Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

merkelig oppførsel av trådløst

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Er ingen nettverksekspert, men jeg ser ikke logikken her...

jeg har prøvd 2 forskjellige trådløse USB modem for å finne ut av hva som funker best. jeg opplever helt merkelige ting.

Den ene er DWA-121 Nano USB modem fra D-link

Den andre er en JENAL85300 USB modem fra JENSEN

Med D-link sin programvare står det at jeg har 86% signalstyrke, i Windows står det at jeg har 5 streker (fult) og i WirelessMon står det stabilt 40%. Først har jeg såvidt nett, og kjører speedtest.net og havner langt under hastigheten min der, havner på 4-7 mbit ned og 19 mbit opp. nettet mitt er til vanlig på 21 ned og 20 opp når jeg kjører på min bærbare ved siden av RETT etterpå. og hvorfor i all verden er bare nedhastigheten fucked? samt at jeg ikke får svar på 2/4 når jeg pinger vg.no?

Så prøver jeg JENSEN sin, der får jeg ikke engang skikkelig kontakt med routern (Linksys) som jeg bruker. Her må jeg manuelt legge inn i administrering av trådløst og sette på tvungen connect. Når jeg først får kobla det til, funker det fjell. Enda det står i windows 3 streker, og wirelessmon sier 30-35% signalstyrke. Jeg får 21 ned og 20 opp og alt er fryd og gammen.

ja jeg veit at det er 300mbps og ikke 150 som d-link har. Men når du har 40% signalstyrke på 150 mbps så har du jo 150 x 0.40 = 60 mbps, som skal holde glatt til fiberlinja? blir dette riktig utregning sånn ca?

Så prøver jeg D-link sin igjen etterpå, og da får jeg faktisk ikke nett i det hele tatt og må bare gi opp selv om det står at jeg har 86% signalstyrke fremdeles. kommer ikke på nett og får ikke svar ved pinging..

logisk? noen som har greie på detta? når man har masse signaler betyr ikke det at det skal da funke og du kan makse fiberlinja di på 25 mbit til og med med en 150mbps USB dongel?

er sykt forvirra....

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare peke ut at du bør ikke skrive "modem" om slike enheter. De har nemmelig ingenting med modem å gjøre. Dette er "trådløse nettverkskort" eller mer spesifikt wifi USB dongles når det er snakk om USB versjoner.

Jeg sier det ikke for å kjefte - det bare forvirret meg kraftig i å forstå hva du faktisk snakket om. Jeg trodde du kansje snakket om mobilt bredbånd - får jeg slo en av de spesifikke modellene du nevner.

Mer on topic så bør du ikke legge for mye tillig i disse standard signalmålerene. De måler som regel bare signalstyrken - og ikke signalKVALITETEN hvilket faktisk er det mest viktige. At signalet er sterk hjelper ikke om signalet er fullt av støy også. Jeg kjenner ikke wirelessmon, men jeg tipper den måler signal/noise DB og at det er grunnen til at den tilsynelatende måler så mye dårligere.

I og med at uploaden din reagerer greit så vil jeg tro at det kanskje er snakk om en forsyrrende signalkilde som forstyrrer den delen av signalet som downloaden går på. I første omgang ville jeg lastet ned inSSIDer (google it) og målt hvilke andre nettverk som er i området. Sett etterpå signalfrekvens din til noe annet enn det den står på nå - og fortrinnvis en kanal som vil plassere deg så isolert fra andre nettverk i området som du kan (i følge inSSIDer grafen).

Desverre vil jo ikke inSSIDer kunne vise andre forstyrrende signalelementer enn andre nettverk - men om du optimaliserer den denlen + bytter fra det du har så vil dette kunne hjelpe godt dersom hypotesen min er korrekt. Hvis ikke det gir noe positivt utslag så er det noe annet naturligvis. Prøv dette først så skal jeg heller hjelpe videre senere fremfor å skrive en lang liste med potensielle feilkilder ;)

PS: kanalen endrer du på webgrensesnittet på ruteren din. Skriv nettverksadressen til din ruter (eller trådløse aksesspunkt) rett inn i nettleseren. du kan sjekke adressen i IPCONFIG om du ikke kjenner den fra før.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jepp, du har rett med modem, veit ikke hvorfor jeg kaller det det :p sikkert fordi den ligner på et mobilt bredbånd modem. takk for rettelsen.

wirelessmon måler også dB og trådløse kanaler hos andre nettverk samt mitt eget. det er tilsynelatende -58 til -60 dB forstyrrelse og 37% signalstyrke i wirelessmon gjennomsnittlig på kanal 11 hvor jeg ligger, dette gjelder med begge dongler samt min bærbare. men hvis jeg har samme forstyrrelse på alle, hvorfor får jeg bedre hastigheter med den ene, og ikke den andre? jeg endrer jo ikke nettverk. jeg tester de rett etter hverandre. det er nettopp dette jeg sliter med å skjønne. hadde det ligget forstyrrelse på download så hadde det vel vært det samme på alle 3?

jeg bor midt i byen og her er det 3 AP på hver av de 3 standardkanelene, 1, 6 og 11 UTEN meg, så da ere vel samma hvor jeg legger meg hen;)

skal prøve inSSIDer nå, takk for tipset!

oppdatering: inSSIDer sier akkurat det samme som wirelessmon.

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

jepp, du har rett med modem, veit ikke hvorfor jeg kaller det det :p sikkert fordi den ligner på et mobilt bredbånd modem. takk for rettelsen.

wirelessmon måler også dB og trådløse kanaler hos andre nettverk samt mitt eget. det er tilsynelatende -58 til -60 dB forstyrrelse og 37% signalstyrke i wirelessmon gjennomsnittlig på kanal 11 hvor jeg ligger, dette gjelder med begge dongler samt min bærbare. men hvis jeg har samme forstyrrelse på alle, hvorfor får jeg bedre hastigheter med den ene, og ikke den andre? jeg endrer jo ikke nettverk. jeg tester de rett etter hverandre. det er nettopp dette jeg sliter med å skjønne. hadde det ligget forstyrrelse på download så hadde det vel vært det samme på alle 3?

jeg bor midt i byen og her er det 3 AP på hver av de 3 standardkanelene, 1, 6 og 11 UTEN meg, så da ere vel samma hvor jeg legger meg hen;)

skal prøve inSSIDer nå, takk for tipset!

oppdatering: inSSIDer sier akkurat det samme som wirelessmon.

Vel, kanal 3 eller 8 f.eks. er vel da verdt å prøve. De vil ikke komme helt unna de andre kanskje, men bør unngå de værste direkte forstyrrelsene ihvertfall.

Det er helt normalt at du vil kunne få forksjelige hastigheter med forskejllige adaptere. De vil jo ha forskjellig lektronikk og antenner i seg - det er mange faktorer i spill med trådløst nettverk - men i uansett tilfelle vil de begge sansynligvis få nytte av å bruke en kanal som er mest mulig undre andre nettverk. Det er forøvrig settingen i ruteren som bestemmer kanalen. Adapteret vil føye seg etter hva ruteren/aksesspunktet har bestemt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...