Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Krise! Trenger kjapp hjelp til sosialkunnskap eksamen!

Anbefalte innlegg

Forberedelse: På forberedelsesdagen skal du sette deg inn i:

 sentrale prinsipper som velferdsstaten bygger på, og hvordan velferdsstaten styres politisk

 ulike teorier om årsaker til misbruk av rusmidler

trenger hjelp. har så vondt i magen, klarer nesten ikke å konsentrere meg.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har også denne eksamen.

 ulike teorier om årsaker til misbruk av rusmidler

årsaker til rusmisbruk er ikke så vanskelig. det står det masse om på nettet. f.eks. rus.no

 sentrale prinsipper som velferdsstaten bygger på, og hvordan velferdsstaten styres politisk

denne er værre syns jeg.

vi deler den opp så blir det kanskje lettere

sentrale prinsipper=

at alle skal få lik tilgang til goder?

at man har backup plan hvis noe skulle skje (man blir syk)

...

politisk styring av velferdsstaten=

den blir jo ihvertfall styrt i kommunene , fylkene og staten. de har ansvar for hver sine deler av velferden som skoler, sykehus, veier osv.

Lenke til kommentar

jeg har også denne eksamenen.

Første del: Sentrale prinsipper som velferdsstaten bygger på, og hvordan velferdsstaten styres politisk:

her må man vel trekke inn Universalitetsprinsippet, Like rettigheter for alle, Arbeidslinjen, Kommunal førstelinjetjeneste og regional andrelinjetjeneste, , Hjelp til selvhjelp og Inntektsrelateringsprinsippet.

Jeg er mer usikker på hva man skal si om at hvordan velferdsstaten styres politisk, men regner med at man skal inkludere det offentlig ansvar,prinsippet om Kommunalt selvstyre og kanskje hvordan velferdsordningere er organisert pås tatlig og kommunalt nivå?

andre del: Ulike teorier om årsaker til misbruk av rusmidler

Her vil ejg tro at man skal gå inn på

Individårsaker, Nettverksårsaker og makroårsaker.

trekke inn forskjellige teorier som symtomteorien, sykdomsmodellen, symbolteorien og totalkonsumerteorien.

Noen som har forslag til teorier eller filosofer som er viktige og trekke inn?

Jeg tror også at vi kommer til å få en oppgave der vi må trekke sammen de to temaene. feks. hvordan måten velferdsstaten styres kan påvirke det totale misbruket av rusmidler. Noen forslag på kilder her?

Lenke til kommentar

Første del: Sentrale prinsipper som velferdsstaten bygger på, og hvordan velferdsstaten styres politisk:

her må man vel trekke inn Universalitetsprinsippet, Like rettigheter for alle, Arbeidslinjen, Kommunal førstelinjetjeneste og regional andrelinjetjeneste, , Hjelp til selvhjelp og Inntektsrelateringsprinsippet.

Jeg er mer usikker på hva man skal si om at hvordan velferdsstaten styres politisk, men regner med at man skal inkludere det offentlig ansvar,prinsippet om Kommunalt selvstyre og kanskje hvordan velferdsordningere er organisert pås tatlig og kommunalt nivå?

trekke inn forskjellige teorier som symtomteorien, sykdomsmodellen, symbolteorien og totalkonsumerteorien.

Jeg tror også at vi kommer til å få en oppgave der vi må trekke sammen de to temaene. feks. hvordan måten velferdsstaten styres kan påvirke det totale misbruket av rusmidler. Noen forslag på kilder her?

Takk! jeg har også Sosialkunnskap eksamen.

men jeg lurte på hva betyr og hvordan skal jeg få fram makroårsaker og nettverksårsaker?

Lenke til kommentar

Takk! jeg har også Sosialkunnskap eksamen.

men jeg lurte på hva betyr og hvordan skal jeg få fram makroårsaker og nettverksårsaker?

Nettverksårsaker (imitasjonslæring, den signifikant andre, sosial utstøting, sosial stempling, sosiale maktforhold, rolleforventninger)

Makroårsaker (tilgjengelighet, symbolfunksjon, symptomfunksjon)

Lenke til kommentar

Hei. Sliter med å finne kilder som jeg kan ta med meg i morgen på eksamen som handler om sentrale prinsipper som velferdsstaten bygger på, og hvordan velferdsstaten styres politisk.

Jeg har skrevet rundt to sider om akkurat hva det handler om, men dette har jeg tatt fra bok og andre kilder jeg fant på nettet. Men er dette nok? Prøver så godt jeg kan og ikke sitere rett fra og omformulere ord så godt jeg kan, men enkelte ganger er det ganske vanskelig :p Er det noen som har et par kilder dere kanskje vil dele med meg? :)

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Har samme eksamen imorgen.

Siden vi også har mulighet til å ta med oss alt av hjelpemidler bortsett fra bruk av internett og mobil. Print ut litt informasjon :).

Jeg fant en del sentrale prinsipper innenfor velferdsstaten, slik som:

- Likhet

- Solidiaritet

- Behov

- Frihet

- Fortjeneste- eller evneprinsippet

Har samme eksamen imorgen.

Siden vi også har mulighet til å ta med oss alt av hjelpemidler bortsett fra bruk av internett og mobil. Print ut litt informasjon :).

Jeg fant en del sentrale prinsipper innenfor velferdsstaten, slik som:

- Likhet

- Solidiaritet

- Behov

- Frihet

- Fortjeneste- eller evneprinsippet

Lenke til kommentar

Hei alle sammen som hadde eksamen i dag :-) Håper det gikk bra med alle, føler jeg fikk det til greit (håper jeg, sikkert en stygg sensor som er en forbanna tosk som gir meg dårlig karakter). Hadde vært kult hvis alle postet karakterene hvis dere husker det når dere får de da :p

Lenke til kommentar

Hei alle sammen som hadde eksamen i dag :-) Håper det gikk bra med alle, føler jeg fikk det til greit (håper jeg, sikkert en stygg sensor som er en forbanna tosk som gir meg dårlig karakter). Hadde vært kult hvis alle postet karakterene hvis dere husker det når dere får de da :p

skal prøve å huske det. følelsen er ihvertfall god. :-)

Lenke til kommentar

huff , jeg vet ikke hvordan det gikk... hva skrev dere om da ? GENERELT ?

jeg skrev om :

-velferdsstatens prinsipper

-sosial arv, oppvektst , miljø,

-om alkohol (hva det gjør med kroppen)

-hvordan vi kunne forhindre mer alkohol misbrukere

-og div teorier fra boken

og hvor mye skrev dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...