pierce007 Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Alle rommene har to ethernet utganger (totalt 10 stk). På "server rommet" befinner deg seg en switch og en router. Bruker statisk IP og fiberbredbånd. Det går kabel fra fiberboksen til ethernetinngangen til routeren. Fra utgang 1 - 4 går det så videre kabler til switchen. Dette betyr at vi kun har 4 ledige ethernet utganger i veggen. Hva så med resterende 6? Trengs det ny router, og evt hvordan kobles det på? Et annet opplegg som er smidigere? Lenke til kommentar
extermini Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Om du har en switch som har 16 porter. Så funker det vel like greit med en kabel fra ruter til switch. Så resterende kabler fra switch til ethernet utgangene. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Om du har en switch som har 16 porter. Så funker det vel like greit med en kabel fra ruter til switch. Så resterende kabler fra switch til ethernet utgangene. Ja det er slikt jeg har det. Men routeren har bare 4 utganger, og disse er nå alle opptatt. Og jeg trenger nå 3,4 Ethernet utganger til. Derfor lurte jeg på dette med oppsett av evt ekstra router og hvordan koblingen da blir... Lenke til kommentar
extermini Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Om du har en switch som har 16 porter. Så funker det vel like greit med en kabel fra ruter til switch. Så resterende kabler fra switch til ethernet utgangene. Ja det er slikt jeg har det. Men routeren har bare 4 utganger, og disse er nå alle opptatt. Og jeg trenger nå 3,4 Ethernet utganger til. Derfor lurte jeg på dette med oppsett av evt ekstra router og hvordan koblingen da blir... Men, du trenger ikke bruke alle portene på ruteren. Om du tar en kabel fra ruter til switch. så resterende kabler til ethernet utgangene. Du trenger ikke en kabel for hver ethernet utgang fra ruteren. Ruter - Switch - ethernet utganger. Den kabelen som går fra ruter til switch, tar seg av kommunikasjon mellom ruter og switch. De resterende 15 portene kan du plugge i hvor du vil slik at disse får tilgang. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Om du har en switch som har 16 porter. Så funker det vel like greit med en kabel fra ruter til switch. Så resterende kabler fra switch til ethernet utgangene. Ja det er slikt jeg har det. Men routeren har bare 4 utganger, og disse er nå alle opptatt. Og jeg trenger nå 3,4 Ethernet utganger til. Derfor lurte jeg på dette med oppsett av evt ekstra router og hvordan koblingen da blir... Men, du trenger ikke bruke alle portene på ruteren. Om du tar en kabel fra ruter til switch. så resterende kabler til ethernet utgangene. Du trenger ikke en kabel for hver ethernet utgang fra ruteren. Ruter - Switch - ethernet utganger. Den kabelen som går fra ruter til switch, tar seg av kommunikasjon mellom ruter og switch. De resterende 15 portene kan du plugge i hvor du vil slik at disse får tilgang. Mulig jeg har forklart meg dårlig, eller at jeg ikke helt forstår... Laget en liten tegning i full fart (ja ikke den fineste). Men poenger kommer frem. Fra EB boksen går det en kabel til Internett inngangen (er vel det den heter). Videre går det da kabler fra de 4 utgangene på routeren til hhv port 1, 3, og 7 på switchen. Hvert rom har 2 ethernet port (1 og 2),(3 og 4) osv. Oddetals portene blir her brukt, men hva med partallene? Hvordan kobles så disse til nettet? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Hvorfor har du flere kabler fra router til switch? En kabel fra router til switch og fra switch til alle rommene (hvis det er nok porter) Husk at switch er enkelt forklart bare en skjøtledning med flere kontakter. Det å bruke port 1-3 osv har kun med organisering å gjøre, slik at du lett finner igjen hvilken ende som hører til hvor. Dette kan du merke på selve endende på TP kabel. Endret 1. desember 2011 av kandasa Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Hvorfor har du flere kabler fra router til switch? En kabel fra router til switch og fra switch til alle rommene (hvis det er nok porter) Nå sitter switch og routeren i et eget server rom i 1 etg langt vekke fra selve kontorene. Og på hvert kontor er det sett opp 2 ethernet uttak i veggen. Feks utgang 1 er koblet til switch nr 1, utgang 2 i veggen er koblet til switch nr 2 osv. Jeg trodde at for hver ethernet uttak i veggen så måtte det kables like mange kabler inn til routeren. For å bruke ethernet uttak 1 og 2, så måtte det kables fra router utgang 1 og 2 til switch nr 1 og 2. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Endel switcher har f.eks 100mb porter, mens WAN link på den har 1gb.(WAN som kobles til router) Kobler man da alle enheter (Uttak i vegg) til switch, så vet den hvor den skal sende trafikken. Om den skal sende til annen maskin på ditt nett, eller sende trafikken ut på nett og da via WAN porten. (eller heter kanskje uplink elns - lenge siden jeg koblet, så husker ikke navnene) Du kan også koble fra vegg på rom til router hvis du har for lite porter i switch Switch er nettopp til for å øke port-antall tilgjengelig, for det er ofte for lite porter i router til mange enheter. Så en kabel fra router til switch er greit hvis du ikke skal styre trafikk av en eller annen grunn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå