Gå til innhold

Service ingeniør Elektro/Automasjon Offshore

Anbefalte innlegg

Skal ha intervju på mandag med National Oilwell Varco om jobben som serviceingeniør.

Har jo hørt mye om hvor vanskelig denne jobben er osv....men det jeg lurer på er hvor mye er det som forventes av deg når du er helt fersk?

Blir man sendt ut på oppdrag helt alene med det samme eller går man med en som er erfaren en stund før man får ansvaret alene?

Hva slags lønn kan man forvente i starten??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg regner med at de gjør som de fleste andre selskap gjør, opplæring med div kurs + opplæringsturer med erfarne servicefolk før det er aktuelt å reise ut på mindre turer, så blir det gradvis mer ansvar. Før det er aktuelt å reise ut på tur så skal du ha fått god mulighet til å forstå hvordan utstyret du skal jobbe med fungerer. Det er verken i din eller selskapets interesse å sende noen ut som ikke har fått god nok opplæring til å klare jobben som skal utføres.

Ang dette med å reise alene, så er det vel litt avhengig av hva slags felt det er man jobber innen. Nå har jeg ikke møtt på så alt for mange serviceingeniører fra NOV, men på nybyggene jeg har vært på der det har vært NOV utstyr så har jeg alltid møtt på minst 2 personer som jobber sammen, men som sagt så er nok det avhengig av hvilket utstyr det er snakk om, og om man skal jobbe med installasjoner under bygging eller om det bare er service på utstyr som installasjoner som er i bruk.

Tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye om lønnen. Vet ikke hvilket nivå de starter på, men det er vel en plass mellom 360-400 som grunnlønn hvis man kommer rett fra skolebenken. Total utbetaling er selvsagt avhengig av hvor mye du reiser og hvor du reiser, en grei regel er at man tjener rundt det dobbelte av grunnlønnen når man tar med reiseinntektene.

Lenke til kommentar

Skal ha intervju på mandag med National Oilwell Varco om jobben som serviceingeniør.

Har jo hørt mye om hvor vanskelig denne jobben er osv....men det jeg lurer på er hvor mye er det som forventes av deg når du er helt fersk?

Blir man sendt ut på oppdrag helt alene med det samme eller går man med en som er erfaren en stund før man får ansvaret alene?

Hei,

Jeg er dog relativt fersk i NOV, men har jobbet der i 6 mnd.

Begynte som serviceingeniør innen hydraulikk jeg da. Men arbeidsmønsteret er jo veldig likt de som jobber med elektro og jobber som regel sammen med de.

NOV har lagt om litt på kulturen sin, hvor de tar litt mer vare på nyansatte og ikke sender de på helt ville serviceoppdrag alene når de er helt uerfarne. Jeg har reist litt rundt i verden allerede på 6 mnd, men har aldri vært alene. Akkurat nå jobber jeg med I&C i Norge faktisk, sammen med 15 andre på en rigg.

Ut i fra hva jeg har forstått, skal NOV pga enorm pågang og salg av utstyr i år, de slår alle rekorder. Skal de ansette mange flere og starte opp colleget sitt, om du er med der vil du få masse bra kurs og lære mye før du skal ut i felten! :)

Lønnsnivået er som han over her sa, ca 360-400 i grunnlønn som startlønn, det vil variere med praksis, og humøret til de som intervjuer deg den dagen. De fleste tjener det dobbelte til 2.5 gang grunnlønnen slik jeg oppfatter det. Noen enda mer, men de har ikke noe liv på siden av jobben :p

De forventer en som er selvstendig og kan ha tunga rett i munnen når det trengs, og alt det andre vanlige. De forventer ikke at du skal kunne alt.

Bare forbered deg på de klassiske intervjutilfellene, google litt! Lurt å forbederede noen gode svar på slike standard spørsmål.

Lykke til!

Lenke til kommentar

I Kristiansand er det flere som har det. Så lenge det er store prosjekter som kan fylles opp med folk, som klassejobber eller nybygg på verft. Da går det gjerne i 4-4. Er som regel det flest folk går på har jeg inntrykk av.

Men er det lite aktivitet på de store prosjekter går flere og flere over på tilfeldige serviceturer.

Lenke til kommentar

Det trodde jeg, fikk vite det på intervju. Men i praksis så bruker du avspasseringstimer du tjener når du er på reise til å ta ut lønn i friperioden. Så ikke alle timene du har ute på reise går til utbetaling.

Så da kan man jo i grunn gå i minus på avspasseringstimer, men tror det finnes unntak som gjør at man kan få lønn likevel, dekket av firmaet.

Lenke til kommentar

Hei,

Begynte som serviceingeniør innen hydraulikk jeg da. Men arbeidsmønsteret er jo veldig likt de som jobber med elektro og jobber som regel sammen med de.

NOV har lagt om litt på kulturen sin, hvor de tar litt mer vare på nyansatte og ikke sender de på helt ville serviceoppdrag alene når de er helt uerfarne. Jeg har reist litt rundt i verden allerede på 6 mnd, men har aldri vært alene. Akkurat nå jobber jeg med I&C i Norge faktisk, sammen med 15 andre på en rigg.

Ut i fra hva jeg har forstått, skal NOV pga enorm pågang og salg av utstyr i år, de slår alle rekorder. Skal de ansette mange flere og starte opp colleget sitt, om du er med der vil du få masse bra kurs og lære mye før du skal ut i felten! :)

Lønnsnivået er som han over her sa, ca 360-400 i grunnlønn som startlønn, det vil variere med praksis, og humøret til de som intervjuer deg den dagen. De fleste tjener det dobbelte til 2.5 gang grunnlønnen slik jeg oppfatter det. Noen enda mer, men de har ikke noe liv på siden av jobben :p

De forventer en som er selvstendig og kan ha tunga rett i munnen når det trengs, og alt det andre vanlige. De forventer ikke at du skal kunne alt.

Bare forbered deg på de klassiske intervjutilfellene, google litt! Lurt å forbederede noen gode svar på slike standard spørsmål.

Lykke til!

360-400 som grunnlønn hørtes for meg veldig veldig dårlig ut....du skal ha masse kompetanse, jobbe under stress og ha ansvar for masse dyrt utstyr for 400k i året????

Det var merkelig lite?

Du tjener jo faen meg det i Rema 1000 i kassa??

Tjener jo nå 500k på kontoret og jeg kan ikke si at jeg stresser livet av meg.

Hvis dere hevder at man tjener "mye" altså 400k x 2.5= c 800-900K så er det heller ikke noe særlig hvis man jobber dag og natt.

Ja ja får se åssen det går på intervjuet!!!

Som sagt dette var overraskende å høre at det varså dårlig lønn!

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar

Hei,

Lykke til!

360-400 som grunnlønn hørtes for meg veldig veldig dårlig ut....du skal ha masse kompetanse, jobbe under stress og ha ansvar for masse dyrt utstyr for 400k i året????

Det var merkelig lite?

Hvis dere hevder at man tjener "mye" altså 400k x 2.5= c 800-900K så er det heller ikke noe særlig hvis man jobber dag og natt.

Nei, det er nok litt dårlig ja, men ikke alltid man stresser veldig på jobb heller, varierer litt.

Men helt klart, det er dårlig grunnlønn, slik er det nok bare i slike type jobber.

Uansett, er nok greit likevel om du ser på antall timer jobbet og utbetalt lønn i forhold. Er heller ikke slik at utstyret er så sinnsykt high tech som mange tror, er ganske enkle prinsipper som ligger bak.. Tror en som har noen års erfaring med design av kontrollsystemer ville kjedet seg litt.

Lenke til kommentar

Det var merkelig lite?

Som sagt så tjener man gjerne det dobbelte++ av grunnlønnen.

Jeg vet ikke hvordan andre bedrifter opererer, men jeg har iallefall en fast 4-4 rotasjon som gjør at jeg altså bare jobber halve året.

I tillegg får man som regel over 100 000 kroner netto i året i reisegodtgjørelse.

Satt nylig igjen med over 100 000 kroner netto etter en fem-ukers arbeidsperiode (jeg stod en uke i overtid pga en prøvetur med skipet jeg hadde commissioning på).

Kommer godt med før jul :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...