Gavekort Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Heisann! Jeg har problemer med at min LAMP-server kjører treigt! Er dette et normalt problem? Maskinvaren er rimelig sterk, men likevel tar det flere sekunder å laste en simpel CMS-side. Endret 30. november 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Vet ikke hva problemet ditt er, men hardisker er trege og om maskinen din er en dedikert webserver, kanskje laste sidene i minne? http://httpd.apache.org/docs/2.2/caching.html Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Minnecache er ingen dum ide! Har vært inne på tanken, men den tanken hadde visst forsvunnet ut det ene øret. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg har problemer med at min LAMP-server kjører treigt! Er dette et normalt problem? Nei, det er ikke et "normalt" problem (i den grad problemer kan kalles normale). Dersom LAMP-serveren er treg helt fra du har startet den, så er det sannsynligvis en feilkonfigurasjon et eller annet sted. - sjekk konfigurasjonsfiler til webserver, scriptspråk osv. Eksempel: dersom du forsøker å dra i gang alt for mange Apache-prosesser på en maskin med begrenset minne, så kan det gå ut over ytelsen. Det samme dersom MySQL er satt opp til å bruke for mye minne (standardoppsettet pleier dog å være greit nok). - sjekk om DNS (husk ogs reversoppslag) funker på maskinen din. De fleste operasjoner kan gå utrloig tregt hvis DNS ikke funker. Dersom LAMP-sereren blir treg etter en viss oppetid (timer, dager, uker); sjekk at maskinen ikke swapper. Dersom den gjør det så må du justere ned konfigurasjonen for minne (eller sette inn mer minne). En LAMP-server som swapper blir merkbart tregere. Maskinvaren er rimelig sterk, men likevel tar det flere sekunder å laste en simpel CMS-side. Det kommer jo helt an på hva du egentlig mener når du sier "en simpel CMS-side". Veldig mange CMS-er (de aller fleste?) er dynamiske, dvs. at mesteparten innholdet på sidene (tekst, bilder, osv.) hentes fra database® og filkataloger når en klient spør om den side, og så genereres siden akkurat da. Dermed blir det tyngre for maskinen å "produsere" en slik side enn om siden hadde vært laget som vanlig statisk html. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Maskinen har nok av minne, og skal være riktig satt opp. DNS har jeg ikke sett på, men det er en VPS som har et fiks ferdig nettverk i Tyskland på 1Gbps. Serveren ble restartet tidligere i dag, så det er nok heller ikke et problem. Jeg bruker Concrete5, så simpelt er nok ikke akkurat sant. Men serveren min ligger ikke under kraftig last når jeg bruker den, men som sagt så er jeg ikke tilfreds med responstiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå