Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

mulige små psykiske problemer pga rus?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

hei!

lurer på om jeg har fått noen småproblemer pga. div. rusmidler, spesifikt noe mda/amfetamin/xtc lignende greier,kraftige saker ('research chemicals',fra nettet), finnes ikke så mye info om det enda.. lurer på om jeg har fått noen 'småproblemer' etter bruk som andre kanskje har hørt om før, om det er grunn til bekymring evt. om noen tror det kan gå over av seg selv eller har annen info? vil helst ikke kontakte lege eller noe sånt.

først, jg er i begynnelsen av 20åra og har i mange år levd ganske isolert, røyka hasj daglig uten stopp i 10år+ samt andre småting,sopp på høsten og eksperimentert med litt forskjellig..mye rart, utenom ting som ren amfetamin,heroin o.l.

Testet div. 'research chemicals' (nye relativt ukjente kjemiske (ikke ulovlige) rusmidler) i sommer, overdoserte og hadde par kjipe 'turer' også, men for det meste Veldig bra opplevelser. Det er bare jeg som vet om dette.

Nå de siste par mnd. har jeg ikke rørt noenting og har for første gang stoppet bruk også av hasj delvis pga disse mulige problemene jeg mistenker har kommet etter jeg startet (mis-)bruke de pillene.

er et par ting.. mulig jg ikke kommer på alt nå men, lister noe av det her:

først noe slags pusteproblemer, er vel egentlig ikke det (tror jeg), var hos (fast)legen tidligere og bare nevnte det raskt og vedkommende trodde vel det var noe vanlig fysisk bare spurte om jeg merket noe piping el.l og det gjorde jeg ikke, jeg sa ikke noe særlig mer.. 'Problemet' er liksom at jeg "glemmer" å inhalere etter å ha pustet ut noen ganger, så jeg må fokusere på å puste og det kan bli veldig ubehagelig og noen ganger vanskelig å sove, veldig plagsomt. tror det går over om jeg klarer fokusere på noe annet. har brukt nesespray endel år nå og det er nå et Must hele dagen for jeg får disse "pusteproblemene" med en gang jeg merker jeg blir tett i nesa igjen så bruker sprayen ekstra mye nå.

dette får jeg i perioder, mange ganger om dagen. Spesielt/veldig ofte når er trøtt.

en annen ting er at noen ganger merker jeg en "klump" med farger i siden av øyet som en liten distraksjon et halvt sekund.. er liksom en liten flekk/klump i øyekroken med alle mulige/ukjente farger i jeg bare merker et lite øyeblikk. kan ikke fokusere på den da ser jeg det ikke, skjer som oftest 'ut av det blå' uten at jeg tenker på det bare et lite sekund eller noe, så skjer det også bare en gang iblant. lurer på om det har sammenheng med noe annet jeg mistenker jeg har siden jeg har alle symptomene (iflg. wikipedia): HPPD- små synsforstyrrelser jeg har så å si hele tiden, men det er noe jeg merker sjeldent eller bare når jeg tenker på det og heller ikke noe å bry seg om,går over når jeg får fokusert på noe annet. tror det blir verre når jeg ikke har sovet på en stund, f.eks ser jeg mønster på vegger bevege seg, og div. andre ting som visstnok er typiske symptomer på hppd (fra wikipedia).

også at synet kanskje "blinker" av og til i mørket.. men små synsforstyrrelser som ikke er noe særlig problem og oftest kun når jeg fokuserer på det eller ikke har sovet på en stund eller er rusa. men den blinkinga er lik den jeg hadde par ganger jeg tok liten overdose,mange andre kjipe effekter som kvalme svetting skjelving tankeproblemer hallusinasjoner osv. da men da hadde jeg altså også samme type spesielle blinking- serut nesten som om man blunker veldig ofte..blinking. lurer på om en av overdosene var en for mye og kan ha gjort dette?det var hallusinogent rusmiddel (6-apb) lik MDA.

en annen ting jeg tror er verst og som også gjorde at jeg stoppet all rus var noe annet- en slags 'hallusinasjon' tror jeg, vel, er vel egentlig ikke det for jeg SÅ aldri noe men..var liksom som om hjernen min trodde jeg gjorde det?

f.eks. midt på natta rusa (bare hasj) og veldig trøtt går ned på kjøkkenet, første jeg så var katten som satt på gulvet og fikk liksom "sjokk" et halvt sekund og skvatt til, som om jeg trodde det var noe annet fælt noe ellernoe sånt. usikker på om jeg "så" katten som noe annet et halvt sekund..

er også andre slike ting, f.eks et lyst objekt i et ellers mørkt rom får jeg plutselig for meg er noe annet/levende eller noe sånt og blir liksom sjokka et halvt sekund når jeg først legger merke til det, eller et speibilde i et glass, noe som rører seg osv. Noen ganger får jeg det også liksom for meg i huet at det f.eks er "noe" rett utenfor vinduet mitt elns. VET vel egentlig at det ikke er det, bare småparanoid eller noe. bare begynt å bli litt skremt av det etter at jeg får disse "sjokkene", blir liksom ordentlig skremt, men bare for et sekund eller noe. liksom som at hjernen min trodde den så noe å bli skremt av... noe sånt? usikker,litt vanskelig å forklare...

Alt dette ble verre hver gang under rusen når jeg hadde røyket hasj, spesielt "pusteproblemene" var spesielt tydelig etter jeg røyket, og gjorde det tilslutt uholdbart slik at jeg nå ikke vil røyke mer for jeg vet å forvente sånne ubehagelige ting. de "hallisinasjonene" eller hva det var var også ekstra ille engang jeg hadde røyket og var veldig trøtt, tror det skjedde kun utpå kvelden når jeg var trøtt og rusa.

'Pusteproblemene' ble en gang jeg var trøtt og rusa Veldig ille så jeg måtte fokusere på å puste ordentlig,trodde jeg skulle bli kvalt og var redd for å få panikk eller noe (tror ikke jeg har hatt det før), men gikk bra og jeg fikk roet meg ned.

var bare litt ille et par ganger, droppet alt av rus raskt etter det verste i tilf. det skulle bli verre/ikke bedre. Har altså røyket hasj daglig i 10år+ før dette uten problemer så tror ikke det egentlig har noe med hasjen å gjøre, kommet nå siste par mnd. etter jeg har holdt på med disse pillene o.l., men merker det mer tydelig når jeg hadde røyket hasj, og spesielt når jeg hadde røyket+var veldig trøtt.

Nå har jeg ikke rørt NOE av rus på ~2måneder, men har fortsatt disse tingene selvom kanskje ikke like sterkt.. det var altså bare veldig ille når jeg var rusa, og spesielt når jeg var rusa+veldig trøtt.

tror de kommer spesielt når jeg ikke har sovet på en stund, når jeg begynner å bli trøtt.. så har fått litt bedre døgnrytme den siste tiden=P

en annen mulig veldig dårlig ting er jeg lurer på om jeg har blitt litt 'annerledes' på en måte, usikker på hvordan.. men f.eks musikk kommer jeg mye mer 'inn i' og er mer intenst nå, tror jeg liker musikk mye mer nå enn jeg noen gang gjorde før og på en annen måte. kanskje noe med at jeg også gjorde det når jeg var rusa på de pillene, hørte for det meste på musikk hele tiden da.

også at jeg kanskje har fått noen problemer med å 'huske' ord når jeg snakker, sette sammen setninger liksom? usikker..

utenom de negative tingene har jeg følt meg veldig bra de siste månedene da, på en måte noe omvendt av depresjon? veldig glad og alt tror jeg:)

også noe annet jeg ikke helt vet hva jeg skal kalle.. bare plutselig en sjelden gang nå og da (par ganger i uka?) føler jeg liksom en "intens" følelse i kroppen, litt merkelig vet ikke helt hva jeg skal kalle det.. en svak versjon av en ubehagelig følelse jeg hadde ved en overdose? hm.

tror også jeg ofte/hele tiden er litt kvalm, ihvertfall føler meg lett sånn, men uten at det blir så ille at jeg kaster opp.

par småting..

utenom mulig små synsforstyrrelser er det egentlig bare de "pusteproblemene" som er veldig irriterende/ubehagelig som jeg håper går over, men virker ikke som har endret seg noe særlig.

og de "hallusinasjonene" (eller hva det er), det merker jeg nå og da når jeg ikke har sovet på en stund så har prøvd å legge meg når jeg blir trøtt de siste par mnd nå, lurer på om det blir verre om jeg ikke hadde lagt meg til å sove.. skumle greier, redd får å bli permanent fukka eller komme dypt inn i noe sånt noe eller noe.. heldigvis har jeg ikke egentlig SETT noe, er bare på en måte som om hjernen min tror jeg har det eller noe sånt? også kanskje litt småparanoid eller noe. andre mulige fysiske småting som, lurer på om jeg har noe merkelig følelse i brystet/ved hjertet, og noe trykk/merkelig følelse bak/rundt det ene øyet.. noe sånt? usikker, muligens irrelevant.. noe annet som har holdt meg våken endel er jeg har blitt veldig oppmerksom på hjerteslagene og sånt tror jeg, litt redd det skal skje noe der men tror ikke det (bare unødig paranoid forhåpentligvis).. var hos legen for mange år siden pga større smerter i brystet ved pusting og det viste seg bare var spente muskler i brystet eller noe sånt så.. forhåpentligvis fortsatt ikke noe alvorlig.

alt dette har kommet de siste ~3-5 månedene.

har lest litt om noen lignende bieffekter av disse tingene jeg har tatt på div. rusforum, som f.eks folk som ser og hører ting, men da beskrevet som ting under/rett etter rus ved stort misbruk o.l, psykoser og denslags.. men da altså som skjer under/rett etter rus.. dette er altså noe som har vart en stund nå selv lang tid rusfri. men altså kun pusteproblemer og synsforstyrrelser (hppd?) som skjer vanligvis midt på dagen eller "ut av det blå", det andre kun (?) når jeg blit trøtt evt. trøtt+røyket hasj, og er egentlig heller ikke noe særlig ille annet enn når det skjedde når jeg var rusa, men syns det var så ubehagelig og skjer jo fortsatt litt, så...

men utenom disse tingene tror jeg jeg er ganske så vanlig og føler meg ganske bra..:)

Tror ikke jeg har noen andre særlige problemer eller noe, heller ikke noe før dette. kan heller ikke si 100% sikkert at det er pga. de pillene og sånt, men.. tror det.

så tenkte prøve her i tilfelle noen med peiling tror de vet noe, all input verdsettes!

lurer mest på om noen tror det verste evt. vil gå over av seg selv etter enda flere mnd. om jeg bare holder meg borte fra alt av rus, om noen har hørt om noe av dette før, når jeg evt. bør oppsøke lege om noe skulle bli verre, om det er noe jeg kan gjøre for å muligens lette noe av dette selv og denslags..

om det er mulig å få noen av effektene man har hatt under rus permanent eller for lengre perioder? etc.

pfh takk for alle svar:)

Postet av anonym: cbaeb28dc51ec696bd544876d8237986

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si noen småting, håper jeg ikke maler fanden på veggen....

Har vært på endel kurs ift. schizofreni og psykose, og her har alltid hasj blitt trukket fram som et medvirkende stoff. Har selv gjort litt av hvert, så har hatt en slags "alkohol er mye farligere" holdning til hasjen. Det viser seg at hasj endrer på hjernen vår - spesiellt ved lang tids bruk, og at det er et et av de stoffene (sammen med amfetamin) som kan fremkalle psykoser og senere schizofreni. Hallisser kan jo være tegn på psykoser desverre.

Snakk ærlig til legen din. Han kan sikkert hjelpe.

Lenke til kommentar

Først av alt, veldig bra at du har sluttet å bruke rusmidler.

En del av de symptomene du nevner kjenner jeg ikke til, men du kan jo sjekke blodtrykket ditt. De andre tingene du nevner virker for meg som angst-symptomer. Det er vel kanskje først og fremst det du har regulert med hasj. Den uroen du snakker om kan vel være et slags angst-anfall.

Har man i utgangspunktet psykiske problemer så er det sjelden særlig lurt å døyve dem med hasj. Det som funker er å jobbe med det og slutte å ruse seg som en flukt fra problemene.

Du kan be legen din henvise deg til psykolog eller psykiater. Om du vil legge kortene på bordet i forhold til rusmisbruket bestemmer du selv, men du bør fortelle om symptomene dine.

Synes ikke noe av de du snakker om minner så veldig mye om psykose eller schizofreni slik som jhackzor tar opp, men jeg kjenner til fenomenet i forhold til det som kalles rusmiddelindusert psykose. Enkelte kan være disponerte for dette genetisk, men det gjelder ikke alle. I forhold til hvor lenge du har holdt på virker det som du har tålt det relativt bra.

Vet du om den mentale tilstanden til dine foreldre og evt lengre bak i slekta ?

En del av disse tingene kan være arvelige, noe kan være fødselskomplikasjoner eller virkninger av tobakk, alkohol etc. under svangerskapet. Det er også vanlig at oppvekstvilkårene påvirker.

Freak forum diskuterer en del om langtidseffekten av ulike stoffer. Der finner du også likesinnede du kan diskutere med og du kan søke på andre sine erfaringer som ligger i forskjellige tråder.

http://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=70

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

rusutløst psykose er ikke uvanlig. hallusinasjoner og paranoia hører også med. man kan aldri vite hvordan man reagerer på de ulike stoffene, enten det er hasj eller sterkere saker. noen føler seg udødelig og uovervinnelig, andre blir uvel og kaster opp, noen paranoide og redde, andre sløve. kommer selvsagt litt an på hva du har puttet i deg, sier seg selv at speed virker annerledes enn hasj. poenget mitt er at forskning viser at bruk av narkotiske stoffer øker forekomst av psykiske lidelser.

personlig har jeg opplevd at en kompis, kjempe oppegående, flott og smart fyr, har gått i denne fella. han startet med hasj, røykte litt innimellom. så begynte han å røyke fast, og begynte etterhvert å prøve andre og sterkere saker. han trakk seg bort fra venner og familie, og i perioder var det vanskelig å få kontakt med ham. det endte med at foreldrene fikk ham tvangsinnlagt til avrusning på psykatrisk avdeling, og etterhvert flyttet han hjem for å forsøke å holde seg rusfri. jeg vet det har vært mye fram og tilbake, og at han fortsatt sliter med angst og depresjon. fryktelig trist, for denne gutten hadde alle forutsetninger for å bli noe stort. det kan han selvsagt fremdeles, men veien er litt lenger å gå.

hvis ikke fastlegen kan hjelpe deg, så krev å bli henvist videre til spesialist. kjempe bra at du forsøker å holde deg rusfri! masse lykke til:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...