Svolp Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Hei. Er 25år og skal plassere 500.000kr i fond eller aksjer, har lite peiling så kanskje noen her sitter med noen konstruktive råd før jeg evt henvender meg til noen som tar betalt for råd. Bare så det er sagt er dette penger jeg ikke bryr meg om, i den forstand at dem kan stå til jeg blir pensjonist om så var. Takk for råd. Endret 1. desember 2011 av Svolp Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Ingen. Slik markedet er nå tjener du på å sette de i banken faktisk. Sjekk NRK FBI sine tips. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/67/ Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Jeg er ikke helt enig, sånn som markedet er nå, kan være en god kjøpsmulighet på så lang sikt som det er snakk om her. Angående hva du bør velge kommer litt an på hvor mye du vil gjøre selv. Å beholde de samme aksjene i 40 år er ikke i utgangspunktet en god ide. Hvis du lar en rådgiver forvalte for deg, kan det bli ganske dyrt. Det samme gjelder dyre aktive aksjefond. Jeg ville nok enten forvalter i aksjer selv, eller fordelt dem på indeks/ aktive fond. Da kan du slippe å følge med hele tiden. Dine Penger har en rangering du kan bruke som referanse når du vurderer fond. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Du sier du har lite peiling, vil det si at du ikke er interessert i å lære mer om aksjeinvestering eller? Hvis du ikke er veldig interessert i å bruke mye tid på å lære deg mer om investeringer og å anaylsere, så ville jeg nok gått for indeksfond om jeg hadde vært deg, gjerne over flere ulike indeksfond, f. eks globalt, nordisk, norsk etc. Det kan kanskje også være lurt å ikke sette inn alt i fond med en gang, men heller spred det utover en lengre periode. Hvis du derimot er interessert i å lære mer om aksjeinvesteringer og å investere i enkeltaksjer. Så ville jeg lest masse bøker om emnet og satt opp en bred aksjeportefølje for en liten del av kapitalen først, for så å øke dennde delen etterhvert som du føler deg mer stødig med aksjeinvesteringer. Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Takk for svar folkens. Jeg er ikke alt for glad i tall for og være helt ærlig så interessen er ikke helt på plass. Penger er det greit med i banken i utgangspunktet men der står dem nå bare. Det er derfor jeg vil plassere 500.000kr en annen plass. Du har nok rett i at jeg gjør lurt og lese meg litt opp i "faget" så kanskje det er noe jeg skal gjøre. Pengene er som sagt planlagt over lang lang tid uten ønske om og ta dem ut i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Indeksfond er noe av det enkleste og mest forståelige du kan kjøpe, og etter det vi har av forskningsresultater å dømme også noe av det mest lønnsomme*. Tanken om å kjøpe seg inn i en 4-5 forskjellige fond over litt tid er god, da reduserer du risikoen for å ha kjøpt på «feil» tidspunkt. *Relativt til risikoen du tar. Endret 1. desember 2011 av Euklid Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Jeg tror det er veldig dumt å gå inn på enkeltaksjer. Problemet med massevis av de mindre selskapene på Oslo Børs er at de er rene råvareselskap som må selge produktene sine til de prisene markedet dikterer. Internasjonale selskap som Coca Cola eller Philip Morris drives som maskiner og kan tvinge frem prisøkninger helt uten grunn og ha en høyere pris enn konkurrenter på grunn av merkevaren og det er få slike selskap på Oslo Børs. Endret 2. desember 2011 av festen Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Pr idag ville jeg nok ha plassert de hos Nordax Sparekonto med 4,25% rente. De har sære inn og uttaks-rutiner som ikke er ideell, men du skal jo bare ha de stående, så slik sett merker du ingenting til det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg tror Kina sin økonomi vil svekke seg og at det delvis vil svekke Norge, samtidig som USA styrker seg, slik at økonomien i Norge blir litt annerledes, slik at ting som turisme, cruise og endel eksport vil gå bedre, mens det som går på olje og bolig vil gjøre det svakere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Jeg tror Kina sin økonomi vil svekke seg og at det delvis vil svekke Norge, samtidig som USA styrker seg, slik at økonomien i Norge blir litt annerledes, slik at ting som turisme, cruise og endel eksport vil gå bedre, mens det som går på olje og bolig vil gjøre det svakere. Kan du begrunne disse antydningene... spesielt det at du tror USA vil styrke seg synes jeg virker merkelig med statsgjeld som bare øker og øker. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Jeg tror Kina sin økonomi vil svekke seg og at det delvis vil svekke Norge, samtidig som USA styrker seg, slik at økonomien i Norge blir litt annerledes, slik at ting som turisme, cruise og endel eksport vil gå bedre, mens det som går på olje og bolig vil gjøre det svakere. Kan du begrunne disse antydningene... spesielt det at du tror USA vil styrke seg synes jeg virker merkelig med statsgjeld som bare øker og øker. Det amerikanske boligmarkedet målt i gull har ikke vært så lavt siden omkring 1980: http://investmenttools.com/images/re/re_div_gold.gif Du ser George Soros har nesten like mange salgsopsjoner på gull som har kjøpsopsjoner. Det er ikke tvil hos meg om at vi kan være tett et langsiktig trendskifte. Litt større large-cap selskap i USA begynte å gjøre det dårlig alt etter 1998, det er 13 år med bear-marked. Det er alltid et bear-marked for vestlige aksjer så lenge råvarer er i et bull-marked. Det kan godt være at det skal fortsette, men det er tydelig at det er billig nok til at større investorer som Warren Buffett posisjonerer seg. Endret 4. desember 2011 av festen Lenke til kommentar
Arne Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Ingen. Slik markedet er nå tjener du på å sette de i banken faktisk. Sjekk NRK FBI sine tips. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/67/ Tja. Kanskje sant akkurat nå. Tror kanskje jeg ville tenkt litt mer langsiktig enn slik markedet er nå hvis jeg skulle investert penger over en LANG tidshorisont. Historisk sett gir aksjemarkedet høyere avkastning, men også (selvfølgelig) høyere risiko. Derav risikopremie. Jeg ville hvertfall ikke rådet en pensjonssparer å ha alle pengene i banken hele perioden. MEN om akkurat nå er et godt tidspunkt å investere i aksjer i, det er det ikke så lett å si. Det bunner vel ut i hvor risikoavers man er. En mulighet er jo å sette en andel i diverse indeksfond og resten på høyrentekonto eller obligasjoner. Lenke til kommentar
Fezzy1 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Ingen. Slik markedet er nå tjener du på å sette de i banken faktisk. Sjekk NRK FBI sine tips. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/67/ Norge er ikke det verste landet som gjør dette, men det betyr ikke at det ikke skjer her også. Men når land printer penger for å gjøre valutaen sin mindre verdt for å kunne eksportere varer med mest mulig profit så må man begynne å lure hvem det går ut over?? Norge, som alle andre land gjør dette også. Dette går ut over mennesker som sparer penger. Mennesker som har penger i banken blir frastjålet kjøpekraften sin. Når land printer penger blir det høyere inflasjon. Inflasjonen i Norge ligger på rundt 2-2,5% årlig. Er du heldig får du litt i overkant av 3% rente på sparepengene dine. Da må du ta 3% minus 2,5%. JIPPI, 0,5% rente på sparepengene dine. Men det stopper ikke her. Husk at du må skatte 28% av renteinntektene du får. Dem som sparer penger er dumme. Invester heller i deg selv og lær hvordan du kan gjøre investere pengene dine for å bevare kjøpekraften din. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Bare for å fylle ut det Investeringsmulighet.no nevner rundt inflasjon. - Med 2,5% inflasjon må du ha 2,5/(1-0,28)=3,47% for å gå i null - Med 3% rente har du 2,16% etter skatt. Det vil si at sparepengene dine taper seg 2,16-2,50=-0,34% hvert år. Vil blir "lurt" hele gjengen.. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Ingen. Slik markedet er nå tjener du på å sette de i banken faktisk. Sjekk NRK FBI sine tips. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/67/ Norge er ikke det verste landet som gjør dette, men det betyr ikke at det ikke skjer her også. Men når land printer penger for å gjøre valutaen sin mindre verdt for å kunne eksportere varer med mest mulig profit så må man begynne å lure hvem det går ut over?? Norge, som alle andre land gjør dette også. Dette går ut over mennesker som sparer penger. Mennesker som har penger i banken blir frastjålet kjøpekraften sin. Når land printer penger blir det høyere inflasjon. Inflasjonen i Norge ligger på rundt 2-2,5% årlig. Er du heldig får du litt i overkant av 3% rente på sparepengene dine. Da må du ta 3% minus 2,5%. JIPPI, 0,5% rente på sparepengene dine. Men det stopper ikke her. Husk at du må skatte 28% av renteinntektene du får. Dem som sparer penger er dumme. Invester heller i deg selv og lær hvordan du kan gjøre investere pengene dine for å bevare kjøpekraften din. Nuvel, å hive seg ut i aksjemarkedet er vel ikke alltid mindre dumt det heller. Det er stortsett mye større risiko. Nordax har 4,25 % rente fra første krone(mer eller mindre høyeste renten du får idag). Du vil, som flere påpeker, tjene ufattelig lite på å ha de der. Men skal du tjene penger må du være villig til å ta en høyere risiko. Endret 5. desember 2011 av MrLG Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Dem som sparer penger er dumme. Invester heller i deg selv og lær hvordan du kan gjøre investere pengene dine for å bevare kjøpekraften din. Sier kun de som ikke forstår at økt forventet avkastning også betyr økt risiko. Lenke til kommentar
Fezzy1 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Ingen. Slik markedet er nå tjener du på å sette de i banken faktisk. Sjekk NRK FBI sine tips. http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/67/ Norge er ikke det verste landet som gjør dette, men det betyr ikke at det ikke skjer her også. Men når land printer penger for å gjøre valutaen sin mindre verdt for å kunne eksportere varer med mest mulig profit så må man begynne å lure hvem det går ut over?? Norge, som alle andre land gjør dette også. Dette går ut over mennesker som sparer penger. Mennesker som har penger i banken blir frastjålet kjøpekraften sin. Når land printer penger blir det høyere inflasjon. Inflasjonen i Norge ligger på rundt 2-2,5% årlig. Er du heldig får du litt i overkant av 3% rente på sparepengene dine. Da må du ta 3% minus 2,5%. JIPPI, 0,5% rente på sparepengene dine. Men det stopper ikke her. Husk at du må skatte 28% av renteinntektene du får. Dem som sparer penger er dumme. Invester heller i deg selv og lær hvordan du kan gjøre investere pengene dine for å bevare kjøpekraften din. Nuvel, å hive seg ut i aksjemarkedet er vel ikke alltid mindre dumt det heller. Det er stortsett mye større risiko. Nordax har 4,25 % rente fra første krone(mer eller mindre høyeste renten du får idag). Du vil, som flere påpeker, tjene ufattelig lite på å ha de der. Men skal du tjene penger må du være villig til å ta en høyere risiko. Og det er fullt mulig å minimere denne risikoen betraktelig, men da må man være villig til å lære seg hvordan. En god investor tjener penger uavhengig av hvordan markedet beveger seg. Aksjemarkedet er ikke det eneste markedet du kan investere i. De fleste i Norge burde holde seg unna aksjemarkedet. Å ha penger i banken er økonomisk selvmord. 4,25% er ufattelig dårlig, ville aldri ha vurdert engang å hatt pengene mine der. Endret 6. desember 2011 av Investeringsmulighet.no Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Å ha penger i banken er økonomisk selvmord. 4,25% er ufattelig dårlig, ville aldri ha vurdert engang å hatt pengene mine der. Tull, er det noe det ikke er, så er det selvmord. Joda, kjedelig og ikke alt for mye igjen, men sikkert og trygt. Aksjer og spekulering derimot kan være selvmord - selv en beste investoren kan ikke garantere for at det ikke kan være det. (i større grad enn bankinnskudd) Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Og det er fullt mulig å minimere denne risikoen betraktelig, men da må man være villig til å lære seg hvordan. En god investor tjener penger uavhengig av hvordan markedet beveger seg. Aksjemarkedet er ikke det eneste markedet du kan investere i. De fleste i Norge burde holde seg unna aksjemarkedet. Å ha penger i banken er økonomisk selvmord. 4,25% er ufattelig dårlig, ville aldri ha vurdert engang å hatt pengene mine der. Minimerer man risiko, minimerer man også forventet avkastning. En god investor skjønner at dette henger sammen, de som tror noe annet lever i en eventyrverden. Å ha penger i banker er det stikk motsatte av selvmord. De fleste som sparer er intressert i å beholde sparepengene ikke å risiskere dem i noe slags form. Nå kan vi vel si at du "Investeringsmulighet.no" ikke er helt objektiv i din sak. Minner litt om fremgangen til disse pyramidespillfolkene, kaster rundt seg med tomme påstander for å prøve å få folk til å kontakte deg med å spørre hvordan. Å diskutere i en tråd om investeringer når man har ett visningsnavn som er Investeringsmulighet.no så bør folk tenke seg om og ta det du sier med en klype salt. . Jeg tror også det grenser seg til å være i mot forumreglene men det får være opp til moderatorene å bedømme. 3 Lenke til kommentar
Fezzy1 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Og det er fullt mulig å minimere denne risikoen betraktelig, men da må man være villig til å lære seg hvordan. En god investor tjener penger uavhengig av hvordan markedet beveger seg. Aksjemarkedet er ikke det eneste markedet du kan investere i. De fleste i Norge burde holde seg unna aksjemarkedet. Å ha penger i banken er økonomisk selvmord. 4,25% er ufattelig dårlig, ville aldri ha vurdert engang å hatt pengene mine der. Minimerer man risiko, minimerer man også forventet avkastning. En god investor skjønner at dette henger sammen, de som tror noe annet lever i en eventyrverden. Å ha penger i banker er det stikk motsatte av selvmord. De fleste som sparer er intressert i å beholde sparepengene ikke å risiskere dem i noe slags form. Nå kan vi vel si at du "Investeringsmulighet.no" ikke er helt objektiv i din sak. Minner litt om fremgangen til disse pyramidespillfolkene, kaster rundt seg med tomme påstander for å prøve å få folk til å kontakte deg med å spørre hvordan. Å diskutere i en tråd om investeringer når man har ett visningsnavn som er Investeringsmulighet.no så bør folk tenke seg om og ta det du sier med en klype salt. . Jeg tror også det grenser seg til å være i mot forumreglene men det får være opp til moderatorene å bedømme. Man minimerer risiko ved å ha en økonomisk utdanning, nå mener jeg ikke å gå på skole, da man ikke lærer om personlig økonomi og investeringer på samme måte, men ved å holde deg oppdatert ved å lese bøker, gå på seminarer, møter osv, komme i kontakt med finansielle eksperter o.l. Jeg er helt enig at man skal ta ting folk skriver på forum og på internet generelt med en klype salt, akkurat det samme som man skal gjøre med det man leser på VG, Dagbladet osv av såkalte finansielle eksperter. Man skal også ta det man lærer på skole med en klype salt. Det man lærer i samfunnet i dag er: Gå på skole, få en utdannelse, skaff deg et boliglån og bruk 20-30 år på å nedbetale det mens du lever under evne. Ikke ta risiko og skal du investere noe gjør det helst i aksjefond. Aka gjør det alle andre gjør, følg saueflokken. Jeg sier heller gå på skole, få en utdannelse og start og bygg opp økonomien din ved å skaffe deg passive inntektskilder og få mer ut av livet ditt. Det er ikke noe mer hokus-pokus enn det. I fremtiden vil det være veldig viktig å skaffe seg alternative inntektskilder. Å ha penger i banker er det stikk motsatte av selvmord. De fleste som sparer er intressert i å beholde sparepengene ikke å risiskere dem i noe slags form. Har du penger i banken blir du lurt. Kjøpekraften din blir dårligere. Det du får i rente gjør ikke opp for inflasjonen, renteinntektene og evt formueskatten i tillegg til de indirekte skattene og avgiftene som kommer hvert år. Det er en grunn til at milliardærer ikke har pengene sine i banken, men i stedet i realverdier aka ting som har verdi. Fiatpengene dine og mine har kun verdi fordi folk er villig til å ta imot dem for varene sine. Den dagen ingen vil ha papirpengene dine er de ikke verdt noe lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå