Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen/Privatist] Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 [2.12.11]

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok entreprenørskap og bedriftsutvikling som privatist, og i den grunn lurer jeg på om det er noen andre her som har eksamen i morgen, og om hvordan det går under forberedelsen.

Hva tenker dere kommer opp i eksamen? Jeg tenker meg at hoved fokuset vil være på bedriftsutvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har samme oppgave som det du har. Jeg tenker også at hovedfokuset vil være bediftsutvikling. Kommer ikke på noe som er så veldig innovativt med foto, gjør du?

Siden han har så bred erfaring kan han f.eks gjøre følgende:

- Kurs for nybegynnere

- Fotosafari for viderekommende, pga flott natur rundt

- Oppdrag for bedrifter rundt om i landet

- Mats kan holde kurs for andre fotografer pga sin brede erfaring innen reklamebransjen, motebransjen og har i tillegg mottatt flere priser for bildene sine.

Dette er det jeg har skrevet så langt. Hva har du gjort?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har samme oppgave som det du har. Jeg tenker også at hovedfokuset vil være bediftsutvikling. Kommer ikke på noe som er så veldig innovativt med foto, gjør du?

...

Dette er det jeg har skrevet så langt. Hva har du gjort?

Jeg klarer ikke å finne noe innovativt heller, derfor tror jeg at eksamenen kommer til å fokusere på bedriftsutvikling og internasjonalisering (siden Mats har stor erfaring fra utlandet). De punktene du har skrevet, er de innenfor bedriftsutvikling eller innovasjon?

Jeg har fokusert på kompetansemålene:

- vurdere videreutvikling av en forretningside

- vurdere og gjennomføre en organisasjonsutvikling

- kartlegge kompetansebehov og lage en plan for kompetanseutvikling

- vurdere og videreutvikle markedsstrategi (sliter med denne)

Jeg har fokusert på disse fordi i forberedelsen står det at det er mange muligheter for videreutvikling O_O

Det jeg stusser mest på er: "Bruk forberedelsesdagen til å undersøke aktuelle problemstillinger knyttet til

bedriftsutvikling og innovasjon."

Lenke til kommentar

Vidreutvikling av en forretningside er jeg nesten 100% sikker på at kommer.

Så da har begynt å gjøre meg noe tanker rundt en situasjonsanalyse.

Under organisasjonsutvikling kommer jeg til å lage et organisasjonskart. Siden det er en liten bedrift og den ligger i et tettsted, tar jeg høyde for at det ikke blir flere enn tre ansatte.

Kommer også til å forklarelitt rundt organisasjonskartet, hvilke oppgaver de forskjellige har, og hvorfor de passer bra til disse oppgavene.

Kartlegge av kompetanse og kompetansebov må man vel egentlig bare improvisere litt? Står jo om det i boka, men må nok dikte opp det meste der.

Markedsstrategien har jeg tenkt sånn her:

Pris: Lite sted, altså liten konkurranse. Kan ha kostnadsbasert pris/markedsbasert

Produkt:Det jeg kommer til å skrive er at bedriten satser på Produktutvikling og Diversifisering.

Men vet ikke om jeg er helt på villspor eller ikke.

Hvilke tanker gjør du deg rundt disse temaene?

Dette var bare noe jeg tenkte ut nå, sånn at du kanskje ble litt innpirert:)

Lenke til kommentar

Tusen takk, inspirasjonen hjalp faktisk :D

Jeg tenkte på å lage en organisasjonskart også, men i tillegg kommer jeg til å skrive om Leavits diamant for å forklare bedriftsutviklingen.

Under kartleggingen av kompetansebehovet skal jeg bruke GAP-analysen, men ja det blir improvisering der, men vet du om hva slags kompetanse en ansatt trenger? Ikke alle i bedriften er fotograf tenker jeg, og det høres ut som om virksomheten er liten og som du sa, de har sikkert få ansatte.

Hva tenker du kommer opp innen internasjonalisering? Jeg tenker meg forretningskultur, kanskje forretningsmuligheter?

Lenke til kommentar

Under kompetanse på ansatte tenker jeg noe denne rettningen.

Mats: Daglig leder/Butikksjef. Kan også gjøre andre ting enn å være i bedriften. F.eks: Holde kurs for nybegynnere/eldre/viderekommende. Dra på oppdrag for aviser, moteblader eller ta bilder for lokale bedrifter(Står at de har et aktivt næringsliv der)

Assisterende butikksjef/Medarbeider: Kan være en tidligere kollega av Mats, som har har blitt kjent med pga han har vært mye ute å reist, som da blir med Mats for å drive familiebedriften. Han kan hjelpe til i butikken, pluss at han kan gjøre mye av det samme som Mats kan.

Medarbeider: Jobber i butikken. Flink til å selge, trenger ikke ha så god peiling på å ta bilder, siden han bare skal være i butikken.

Tenkt litt i denn rettningen under kompetansebehov.

Hva er Leavits diamant?

Kom gjerne med ting du har tenkt også! Trenger all den hjelpen jeg kan få :)

Lenke til kommentar

Leavits diamant er en modell som viser sammenhengen mellom mål, mennesker, teknologi og struktur. At hvis en av disse elementene forandres eller har noe manglene kommer det til å påvirke alle de andre elementene :)

Altså alle de fire elementene er avhengige av hverandre. Det hva det som ble brukt i Dalefag: Innovasjon og bedriftsutvikling.

Hvilken fagbok har du brukt?

Ah! Da jeg gikk gjennom kompetansemålene for Innovasjon sto det i en av punktene:

- Drøfte hva ledelse og bedriftskultur betyr for innovasjon.

Dette er det eneste jeg kan tenke meg som kan være med fra innovasjon. Kanskje er jeg helt på bærtur.

Hvis markedsstrategi dukker opp, da skal jeg også skrive litt om ekspansjonsmatrisen. Det er ikke noe alle entreprenørskap 2 bøkene som fokuserer på, men det gjør i hvert fall noen.

Endret av BeautyMoon
Lenke til kommentar

Jeg bruker Innovasjon og internasjonalisering.

Men jeg føler at det er litt vanskelig å gjøre så mye innovativt med produktene når det kommer til foto. Man bør heller satse på tjenester her tror, eller er du uenig?

Hvis du leser under lærermålet som heter: Du skal kunne drøfte nye forretningsmodeller og presentere forbedringstiltak.

Tror kanskje det er denne de vil spørre om hvis de skal spørre om noen innenfor inovasjon. Eller er du uenig?

Lenke til kommentar

Jeg mente Innovasjon og internasjonalisering :)

Jeg tenkte akkurat det sammen innen innovasjon, det sto at forretningen har tatt i bruke teknologi utviklingen og er nå en moderne fotoforretning. Det eneste innovasjonen jeg kan se er som deg, kursene og oppdragene.

Nye forretningsmodeller er fult mulig, eneste vi kan gjøre er å vente å se... siden selve forberedelsen ikke fokuserer på innovasjon delen av målene - derfor kan jeg bare gjette meg vill egentlig.

Vet du om vi får bruke laptop for å lese notater?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...