eller kanskje 8/6 istedenfor Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Synes alternativ 1 høres smartest ut. Har selv eksamen i Mikroøkonomi i morgen, og har planer om å døgne. Gjort det før, null prob. Hadde jeg klart å legge meg og sove tre timer hadde jeg selvfølgelig gjort det, men så lett sovner jeg ikke. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg ville ha lest 8 timer med min. 4 pauser(viktig med mat og drikke) og sovet 6 timer. 8 Timer søvn er vel i overkant av hva du trenger og vil muligens gjøre deg slappere. Det er lettere å huske ting dagen etter hvis du gjør det rett før du sovner. Da har hodet ditt en god natts søvn for å bearbeide info'en du har spist Just my two cents. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Med 3 timer søvn vil du ikke klare å prestere noe godt på eksamen. I tillegg leser man utrolig treigt når man er trøtt, så du kommer nok ikke til å ha noe effekt (eller veldig lite) når du sitter oppe og egentlig bare vil legge deg. 6 timers lesing og 8 timers søvn er way to go. Eller kanskje 8/6 istedenfor Dette varrier veldig fra person til person. Noen kan prestere bra uten søvn i 24-36 timer. Noen kan vanligvis ikke prestere bra uten søvn i 24-36 timer, men får alikevel en "boost" dersom det er noe viktig en må gjøre. Jeg kjenner noen som har gjort det samme selv. Og tipsene for å holde seg våken under lesingen er å gå rundt i rommet og lese, gjerne les høyt for deg selv også. På selve eksamen vil stundens alvor holde noen våkne (les sjerpet/skarp) bare fordi det er en eksamen. Dette varierer selvsagt fra person til person. Hadde det vært snakk om to døgn så tror jeg de færreste kan holde konsentrasjonen, men å holde seg våken i ett til ett og et halvt døgn er ikke så big deal for konsentrasjonen (ikke for meg vertfall). Det må trådstarter kjenne på seg selv. Jeg anbefaler fremdeles 3 - 12 planen da 3 timer søvn vil være betraktelig bedre enn null timer søvn. Dersom en vet at en klarer å holde konsentrasjonen kan en gå for null timer søvn, men det vil nok gjøre de aller fleste litt mer sløv. EDIT: Min hoved konklusjon er at det er vanskelig for oss å vite hva som er best for trådstarter, da valgenes suksess eller katastrofe avhenge veldig mye av selvdisiplin, konsentrasjonevne og motivasjon. Endret 1. desember 2011 av Ceburger Lenke til kommentar
bruker-262560 Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg pleier å døgne hvis det er noe viktig jeg må øve på, for eksempel da jeg tok teoriprøven. Hadde ikke øvd noe som helst og fant ut at jeg skulle øve hele natten for å være sikker på at jeg greide det. Det gikk fint! Trikset mitt er å få i meg nok væske og noe mat for ikke å falle sammen på natten. Men for din del anbefaler jeg å lese nokså og heller få litt søvn, fordi som du sa, "tror jeg skal ta innholdet ganske lett ettersom jeg kan det meste innenfor markedsføring." Lykke til i hvert fall Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Da jeg fikk utdelt eksamen på videregående kom jeg opp i norsk muntlig. vi hadde avspasert ca 80 % av norsktimene (slapp lærer nær pensjonsalder) og jeg gikk andreklasse i utlandet. Med andre ord hadde jeg 48 timer på å lese meg opp i 2 års norskpensum. På disse timene sov jeg minimalt. Da eksamen kom snakket jeg nesten fortere enn sensor klarte å oppfatte, ettersom jeg både fikk et kick og fordi jeg hadde lest så godt. Masse informasjon som kom strømmende gjennom meg da:) Jeg sto til en sterk femmer, som jeg tørr påstå er ganske bra da jeg åpnet boken for første gang samme dag som eksamensfag ble gitt. Altså 48 timer før eksamen. Jeg har bestemt meg for å gå for 13/3- prinsippet. Jeg kan komme med tilbakemeldinger på hvordan det gikk etter eksamen, hvis det er interesse for det:) Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Da har jeg lest i hele natt. Slik som det ser ut nå står jeg kanskje. Det er jo best med en god karakter, men står jeg kommer jeg ikke til å angre. Føler meg våken og opplagt, så tror nok ikke jeg skal rammes av jernteppe på eksamen som følge av tretthet. Det vil i så fall komme som følge av mangel på kunnskap, og da gjorde jeg uansett det riktige valget ved å døgne. Jeg håper bare at eksamensoppgavene er "snille". Jeg har kikket en del på gamle eksamensoppgaver, og må si at jeg har en reell sjanse til å få en D. Det er godt nok, med tanke på omstendighetene. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg snur alltid døgnet i eksamensperioden. Har selv eksamen i morgen (lørdag). Leser en stund nå, legger meg rundt 12, sover til 7-8-tiden, regner mange gamle eksamener hele natten og går over alle notatene mine, hiver i meg en kanne kaffe og acer eksamen klokken 9. Jeg kan faget greit, men det å jobbe med faget en stund før gjør at jeg kommer skikkelig inn i stoffet. Jeg får en del av formlene inn i fingrene, og legger fra meg mange av småfeilene. Jeg jobber i tillegg veldig godt på natten, når jeg ikke har andre ting som forstyrrer meg. En annen fordel er at man ikke går glipp av noe stort sosialt heller. Resten av eksamensperioden kan man stikke ut på kvelden og henge med venner. Kanskje mange blir stresset et slikt tidsskjema? Jeg har alltid gjort det slik, siden vgs. og har et snitt med 3/4 A-er og resten B-er, så det fungerer ganske greit. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Den eneste gangen jeg har gjort noe slikt var matteeksamen på 2. klasse videregående. Fikk vite faget om morningen, var hjemme litt utpå dagen. Skrudde av alt lys utenom på skrivebordet og jobbet non-stop i omtrent 12 timer. Hadde sluntret unna hele året og levd på 2 og 3ere, og forstod ikke halvparten av formlene. Iløpet av de 12 timene med intensivjobbing lærte jeg meg alt av pensum og fikk 5. Aldri har jeg prøvd på dette igjen, rett og slett fordi det er en elendig læringsmåte, og jeg tror aldri det hadde gått bra om det var et lesefag. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Eksamen er nå fullført Jeg trodde egentlig at faget jeg skulle opp i kom til å bli lettere enn det egentlig var. Sånn sett var det positivt å få maks antall lesetimer. Jeg lærte meg noen grunnleggende modeller for kurset, og pugget noen viktige ord. Eksamen ble en kamp mot min egen mangelfulle kunnskap om pensum, og denne hadde nok blitt vanskeligere om jeg hadde valgt mer søvn og mindre lesing. Jeg glemte ingenting av det jeg hadde satt meg som mål å huske, og det var vel heller mengden med kunnskap som ble min akilleshæl. MEN; jeg hadde bare et gitt antall timer å lese på, så jeg tørr påstå jeg absolutt gjorde det beste av situasjonen. Jeg håper på en C, men mistenker at jeg havner på en D. Som i dette tilfellet ikke er så verst, tørr jeg påstå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå